En indier för USA till Sverige

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Peter Sundfeldt wrote:Efter att ha testat lampan på min Citroën DS20 Pallas konstaterade Truls något nedslagen att lampan förmodligen är felkällan; annars skulle jag ha variabel tändning på DS:en och det är jag säker på att den inte har!
DS:en har nog mekanisk (om den inte har en elektronisk 123ignition tändning) centrifugal tändförställning.

Tändförställningen är åt andra hållet än vid en tvåtaktsmotor, dvs tidigare tändning ju snabbre (4-takt) motorn går.

MvH Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

vilken typ av stroblampa har du?
Batteridrivna fungerar ibland dåligt på vespor/lambrettor.
Vissa stroblampor behöver en jordkabel till motorblocket för att vara stabila.
Vissa stroblampor tycker inte om avstörda tändhattar.
Vissa stroblampor behöver ha givaren vänd på rätt håll för att ge en stabil indikation.

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

Har provat en annan lampa nu med alla tänkbara störningar eliminerade. Körde den även på Touringens PX-motor, och det är en skillnad mot Stella-maskinen som fortfarande vandrar under stabilt, jämnt och lågt varv. Vad vi tänker oss nu är att byta tändplattan till en ny Piaggio, kanske är spolarna lite sämre på LML-plattan, trots att vi mätte upp den.

I övrigt åtgärdade vi idag det som startade det hela; bytte ut pinnbultarna till de nyare insex-M7:orna (åh, vad lätt gasaren kan lyftas nu, och inte behöver man röra luftskruven!) och bytte packningarna ännu en gång på förgasare och burk, nu med skillnaden att vi fixerade packningarna med Loctite packningsspray. Helt annan möjlighet att kunna fixera packningarna exakt och dessutom med lite extra-tätning. Att man inte använt det förut!

2T-oljeläckaget kom inte från en skev luftburk, utan förmodligen från en (av mig...) dåligt monterad luftburkspackning.
I tillägg noterade Truls att luftskruven var stukad och vi tog en ostukad från en av de tre extraförgasarna. Nu går Stella ändå rätt friskt och raskt, men vi hoppas på att hon kommer att gå ännu bättre med en ny tändplatta. Tendensen är lite som Touringen innan jag bytte till BE1-rör, lite för mager vid långsam initialgas. Provade även BE1 på Stella, men utan reaktion.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Peter Sundfeldt wrote:Har provat en annan lampa nu med alla tänkbara störningar eliminerade. Körde den även på Touringens PX-motor, och det är en skillnad mot Stella-maskinen som fortfarande vandrar under stabilt, jämnt och lågt varv. Vad vi tänker oss nu är att byta tändplattan till en ny Piaggio, kanske är spolarna lite sämre på LML-plattan, trots att vi mätte upp den.
Trist fel, undrar vad det kan bero på?
Pickupen som är felaktig eller felaktigt monterad?
Kabeln från pickupen som är dålig?
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Truls
Entusiast
Entusiast

Post by Truls »

Jag tror mer det beror på tändspänningen.

Eftersom den endast ändrar sig när den går lågt ner i varv, liknande fenomen på touringen fast den ändrade sig marginalt.

Skillnaden var över 8 grader på Stella och max 1 grad på PX'en.

Jag funderar på om det är spänningsfall mellan spole och CDI eftersom dom är separata, eller om det är större spel mellan svänghjul och tändplatta. Svänghjulet är ju original Piaggio.
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Nu har vi bytt till Ducati CDI och en Piaggio tändplatta och... då är allt som det ska! Tändningen vandrar lika lite som på Touring-PX:en och är stabil. Förmodligen satt felet i LML-plattan eller den i kombination med ett spänningsfall i LML-CDI:n. Inte mycket LML-delar kvar i den där motorn förresten, det är ju i princip bara växeldreven som är LML nu.
Hur som helst, nu väntar lite bestyckningskörning, men det kan ju vara lite vanskligt med både temperatur och före. Ska försöka ge mig ut på rätt sätt och kolla stift under olika förutsättningar. Truls har informerat om hur jag ska göra, så vi får se när och om vädret tillåter så'na övningar.
Last edited by Peter Sundfeldt on Fri 28 Nov 2008, 22:25, edited 1 time in total.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Skönt att ni (förhoppningvis) är i mål. Det ska bli väldigt spännande att höra hur den går!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

jencla wrote:Skönt att ni (förhoppningvis) är i mål. Det ska bli väldigt spännande att höra hur den går!
Jo, det ska bli kul att känna på den ordentligt och att försöka sig på att lära sig den däringa bestyckningskänslan med rätt färgfeeling vid tändstiftskollen. Nu är man ju gudbevars en Malossi-rider va' 8) , och då måste man ju kunna det där!

ImageImage
För att byta till Ducati-CDI behövdes det lite modifieringar. LML-CDI:n består av två delar, dels spolen, och dels den andra enheten som sitter vid batteriet och reservhjulet. Truls kopplade ur samtliga kablar på enhet två och byglade över en blå kabel som blir grön (startern) vid motor och tändplatta.
ImageImage
Notera hur vi fick dra ned den blå kabeln till sin stiftplats igenom gummitutten, i övrigt kunde vi behålla två av originalkopplingarna. LML-plattan har annorlunda kopplingsskor än Piaggio/Ducati. De sitter nu gömda i den svarta Piaggio kopplingsdosan, som även den är skiftad från LML.
ImageImage
På baksidan av tändplattan syns LML:s (eller dess underleverantör) gjutmärke och det märket kan man faktiskt ibland hitta på Piaggios PX-delar, enligt Erik på EM Scooters.
När allt är monterat och uppstädat ser det ändå rätt snyggt ut, tycker jag. En liten lös kabelstam som är överflödig är bara upphängd med buntband ihop med de andra kablarna, vi ska senare se om man kan dra in den under tanken.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Har varit och småkört mellan garaget och Bar Centro i centrala Göteborg ett par gånger, men annars har det inte gasats mycket efter Truls Malossi-operation i höstas. Men nu ska maskinen köras in... är på väg till scooterpremiären i Malmö-Lund och har mellanlandat på lantstället söder om Falkenberg. Det är ju så gott väder! Hann inte kolla tändsiftet idag, men i morgon ska det bestyckas lite mera. Kör 130 nu och enligt Truls kommer jag säkert att hamna magrare, 128 och 125. Tycker att den borde kännas lite vassare och den känslan kommer väl när jag magrar ut den. Vi får se i morgon. Ska passera en träff för italienska bilar (om jag får komma in!) vid Skottorps slott i Laholm på vägen, innan jag möter upp Jens Larsson på Autoropa i Malmö (Ferrari och Maserati-återförsäljare/representanter i Sverige) och hans helt(!) orörda Touring-62:a för vidare befordran till Stortorget. Finåka på två hjul "at its best", Halland och Skåne i varm vårskrud!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Mer om själva Skåne-turen och länk till bilder på: http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=4395
Har luftsskruven tre varv ut, hade ett så'nt där tapp vid initialgas innan. Kanske behöver den lite till. Stellan gick annars perfekt hela tiden. Bestyckade aldrig om. Kollade stiftet flera gånger och 130 verkar ge bäst blandning. Brun-brunt varje gång. Vågade inte magra mer. Fick även tipset att byta 4:an till fjärde växeldrevet på en PX125, det är tydligen lite lägre och ger en bättre toppfart. Vidare måste nog Sito Plus-blåset bytas ut till något med mer expansionskammare. Vill känna den där tvåtakts-höga-varv-effekten.
Men på scooterpremiären i Göteborg idag får Stella vila, då blir det vintage istället!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Hehe, gött att se att trim-bacillen slagit rot. Nu finns det ingen återvändo, snart hägrar strokervevar och reedintag.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Peter Sundfeldt wrote:Men på scooterpremiären i Göteborg idag får Stella vila, då blir det vintage istället!
Det blev det inte alls, Stella-dottern åkte med och hon vill förstås åka sin Stella-scooter. Så blev det!
primavera133 wrote:Hehe, gött att se att trim-bacillen slagit rot. Nu finns det ingen återvändo, snart hägrar strokervevar och reedintag.
/JM
Nja, jo, alltså... jag kanske nöjer mig med ett nytt blås. Truls och jag har pratat om det här: http://www.pep-parts.com/shop/03c198994 ... b7a801.php
Ett så'nt blir det snart!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

DEt blåset verkar klart intressant. Hur är det i jämförelse med de omsvetsade T5-blåsen? Dvs ett T5-blås med PX-krök på.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

primavera133 wrote:DEt blåset verkar klart intressant. Hur är det i jämförelse med de omsvetsade T5-blåsen? Dvs ett T5-blås med PX-krök på.

/JM
Och hur bra är T5-blås med PX-krök på jämfört med Px standard, eller Sito Plus?
Måste man pilla i ett större munstycke?

Undrande Vespaförare me otrimmad P2
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:
primavera133 wrote:DEt blåset verkar klart intressant. Hur är det i jämförelse med de omsvetsade T5-blåsen? Dvs ett T5-blås med PX-krök på.

/JM
Och hur bra är T5-blås med PX-krök på jämfört med Px standard, eller Sito Plus?
Måste man pilla i ett större munstycke?

sito plus är väl konstruerat mer eller mindre som ett T5 blås. skillnaden är att sito är större och låter illa...
Federico
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

/JM
fritte wrote: Och hur bra är T5-blås med PX-krök på jämfört med Px standard, eller Sito Plus? Måste man pilla i ett större munstycke?
Det jag har läst i tidningen "Scootering" har bara handlat om Pep Plus 2.0 (1.0 grundade sig på ett Sito Plus, medan 2.0 utgår från ett standardblås). De där T5-rören med PX-krökar har jag inte läst något om, men Pep Plus 2.0 är väldigt effektivt enligt testerna, även till otrimmade maskiner. Och bestycka om, jo, det måste man nog göra.
Ska givetvis redogöra för vad när jag får hem blåset.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Truls
Entusiast
Entusiast

Post by Truls »

www.leistung-messen.de > auspufftest > välj den översta testmotorn > här kan ni klicka och jämföra T5, sito plus, original, PEP Plus mot tex SIP Performance, JL RH eller vilket ni vill.

Det man ser är att PEP-Plus har ett dräpar-bottenvrid jämfört med dom andra, och det håller kvar mycket längre i varv tack vare en stärkare tryckvåg i avgassystemet.
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Det var T5 jag var nyfiken på, Sito plus har jag provat o visst går det bättre men på bekostnad av ett djävla oljud. PEP Plus var rätt högljud också på videoklippet.
Jämförelsediagrammet gav en god överblick, tack Truls.
Jag beställde ett T5 som jag skall förena medelst svetsning med en PX-krök & hoppas att det ger lite mer pulver med bibehållet minimalt oljud. :grin: :smile: :evil:
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Hej Peter!
Hur gick det med PEP plus blåset? Har det kommit/du hunnit prova?
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Nej, har tyvärr inte beställt än. Men kollat på PEP-Parts-sidan har jag gjort många gånger! Mitt fordonsfokus har mest handlat om att renovera färdigt ett 2CV-skåp den här våren och måste därför hålla igen lite ekonomiskt nu på sommaren.
Image
Image
Och det skåpet kan man köra scootrar i!
Men jag vill få hem ett PEP Plus 2.0 den här säsongen i alla fall. Man får väl ge avkall på något annat...
Image
Har ju för övrigt varit på två längre turer från Göteborg med Stella, en till Malmö-Lund via en italiensk fordonsträff i Skottorp och en till lantstället söder om Falkenberg.
Image
Med det Sito Plus som sitter på nu känns det onekligen som om motorn behöver lite friare luftvägar på högre varv. Snart så... jag säger till så fort jag har beställt från PEP-Parts och testat.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Otroligt ballt med 2CV skåp (schysst färgmatchning, Luna, hjälm, till o med spännbanden!).
Brukar låna morsans 2CV ibland och kan inte låta bli att imponeras av komforten och körglädjen. ... å kör man scooter är det lätt att lära sig köra 2CV -full gas bara!
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Peter Sundfeldt wrote:Image
Gött med alla Alfor! Bertonen är så vacker, men vackrast av alla måste vara Duetto med den sköna runda baken! Är det en sån man skymtar några bilar bort?
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

klinkhammer wrote:Otroligt ballt med 2CV skåp (schysst färgmatchning, Luna, hjälm, till o med spännbanden!).
Lunan och hjälmen tillhör ju LENY här på forumet, han var också med till Klassikers "Träffpunkt 70" vid det sjuttiotals-orörda Kulturhuset i Borås den 17:e maj.
Image
Image
Det fanns ju så att säga en orange tanke med i planeringen... och vi fick ju stå i "Orangeriet", en speciell avdelning för orange fordon med hedersam placering framför teatern. Jag hade den träffen som måltavla till att bli färdig med skåpet, och blev det också på natten före...! Se'n for jag och hämtade LENY:s Luna, men hade inte hittat några lastöglor i min smak att montera på lördagkvällen, så Lunan spändes ned i bältesinfästning och bakstötfångare. Men nu finns det snygga lastöglor i det orange skåpet att fästa scootrar i. Stella/PX är för stora (tror mitt ögonmått), min Touring får däremot plats med lite framhjuls-skav mot förarens eller passagerarens rygg beroende på vilken diagonalvinkel scootern är lastad med! Fast åker man själv och fäller fram passagerarens säte är det förstås inga problem att lasta Stella/PX. Eller vilken annan scooter som helst, för den delen.
klinkhammer wrote:Brukar låna morsans 2CV ibland och kan inte låta bli att imponeras av komforten och körglädjen. ... å kör man scooter är det lätt att lära sig köra 2CV -full gas bara!
Ja, visst finns det någon gemensam beröringspunkt mellan dessa fordon, och då inte bara marsch-hastigheten :grin: !
Bengan wrote:
Peter Sundfeldt wrote:Image
Gött med alla Alfor! Bertonen är så vacker, men vackrast av alla måste vara Duetto med den sköna runda baken! Är det en sån man skymtar några bilar bort?
Japp, tror nog att det är så'n, för en Duetto är väl en tidig Spider med sin "boat-tail"? Och en så'n står gärna på min vill-ha-lista... när jag sålt något annat, vill säga!
Image
Såg för övrigt en i Göteborg i går, på väg i nya Nissan GT-R ned till Falkenbergs Motorbana för att köra och spela in där. Vilken dj-a bil GT-R:n är! Otroligt snabb, stabil och aerodynamiskt effektiv.
Image
Nu är det väldigt långt i från ämnet, men vad faen, det är min tråd och det handlar ju om härliga fordon!
Last edited by Peter Sundfeldt on Tue 11 May 2010, 14:58, edited 1 time in total.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Spidern med boat-tail är helt klart min favorit, kostar inte så mycket heller.

Kanske ett av de bästa valen att göra om man vill ha en klassisk cabbe :)
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

PEP-Parts 2.0, vilken skillnad! Monterade det igår och tog en liten provtur på Marieholmsrakan, en på kvällen otrafikerad parallellgata till E45:an norrut ur Göteborg. Varvvilligheten är det första intrycket, återkommer senare med med mer. Ska snart köra ett längre pass och göra tändstiftskoll.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Post Reply