Är detta en GTR 1973

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
asacharlotta
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 45
Joined: Tue 09 Jun 2009, 11:03
Location: Stockholm

Post by asacharlotta »

victor wrote:Fint objekt: http://www.blocket.se/helsingborg/Vespa ... m?ca=4&w=3

Priset kanske något högt men där finns ju prutmån, och så är det en P200 och inte en PX, d v s något starkare motor om jag inte minns fel...
Tack för tipset, den ser jättefin ut!

Så P är en starkare motor än PX?

Hälsningar,
Åsa
Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

asacharlotta wrote:
victor wrote:Fint objekt: http://www.blocket.se/helsingborg/Vespa ... m?ca=4&w=3

Priset kanske något högt men där finns ju prutmån, och så är det en P200 och inte en PX, d v s något starkare motor om jag inte minns fel...
Tack för tipset, den ser jättefin ut!

Så P är en starkare motor än PX?

Hälsningar,
Åsa
Det gäller P200E vs PX200, 12 hp respektive 10 hp
asacharlotta
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 45
Joined: Tue 09 Jun 2009, 11:03
Location: Stockholm

Post by asacharlotta »

fritte wrote:
asacharlotta wrote:
victor wrote:Fint objekt: http://www.blocket.se/helsingborg/Vespa ... m?ca=4&w=3

Priset kanske något högt men där finns ju prutmån, och så är det en P200 och inte en PX, d v s något starkare motor om jag inte minns fel...
Tack för tipset, den ser jättefin ut!

Så P är en starkare motor än PX?

Hälsningar,
Åsa
Det gäller P200E vs PX200, 12 hp respektive 10 hp
OK, då förstår jag!

/Åsa
Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Sen finns det en px200, jubileumsmodellen med skivbroms och vit mätartavla, på scooterklubbens marknad:

"Scootrar säljes: Piaggio PX 200 säljes
Min Piaggio PX 200 jubileumsbyggd 2001 gick inte igenom besiktningen. Bakre stötdämpare och eventullt oljeläckage från motorn (kan också vara stötdämparen som läcker) fick anmärkningar. Vespan har gått drygt 800 mil, vinterförvarats i garage och är röd och grann med kromade pakethållare bak och fram."

Oljeläckaget borde inte kosta mer än ett par tusenlappar att fixa, dämparen ett par hundralappar.

Jubileumsmodellen är enligt mig den snyggaste PX:en.
asacharlotta
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 45
Joined: Tue 09 Jun 2009, 11:03
Location: Stockholm

Post by asacharlotta »

victor wrote:Sen finns det en px200, jubileumsmodellen med skivbroms och vit mätartavla, på scooterklubbens marknad:

"Scootrar säljes: Piaggio PX 200 säljes
Min Piaggio PX 200 jubileumsbyggd 2001 gick inte igenom besiktningen. Bakre stötdämpare och eventullt oljeläckage från motorn (kan också vara stötdämparen som läcker) fick anmärkningar. Vespan har gått drygt 800 mil, vinterförvarats i garage och är röd och grann med kromade pakethållare bak och fram."

Oljeläckaget borde inte kosta mer än ett par tusenlappar att fixa, dämparen ett par hundralappar.

Jubileumsmodellen är enligt mig den snyggaste PX:en.
Tack för tips, perfekt med många ögon öppna :-)

/Åsa

PS
Har läst lite i olika trådar här, förstår jag det rätt att du bor i Rom?
DS
Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

victor wrote:Sen finns det en px200, jubileumsmodellen med skivbroms och vit mätartavla, på scooterklubbens marknad:

"Scootrar säljes: Piaggio PX 200 säljes
Min Piaggio PX 200 jubileumsbyggd 2001 gick inte igenom besiktningen. Bakre stötdämpare och eventullt oljeläckage från motorn (kan också vara stötdämparen som läcker) fick anmärkningar. Vespan har gått drygt 800 mil, vinterförvarats i garage och är röd och grann med kromade pakethållare bak och fram."

Oljeläckaget borde inte kosta mer än ett par tusenlappar att fixa, dämparen ett par hundralappar.

Jubileumsmodellen är enligt mig den snyggaste PX:en.
Om, kolla motorn noga så blocket inte är sprucket... :sad:
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

asacharlotta wrote: PS
Har läst lite i olika trådar här, förstår jag det rätt att du bor i Rom?
DS

Du har helt rätt för dig :)
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Hej
Håller helt med Göran och vill faktiskt slå ett slag för PX125E som första hoj. Den är kanske inte den mest klassiska i linjerna men går mycket mjukare än en P/PX200, toppar kring 95km/h vilket räcker ganska långt om man inte motorvägspendlar. Billigare än 200 modellen och har en motor som bara går och går.

Vill man ha en klassiker håller jag med om att Touring + GL är en bra 59/60-talare och Sprint, GTR + Rally är bra 70-talare. Smallframes är behändiga om man inte ska skjutsa men något motorsvaga i original (ungefär som Touring)

Undvik: Tidiga 50-talsmodeller <58, GS150/GS160/SS180, PK125 Automatic om du inte vill meka och har ett bra reservdelslager i garaget. Detta är entusiastmaskiner som inte riktigt håller för vardagsbruk. Finns såklart undantag men generellt.

Hedge wrote:Kolla det allmänna skicket, att den verkar omhändertagen, och att motorn går bra, inte rycker eller misständer. Alla reglage ska funka mjukt och fint. Kolla framskölden för att se om den kan ha varit med om någon krock. Toppfarten på en PX125 (på mätaren) är en bit över 90, och det ska den komma upp i ganska kvickt om motorn är fräsch.

I övrigt inte mycket, PX-motorerna är -väldigt- driftsäkra så länge som ingen klantmek varit där och brutit.

Reservdelar och tillbehör finns det hur mycket som helst av, både i Sverige och från tyska postorderfirmor.

/G
asacharlotta wrote:Hej alla som är inne på den här tråden :-)

Nu funderar jag på att köpa en Vespa 125PXE från 1992.

Vad är det för skillnad mellan P och PX egentligen? Och är det något särskilt man bör kolla innan man köper den här modellen?

Undrar,
Åsa
asacharlotta
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 45
Joined: Tue 09 Jun 2009, 11:03
Location: Stockholm

Post by asacharlotta »

henrikborjeson wrote:Hej
Håller helt med Göran och vill faktiskt slå ett slag för PX125E som första hoj. Den är kanske inte den mest klassiska i linjerna men går mycket mjukare än en P/PX200, toppar kring 95km/h vilket räcker ganska långt om man inte motorvägspendlar. Billigare än 200 modellen och har en motor som bara går och går.

Vill man ha en klassiker håller jag med om att Touring + GL är en bra 59/60-talare och Sprint, GTR + Rally är bra 70-talare. Smallframes är behändiga om man inte ska skjutsa men något motorsvaga i original (ungefär som Touring)

Undvik: Tidiga 50-talsmodeller <58, GS150/GS160/SS180, PK125 Automatic om du inte vill meka och har ett bra reservdelslager i garaget. Detta är entusiastmaskiner som inte riktigt håller för vardagsbruk. Finns såklart undantag men generellt.

Hedge wrote:Kolla det allmänna skicket, att den verkar omhändertagen, och att motorn går bra, inte rycker eller misständer. Alla reglage ska funka mjukt och fint. Kolla framskölden för att se om den kan ha varit med om någon krock. Toppfarten på en PX125 (på mätaren) är en bit över 90, och det ska den komma upp i ganska kvickt om motorn är fräsch.

I övrigt inte mycket, PX-motorerna är -väldigt- driftsäkra så länge som ingen klantmek varit där och brutit.

Reservdelar och tillbehör finns det hur mycket som helst av, både i Sverige och från tyska postorderfirmor.

/G
asacharlotta wrote:Hej alla som är inne på den här tråden :-)

Nu funderar jag på att köpa en Vespa 125PXE från 1992.

Vad är det för skillnad mellan P och PX egentligen? Och är det något särskilt man bör kolla innan man köper den här modellen?

Undrar,
Åsa
Tack Henrik!

Ja mer jag tittar ju mer lutar det faktiskt mot en 125PX :smile:
Man vet ju aldrig vad det blir senare, men den är nog bra att börja med.

/Åsa
Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Försäkra en 125:a kostar väl mer än för 200:an? :sad:
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

fritte wrote:Försäkra en 125:a kostar väl mer än för 200:an? :sad:
630:- för P200 -79, 687:- för PX125 -83, båda trafikförsäkringar.

Halvförsäkring kostar cirka 160 kr till. Kan nog skilja från stad till stad men de borde ligga ganska nära varandra

mvh/HB
asacharlotta
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 45
Joined: Tue 09 Jun 2009, 11:03
Location: Stockholm

Post by asacharlotta »

henrikborjeson wrote:
fritte wrote:Försäkra en 125:a kostar väl mer än för 200:an? :sad:
630:- för P200 -79, 687:- för PX125 -83, båda trafikförsäkringar.

Halvförsäkring kostar cirka 160 kr till. Kan nog skilja från stad till stad men de borde ligga ganska nära varandra

mvh/HB
Vilket försäkringsbolag har priserna ovan?

Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

PX125E på länsförsäkringar, P200 på Bilsport&MC. Kolla runt vilken som är billigast och som inte har galet hög självrisk. Är man med i SSK brukar Bilsport&MC ha bra rabatter

mvh/HB
Chris_Crocko
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 47
Joined: Fri 22 May 2009, 15:24
Location: Estocolmo
Contact:

PX 125

Post by Chris_Crocko »

Hej

Om du fortfarande letar en PX 125 så kanske detta kan vara något, inte runt hörnet direkt men en relativt sen modell med alla bekvämligheter.
Ser välskött ut och schysst ut på bilden iaf och priset är inte mycket att klaga på heller, kanske värt att slå säljaren en signal och höra.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Pi ... ?ca=11&w=3

Mvh
Chris
asacharlotta
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 45
Joined: Tue 09 Jun 2009, 11:03
Location: Stockholm

Re: PX 125

Post by asacharlotta »

Chris_Crocko wrote:Hej

Om du fortfarande letar en PX 125 så kanske detta kan vara något, inte runt hörnet direkt men en relativt sen modell med alla bekvämligheter.
Ser välskött ut och schysst ut på bilden iaf och priset är inte mycket att klaga på heller, kanske värt att slå säljaren en signal och höra.

http://www.blocket.se/vasternorrland/Pi ... ?ca=11&w=3

Mvh
Chris
Tack Chris, bra tips :-)
Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
Post Reply