Nu går min Touring -62:a som ett litet troll igen. Tack Calle för tipsen tidigare!
Vid senaste landsvägsturen i helgen så upptäckte jag ett nytt spännande (och lite oroväckande) ljud från trakten av motorn. När jag kör fort Vespa, typ maxhastighet, så hörs ibland ett oregelbundet skrapande ljud. Det påminner lite om det ljud tutan gör, fast tystare. Jag upplever också en svag motorbromseffekt just när skrapljudet dyker upp. Det kommer och går vid högt varv.
Några teorier någon?
..my ride is here.
Skrap-rassel vid högt varv
-
- Nybörjare
- Posts: 24
- Joined: Sat 06 May 2006, 12:34
- Location: Sweden
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tobbe Visby</i>
<br />Nu går min Touring -62:a som ett litet troll igen. Tack Calle för tipsen tidigare!
Vid senaste landsvägsturen i helgen så upptäckte jag ett nytt spännande (och lite oroväckande) ljud från trakten av motorn. När jag kör fort Vespa, typ maxhastighet, så hörs ibland ett oregelbundet skrapande ljud. Det påminner lite om det ljud tutan gör, fast tystare. Jag upplever också en svag motorbromseffekt just när skrapljudet dyker upp. Det kommer och går vid högt varv.
Några teorier någon?
..my ride is here.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
är det inte bara så att den fyrtaktar ibland?
jag hade en sån jobbig vibration i centralstödet när jag låg och pressade min touring, ibland skallrade det rejält och ibland inte alls.
Federico
<br />Nu går min Touring -62:a som ett litet troll igen. Tack Calle för tipsen tidigare!
Vid senaste landsvägsturen i helgen så upptäckte jag ett nytt spännande (och lite oroväckande) ljud från trakten av motorn. När jag kör fort Vespa, typ maxhastighet, så hörs ibland ett oregelbundet skrapande ljud. Det påminner lite om det ljud tutan gör, fast tystare. Jag upplever också en svag motorbromseffekt just när skrapljudet dyker upp. Det kommer och går vid högt varv.
Några teorier någon?
..my ride is here.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
är det inte bara så att den fyrtaktar ibland?
jag hade en sån jobbig vibration i centralstödet när jag låg och pressade min touring, ibland skallrade det rejält och ibland inte alls.
Federico
När jag nyligen hade köpt min Touring hade jag också ett oroväckande rassel från motorn i vissa lägen.
Jag tog bland annat av cylindern och kollade glapp i vevlager, kolvbult etc.
Det visade sig till slut att det var plåten som skyddar bakbromsen som kom i vibration vid vissa varvtal. Allt som behövdes var att skruva fast plåten ordentligt.
/Jörgen
Jag tog bland annat av cylindern och kollade glapp i vevlager, kolvbult etc.
Det visade sig till slut att det var plåten som skyddar bakbromsen som kom i vibration vid vissa varvtal. Allt som behövdes var att skruva fast plåten ordentligt.
/Jörgen
Det -kan- vara att den spikar. Och det är inte bra.
Kör hojen som du beskriver nedan, och när du hör ljudet, så dra in kopplingen och slå av motorn. Stanna och kolla stiftet. Ser det OK ut (brunt- mörkbrunt), så är det iallfall inte det. Kör man ett tag när motorn spikar, kommer du till slut att ta hål i kolven. Ser stiftet blekt ut, eventuellt grått, då har du problem.
Vanliga orsaker till spikning (detonation) är för högt komp i förhållande till bränslekvalitet (dvs man kör med 95 när man borde köra 98), felinställd tändning (för hög förtändning), för mager bränsleblandning, mycket sot i förbränningsrummet eller på kolvtoppen och för varmt tändstift. Eller en kombination av flera av dessa orsaker.
Mvh
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tobbe Visby</i>
<br />Nu går min Touring -62:a som ett litet troll igen. Tack Calle för tipsen tidigare!
Vid senaste landsvägsturen i helgen så upptäckte jag ett nytt spännande (och lite oroväckande) ljud från trakten av motorn. När jag kör fort Vespa, typ maxhastighet, så hörs ibland ett oregelbundet skrapande ljud. Det påminner lite om det ljud tutan gör, fast tystare. Jag upplever också en svag motorbromseffekt just när skrapljudet dyker upp. Det kommer och går vid högt varv.
Några teorier någon?
..my ride is here.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kör hojen som du beskriver nedan, och när du hör ljudet, så dra in kopplingen och slå av motorn. Stanna och kolla stiftet. Ser det OK ut (brunt- mörkbrunt), så är det iallfall inte det. Kör man ett tag när motorn spikar, kommer du till slut att ta hål i kolven. Ser stiftet blekt ut, eventuellt grått, då har du problem.
Vanliga orsaker till spikning (detonation) är för högt komp i förhållande till bränslekvalitet (dvs man kör med 95 när man borde köra 98), felinställd tändning (för hög förtändning), för mager bränsleblandning, mycket sot i förbränningsrummet eller på kolvtoppen och för varmt tändstift. Eller en kombination av flera av dessa orsaker.
Mvh
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tobbe Visby</i>
<br />Nu går min Touring -62:a som ett litet troll igen. Tack Calle för tipsen tidigare!
Vid senaste landsvägsturen i helgen så upptäckte jag ett nytt spännande (och lite oroväckande) ljud från trakten av motorn. När jag kör fort Vespa, typ maxhastighet, så hörs ibland ett oregelbundet skrapande ljud. Det påminner lite om det ljud tutan gör, fast tystare. Jag upplever också en svag motorbromseffekt just när skrapljudet dyker upp. Det kommer och går vid högt varv.
Några teorier någon?
..my ride is here.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
-
- Nybörjare
- Posts: 24
- Joined: Sat 06 May 2006, 12:34
- Location: Sweden
- Contact:
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Det -kan- vara att den spikar. Och det är inte bra.
Vanliga orsaker till spikning (detonation) är för högt komp i förhållande till bränslekvalitet (dvs man kör med 95 när man borde köra 98),
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
[/quote]
Jag trodde i min enfald att oktanhalten spelade mindre roll för dessa oljeblandningsmaskiner, så jag har snikat på 95 oktan. Kommer inte att ske igen. Tack även för tipset om tändstiftskollen. Kommer att göras.
..my ride is here.
<br />Det -kan- vara att den spikar. Och det är inte bra.
Vanliga orsaker till spikning (detonation) är för högt komp i förhållande till bränslekvalitet (dvs man kör med 95 när man borde köra 98),
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
[/quote]
Jag trodde i min enfald att oktanhalten spelade mindre roll för dessa oljeblandningsmaskiner, så jag har snikat på 95 oktan. Kommer inte att ske igen. Tack även för tipset om tändstiftskollen. Kommer att göras.
..my ride is here.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tobbe Visby</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Det -kan- vara att den spikar. Och det är inte bra.
Vanliga orsaker till spikning (detonation) är för högt komp i förhållande till bränslekvalitet (dvs man kör med 95 när man borde köra 98),
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag trodde i min enfald att oktanhalten spelade mindre roll för dessa oljeblandningsmaskiner, så jag har snikat på 95 oktan. Kommer inte att ske igen. Tack även för tipset om tändstiftskollen. Kommer att göras.
..my ride is here.
[quote]
[quote]
en Touring 150 är helt ok att köra på 95oktan. det är inte ens säkert att man måste köra en trimmad vespa på 98. däremot är inställningen av förtändning viktigt och tändstiftets värmetal.
Federico
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Det -kan- vara att den spikar. Och det är inte bra.
Vanliga orsaker till spikning (detonation) är för högt komp i förhållande till bränslekvalitet (dvs man kör med 95 när man borde köra 98),
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag trodde i min enfald att oktanhalten spelade mindre roll för dessa oljeblandningsmaskiner, så jag har snikat på 95 oktan. Kommer inte att ske igen. Tack även för tipset om tändstiftskollen. Kommer att göras.
..my ride is here.
[quote]
[quote]
en Touring 150 är helt ok att köra på 95oktan. det är inte ens säkert att man måste köra en trimmad vespa på 98. däremot är inställningen av förtändning viktigt och tändstiftets värmetal.
Federico
En orginaltouring har inga problem att gå på 95-oktan, den har lågt komp och lågt effektuttag. Så du bör istället fokusera på tänding och tändstift om det nu ÄR så att den spikar. Kolla det först innan du går vidare. På en gammal hoj är det mycket möjligt att det är någon del i chassit som skramlar på vissa motorvarv. Spikningar låter som om du häller en näve nubb på en plåtskiva.
Dom som ska köra på 98 är dom som ökat kompet med trim, då funkar oftast inte 95. Och ibland (som på min Malossi 166) räcker inte ens 98, utan man får ha i oktanhöjare för att det ska sluta spika. Jag -kan- ställa ner tändningen också, men då går den inte riiiktigt lika bra.[^]
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tobbe Visby</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Det -kan- vara att den spikar. Och det är inte bra.
Vanliga orsaker till spikning (detonation) är för högt komp i förhållande till bränslekvalitet (dvs man kör med 95 när man borde köra 98),
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag trodde i min enfald att oktanhalten spelade mindre roll för dessa oljeblandningsmaskiner, så jag har snikat på 95 oktan. Kommer inte att ske igen. Tack även för tipset om tändstiftskollen. Kommer att göras.
..my ride is here.
[/quote]
Dom som ska köra på 98 är dom som ökat kompet med trim, då funkar oftast inte 95. Och ibland (som på min Malossi 166) räcker inte ens 98, utan man får ha i oktanhöjare för att det ska sluta spika. Jag -kan- ställa ner tändningen också, men då går den inte riiiktigt lika bra.[^]
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tobbe Visby</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Det -kan- vara att den spikar. Och det är inte bra.
Vanliga orsaker till spikning (detonation) är för högt komp i förhållande till bränslekvalitet (dvs man kör med 95 när man borde köra 98),
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag trodde i min enfald att oktanhalten spelade mindre roll för dessa oljeblandningsmaskiner, så jag har snikat på 95 oktan. Kommer inte att ske igen. Tack även för tipset om tändstiftskollen. Kommer att göras.
..my ride is here.
[/quote]