Hur ska 200:an trimmas?

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

ja ungefär, fast jag spräckte bara blocket 2 ggr.. eller 3 då om man räknar det raderade lagerläget.. Däremot så har Malossít varit troget, aldrig några bekymmer, bara glädje och återmontering vid varje haveri! hurra! :D

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Ola, jag hörde talas om ett trix du lär kunna och som jag tyvärr behöver använda mej av.
Det handlar om att ta bort aluminium ur en malossicylinder med hjälp av kaustiksoda. Hur göra på bästa sätt?
Tog en genväg med valet av munstycke och får nu lida för det :?.
Har kört med 125 i typ 500mil och bytte sedan till 128 i samband med att jag bytte till en vassare topp och ett "riktigt" trimblås, trodde 128 skulle räcka eftersom scooterhelp körde med 126 men tji fick jag.

Tacksam för tips // Bobo
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Jaså har du lyckats med en liten härdsmälta:) Nåväl, receptet är tämligen enkelt. Gör rent cylindern innan, på ett run finns det alltid gott om bensin och sprit.

1:Håll gärna till utomhus då god ventilation är att föredra.

2:Sno diskhandskarna från köket och använd dessa under hela operationen.

3:Blanda hett vatten med kaustiksoda i en porslinskaffemugg el. dyl. Rör om.

4: Pensla/fördela ut lösningen i cylindern på de ställen som blivit
"infekterade" av aluminium.

5:Låt verka några minuter, ta sedan något hårt t.ex penselskaftet och skrapa försiktigt bort de alurester som sitter kvar. Är du i Finland på träff får du alltid erbjudande om att låna en kniv:wink:och det funkar om du är försiktig. Har du Mockasin (nikasil) i cyllen bör du vara väldigt varsam med den metoden.

6:Skölj noga med vatten.

7:om det finns kvar alu i loppet, kör ett varv till.

8:Diska ut cyllen ordentligt ( går bra med diskmedel och borste och tillse att lösningen inte hamnar i kanalerna då alucylindern lätt kan bli anfrätt. Undvik att få lösningen på hud och kropp, använd gärna glasögon då stänk kan vara av ondo.

Jag brukar alltid packa med en filmburk fylld med kaustiksoda på mina semestrar, har än så länge bara fått använda den på alla andras scooters...

Lycka till!

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Inget speciellt blandningsförhållande att tänka på med kaustiksodan?
Kan den bli för stark?
Mvh // Bobo
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Glömde att tacka för den utförliga (och underhållande) beskrivningen:)

Mvh // Bobo
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

nja en filmburk i en mugg ungefär. det är bara att blanda på, lagom är alltid bäst vettu, men häll sakta, kör du i sodan för fort kan det bli ett litet POFF och sen har du lösningen överallt. Som i en bra Pxrr-rulle men ändå inte.



"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"

Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Provade detta igår med gott resultat, fick bort all aluminium ur loppet men råkade låta sodan verka lite för länge så det försvann lite mer material än jag hade tänkt:cry: Dock är det nedanför vändmärket för kolven så det borde inte spela ngn roll:)

Tack för hjälpen // Bobo
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Lättat svänghjul...

Post by arfwidson »

Väcker liv i 200 trimningen...

Köpte ett HP4 som ska på Malossi 210, 60 vev, cosakoppling, T5 4:a, Worb top med 1,65 squish (har jag för mig), något rostfritt trimblås och portat block men med orginale fugge... är det något jag ska tänka på?

Kommer inte ihåg bestyckningen av fuggen men käns att jag borde kolla över den. Har kört 150 mil ca och har märkt att när jag accar ordentligt så vill den ibland dö, börjar gå risigt och stannar en stund för att sedan starta bra efter ett par minuter. Körde ifrån en HD med ngn snubbe på (med hårdkolaväst) och sen stannade vespinion när jag fått lite lucka.... inte bra ; )

/Samuel

tillfälligt i Sve, bara 3v kvar i Afghanistan...
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

När du monterar Hp4 så stämmer inte märkningen för tändningen på tändplatta/block. Du MÅSTE stroba in den. Inget "jag ska bara ta en sväng" för det är då det går åt pipan.
Sen med 60mm-vevar:
Konan måste slipas in med karbourundum eller liknande.
Det är inte alltid som den stämmer jämfört med originalvev.
Jag monterade 2 vevar förra året varav bägge var skit i passformen.
Ett svänghjul for all världens väg på konan och orsakade ett vevbyte natten före cannonball i danmark, ingen sömn på hela natten men med hjälp av en öl i baksätet på väg ner så sov jag sött ända till h-borg :lol: .
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Damn... Kan kanske använda den till frisbeegolf eller hänga i guldkedjan runt halsen? Skit!

Tänkte att det bara var å skrövva påån...
Hälsa Anna och ha så kul på cannonball!

/Samuel

scootergröning
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 86
Joined: Fri 18 May 2007, 19:42
Location: Sweden

Post by freeway »

Ola Lång wrote: Sen med 60mm-vevar:
Konan måste slipas in med karbourundum eller liknande.
hur gör man och vad är karbourundum... för något?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

freeway wrote:
Ola Lång wrote: Sen med 60mm-vevar:
Konan måste slipas in med karbourundum eller liknande.
hur gör man och vad är karbourundum... för något?
min 60 vev passade utan inslipning.

karbourundum är en slippasta som man bla använder för att slipa in ventiler. en grå massa innehållande kvarts och korund som effektivt slipar in två metalldelar efter varandra. man lägger en klick mellan exemoelvis vevkonan och svänhjulskonan, sedan gnider man dessa mot varandra "på plats", sedan rengöra ordentligt, det är ju inget man vill ha in i packboxar ock lager...
Federico
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Finns det i vanliga järnhandlar eller är det special?

Federico: Ställde du tändningen med lampa?
*Antar att det borde göra i vilket fall... det blir något nytt att lära mig*

/S
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Ett tips när man slipar in svänghjulet mot konan är att lägga en ring med fett runt packboxen som skyddar ventilslippastan för att förstöra packboxen.
Torka bort fettet efter färdig inslipning,

Ventilslippasta finns hos biltillbehörsaffärer.

Själv brukar jag använda Biltema, fast det kanske man inte får säga?
Har även en burk från Biltema exporterad till Hong Kong.

/C
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

arfwidson wrote:Finns det i vanliga järnhandlar eller är det special?

Federico: Ställde du tändningen med lampa?
*Antar att det borde göra i vilket fall... det blir något nytt att lära mig*

/S
jag ställer alltid med lampa på trimmad motor.

jag körde med PK-xl svänhjul på min, det kilspåret för 200:an var helt fel, alltså katastrof om inte strobbat
Federico
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Har också provat PKXL svänghjulet. om jag inte missminner mig helt så car kilspåret cirka 12 grader fel, vilket kunde blivit mycket dyrt. nu blev det bara till att ta upp tändplattan lite extra.
Jag strobar standardmotorer till och med. Behövs inte så mycket för att det ska kosta ny kolv och det har jag testat lite väl många gånger i min tidiga trim karriär.
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Då ska jag försöka lära av era misstag/erfarenheter. : )

Mosade 2 kolvar för att svänghjulet roterat nästan ett varv från sitt läge, ett varv minus en kilbredd. Det hände förmodligen då jag klippte motorn mot en trottoar, nedre blockbulten/styrningen slogs av, men märkte inget utan körde glatt vidare och hålade 2 kolvar utan att fatta vad som hänt.

Får fixa en discolampa och rejva loss lite...

Tack.

/Smizz n Wessun
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Hur avgör jag om jag behöver slipa ihop vev + svängklump?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

arfwidson wrote:Hur avgör jag om jag behöver slipa ihop vev + svängklump?
du kan göra som tandläkaren när han/hon kollar om en lagning tar i, men tvärt om.

fetta av båda delarna, måla ytorna med en spritpenna, för dem samman och gnugga lite. se hur färgen slitits bort.

det finns säkert bättre sätt, men det är vad jag kommer på spontant nu...

ta bort färgen med rödsprit
Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Om konan passar i svänghjulet så känns det som om svänghjulet "sugs fast" på konan när man roterar det.
Ganska disktinkt känsla.
Vid minsta grad eller liknande så uppkommer inte detta.
Mickeck1
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 61
Joined: Tue 14 Nov 2006, 22:40

Post by Mickeck1 »

P Plutt wrote:När 200:an är klar och snygg till våren vill jag gärna att den ska starta lika strålande som nu samtidigt som nerväxlingarna vid uppförsbacke kanske inte elimineras men blir märkbart färre. Den toppar 110 nu så snabbare vill jag inte åka. Samtidigt ska inte kostnaden bli alltför hög är i alla fall tanken!!! Det ska ju lackas lite är det tänkt och så blir det väl lite krom-trim också som tunnar ut plånboken!
Mer kubik = Mer kraft?

/PP

"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
whats the problem just accept its a vespa and ride it dude, leave the motor as it is it will start every day and get you there :grin: 110 km be happy or buy a harley with the other middle aged sad twats with spanking new leathers :grin:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Jobo wrote:Tja!

Personligen tycker jag att det är helt sämst att stroka en motor.
När man strokar så ökar man vridet men drar ner på hk
och varv. I en "liten" tvåtaktare vill man ju ha varvet så de mosar på
när man låter motorn sjunga ut.

Om man tar en std. cylle och muttrar dit så säg att du får 8,5kg i komp
utan att ha alldeles för mkt komp från olja vid montering.
Tar du och borrar samma cylle och tar ett kompprov kan jag lova dig
att du får högre komp än orginal i 97% av fallen.

Vad beror nu detta på?

Jo i en std. cylle så finns det små små fasningar vid alla portar
som är näst intill omöjliga för det mänskliga ögat att se.
Dessa finns där för att spara på kolvringar för att få ökad livslängd.
När man borrar en cylle så vet inte jag iaf någon som gör dessa
fasningar som cylindern hade orginal.

Satsa pengarna på en cylinder och vev som är lite häftigare,
sen letar du upp ett avstämt rökdon som passar bra till cyllens
porttider istället. Avgassystemet styr karaktären på en tvåtaktare
lika mycket som en kam på en fyrstonka.
Jag har kört strokervev på min gamla polini 207 (218cc), måste säga att det är en otroligt skön motorkaraktär man får med topp-shims. Kände aldrig att det saknades effekt, hade aldrig behov av att kunna varva mer. Är inte alla Vespor med mycket effekt utrustade med strokervev? se denna som exempel: http://www.scooter-and-service.de/de/fe ... _helge.php

är inte riktigt med på vad du menar när det gäller omborrning och komp, man gradar väl alltid portarna efter en omborrning eller honing?
Federico
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Och visst kör Ola Lång och Vitben med samma koncept på sin ständigt vinnande Cannonballracer? Enough said :evil:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Malossi och stroker.... Mmmm! Vår herres gåva till scooterister!
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Lambretta får man skämta om så mycket man törs, men Vespa...
Post Reply