Framtiden för scooter-scenen

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Lucas
Nybörjare
Nybörjare

Post by Lucas »

Bra, mycket bra att tråden hållit så här länge. La in "moto d'epoca's" hemsida under övrigt: http://www.automotoclassiche.com/index.asp. Där finns lite av varje, bla en prisindikation under "valutationi" verkar uppdateras. Den som är slängd på italienska kan väl ta upp tråden även där...

Tomas
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by lambrittan</i>
<br />seriöst hur fan orkar ni?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Vaddå? Jag är nöjd om det så bara räddar en enda scooter kvar i vårt land. Att lägga ut en annons och skriva några rader till den är för mig värt mödan om det innebär ett steg mot en fortlevande scooterkultur här. Dessutom har jag haft väldigt kul när jag läser vad diverse lustigkurrar skriver då de svarar på annonsen. Där kan jag verkligen tänka som du, "hur fan orkar ni?". Folk har verkligen humor... :D

Scooterhälsningar

/ Fredrik
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Har du någon counter som kollar hur många har öppnat din varningssida? Givetvis måste beaktas i antalet att den här trådens ivriga läsare/deltagare har varit där och kollat din gyllene primavera. :)
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by vespaco</i>
<br />Har du någon counter som kollar hur många har öppnat din varningssida? Givetvis måste beaktas i antalet att den här trådens ivriga läsare/deltagare har varit där och kollat din gyllene primavera. :)<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nej, tyvärr finns där ingen counter, men man kan se att drygt 70 personer har kollat den personliga profilen (vilket jag inte tror alla gör) på "Petter Niklasson" i skrivande stund. Sedan har jag även fått drygt ett 20-tal mail, med allt från ris till ros och bländande humor. Några tycks inte ens fatta att annonsen är på skoj, medan andra skojar tillbaka som sagt. Detta svar var ett av de roligare:

<i>"Äntligen en seriöst trimmad Vespa!
Kan du tänka dig ett byte mot en Ferrari Enzo i
hyggligt bruksskick. Bara några små rostfläckar på
ena bakskärmen. Nyligen besiktigad med dålig
handbromsverkan som enda påpekande. Detta är
vidgjort ???" </i>

Scooterhälsningar

/ Fredrik
Terraplane Blues

Blocket är fanimej sopor! :evil: Först idag, nästan en vecka efter att annonsen lades upp, har Blocket beslutat att annonsen bryter mot deras regler. Någon måste ha rapporterat annonsen, annars hade Blocket inte tagit väck den efter att först ha godkänt den för nästan en vecka sedan. Italienaren kanske kände sig utpekad? Så här stod det bl a i mailet jag fick i eftermiddags:

<i>Orsak: Länkar i annonser skall vara relevanta för varan du annonserar om. Sidan du länkat till verkar inte ha relevans för den annonserade varan eller så innehåller den saker som bryter mot någon av övriga regler för annonsering.</i>

Tidigare blev jag nekad publicering av annonsen p g a att de tyckte att annonsen var utformad som marknadsföring. I sina regler har de också rätt att plocka bort annonser som är orealistiska, citat: <i>"Blocket.se förbehåller rätten att bedöma vad som är ett orealistiskt erbjudande"</i>. Det är alltså tacksamt att de ser annonsen som ett realistiskt erbjudande i övrigt. Jösses...t o m en treåring kan se att 133000:- är tokigt för mycket för en Primavera, även om elsystemet råkar vara av 18 k guld... :D

/ Fredrik
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Jösses, man skulle ju nästan kunna tro att Blocket är en seriös annonssite!
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

nästan :)

Piaggio Vespa V50R -74
Baotian Retro -05
Roberto

Post by Roberto »

känner att jag måste skriva ett inlägg om detta..
har tyvär inte läst alla inlägg,, tappade suget när jag började se modelljärnvägar..
hur som helst lösningen är enkelt..
sälj era delar och fordon för ett högre pris..!
givetvis kan man sälja billigare sk kompispris till folk man känner..
genom att göra så så minskar gapet i pris mellan länderna.

sen är min inställning att tanken att fordonet inte ska säljas utomlands nästan rasistikt..
vi köper hus, bilar, tvappareter "take your pick" från utlandet o ingen klagar...
Seagrove
Entusiast
Entusiast

Post by Seagrove »

Så gick det en till. Vespa SS 180 på Blocket i Helsingborg. Säljaren hann knappt lämna datorn i söndagskväll förrän det ringde. Gissa vem? Någon form av budgivning för enligt säljaren hade han fått 15000 mot begärda 8 000. Framtid? Mitt gäng Vespa/Lambretta måste bli värda en förmögenhet om 20 år eftersom de kommer att vara tämligen ensamma.

Jah Seagrove
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Trist, mycket trist. I sak inser jag att gränserna är öppna och bör så vara och marknadsekonomin funkar som den gör och vi vill kunna köpa fordon etc etc från andra länder men icke desto mindre, trist.

När en god vän till mig annonserade ut sin Vespa SS i höstas blev han nerringd. Han valde att sälja Vespan till rimligt pris till ett, som han bedömde, gott nytt hem här i Sverige (och blev halvt utskälld för att ha inte anordnade budgivning). You-know-who ringde också men fick ett såpass högt pris (i euro) nedstoppat i halsen att han blev tyst.

En annan vinkel på det hela är denna. Sverige har, tror jag, proportionellt fler av de sportigare maskinerna än t ex nere på kontinenten. Samma sak i England, där ville man också ha de motorstarkaste maskinerna. Nere i sydeuropa såldes massor av 125 och 150-or som bruksfordon. Här såldes det på 60-talet framför allt Popolino/Primavera till 16-åringar och GS/SS/Rally till 18 år och äldre.

Våra "vanliga" SS är därmed betydligt mer exklusiva i t ex Italien än här. Samma sak givetvis med de stora Lambrettorna. Det hör man också av utländska besökare på våra träffar.
/jens
Post Reply