Vilken bensin och olja kör ni med?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Vilken bensin och olja kör ni med?

Post by Hedge »

Det här med ae och aa, är det nån skånsk dialekt? ;)

Skriv med 'a' eller 'o' istallet, det blir lattare att lasa da.

Mvh

/G
victor wrote:Jag har aldrig, ta i trae, haft nagot problem naer jag koert med Biltemas helsyntetiska olja, vilken jag ocksaa rekommenderat i maanga aar.

Daeremot paa samma scooter har jag upplevt ett antal (2-3) nyp naer jag koert pa mackarnas (har foer mig det var Statoils baada gaangerna) billigare oljor, men daa jag inte kaende till kvalitetsmaerkningarna naer jag fortfarande bodde i Sverige utgaar jag fraan att de inte var maerkta.

Det skulle aldrig falla mig in att betala 3 ganger (200% extra) foer en olja jag ska braenna upp i cylindern om det aer saa att den inte aer maerkbart baettre aen den billigaer oljan. Om de baada uppfyller samma standard tycker jag inte det finns naagot att snacka om (speciellt inte om den kostar oever 150 Sek litern - det aer jag bara beredd att betala foer ett gott vin).
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Min Touring -57 klarar uppenbart inte av att förbränna 5% Castrol R40 som den skall.
Efter en tank tänkte jag nu skifta över till Biltemas billiga mineralolja, så jag sklipper byta/putsa stift så ofta.

Menar du att JASO FC, API TC är motsvarande klassning i olika länder, Hedge?
I Biltemas information anges nämligen JASO FB, API TC tillsammans. Gott nog?
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Är det rätt olja? Hittar R40 både utan 2t och med 2t...

Kanske litet mycket med häftigaste fullsynteten för tävling. Kanske någon litet enklare sportversion skulle duga? Vi har kört med fullsyntet dittan och dattan. Helst bra/bättre/bäst olja. Esa var och kollade sin (yngre än din) tourings slitage och efter flera års användning så har sylinderns slitits så litet att firman bara honade den och sade att samma storleks kolv går utmärkt.
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

BooDaa, du kan utan att skämmas köra på Biltemas billigaste miniralolja :D , det gör i varje fall jag på min Touring -57:a. Den motorn ska ju enligt instruktionsbok har 5% SAE30 blandat med besinen och ALLA 2t oljor i dag överträffar den kombinationen med "hästlängder". Kör man otrimmat med en 50-tals motor, 5% olja, så kan det inte bli fel.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Hade aldrig problem med biltemas olja men efter att ha följt en scooterotica-tråd på 25 plus sidor upptäckte jag Groundsman 2t olja för motorsåg.

Nästan gratis och Eden, välkänd trimmare och scooterracer, har kört flera år på den i alla sina maskiner utan problem.

När jag splittade motorn igår insåg jag hur mkt 2 taktsolja som faktiskt följer med ner i vevhuset, så ärligt talat tror jag att nästan vilken olja som helst går bra, vi talar ju trots allt om 4-5% oljeinblandning i relativt lågvarvande motorer.

Retorisk fråga: någon som någonsin har haft en motor som skurit vid normal oljeinblandning på grund av billigare ojla (där detta kan härledas till oljan och inte bestyckning etc)?

Castrol TTS som många predikar för testades för övrigt av något tyskt institut och fick inte mer än medelgott betyg, så att använda den oljan är nog att slänga pengarna i sjön :D
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Castrull TTS tillverkas inte längre till min stora sorg :( :cry: så du behvöer inte bekymra dig om den!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Just det ja, Groundsman kostar £15 för 5 liter har jag för mig :D
BooDaa
Lärling
Lärling

Post by BooDaa »

Tack för de uppmuntande orden.
Biltema får det bli, sa Bull.

Har du fått fatt på din avdragare ännu, Viktor?
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

För kopplingen? Svänger förbi Scooterworks och lånar en av Neil på vägen hem. Lånade fel verktyg sist, trodde det behövdes en kronmutterhylsa men SSen har ju vanlig mutter :)
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Undrar om man kan hitta groundsman i Sverige.
Bara det är gjord av plåt så....
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Distribueras av:

Knobby Shop International
Metallgatan 21A
262 72 Angelholm
Sweden
Email: Sweden@rockoil.co.uk
Telephone: +46 4311 441

Oljebolaget heter nog Rock Oil...
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Tack!
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Och bensin tankar jag 99 oktan, den ska visst ha lägre etanolinblandning...
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Det går säkert med vilken olja som helst, men jag vill inte ha massa illaluktande blårök bakom mig för att sedan få väldigt aggressiva omkörningar. Doftande 2t i lämplig mängd är en fröjd men illaluktande i stor mängder... uh nej! Och för att slippa höra hur förorenande de är ("kolla bara röken!") och få litet bättre ekologiskt samvete. Och för att cylindern skall slitas mindre. Och slippa koxade kolvar.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

victor wrote:Och bensin tankar jag 99 oktan, den ska visst ha lägre etanolinblandning...
Är rädslan för ethanol befogad? Jag har hört att packningar o packboxar ska fara illa av ethanolen men några här kör på E85. Ethanolen skall även ge renare förbränningsrum.

Jag tankade också 98, tills jag fann att det är bara ett fåtal mackar som har det, ofta är det macken man stannar vid som valt bort den.

SIP borde sälja packboxar för ethanolblandat i bensin om det fanns en risk men inget om det i deras katalog.

Nya PXn borde vara försedd med lämpliga packboxar om det verkligen är ett problem.
:mrgreen:
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Fritte, jag har inte haft några som helst problem med det, men prisskillnaden är så liten för att få ren bensin, vi snackar kanske om en tia i veckan, att det känns bättre att ta det säkra för det osäkra.

Vidare, etanolinblandningen verkar skilja rätt så mycket åt mellan olika märken, och den ska visst öka.

Eftersom motorn går magrare med ökad etanolinblandning och man inte riktigt vet vad man får i tanken, finns det även en risk att nypa/skära motorn, även om jag tror den är rätt låg.

När inte 99oktan finns tillgänglig kör jag på "vanlig" 95...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Om du är orolig för att den får för mager blandning så gå upp en storlek på huvudmunstycket. Min P200 är otrimmad o jag har gått från 118 (standard) till 120.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Juups, men som sagt inblandningen i 95-oktanig varierar, medans de flesta 99 oktaniga inte innehåller något alls, så risken är ju mindre att helt plötsligt nypa på väg till Brighton mitt ute i tjottahejti på den engelska landsbygden :D
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

med ett större munstycke kan du vara säkrare...

Såg att du "joinade" forumet 1½ timme före mig, föresten...
:mrgreen:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Handelsboden (som säljer diverse mc-tillbehör och skyddskläder) säljer Gulf helsyntetisk tvåtaktsolja. En liter kostar 115:-. Dessutom i en väldigt praktisk, utrymmesbesparande, flaska. Loggan är ju legendarisk, vilket är trevligt.

http://www.handelsboden.com/
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

http://www.knobby.se/se/art/olja-oljefilter/rock-oil/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dessa är oljorna som Knobby säljer.
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Även 98 oktan kan numera innehålla 5% etanol, kopierad från OKQ8s datablad:
OKQ8 Bensin 95 MK1 innehåller upp till 5% etanol, OKQ8 Bensin 98 MK1 kan innehålla upp till 5% Etanol.
Om man tankar alkylatbensin slipper man etanol men om motorn är så snål inställd att den inte klarar 5% etanol så tror jag att munstycken nog borde ökas hur som helst.

Etanolen kyler (insugsluften, vevhuset mm) ca 3x bättre vid förångningen än bensin vilket borde minska risken för nypning; Förångningsentalpin fär etanol är 0,913 MJ/kg för bensin är den 0,297 MJ/kg, förångningsentalpin av ”drag-race” metanol är ännu högre; 1.154 MJ/kg.

En annan fördel med etanol är att det bidrar till renare och fullständigare förbränning så att mindre sot bildas och att motorns verkningsgrad ökar.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

aryan wrote:Även 98 oktan kan numera innehålla 5% etanol, kopierad från OKQ8s datablad:
OKQ8 Bensin 95 MK1 innehåller upp till 5% etanol, OKQ8 Bensin 98 MK1 kan innehålla upp till 5% Etanol.
Om man tankar alkylatbensin slipper man etanol men om motorn är så snål inställd att den inte klarar 5% etanol så tror jag att munstycken nog borde ökas hur som helst.

Etanolen kyler (insugsluften, vevhuset mm) ca 3x bättre vid förångningen än bensin vilket borde minska risken för nypning; Förångningsentalpin fär etanol är 0,913 MJ/kg för bensin är den 0,297 MJ/kg, förångningsentalpin av ”drag-race” metanol är ännu högre; 1.154 MJ/kg.

En annan fördel med etanol är att det bidrar till renare och fullständigare förbränning så att mindre sot bildas och att motorns verkningsgrad ökar.
Så enligt dig (som normalt är en etanolförespråkare) är det en fördel med etanol i bensinen, men denna uppfattning delas inte av merparten av förarna av klassiska fordon.

Andra menar på att de har haft motorer som skurit 500 meter från bensinstationer, plastdetaljer (flottörer) som svällt upp och deformerats och liknande problem - vad är din uppfattning om det?

V
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Merparten av förarna av klassiska fordon har kanske skräms upp helt i onödan. Det hela påminner lite om diskussionerna när bensinen inte längre fick innehålla bly.

Om en motor skar 500m från bensinstationen efter att den tankades bensin med 5% etanol så kan det knappast bero på bränslet. Jag tror inte ens att en Vespamotor skulle skära så snabbt om man helt glömde att blanda olja i bensinen, det tar nog omkring 500m att köra slut på gamla bensinen som är kvar i flottörhuset.

Har man en riktig gammal veteranbl med schellackad korkflottör kan lacken lösas upp av etanol med det är väl bara förkrigsmotorer som har kortflottör kvar. Förresten var T-Forden designat för etanol.

Som referens kan man jämföra olika beständighetstabell för
gummi beständighet mot etanol och bensin här http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
A = Obetydlig påverkan. Rekommenderas.
B = Lindrig påverkan. Oftast användbar.
C = Kraftig påverkan. Användbar endast i vissa fall.
D = Olämplig
Ämne: NR NBR CR EPD IIR Q FPM U
Bensin 100 oktan D C D D D D A A
Etanol, Etylalkohol A A A A A A A B

Endast PU (Polyuretangummi) är alltså mindre kompatibel med etanol än bensin, vanligast gummimaterial i motorer bensinslanger mm är NBR (Nitrilgummi) som anges ganska olämplig för bensin.

Kemikaliebeständighet hos plaster
Ämne PTFE PA POM PC PETP PP PE PVC1 PVC2 PS ABS CAB PMMA
Bensin A A A A A B B A B C A A A
Etanol A B A A A A A A B B A C B

B, Lindrig påverkan. Oftast användbar för etanol är alltså PA Polyamid (Nylon), PVC2 PVC mjuk, PS Polystyren och PMMA Akrylglas (Plexiglas)
C, Kraftig påverkan. Användbar endast i vissa fall för etanol är CAB, Cellulosaacetat Butyrat (= gammal enkomponentslack?)

Hydroscand har en liknande lista "Kemisk resistenstabell" här: http://www.hydroscand.se/MediaBinaryLoa ... nload=true" onclick="window.open(this.href);return false;
men de anger att etanol och PA är ”A” vid 25°C för 70°C finns där ingen uppgift.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Följdfrågan är därmed, om vi utgår från att etanol inte är värre för gummin och plaster än bensin, och kyler minst lika bra: hur ska man bestycka när bensinen man köper kan innehålla allt mellan 0% och 20% inblandning...?
Post Reply