Den första versionen, när jag var ung på 90-talet, var 3-växlad. Men den lådan spottade ur sig SAMTLIGA växlarn i tid och otid, mest på heltid faktiskt. Motorn var så slut att den inte gick att renovera.. DÅ kom den store kubikguden och talade om för mig att det var dags.
Således bonkade jag i en p200-snurra 1996. På väg till månen via Finland, Norge, Tyskland, Danmark, å England så blev det lite smygtrim medelst strokervev ( Varning här, stroke är obotligt!) och tjock topppackning. Då blev det finfin ork i prylarna väl anpassat för ett 2-meters fetto som jag. Men den blev aldeles för högvarvig. Och då ska man betänka att kolvhastigheten är etter värr!
För att sänka toppvarvet så skruvade jag i en 5-spättad lådda från FA-italia. Då blir det liksom lite overdrive. Om den går fort ? Gissa...
Mer om detta i ett kommande nummer av scooteristen ( om materialet finns kvar )och om min lingvistikprofessor från Helsingfors får tid mellan SS/maico-renoveringarna så kanske den blir översatt till Potkis.