Lås?? Småpanik?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
josafan
Drömmare
Drömmare
Posts: 7
Joined: Thu 01 Jun 2006, 14:25
Location: Sweden

Lås?? Småpanik?

Post by josafan »

Jag behöver skaffa lås till mitt nyförvärv. Men jag har lite svårt att förstå hur jag skall låsa den? Det finns inget hål i fälgarna och naturligtvis inte någon skivbroms, annars kunde man använt skivbromslås(har fler än ett till min motorcykel nämligen).

Vad rekommenderar ni och hur skall man bäst låsa?

Mvh

Filip

When the **** hits the fan!
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Det finns lika många låslösningar som vespor tror jag:-) Kolla t ex tråden "Lås till V50", http://www.scooterklubben.com/forum/top ... PIC_ID=151, den är bra. Sök på lås, bygellås och sådant i forumet, så får du en massa träffar. Det är otroligt vad med information det finns på det här forumet, sökfunktionen har gått varm när jag försökt lära mig vespornas mysterium under det gångna året:)

Jag kör själv med borrad/filad fälg + bygellås, fet ABUS-kätting runt benskölden och fäst i lyktstolpe + styrlåset förstås och ett kapell på natten för att inte dra till sig uppmärksamhet. Jag har tänkt sätta dit en stävögla för att slippa krypa på alla fyra med kättingen varje gång jag ska parkera, men det har inte blivit av (jag drar mig för att borra i "ramen").
Tok-vespa
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 37
Joined: Tue 02 Nov 2004, 12:00
Location: Norge, Vestlandet

Post by Tok-vespa »

Hej
Jag har satt fast en härdad stävögla på min touring och använder en ABUS klass 3 kätting med hänglås.
Öglan sitter på ramens vänstra sida rakt nedanför sadeln ca 70 mm ovanför fotbrädan.
Det var lite knöligt att få dit öglan men nu sitter den fast....
/martin
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Har gjort ett lås att stoppas genom fälgen, med styrlåskolv. Funkar även om man inte har kedja.

Ett plattjärn med ett hål borrat och en rörstump träd over plattjärnet & svetsad, ett hänglås i plattjärnets hål är också möjligt

Image

Image
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

snyggt!
Jag kör skaftet på en skiftnyckel mellan stötdämparen och framgaffeln och vidare mellan fälg och bromstrumma och säkrar med hänglås i ändan på skiftnyckeln.
Används av flera tror jag. såg samma lösning i italien för övrigt.

Duger som provisorisk lösning
Patrik_
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Wed 12 Apr 2006, 15:16
Location: Sweden

Post by Patrik_ »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
Jag kör skaftet på en skiftnyckel mellan stötdämparen och framgaffeln och vidare mellan fälg och bromstrumma och säkrar med hänglås i ändan på skiftnyckeln.
Används av flera tror jag. såg samma lösning i italien för övrigt.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Låter smart! Men förstår inte riktigt hur detta funkar, är inte "springan" s a s lodrät mellan dämpare och gaffel och horisontell i hjulet? Hade gärna sett en bild på detta?

/Patrik
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />snyggt!
Jag kör skaftet på en skiftnyckel mellan stötdämparen och framgaffeln och vidare mellan fälg och bromstrumma och säkrar med hänglås i ändan på skiftnyckeln.
Används av flera tror jag. såg samma lösning i italien för övrigt.

Duger som provisorisk lösning
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

härlig lösning på låsproblemet! har aldrig sett det i Italien. Har däremot sett skruvmejslar i framrutan på raggarvolvos i sverige (vad det nu har med saken att göra...)

Federico
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Patrik_</i>
<br />

Låter smart! Men förstår inte riktigt hur detta funkar, är inte "springan" s a s lodrät mellan dämpare och gaffel och horisontell i hjulet? Hade gärna sett en bild på detta?

/Patrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo, men man har lite spel att leka med om man inte tar en alltför stor skiftnyckel /C
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />snyggt!
Jag kör skaftet på en skiftnyckel mellan stötdämparen och framgaffeln och vidare mellan fälg och bromstrumma och säkrar med hänglås i ändan på skiftnyckeln.
Används av flera tror jag. såg samma lösning i italien för övrigt.

Duger som provisorisk lösning
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">


Smart! Sen kan man ju samtidigt låsa en kedja till en stolpe i hänglåset.
Det finns ju inget lås som en fiffig tjuv inte kan forcera, utan det gäller faktiskt att ge honom (eller henne, i jämnstäldhetens anda) så mycket arbete att han/hon avstår. Människan är ju av naturen lat...:)
josafan
Drömmare
Drömmare
Posts: 7
Joined: Thu 01 Jun 2006, 14:25
Location: Sweden

Post by josafan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />snyggt!
Jag kör skaftet på en skiftnyckel mellan stötdämparen och framgaffeln och vidare mellan fälg och bromstrumma och säkrar med hänglås i ändan på skiftnyckeln.
Används av flera tror jag. såg samma lösning i italien för övrigt.

Duger som provisorisk lösning
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är ingen som har en bild på hur ni menar? Jag har åttatumshjul utan hål i, men det kanske går ändå?

Mvh

Filip

When the **** hits the fan!
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Post by Thomas T »

jag skulle också vilja se detta. går nyckeln genom fälgen eller sitter den parallellt mellan fälg och gaffel/dämpare?
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

här är lite bilder.

Image
Image

Crispin
Last edited by crispin on Thu 31 Jan 2008, 10:51, edited 2 times in total.
josafan
Drömmare
Drömmare
Posts: 7
Joined: Thu 01 Jun 2006, 14:25
Location: Sweden

Post by josafan »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by crispin</i>
<br />här är lite bilder.


Crispin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja, här ser man tydligt att detta inte är en lösning som jag kan applicera, tyvärr. Men det är ju ett bra tips till andra med hål i fälgarna.

Mvh

Filip

When the **** hits the fan!
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Post by Thomas T »

Funkar inte för mig heller.

Vad säger ni om att borra i fälgen? Antingen för att få plats med en skiftnyckel eller liknande.

Eller som jag hade på min moppe en gång i tiden. Där hade återförsäljaren borrat två hål i fälgen så att man kunde trä in ett bygellås genom fälgen och låsa på andra sidan. Kunde inte det vara nåt på en 150 T eller är det ett helgerån att att borra i fälgen? Tänkte mig två hål i den yttre kanten där de två fälghalvorna vilar mot varann och fästbultarna för navet sitter.

Vill helst undvika stora kedjor som ligger på marken och ska träs överallt...tung och skitigt.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Beror ju på om du vill låsa fast den eller inte.

Själv hade jag ett genialt lås från Stand Secure på min PX, det gjorde så att man inte kunde fälla in centralstödet om man inte låste upp det. Mycket smidigt. Man kan för övrigt få exakt samma effekt med en mindre rattkrycka som man då sätter mellan framgaffel och utfällt centralstöd.

Sen finns det supersmidiga lås som spärrar frambromsen uppe på handtaget. Funkar precis lika bra som ett skivbromslås. Vissa av dessa lås har dessutom fäste för en kätting. Man kan uppnå samma effekt genom att pressa in ett lås runt bakbromspedalen när man trycker ner den. En smalare kätting går faktiskt igenom där, så då kan man även där låsa fast hojen.

Det enda som gäller om man vill ha kvar hojen när den står mycket utomhus, är dock en rejäl kätting som går genom ramen på något vis. Flera har köpt s.k båtöglor med break-offbultar, som man skruvar fast på nåt dolt ställe, och sedan går kättingen genom denna ögla.

Men: glöm för allt i världen inte det enklaste och bästa tricket: Den gömda startspärren. Sätt en dold dödarswitch inne i t ex handskfacket, som du tar för vana att alltid använda när hojen ska stå obevakad och inte fastkedjad. (Eller varför inte så fort du ställer hojen?) Det är superduperenkelt att tjuvkoppla en vespa, och styrlåset är inte nån match heller. Men med din startspärr, så kan dom iallfall inte starta den.

Mvh

Guran



<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by josafan</i>
<br />Jag behöver skaffa lås till mitt nyförvärv. Men jag har lite svårt att förstå hur jag skall låsa den? Det finns inget hål i fälgarna och naturligtvis inte någon skivbroms, annars kunde man använt skivbromslås(har fler än ett till min motorcykel nämligen).

Vad rekommenderar ni och hur skall man bäst låsa?

Mvh

Filip

When the **** hits the fan!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Thomas Staubo
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Mon 16 Aug 2004, 20:33
Location: Norway
Contact:

Post by Thomas Staubo »

En av de sikreste låseanordningene jeg vet om er denne, om man har tilgang til en svets:8)

Kapp til to pinnebolter (tror det er M8 gjenger som passer), skru de inn i de to gjengete hullene hvor reservehjulsfestet monteres (på forsterkningen bak skjoldet), la de stikke opp ca 10mm.

Lag til en kraftig stålplate med to hull som passer over de to pinneboltene som da just stikker opp over platen.
Svetsa stålplaten fast til boltene.

Svetsa en kraftig ögla, som er stor nog att tre en kjetting gjennom, fast til stålplaten.
Vespaen kan da enkelt låses trygt til lyktestolpe eller annet föremål.

Denne vil ta bra tid att bryta opp, og ikke uten ødeleggelser på chassiet.

Om du vil fjerne den igjen så borrer du bare ut svetsen som holder pinneboltene, og du kran skru dem ut for hand (husk å smøre dem med fett el.l. før montering)

Det er mulig at enkelte Vespor ikke har disse gjenget hullene, kanskje SS180, GS160 og andre med hanskrum?


Se bilde som jeg skisset:
http://img517.imageshack.us/img517/7154 ... spa1et.jpg



___________________________________________________________________________________________


«And on the eighth day, God created Vespa»
Forellen
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Fri 23 Jul 2004, 11:18
Location: Sweden

Post by Forellen »

Var nyligen i Barcelona där man ser tonvis av låsta Vespor där 95% använder sig av låset som är en "vajer" mellan styränden och en bygel under sadeln. Går inte detta att hänga på gamla vespor? En fördel med detta lås är att "de nyfikne" ser direkt att vespan är låst!
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

Bra tips...gillar speciellt skiftnyckeltricket :wink:. men det måste finnas fler möjligheter - handväsk-krokens (hur ofta använder man den egentligen?) placering gör den optimal för alla sorters vajer- och kättingvarianter. Ingen som funderat kring den? Bakre motorfästet erbjuder väl också en go möjlighet att montera en plåt/ögla i?

/Richard
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bluesman</i>
<br />handväsk-krokens (hur ofta använder man den egentligen?) <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

När man handlar! En tygväska kan fyllas med 2 plastkassars innehåll av matvaror. Fick som mest med 11 1½liters Colaflaskor o 21 ölburkar i plastkassar när jag åkte & pantade. Försök & få med det på en båge.:):)
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

Panta? Verkar fattigt, ju *asgarv* - sånt har jag folkabussen till :wink:

/R
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bluesman</i>
<br />Panta? Verkar fattigt, ju *asgarv* - sånt har jag folkabussen till :wink:

/R
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
en follabuss placerar inte dig i sociteten direkt :cry::cry:
Post Reply