Erfarenhet av ursprungskontroll och besiktning?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
finnen69
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Erfarenhet av ursprungskontroll och besiktning?

Post by finnen69 »

Hej.

Har idag träffat en supersnubbe som hetter Dunder (bra namn) Han har tagit över vårdnaden om min Touring för borrning etc.
Han sa följande:

"Inte behöver du nån ursprungskontroll av MHRF bara för att du inte har papper. Ta med kvitton från de två senaste ägarna och boka en tid. Dom kommer inte krångla på besiktningen"

Detta är dock inte vad jag hört. Är det nån som har erfarenhet?

Ola
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Tror att du behöver overkligt mycket tur om du ska hitta en besiktningsman som för in hojen i systemet med bara den nuvarande ägarens uppgifter om modell, vikt, effekt etc.

Ursprungsbesiktning är rätt väg att gå innan registreringsbesiktning.

Mvh

Guran

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by finnen69</i>
<br />Hej.

Har idag träffat en supersnubbe som hetter Dunder (bra namn) Han har tagit över vårdnaden om min Touring för borrning etc.
Han sa följande:

"Inte behöver du nån ursprungskontroll av MHRF bara för att du inte har papper. Ta med kvitton från de två senaste ägarna och boka en tid. Dom kommer inte krångla på besiktningen"

Detta är dock inte vad jag hört. Är det nån som har erfarenhet?

Ola
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

jag tror att man måste göra ursprungskontroll om man INTE har gamla reg-handlingar för fordonet. en gammal reg plåt kan oftast hjälpa dig att hitta papper i arkiv genom att ringa länet där fordonet senast var i trafik.

sedan är det nästan alltid någon uppgift som måste kompletteras, kan t.ex vara uppgifter om vikt, tankvolym o.s.v sådant som inte alltid finns i gamla regpapper.

kvitton är säkert bra också, som komplement till övriga papper, det kan ju eventuellt försäkra att den inte är stulen (?)

Federico
Post Reply