Julklappstips för smallframenördar...

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Det lär dröja nå’n vecka, tyvärr. Valde förskottsbetalning i tro att jag skulle kopplas över till banken, men istället dök ett pluskontonummer upp. Banköverföringen blir därför först på måndag, sedan 3 dgr innan de har fått besked från postgirot + packning & postpaket. Så kameran är tidigast här nästa fredag. Ytterligare nå’n dagar innan jag fattat vad som är upp & ner på den, & lyckats ta nå’n bild med den.

Skrivarna ni rekommenderar, funkar dom med vanligt papper?

Fritte<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Köpte Du från Cyberphoto? Inte för att Du tvunget skulle köpa därifrån, men de är riktigt bra att ha att göra med. En hel bunke f d fotografer jobbar där, vilket borgar för gediget kunnande, och varken jag eller några av mina fotonördvänner har något negativt att säga om dem. Det brukar ta max ca fem arbetsdagar innan man har grejerna, ibland snabbare. Aldrig några problem om man inte är nöjd med någon vara - allt sköts snabbt, enkelt och smidigt.

Skrivaren funkar precis som vilken annan skrivare som helst, med helt vanliga standard skrivpapper som man köper överallt. Om Du sedan vill skriva ut högkvalitativa foto, sätter Du bara i standard fotopapper och printar som vanligt. På en del skrivare måste man byta till speciella fotopatroner för att kunna skriva ut foto, men inte på denna alltså. Ytterligare en positiv sak är att färgpatronerna är separata, d v s cyan, magenta, gul, svart är separerade i egna individuella patroner (dessutom finns en femte större svart patron med, eftersom man ofta skriver svart text). Fördelen med separata bläckpatroner är att man endast behöver byta ut den aktualla patronen som är slut, inte en hel kassett med alla färger i, som man behöver göra på många andra skrivare. Patronerna till denna skrivare är otroligt dryga, till skillnad från många andra skrivare. Ett paket med originalpatroner kostar en bra slant, men turligt nog finns det piratpatroner till denna skrivare för under femtiolappen styck (alltså 5x under femtiolappen = under tvåhundrafemtio pengar).

Köp denna skrivare och ingen annan, är det enda jag kan säga. I många tester har den ofta visat sig ha bäst bildkvaliét, vara mest ekonomisk o s v. Den finns hos de flesta jättar, t ex Siba, On-Off, Elgiganten m fl. Kolla runt bland produktbetyg från användare på bl a Pricerunner, så kommer Du förstå att det är fler än jag som är rent lyriska över denna skrivare. Du kommer att förvånas av de kvalitativa bilderna, vilka säkert är bättre än de flesta fotolabb Du någonsin provat. Det låter nästan som jag antingen är religiös eller har provision på varje såld IP5200, men jag är bara uppriktig och ärlig. Den slår de tidigare fotoskrivare jag ägt på fingrarna på alla punkter.

Fotohälsningar

/ Fredrik
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Köp denna skrivare och ingen annan, är det enda jag kan säga.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
MP600 kan du väl säga också? Det är ju samma skrivare men ihopbyggd med en riktigt duktig scanner.

// Bobo

"Overtaking is rapid and sure"
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Köp denna skrivare och ingen annan, är det enda jag kan säga.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">MP600 kan du väl säga också? Det är ju samma skrivare men ihopbyggd med en riktigt duktig scanner.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ja, givetvis den också, eller den dyrare efterföljaren till IP5200 (IP6200 tror jag den heter).

/ Fredrik
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />[quote]Jag är lite lat men trots att jag bara använder "Picasa-jagharturknappen" så blir bilderna nästan onödigt bra.
Använder "photo glossy plus" av samma fabrikat som skrivaren, dom kostar visserligen omkring 2:50/styck men det är det värt.
Blir det ännu bättre med pro? eller är det bara hållbarheten som skiljer?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">*Suck!* Jag skrev ett riktigt mastodont-svar på Din fråga, men det försvann i cyberrymden... I korta ordalag: jo, det blir bättre med "Pro" om man granskar på riktigt nära håll. Glansigare yta, men onödigt dyra. Funkar bra med bara "Glossy" eller "Glossy Plus".

Fotohälsningar

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Scootermodellbyggeritävlingen rann väl inte ut i sanden? Jag tycker det var en kul ide. Hur många är intresserade?
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Scootermodellbyggeritävlingen rann väl inte ut i sanden? Jag tycker det var en kul ide. Hur många är intresserade?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nej då! Folk håller bara helg hoppas jag! Det kanske är idé att starta en tråd, t ex "Intresseanmälan för modellbyggartävling" och be folk posta sitt namn. Men först kanske man bör reda ut reglerna och eventuella klasser? Jag är med iallafall. Du kan väl ha fria händer att sätta upp regelverk och dylikt, baserat på vad som diskuterats här och vad Du personligen tycker verkar vettigt? Om Du vill, alltså? Vi diskuterade ju fram ett någorlunda sunt förslag igår - väv ihop det med "Lilla stumpans" ambitioner med Legobygge, så blir det säkert bra. Jag är med på allt, oavsett vilka regler som bjuds. Ska iväg nu. Hoppas att få skåda en ny tråd med regelverk och intresseanmälan när jag kommer hem igen... 8)

Scooterhälsningar

/ Fredrik
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Puh, jag är borta ett dygn och bums har ni vildat till er! :) Lilla stumpan... nää, någon stump är jag inte, man ser bättre när man är lång!

Det börjar verka vara klart för en tävlingstråd, verkar det som. Vi säger att vi bara har en kategori: Fritt val utan begränsningar. Färdiga byggsatser blev utröstade, om man inte modifierade modellen radikalt. Gäller även eventuella existerande legomodeller. Och jag tror nog att jag också tycker att modellen skall tillverkas efter att tävlingstråden kommit ut. Ledsen Fritte, har du en bit elfenben kvar ännu? Annars blir det väl till att råna grannens gamla piano. Deltagaravgift blir nog för svårt, vet ni. Det blev ju rentavt hetsigt när det diskuterades... Men tänk på oss i utlandet (för er), att börja plita utlandsbetalningar blir nog aningen jobbigt även om det icke är omöjligt. Jag kan ta emot röstningsmailen, och ni får lov att lita på mig. Eventuellt skicka dublettmail till någon annan för kontroll. TerraFredrik eller Fritte?

Är det bra så?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Puh, jag är borta ett dygn och bums har ni vildat till er! :) Lilla stumpan... nää, någon stump är jag inte, man ser bättre när man är lång!

Det börjar verka vara klart för en tävlingstråd, verkar det som. Vi säger att vi bara har en kategori: Fritt val utan begränsningar. Färdiga byggsatser blev utröstade, om man inte modifierade modellen radikalt. Gäller även eventuella existerande legomodeller. Och jag tror nog att jag också tycker att modellen skall tillverkas efter att tävlingstråden kommit ut. Ledsen Fritte, har du en bit elfenben kvar ännu? Annars blir det väl till att råna grannens gamla piano. Deltagaravgift blir nog för svårt, vet ni. Det blev ju rentavt hetsigt när det diskuterades... Men tänk på oss i utlandet (för er), att börja plita utlandsbetalningar blir nog aningen jobbigt även om det icke är omöjligt. Jag kan ta emot röstningsmailen, och ni får lov att lita på mig. Eventuellt skicka dublettmail till någon annan för kontroll. TerraFredrik eller Fritte?

Är det bra så?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag hann sätta upp regler innan jag såg Dina synpunkter, Damen...
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Det är helt ok, Fritte! Det är ju tävlingen som gäller. Jätteskoj att det faktiskt blir av! :oops:

Puss och kram! :wink:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Det är helt ok, Fritte! Det är ju tävlingen som gäller. Jätteskoj att det faktiskt blir av! :oops:

Puss och kram! :wink:

Tack! Puss och kram! Fritte
Terraplane Blues

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Puss och kram! :wink:
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tack! Puss och kram! Fritte
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Var ska det här sluta? Tänk på att det kan finnas minderåriga som läser här... :oops:

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Terraplane Blues

<br />Jag kan ta emot röstningsmailen, och ni får lov att lita på mig. Eventuellt skicka dublettmail till någon annan för kontroll. TerraFredrik eller Fritte?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Då får Du lova att inte dricka för mycket Koskenkorva den kvällen Du ska räkna rösterna, Vespaco! Det går bra för min del, jag kan vara dublettmail-nisse (Oboy, här ska fuskas, alltså! :D). Min mail: vespa@sverige.nu

EDIT: Hmm..fast egentligen kanske det skulle vara någon helt utomstående, någon som inte deltar i tävlingen. Tänk om man som rösträknare blir alldeles rosenrasande på nå'n när man upptäcker att vederbörande inte har röstat på en? Eller att den som röstar kan känna sig tvungen att rösta på rösträknarna för att inte väcka ont blod? Bara en tanke...

Scooterhälsningar

/ Fredrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Det enklaste röstningförfarandet vore att göra likadant som vid anmälningen, dvs att man bra trycker "Reply with quote" på den man vill rösta på.:D:D
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Ja men då kommer ju alla att se vem som inte röstade/röstade på vem. Eller är vi kanske så tuffa att vi tål en röstningsmotgång utan att bli upprörda?

I vissa forum finns det möjlighet att göra röstningstrådar. Det är ett alternativ när man öppnar en tråd på vissa forumsområden. Vet inte hur det fungerar, tyvärr. Det kunde kanske ha varit ett alternativ när alla deltagandes resultat är "insamlade".
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br /> :) Lilla stumpan...

Jag kan ta emot röstningsmailen, och skicka dublettmail till någon annan för kontroll. TerraFredrik eller Fritte?

Är det bra så?

OK, jag röstar på Ditt förslag!:):D:):D
Terraplane Blues

<br />Ja men då kommer ju alla att se vem som inte röstade/röstade på vem. Eller är vi kanske så tuffa att vi tål en röstningsmotgång utan att bli upprörda?

I vissa forum finns det möjlighet att göra röstningstrådar. Det är ett alternativ när man öppnar en tråd på vissa forumsområden. Vet inte hur det fungerar, tyvärr. Det kunde kanske ha varit ett alternativ när alla deltagandes resultat är "insamlade".
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag förespråkar helt klart röstning där röstaren ges anonymitet, d v s röstning som deltagarna ej kan se. Det känns onödigt att utsätta varandra för öppen bedömning på det viset. Det finns människor som kan ta illa vid sig, t ex över att inte ha fått några röster alls. Dessutom kan folk påverkas i sin röstning efter att ha sett hur andra lägger sina röster. Nej, det är väl avsevärt mycket hyggligare om endast vinnaren, andrapristagaren och tredjepristagaren meddelas efter tävlingens slut. Givetvis hamnar alla andra på delad fjärdeplats, allt efter gammal trygg svensk helyllementalitet... :) Bäst vore om röstningen kunde ske per mail, till någon som inte deltar i tävlingen. Någon som känner sig manad?

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Bobo
Lärling
Lärling

Post by Bobo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Ja men då kommer ju alla att se vem som inte röstade/röstade på vem. Eller är vi kanske så tuffa att vi tål en röstningsmotgång utan att bli upprörda?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag förespråkar helt klart röstning där röstaren ges anonymitet, d v s röstning som deltagarna ej kan se. Det känns onödigt att utsätta varandra för öppen bedömning på det viset. Det finns människor som kan ta illa vid sig, t ex över att inte ha fått några röster alls. Dessutom kan folk påverkas i sin röstning efter att ha sett hur andra lägger sina röster. Nej, det är väl avsevärt mycket hyggligare om endast vinnaren, andrapristagaren och tredjepristagaren meddelas efter tävlingens slut. Givetvis hamnar alla andra på delad fjärdeplats, allt efter gammal trygg svensk helyllementalitet... :) <font size="3">Bäst vore om röstningen kunde ske per mail, till någon som inte deltar i tävlingen. Någon som känner sig manad?</font id="size3">
Scooterhälsningar

/ Fredrik

Jag har inte tid att bygga något och bästa sättet att inte lockas att göra det är väl kanske att diskvalificera sig genom att ställa upp som rösträknare?

Om ni törs lita på mej så kan ni skicka rösterna till: vespamodellbygge@spray.se

// Bobo

"Overtaking is rapid and sure"
Terraplane Blues

<br />Jag har inte tid att bygga något och bästa sättet att inte lockas att göra det är väl kanske att diskvalificera sig genom att ställa upp som rösträknare?

Om ni törs lita på mej så kan ni skicka rösterna till: vespamodellbygge@spray.se

// Bobo<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Högst ädelt av Dig, Bobo! *hatten av*

Och visst litar vi på Dig! Verkligen jättehyggligt - tack! :)

Scooterhälsningar

/ Fredrik
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jättehyggligt Bobo!! Fast deppigt att du på så sätt skippar tävlingen. Själv har jag för gudvet månte gången insett att man ALDRIG har tillräckligt med speciallegobitar! :cry:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Vespaco, funkar inte Din e-mailadress som är angiven i Din profil?
P & K
Fritte
Terraplane Blues

<br />Vespaco, funkar inte Din e-mailadress som är angiven i Din profil?
P & K
Fritte
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Hon kanske har spillt Koskenkorva i datorn eller supit bort lösenordet till mailen? *skojar*

Psst...tävlingsledningen: Ni har mail!

Scooterhälsningar

/ Fredrik
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Ta're lugnt, jag har svarat nu när jag äntligen fått upp hemmamailet. Vi är två som slåss om maskinen och dessutom hade jag en viktig legobitskategorisering på gång till över midnatt. :) Mailen hinner jag se först på kvällen.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Min karvade Vespa i utrotninghotad plast....
]Image
Post Reply