förgasarproblem?
förgasarproblem?
Min vespa startar bra, men sen varvar den upp väldigt mycket så fort jag gasar lite. Är ny på det här och har ingen aning om vad det kan vara för fel. Kan det vara något med gaswiren eller har jag gjort fel när jag försökt ställa in tomgången?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hanibal</i>
<br />Min vespa startar bra, men sen varvar den upp väldigt mycket så fort jag gasar lite. Är ny på det här och har ingen aning om vad det kan vara för fel. Kan det vara något med gaswiren eller har jag gjort fel när jag försökt ställa in tomgången?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
förgasaren kan vara helt ok, men kolla genom att slacka vajrar och skruva tomgången i botten. kolla också att gasvajern inte sticker ut för långt efter förgasarinfästningen, speciellt på Vespa 50 kan man råka ut för att vajern tar i insidan av ramen när den ska gå tillbaka om den sticker ut långt.
hittar du inget fel så kan den vara otät så att det kommer in luft och tunnar ut bränsleblandningen. Vespor är oftast otäta mellan förgasare och motorblock eller så är packboxarna i vevhuset otäta. det behöver natuligvis inte vara detta fel på din, men vill bara uppmärksamma att felsöka mer än just förasaren ock varjrar.
man kan göra ett enkelt test för att se om den är otät genom att dra ut choken då den varvar upp, lugnar sig motorn är det troligvis så.
Federico
<br />Min vespa startar bra, men sen varvar den upp väldigt mycket så fort jag gasar lite. Är ny på det här och har ingen aning om vad det kan vara för fel. Kan det vara något med gaswiren eller har jag gjort fel när jag försökt ställa in tomgången?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
förgasaren kan vara helt ok, men kolla genom att slacka vajrar och skruva tomgången i botten. kolla också att gasvajern inte sticker ut för långt efter förgasarinfästningen, speciellt på Vespa 50 kan man råka ut för att vajern tar i insidan av ramen när den ska gå tillbaka om den sticker ut långt.
hittar du inget fel så kan den vara otät så att det kommer in luft och tunnar ut bränsleblandningen. Vespor är oftast otäta mellan förgasare och motorblock eller så är packboxarna i vevhuset otäta. det behöver natuligvis inte vara detta fel på din, men vill bara uppmärksamma att felsöka mer än just förasaren ock varjrar.
man kan göra ett enkelt test för att se om den är otät genom att dra ut choken då den varvar upp, lugnar sig motorn är det troligvis så.
Federico