Finns inga tveksamheter vad avser Traderas regler. Det är förbjudet att ange reservationspris i beskrivningen, alltså är en sån reservation ogiltig och givna bud gäller.
Om annonsen är felskriven kontaktar man Tradera för att ändra den, annars får man problem.
/G
Vespalun wrote:Appropå Lammyn på tradera.
Håller med dig Woodstock, rent juridiskt.....
Och sen informationen
"Vespa Lambretta veteran mc" , ja kanske det!
Lite mer info än det kanske man vill ha om han vill ha 25" för den!?!?!
Ska bli kul att se hur detta slutar....
Hedge wrote:Finns inga tveksamheter vad avser Traderas regler. Det är förbjudet att ange reservationspris i beskrivningen, alltså är en sån reservation ogiltig och givna bud gäller.
Om annonsen är felskriven kontaktar man Tradera för att ändra den, annars får man problem.
/G
Alltså kan någon göra vad som tillsynes är ett fynd? Det är ju högst troligt att det inte inkommer fler bud p g a det personen har skrivit i objektsbeskrivningen. Fast frågan är om man hade haft hjärta att strida juridiskt för att köpet ska gå igenom om man blev högsta budgivare?
Hedge wrote:Finns inga tveksamheter vad avser Traderas regler. Det är förbjudet att ange reservationspris i beskrivningen, alltså är en sån reservation ogiltig och givna bud gäller.
/G
Vespalun wrote:Appropå Lammyn på tradera.
Håller med dig Woodstock, rent juridiskt.....
Och sen informationen
"Vespa Lambretta veteran mc" , ja kanske det!
Lite mer info än det kanske man vill ha om han vill ha 25" för den!?!?!
Ska bli kul att se hur detta slutar....
Ja det här ska bli intressant...
Fast han måste väl knappast behöva sälja, rent juridiskt alltså... sen att tradera tycker illa om det kanske är en annan sak...
Så tror jag också det är...ok, rent teoretiskt sett är det väl juridiskt bindande att sälja till vinnande bud men jag tror det värsta som kan hända är att man förlorar sitt konto på Tradera.
En auktion där man otillåtet ändrar villkoren under pågående budgivning är ju ett sorts avtalsbrott mellan säljare och intressenter.
Så skulle man ha orken, så tror jag faktiskt man skulle kunna sno honom på hojen för högsta bud. Frågan är om man vill ta den striden.
/G
Ronnie wrote:Så tror jag också det är...ok, rent teoretiskt sett är det väl juridiskt bindande att sälja till vinnande bud men jag tror det värsta som kan hända är att man förlorar sitt konto på Tradera.
Hedge wrote:En auktion där man otillåtet ändrar villkoren under pågående budgivning är ju ett sorts avtalsbrott mellan säljare och intressenter.
Så skulle man ha orken, så tror jag faktiskt man skulle kunna sno honom på hojen för högsta bud. Frågan är om man vill ta den striden.
/G
Uttryckte mig nog lite oklart bara - är ganska säker på att det är juridiskt bindande och att han rent avtalsmässigt är tvungen att sälja till högstbjudande precis som du skriver.
Dock misstänker jag med tanke på de konflikter jag hört om på Tradera tidigare att att det knappast är något som skulle prioriteras och att resultatet i slutändan på sin höjd bara skulle bli att säljaren förlorar sitt konto på Tradera. Fast man vet ju aldrig...skall bli spännande att se vad som händer!
EDIT: Dessutom skulle det ju kännas mer än lite taskigt att göra så.
Hedge wrote:En auktion där man otillåtet ändrar villkoren under pågående budgivning är ju ett sorts avtalsbrott mellan säljare och intressenter.
/G
Ronnie wrote:Så tror jag också det är...ok, rent teoretiskt sett är det väl juridiskt bindande att sälja till vinnande bud men jag tror det värsta som kan hända är att man förlorar sitt konto på Tradera.
nej varför skulle man ta den striden?Han har ju faktiskt skrivit att han har gjort fel i annonseringen så lite respekt får man väl visa killen.Men han blir nog avstängd från tradera,men det går alltid att komma runt det oxå.Men om jag vore han,så skulle jag fixa en bulvan som la sista budet sista sekunden.
Ronnie wrote:...skall bli spännande att se vad som händer!
Instämmer, men hur får vi reda på det? Kan ju alltid hoppas att det är någon bestämd, skrupelfri och pratvillig scooterist på forumet som lägger högsta budet...
blizzy wrote:nej varför skulle man ta den striden?Han har ju faktiskt skrivit att han har gjort fel i annonseringen så lite respekt får man väl visa killen.Men han blir nog avstängd från tradera,men det går alltid att komma runt det oxå.Men om jag vore han,så skulle jag fixa en bulvan som la sista budet sista sekunden.
Håller med, det vore inte snyggt att lura av säljaren sin Lambretta när han uttryckligen har skrivit att han gjort fel. Dock kanske det inte är en särskilt bra idé att använda en bulvan. Har för mig att man som säljare får man betala provision (är det 10 procent?) till Tradera som baseras på försäljningspriset. Jag tror det bästa för säljaren är att helt sonika avregistrera sig från Tradera, om h*n nu inte blir avstängd innan.
Instämmer, men hur får vi reda på det? Kan ju alltid hoppas att det är någon bestämd, skrupelfri och pratvillig scooterist på forumet som lägger högsta budet...
blizzy wrote:nej varför skulle man ta den striden?Han har ju faktiskt skrivit att han har gjort fel i annonseringen så lite respekt får man väl visa killen.Men han blir nog avstängd från tradera,men det går alltid att komma runt det oxå.Men om jag vore han,så skulle jag fixa en bulvan som la sista budet sista sekunden.
Håller med, det vore inte snyggt att lura av säljaren sin Lambretta när han uttryckligen har skrivit att han gjort fel. Dock kanske det inte är en särskilt bra idé att använda en bulvan. Har för mig att man som säljare får man betala provision (är det 10 procent?) till Tradera som baseras på försäljningspriset. Jag tror det bästa för säljaren är att helt sonika avregistrera sig från Tradera, om h*n nu inte blir avstängd innan.
Mvh
/ Fredrik
förhoppningarna att få över 25'000 kan ha svalnat. Säljaren vet ju inte vad han säljer (vespa-lambretta) och han ka vara glad med det han får...
Mvh
/ Fredrik
förhoppningarna att få över 25'000 kan ha svalnat. Säljaren vet ju inte vad han säljer (vespa-lambretta) och han ka vara glad med det han får...
vespa-lambretta kan han ha skrivit för att få träffar på sökningar......
frågan är väl också vem som kan vara villig att ingå ett bindande avtal på att betala 25000, för en scooter med så knapphändig information, "Vespa Lambretta veteranmc körbar" och en bild där man knappt ser halva scootern.
Den här typen försäljning lämpar sig blocket nog bättre för. Avhämtning är ju ändå det enda alternativet och då är det bättre att göra upp affären på plats för båda parter.
Sen håller jag med om att det vore väldigt lågt att försöka utnyttja säljarens misstag och driva igenom affären, även om man förmodligen skulle vinna tvisten i tingsrätten.
lambrettan gick för 19100,undrar om han inte fixa en bulvan ändå......om man kollar budhistoriken så steg den väldigt snabbt,från 6900 till 19000 på ett bud.........
blizzy wrote:lambrettan gick för 19100,undrar om han inte fixa en bulvan ändå......om man kollar budhistoriken så steg den väldigt snabbt,från 6900 till 19000 på ett bud.........
Kan bara glädja forumet med att den röda popolinon som avhandlades härom veckan har hittat till Östergötland. Det var en kille på jobbet som köpte den. Han var nu lite sugen på att bli medlem i SSK!
(När han skulle hämta den hade en norrman lagt bud på 9 lapp, men säljaren stod vid sitt ord!)
/ Ola
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Här är en hyggligt knepig traderaannons. Snubben som säljer vill tydligen bli av med en scooterrelaterad sak. Men bilden han snodde på nätet visar en helt annan sak, men han googlade nog TRIM i varjefall.... http://www.tradera.com/trimvikter-till- ... _130166450
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr