Sen finns det en px200, jubileumsmodellen med skivbroms och vit mätartavla, på scooterklubbens marknad:
"Scootrar säljes: Piaggio PX 200 säljes
Min Piaggio PX 200 jubileumsbyggd 2001 gick inte igenom besiktningen. Bakre stötdämpare och eventullt oljeläckage från motorn (kan också vara stötdämparen som läcker) fick anmärkningar. Vespan har gått drygt 800 mil, vinterförvarats i garage och är röd och grann med kromade pakethållare bak och fram."
Oljeläckaget borde inte kosta mer än ett par tusenlappar att fixa, dämparen ett par hundralappar.
Jubileumsmodellen är enligt mig den snyggaste PX:en.
victor wrote:Sen finns det en px200, jubileumsmodellen med skivbroms och vit mätartavla, på scooterklubbens marknad:
"Scootrar säljes: Piaggio PX 200 säljes
Min Piaggio PX 200 jubileumsbyggd 2001 gick inte igenom besiktningen. Bakre stötdämpare och eventullt oljeläckage från motorn (kan också vara stötdämparen som läcker) fick anmärkningar. Vespan har gått drygt 800 mil, vinterförvarats i garage och är röd och grann med kromade pakethållare bak och fram."
Oljeläckaget borde inte kosta mer än ett par tusenlappar att fixa, dämparen ett par hundralappar.
Jubileumsmodellen är enligt mig den snyggaste PX:en.
Tack för tips, perfekt med många ögon öppna
/Åsa
PS
Har läst lite i olika trådar här, förstår jag det rätt att du bor i Rom?
DS
Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
victor wrote:Sen finns det en px200, jubileumsmodellen med skivbroms och vit mätartavla, på scooterklubbens marknad:
"Scootrar säljes: Piaggio PX 200 säljes
Min Piaggio PX 200 jubileumsbyggd 2001 gick inte igenom besiktningen. Bakre stötdämpare och eventullt oljeläckage från motorn (kan också vara stötdämparen som läcker) fick anmärkningar. Vespan har gått drygt 800 mil, vinterförvarats i garage och är röd och grann med kromade pakethållare bak och fram."
Oljeläckaget borde inte kosta mer än ett par tusenlappar att fixa, dämparen ett par hundralappar.
Jubileumsmodellen är enligt mig den snyggaste PX:en.
Om, kolla motorn noga så blocket inte är sprucket...
Hej
Håller helt med Göran och vill faktiskt slå ett slag för PX125E som första hoj. Den är kanske inte den mest klassiska i linjerna men går mycket mjukare än en P/PX200, toppar kring 95km/h vilket räcker ganska långt om man inte motorvägspendlar. Billigare än 200 modellen och har en motor som bara går och går.
Vill man ha en klassiker håller jag med om att Touring + GL är en bra 59/60-talare och Sprint, GTR + Rally är bra 70-talare. Smallframes är behändiga om man inte ska skjutsa men något motorsvaga i original (ungefär som Touring)
Undvik: Tidiga 50-talsmodeller <58, GS150/GS160/SS180, PK125 Automatic om du inte vill meka och har ett bra reservdelslager i garaget. Detta är entusiastmaskiner som inte riktigt håller för vardagsbruk. Finns såklart undantag men generellt.
Hedge wrote:Kolla det allmänna skicket, att den verkar omhändertagen, och att motorn går bra, inte rycker eller misständer. Alla reglage ska funka mjukt och fint. Kolla framskölden för att se om den kan ha varit med om någon krock. Toppfarten på en PX125 (på mätaren) är en bit över 90, och det ska den komma upp i ganska kvickt om motorn är fräsch.
I övrigt inte mycket, PX-motorerna är -väldigt- driftsäkra så länge som ingen klantmek varit där och brutit.
Reservdelar och tillbehör finns det hur mycket som helst av, både i Sverige och från tyska postorderfirmor.
/G
asacharlotta wrote:Hej alla som är inne på den här tråden
Nu funderar jag på att köpa en Vespa 125PXE från 1992.
Vad är det för skillnad mellan P och PX egentligen? Och är det något särskilt man bör kolla innan man köper den här modellen?
henrikborjeson wrote:Hej
Håller helt med Göran och vill faktiskt slå ett slag för PX125E som första hoj. Den är kanske inte den mest klassiska i linjerna men går mycket mjukare än en P/PX200, toppar kring 95km/h vilket räcker ganska långt om man inte motorvägspendlar. Billigare än 200 modellen och har en motor som bara går och går.
Vill man ha en klassiker håller jag med om att Touring + GL är en bra 59/60-talare och Sprint, GTR + Rally är bra 70-talare. Smallframes är behändiga om man inte ska skjutsa men något motorsvaga i original (ungefär som Touring)
Undvik: Tidiga 50-talsmodeller <58, GS150/GS160/SS180, PK125 Automatic om du inte vill meka och har ett bra reservdelslager i garaget. Detta är entusiastmaskiner som inte riktigt håller för vardagsbruk. Finns såklart undantag men generellt.
Hedge wrote:Kolla det allmänna skicket, att den verkar omhändertagen, och att motorn går bra, inte rycker eller misständer. Alla reglage ska funka mjukt och fint. Kolla framskölden för att se om den kan ha varit med om någon krock. Toppfarten på en PX125 (på mätaren) är en bit över 90, och det ska den komma upp i ganska kvickt om motorn är fräsch.
I övrigt inte mycket, PX-motorerna är -väldigt- driftsäkra så länge som ingen klantmek varit där och brutit.
Reservdelar och tillbehör finns det hur mycket som helst av, både i Sverige och från tyska postorderfirmor.
/G
asacharlotta wrote:Hej alla som är inne på den här tråden
Nu funderar jag på att köpa en Vespa 125PXE från 1992.
Vad är det för skillnad mellan P och PX egentligen? Och är det något särskilt man bör kolla innan man köper den här modellen?
Undrar,
Åsa
Tack Henrik!
Ja mer jag tittar ju mer lutar det faktiskt mot en 125PX
Man vet ju aldrig vad det blir senare, men den är nog bra att börja med.
/Åsa
Vespa Piaggio.. le mode cambiano, ma la Vespa è per sempre!
PX125E på länsförsäkringar, P200 på Bilsport&MC. Kolla runt vilken som är billigast och som inte har galet hög självrisk. Är man med i SSK brukar Bilsport&MC ha bra rabatter
Om du fortfarande letar en PX 125 så kanske detta kan vara något, inte runt hörnet direkt men en relativt sen modell med alla bekvämligheter.
Ser välskött ut och schysst ut på bilden iaf och priset är inte mycket att klaga på heller, kanske värt att slå säljaren en signal och höra.
Om du fortfarande letar en PX 125 så kanske detta kan vara något, inte runt hörnet direkt men en relativt sen modell med alla bekvämligheter.
Ser välskött ut och schysst ut på bilden iaf och priset är inte mycket att klaga på heller, kanske värt att slå säljaren en signal och höra.