Bilprovningen kommer inte att vilja veta av ditt släp. Till mig sade de i alla fall "bara vi slipper se det är allt OK". Och Transportstyrelsen kommer att se det hela som ett till hojen monterat fast tillbehör. Det var åtminstone de besked jag fick när jag ställde frågan för några år sedan. Så det är väl bara att knåpa ihop det hela på ett vettigt sätt.
Jag hade för ett tiotal år sedan skaffat (eBay) ett gammalt tjeckiskt PAV-släp som jag gjorde i ordning för att ha efter min Honda CX 500. När allt utom plåtjobb (den var helt rostfri), ny lack och hojens draganordning var klart kroknade jag - projektet hade då tagit så lång tid för mig att gnistan helt enkelt hunnit försvinna. Lite synd, kan jag nu tycka, för det hade varit kul att kunna koppla PAV-en till min GS 150 när denna en gång blir klar.
Det kan se rätt coolt ut.
http://modernvespa.com/forum/topic82011
Jag kan inte svetsa, så själva draganordningen på hojen var jag tvungen att få någon att göra åt mig. Jag hade böjt ihop en modell i plattjärn men ville ha en ordentlig i rör, liknande originaldraget (till JAWA MC). Till en Innova måste det bli något liknande - med fästen till övre stötdämparfästena och lämplig ramdel längre ner. Till en plåtscooter blir det avsevärt enklare - bara att fästa en enkel "gaffel" i plåten där bak med förstärkning på insidan av hjulhuset.
Det är viktigt att geometrin blir någorlunda rätt - själva upphängningen (i princip ett knutkors) skall - om inte minnet sviker - sitta på samma höjd som hojens bakaxel. Det var åtminstone det råd jag fick men det är väl tveksamt om det stämmer på en plåtscooter med små hjul.
Det finns en kille i Kungshult utanför Eslöv som åtminstone för några år sedan höll på en hel del med PAV-drag. Han sålde det mesta som kan behövas. Vet inte hur han har det nu. Du kan hitta honom på nätet.
Så här såg mitt släp ut när jag sålde det. Ångrar mig igen när jag ser bilden!
http://pav.cx500.se/#!album-2-0
/Sture
Idag: VS5T - GS 150, -60 (beg). Segt projekt.
På åttiotalet: VSX1T, - P200 E (beg).
I ungdomen:
VGLB1T - Touring, -62
VSB1T - GS 160, -63
VS5T - GS 150, -61 (beg)
VGL1T -Touring (tyskmodell), -58 (beg).