
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
min 60 vev passade utan inslipning.freeway wrote:hur gör man och vad är karbourundum... för något?Ola Lång wrote: Sen med 60mm-vevar:
Konan måste slipas in med karbourundum eller liknande.
jag ställer alltid med lampa på trimmad motor.arfwidson wrote:Finns det i vanliga järnhandlar eller är det special?
Federico: Ställde du tändningen med lampa?
*Antar att det borde göra i vilket fall... det blir något nytt att lära mig*
/S
du kan göra som tandläkaren när han/hon kollar om en lagning tar i, men tvärt om.arfwidson wrote:Hur avgör jag om jag behöver slipa ihop vev + svängklump?
whats the problem just accept its a vespa and ride it dude, leave the motor as it is it will start every day and get you thereP Plutt wrote:När 200:an är klar och snygg till våren vill jag gärna att den ska starta lika strålande som nu samtidigt som nerväxlingarna vid uppförsbacke kanske inte elimineras men blir märkbart färre. Den toppar 110 nu så snabbare vill jag inte åka. Samtidigt ska inte kostnaden bli alltför hög är i alla fall tanken!!! Det ska ju lackas lite är det tänkt och så blir det väl lite krom-trim också som tunnar ut plånboken!
Mer kubik = Mer kraft?
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
Jag har kört strokervev på min gamla polini 207 (218cc), måste säga att det är en otroligt skön motorkaraktär man får med topp-shims. Kände aldrig att det saknades effekt, hade aldrig behov av att kunna varva mer. Är inte alla Vespor med mycket effekt utrustade med strokervev? se denna som exempel: http://www.scooter-and-service.de/de/fe ... _helge.phpJobo wrote:Tja!
Personligen tycker jag att det är helt sämst att stroka en motor.
När man strokar så ökar man vridet men drar ner på hk
och varv. I en "liten" tvåtaktare vill man ju ha varvet så de mosar på
när man låter motorn sjunga ut.
Om man tar en std. cylle och muttrar dit så säg att du får 8,5kg i komp
utan att ha alldeles för mkt komp från olja vid montering.
Tar du och borrar samma cylle och tar ett kompprov kan jag lova dig
att du får högre komp än orginal i 97% av fallen.
Vad beror nu detta på?
Jo i en std. cylle så finns det små små fasningar vid alla portar
som är näst intill omöjliga för det mänskliga ögat att se.
Dessa finns där för att spara på kolvringar för att få ökad livslängd.
När man borrar en cylle så vet inte jag iaf någon som gör dessa
fasningar som cylindern hade orginal.
Satsa pengarna på en cylinder och vev som är lite häftigare,
sen letar du upp ett avstämt rökdon som passar bra till cyllens
porttider istället. Avgassystemet styr karaktären på en tvåtaktare
lika mycket som en kam på en fyrstonka.