Merparten av förarna av klassiska fordon har kanske skräms upp helt i onödan. Det hela påminner lite om diskussionerna när bensinen inte längre fick innehålla bly.
Om en motor skar 500m från bensinstationen efter att den tankades bensin med 5% etanol så kan det knappast bero på bränslet. Jag tror inte ens att en Vespamotor skulle skära så snabbt om man helt glömde att blanda olja i bensinen, det tar nog omkring 500m att köra slut på gamla bensinen som är kvar i flottörhuset.
Har man en riktig gammal veteranbl med schellackad korkflottör kan lacken lösas upp av etanol med det är väl bara förkrigsmotorer som har kortflottör kvar. Förresten var T-Forden designat för etanol.
Som referens kan man jämföra olika beständighetstabell för
gummi beständighet mot etanol och bensin här
http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
A = Obetydlig påverkan. Rekommenderas.
B = Lindrig påverkan. Oftast användbar.
C = Kraftig påverkan. Användbar endast i vissa fall.
D = Olämplig
Ämne: NR NBR CR EPD IIR Q FPM U
Bensin 100 oktan D C D D D D A A
Etanol, Etylalkohol A A A A A A A B
Endast PU (Polyuretangummi) är alltså mindre kompatibel med etanol än bensin, vanligast gummimaterial i motorer bensinslanger mm är NBR (Nitrilgummi) som anges ganska olämplig för bensin.
Kemikaliebeständighet hos plaster
Ämne PTFE PA POM PC PETP PP PE PVC1 PVC2 PS ABS CAB PMMA
Bensin A A A A A B B A B C A A A
Etanol A B A A A A A A B B A C B
B, Lindrig påverkan. Oftast användbar för etanol är alltså PA Polyamid (Nylon), PVC2 PVC mjuk, PS Polystyren och PMMA Akrylglas (Plexiglas)
C, Kraftig påverkan. Användbar endast i vissa fall för etanol är CAB, Cellulosaacetat Butyrat (= gammal enkomponentslack?)
Hydroscand har en liknande lista "Kemisk resistenstabell" här:
http://www.hydroscand.se/MediaBinaryLoa ... nload=true" onclick="window.open(this.href);return false;
men de anger att etanol och PA är ”A” vid 25°C för 70°C finns där ingen uppgift.