LammyHigh&Low/Imola200/FastOrangePrim-69/Touring58

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
JayJay
Entusiast
Entusiast

Post by JayJay »

När mera portjobb blev aktuellt kände jag att fönstren i kolven behövde förstoras en aning då dom ju tjänstgör i båda riktningar, dvs när kolven rör sig neråt matas den extra spolporten som nu har tagits upp en del. Insugsporten breddades också ytterligare för att stämma med hålen i kolven. Har tagit bort 2mm längst ner på spolportarna pga strokerveven, vilket ökar arean avsevärt. Glöm inte att rymma opp den extra spolporten om ni ändå har plockat fram den roterande filen[8] Montör J
Image
Image
Image
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Ser för j-a snabbt å fint ut Farbror J!
Man känner sig ju stolt när du på engelskt manér har graverat in mitt namn på kolvtoppen!

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
JayJay
Entusiast
Entusiast

Post by JayJay »

Just de! den är stöldmärkt. Är det nån som tallar på min Imolamotor så får dom en LångMan med yviga sjester efter sig[8]/Montör J
JayJay
Entusiast
Entusiast

Post by JayJay »

Dagens tips. Har man svårt att hitta rätt kvalitet på avgaspackning till en portad Imola/Ts1/Monza whatever, så kan den här va bra, bara att klippa dän lite med plåtsaxen o fila lite för pinnbultarna. Enkelpackningen jag hade tidigare va 2mm för liten i Dia, nästa enkelpackning är 6mm för stor. Den här är 1mm för stor, perfekt för ett litet sotlager att släta ut för en jämn övergång från cylle till avgas stos. Anledningen till denna överkurs för en liten packnings skull är att det är den enda sorten som håller. Packningen är tillverkad av två plåtar varav den ena är överfalsad den andra med lite god Asbest mellan. Tänk på det nästa gång så slipper ni ligga o skruva på vägen, om ni har najat ordenligt vill säga. Bra va?[8]/Jensa
Image
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

SChuckert tips som kom lite för sent, På väg till Eurolambretta i scottland 2004 låg det lambrettor ur den svenska faunan i vänstra diket mest överallt, ALLA hade tappade blås å vänstertrafiksångest. TJa inte Jag, som fuskade å körde vespa å inte Bomartin, som ju också har en fröjdig mustasch = ordning på grejorna:D

Image
http://www.djupadal.com/bilder/040608_e ... mackan.htm
http://www.djupadal.com/bilder/040608_e ... ntverk.jpg

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
JayJay
Entusiast
Entusiast

Post by JayJay »

Länk till bilder från Ålandsracet för er som inte va me[8]Jensa http://picasaweb.google.se/imola200
PS. Kör som bildspel för att åtnjuta "rätt" bildstorlek
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by JayJay</i>
<br />Länk till bilder från Ålandsracet för er som inte va me[8]Jensa http://picasaweb.google.se/imola200
PS. Kör som bildspel för att åtnjuta "rätt" bildstorlek
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

MYCKET vackra bilder JayJay

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tjena Jensa!

Vilket bra tips!

Har du Mekonomenartikelnumret också (kanske längre ner i bilden...;))

/C
JayJay
Entusiast
Entusiast

Post by JayJay »

[/quote]

MYCKET vackra bilder JayJay

Federico
[/quote]

Tack! Kul att få uppskattning av bästa foto killen. Alltid lika trivsamt att kolla dina alster./Jensa
JayJay
Entusiast
Entusiast

Post by JayJay »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Tjena Jensa!

Vilket bra tips!

Har du Mekonomenartikelnumret också (kanske längre ner i bilden...;))

/C
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jo minsann. Hade en extra bild i gömmorna./Jensa

Image
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

tack, stort tack!

Måste hetsmecka min TS1 (inklusive svetsa blocket) på en vecka när man kommer hem för att dra på run i Frankrike tillsammans med Olof...en vecka efter man kommer hem då alltså.
Och avgaspackningen har strulat lite på TS1:an så kan vara skoj att testa denna.

/C
JayJay
Entusiast
Entusiast

Post by JayJay »

Tja Calle! Fasen va kul! Run i France, få saker är så avstressande o njutbart som att sträcka ut Lammyn på långtur, och då vill man ju att grejerna ska sitta ihop. Glöm som sagt inte att naja muttrarna enligt konstens alla regler o plana avgasstosen efter att man satt fyra feta svetsloppor på baksidan av flänsen mot röret så är problemen ett minne blott[8]/Jensa
JayJay
Entusiast
Entusiast

Post by JayJay »

Nu finns det ÄnnuMer "Scooterrelaterade" Bilder Här: http://picasaweb.google.se/imola200

Montör/J
parklife
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by parklife »

JayJay wrote:Nu finns det ÄnnuMer "Scooterrelaterade" Bilder Här: http://picasaweb.google.se/imola200

Montör/J
Fan Jensa, har du smygit upp till Sthlm? Jag som stått och matat northern och anglopop (scooterpop?) på Götgatan två dagar i sträck nu...

/ T-Bone
www.themodesty.net
www.parklife.se
JayJay
Entusiast
Entusiast

Post by JayJay »

Shit! Där ser man, va så nära men inte riktigt där. Hann med o träffa en hel del trevliga människor ändå. Vi får ockulera Götgatan vid nästa tripp :) Ha de gott/Jensa
JayJay
Entusiast
Entusiast

Post by JayJay »

Hade Celebert besök i Garret i kväll, det äkta paret Backer/Simonen hade slitit sig från Linköping för en stund och bevistade Kulturstaden Norrköping, närmare bestämt SinnesGaraget som ligger i det natursköna Kneippen där man enligt tradition titulerar sig Von eller Af..Von Backer var mäkta imponerad av det digra sortimentet Lambrettatrim som bestod i allt ifrån feta Reedventiler till Tjocka vevaxlar och Flödesmätta ImolaCyllar samt CC:ade CentrumSquishToppar så till den milda grad att han va nära nog att Konvertera. /Montör J
Image
Image
Image
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Äkta paret som i äktenskap??? :P Skoterklubbsskvallerdetaljer, tack!

Härliga Vespor de har! Olas har orginalfärg ser det ut som? VGLA eller VGLB?
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

JENSA! fasen du kan då välja uit snygga bilder!
Tack för gott kaffe å samkväm å det lokala sinnes-förvirrande garaget!
Satt å grunna på trimningsgrad på min lambretta hela vägen hem tills jag kom på att det var en TV1 jag har = inge trim..

Christel: det är VGLA bägge 2! Ninas en 59:a lackad i volvo amazonblå på 60-talet! min en 61:a. förr 3växlad, sen 4:a och nu 5-växlad.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

5 växlar??? Är den sista back? :lol: Typ von Backers Vespa med Back. Låter nästan som om Vespans motor inte helt är orginal mera! :D
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Jag misstänker att det är en sån här:
http://www.scooterworks.com/5-Speed_Tra ... 57C210.cfm

Funkar den bra?

/Ronny
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Ola Lång wrote:förr 3växlad, sen 4:a och nu 5-växlad.
Intressant... Jag har själv en VGLA -61 och inför vintern blir det en motorrenovering. Jag kan förstå att en 4:e växel kan sitta fint ibland men 5?? Det måste bli väldigt mycket växlande... Skulle gärna se att du utvecklade det här lite grann. Varför valde du att gå från 4 till 5 växlar. Är det en trimmad motor?

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Den första versionen, när jag var ung på 90-talet, var 3-växlad. Men den lådan spottade ur sig SAMTLIGA växlarn i tid och otid, mest på heltid faktiskt. Motorn var så slut att den inte gick att renovera.. DÅ kom den store kubikguden och talade om för mig att det var dags.

Således bonkade jag i en p200-snurra 1996. På väg till månen via Finland, Norge, Tyskland, Danmark, å England så blev det lite smygtrim medelst strokervev ( Varning här, stroke är obotligt!) och tjock topppackning. Då blev det finfin ork i prylarna väl anpassat för ett 2-meters fetto som jag. Men den blev aldeles för högvarvig. Och då ska man betänka att kolvhastigheten är etter värr!
För att sänka toppvarvet så skruvade jag i en 5-spättad lådda från FA-italia. Då blir det liksom lite overdrive. Om den går fort ? Gissa... :P

Mer om detta i ett kommande nummer av scooteristen ( om materialet finns kvar )och om min lingvistikprofessor från Helsingfors får tid mellan SS/maico-renoveringarna så kanske den blir översatt till Potkis.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Passar FA's till den nya motorn, med den gamla axelkonstruktionen?

Mvh

Guran
Ola Lång wrote:Den första versionen, när jag var ung på 90-talet, var 3-växlad. Men den lådan spottade ur sig SAMTLIGA växlarn i tid och otid, mest på heltid faktiskt. Motorn var så slut att den inte gick att renovera.. DÅ kom den store kubikguden och talade om för mig att det var dags.

Således bonkade jag i en p200-snurra 1996. På väg till månen via Finland, Norge, Tyskland, Danmark, å England så blev det lite smygtrim medelst strokervev ( Varning här, stroke är obotligt!) och tjock topppackning. Då blev det finfin ork i prylarna väl anpassat för ett 2-meters fetto som jag. Men den blev aldeles för högvarvig. Och då ska man betänka att kolvhastigheten är etter värr!
För att sänka toppvarvet så skruvade jag i en 5-spättad lådda från FA-italia. Då blir det liksom lite overdrive. Om den går fort ? Gissa... :P

Mer om detta i ett kommande nummer av scooteristen ( om materialet finns kvar )och om min lingvistikprofessor från Helsingfors får tid mellan SS/maico-renoveringarna så kanske den blir översatt till Potkis.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Den här 5-spätts-satsen passade på min p200-snurra, med den gamla axeln. Vill man så kan man ju bonka över en gammelaxel i en px avsedd för nya lådan och sedan åka med det. Men dom fluffiga detaljerna tar vi på Helsingforsbåtens soldäck i övermorgon Guran! 8)
JayJay
Entusiast
Entusiast

Post by JayJay »

Jo Lite har det hänt även om det är semester. Sprit ska drickas, vänner ska gästas mm,mm. Så här tight blir det när portningen är klar och cyllen har höjts färdigt, kolvringen vet inte hur nära kanten den är så det ska nog gå bra..Reedkorgens insats har moddats för att ta emot Imolats aluminiumförstärkta gummi insug, som har en alltför flödesriktig utformning för att kapas mer än nödvändigt. Squishbandet hamnar så här fint centrerat varenda gång pga dom infällda bussningarna i 2 av dom motstående pinnbultshålen. Efter att ha checkat squish höjden, som är lagd på 1mm, åkte lödtennet fram för att checka kolvens frigång neråt som även det hamnade på trygga 1mm :| Som om inte detta vore nog togs fiberoptiken fram för att kolla så att de idogt matchportade spolportarna hamnar rätt innan cylindern dras fast då den kan vridas ca 1.5mm radiellt. Det behövs så lite för att sova gott.. 8) Montör J
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Post Reply