F O T O T Ä V L I N G ! (Röstningsperiod 1-10/9, se sid 1)
Calle, din fina presentation inte tycks få med alla bilder. Är det något fnurr i programmet? Fina sidan är förresten verkligt skön att använda då pilarna alltid är på samma plats (man slipper jaga dem) och bilderna är av bra storlek i jämförelse med skärmen (inget snurr här heller). Sådant uppskattar jag massor!calle wrote:f.ö. är presentationssidan uppdaterad (tre ggr) idag och nu skall det bli löpande uppdatering varje dag!
http://soulscooter.com/ft/ft/
Japp, det har varit lite strul...kommer att funka om några timmar...
edit...nu är problemet löst och det skal fungera framöver
edit...nu är problemet löst och det skal fungera framöver
Last edited by calle on Thu 30 Aug 2007, 04:05, edited 1 time in total.
Hrm...jag vet inte vad du pratar om!?!?calle wrote:Kanske är det inte du he he, men shit sicken vidvinkel!Själv ska jag se om jag inte kan krysta fram en bild ikväll - beror lite på väder och vind...
Snyggt i allafall...

/ A. Nonym
Tjena!
http://s211.photobucket.com/albums/bb18 ... tvling.jpg
Snygg bild, men denna saknar deltagarnummer, ngn som känner sig manad kan ange detta till mig!
http://s211.photobucket.com/albums/bb18 ... tvling.jpg
Snygg bild, men denna saknar deltagarnummer, ngn som känner sig manad kan ange detta till mig!
Du TF, du som är en skicklig detektiv och speciellt bra på foton, kan du ana dig till vilken vidvinkel det där kan vara frågan om? Ja alltså Falsterbobilden, som Calle hänvisar till. En vanligt 50 mm kan det inte vara frågan om, så mycket kan t.o.m. jag urskilja.Terraplane Blues wrote:Hrm...jag vet inte vad du pratar om!?!?calle wrote:Kanske är det inte du he he, men shit sicken vidvinkel!Själv ska jag se om jag inte kan krysta fram en bild ikväll - beror lite på väder och vind...
Snyggt i allafall...(*vissel, vissel*) Du måste blanda ihop mig med någon annan? Tack ändå!
![]()
/ A. Nonym

Oj, vilket smicker! *rodnar*. Jag gissar att personen som tog bilden lånade kompisens Nikon (ursäkta svordomen) med tillhörande vidvinkelobjektiv. Jag gissar även att det är ett 10 mm-objektiv, vilket på en kamera med liten censor (som den aktuella kameran har) blir 16 mm. Som sagt, en kvalificerad gissning - men jag är nästan säker...vespaco wrote:Du TF, du som är en skicklig detektiv och speciellt bra på foton, kan du ana dig till vilken vidvinkel det där kan vara frågan om? Ja alltså Falsterbobilden, som Calle hänvisar till. En vanligt 50 mm kan det inte vara frågan om, så mycket kan t.o.m. jag urskilja.Men tror du vi talar om 16, 18, 20, 22???

OT: Jag har faktiskt haft en digital Pentaxkompakt för en del år sedan, en riktig killer när den kom ut. Ett 1 gb SD-minneskort kostade 6000 kr när jag köpte kameran (som kostade 9000 kr då). Jösses, vad utvecklingen (både pris och prestanda) går framåt snabbt!vespaco wrote:Äh, kom igen! Klart det skall vara Pentax! Allt annat är svordomar och betald reklam.

Allt inom datorbranschen går framåt med mördande fart. Man blir faktiskt riktigt trött på allt emellanåt när man just lärt sig något bra och så får man för hundrade gången börja om igen... Vänta bara, om några år så skrattar folk åt våra nuvarande superkameror...
Men om man nu kunde ens behålla eventuell optik för följande version av kamera så känns det inte alldeles hemskt när man tvingas in i digikamera-affär igen.
Men om man nu kunde ens behålla eventuell optik för följande version av kamera så känns det inte alldeles hemskt när man tvingas in i digikamera-affär igen.
Canons EOS optik som kom för 20-år sedan passar rakt av på en digital systemare av samma märke. Vet inte om samma sak gäller Nikon. Hur som helst är det fördelar med att välja stora kända märken då man köper systemkamera, det tillverkas mest roliga/prisvärda optiker från andra tillverkare. Sedan är det självklart roligt att ha en "udda" kamera, speciellt om den är bättre än Canon och Nikon.vespaco wrote: Men om man nu kunde ens behålla eventuell optik för följande version av kamera så känns det inte alldeles hemskt när man tvingas in i digikamera-affär igen.
själv har jag fotat med Nikon, Canon och Pentax genom åren. Tror inte att andra kan se på bilderna vilken kamera jag använde för tillfället, möjligtvis vilken film.
Federico
Jodå, Nikons kameror är också kompatibla en bra bit bakåt. Till och med längre än Canons tror jag...Jag använder D80 och på den passar min flickväns pappas gamla optik från början av 70-talet fin-fint. Dock fungerar inte ljus/avståndmätning och sådant och man får ställa fokus, bländare osv själv eftersom så gamla objektiv inte är anpassade för automatik. Vet inte hur det är med Nikons andra modeller, men jag antar att det är samma där...
Jag hade turen att få pappas Pentax ME Super med hans optik för jättelänge sedan. Jag växte fast med kameran och skaffade mig ett par reservhus och begagnad optik till. Suck, jag älskade kameran (kamerorna). Om 50 mm skulle vara 50 mm ännu så skulle den nya tillpåköpet zoomen ligga och samla damm, men en rak ca 75 mm kan man inte ha som vardagsoptik. Inte heller min fina 100 mm macro... Men det finns ju att köpa om man vill och har råd. Pentax kom ju nyligen ut med proffsoptik i zoomväg.
Det är nog personen som håller i kameran som avgör hur bra bilderna blir. Om personen är van att använda bara en viss teknik som man inte kan klämma ur andra märken så blir ju de andra märkena dåliga för den personen. Uslig optik inverkar också, men den inverkar ju lika oberoende på märken.
En fototidning kom igår cirkulerande här på jobbet. Där var det jämförelse av pocketkameror. Och helt typiskt så nobbades Pentax, (som ovanligt nog fick bra poäng) trots att vem som helst kunde se att den tog bättre bilder än flera andra. Man ser nog mycket tydligt vilka stora producenter som lägger ut stora pengar på att smörja tidningar. Sådant är lifvet, tyvärr.
Det är nog personen som håller i kameran som avgör hur bra bilderna blir. Om personen är van att använda bara en viss teknik som man inte kan klämma ur andra märken så blir ju de andra märkena dåliga för den personen. Uslig optik inverkar också, men den inverkar ju lika oberoende på märken.
En fototidning kom igår cirkulerande här på jobbet. Där var det jämförelse av pocketkameror. Och helt typiskt så nobbades Pentax, (som ovanligt nog fick bra poäng) trots att vem som helst kunde se att den tog bättre bilder än flera andra. Man ser nog mycket tydligt vilka stora producenter som lägger ut stora pengar på att smörja tidningar. Sådant är lifvet, tyvärr.
Javisst, gärna båda de två inriktningarna! Men glöm inte ett konst/scooter-forum och ett nostalgi/bensina/scooter-forum... Admin kanske fixar snart?Federico wrote:ja, och så ett musik/scooter forum...!Mancino wrote:Vi kanske ska starta ett foto/scooter-forum, ha ha ha....

PS. Den här tråden håller på att balla ur! DS.