Vibrationer från frambromsen

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Vibrationer från frambromsen

Post by Andréas »

Min frambroms tar ojämnt vid inbromsningar så att hela moppen skakar.
Har plockat av trumman för att se om något var snett men kunde okulärt inte se något fel.

Någon som kan komma med förslag på felkällor.

Jag har bilder från isärplockningen så om nån har tid och lust att titta på de kan jag maila dessa.

Mycket tacksam för tips!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Kolla bromsbackarnas radie genom att lägga dem i trumman. Om dess radie är större än trummans, fila dem tills radien överenstämmer
Lunatic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 58
Joined: Sun 22 May 2005, 20:55
Location: Sweden

Post by Lunatic »

Jag hade samma problem på min Vespa 50. När jag tog isär upptäckte jag rejäla avlagringar i rotationsriktningen (alltså på sidorna av beläggens anläggningsytor). Jag slipade/tvättade bort dessa och gradade dessutom av kortsidorna på bromsbeläggen något. Skakningarna försvann.
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Post by Thomas T »

har ett liknande beteende på min 150 T. Men det märks bara under kraftigare inbromsningar. Har haft isär trumma osv och allt ser bra ut.

Min teori nu är att det är framdämparen som helt enkelt bottnar och studsar när det blir för mycket tryck över framgaffeln. så fort farten minskar under broms så försvinner det. Dämparen är original för -61 och känns väldigt mjuk om jag håller inne bromsen och gungar vespan fram och tillbaka.

Vet inte om ni tycker det låter helt otroligt men det kan vara nåt att kolla.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Thomas T</i>
<br />har ett liknande beteende på min 150 T. Men det märks bara under kraftigare inbromsningar. Har haft isär trumma osv och allt ser bra ut.

Min teori nu är att det är framdämparen som helt enkelt bottnar och studsar när det blir för mycket tryck över framgaffeln. så fort farten minskar under broms så försvinner det. Dämparen är original för -61 och känns väldigt mjuk om jag håller inne bromsen och gungar vespan fram och tillbaka.

Vet inte om ni tycker det låter helt otroligt men det kan vara nåt att kolla.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

alla vespor är ju mer eller mindre mjuka, men om du inte har någon dämpning kvar så kan den säkert slå på det viset. en annan sak som kan påverka negativt är om svinglagren är glappa, men dämpen låter mer troligt. observera; även om du byter dämp till en 100% frisk så kommer gaffeln fortfarande att sjunka ihop om du står och gungar ihop den med frambromsen i. det är först när man kör det blir märkbar skillnad.

Federico
Thomas T
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 88
Joined: Sat 01 Jan 2005, 13:19
Location: Sweden

Post by Thomas T »

jo att de ska vara mjuka i gången har jag förstått...det måste de ju vara för att klara långa dagsetapper över kontinenten!

Trodde också först att det var lager etc. Men jag var noggrann när jag monterade ihop allt under vinterns renovering med nya kulor, fett etc och jag känner inget glapp nånstans. Känns inte heller nåt annat konstigt utom vid hårda bromsningar från lite högre fart. Så jag kommer nog satsa på en ny dämpare.
Post Reply