Dekaler m m

Här handlar det om utseende och stil på våra scootrar. Är det mest krom som vinner eller ska det vara race-stuk?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<font color="red"><font size="2">GRATTIS</font id="size2"></font id="red"> :D:D Dina bidrag är roande och lyser upp i denna mörka tid.
Angående ”klä in sin scooter med mammutpäls” såg jag bilar och MC på 70-talet med ”lurvig lack”, jag tror det var någon mm långa nylonstavar i valfri färg som sprutats på, och stod på högkant. Kanske inte var så lämpligt på fordon.
Visst har tråden “ballat ur”, men det vore kul om den dessförinnan hann sätta ett frö i huvudet på någon vildhjärna, och en häftig scooter dyker upp till våren.

Scooterhälsningar Leif
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Dina bidrag är roande och lyser upp i denna mörka tid.

Scooterhälsningar Leif <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Tack detsamma, Leif! Jag gillar verkligen dina annorlunda idéer och tokroliga inlägg! :D Ska vi starta en utbrytargrupp? Vi kan kalla oss "Scooterklubben för inbördes beundran" och du kan få vara president om du vill! Vi kan propagera för annorlunda scooterkultur, där alla medlemmar tvingas lacka in LP-omslag (gärna dyra och udda) och handmålade blommor på scootrarna för att få vara med. Sedan kan vi storshoppa svindyra och sällsynta föremål på Sotheby's, som vi antingen sätter fast på scootrarna eller eldar upp (bara för att det känns så skoj och exklusivt!). Jag tror dock det blir svårt att omvända dem (de hårdaste och ballaste) som redan har anammat hela det färdiga (men ack så hippa och tuffa) "scooterkitet"...

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
:D Ska vi starta en utbrytargrupp? Vi kan kalla oss "Scooterklubben för inbördes beundran"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej!
God ide! Naturligtvis måste vi som tillhåll bygga vårt eget “Graceland” med stora inslag av Disneys “tomtarnas verkstad”. Då har vi ju löpande band med möjlighet att “skrämma upp” scootrar. Lackverkstad med färdigblandad motivfärg, snabbtorkande. Svårast blir nog att få arbetstillstånd för alla tomtenissar, men problem är till för att övervinnas.:D

Scooterhälsningar Leif
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Angående ”klä in sin scooter med mammutpäls” såg jag bilar och MC på 70-talet med ”lurvig lack”, jag tror det var någon mm långa nylonstavar i valfri färg som sprutats på, och stod på högkant. Kanske inte var så lämpligt på fordon.

Flockning eller flocka kallade vi det för. Hade en granne i Örebro som körde en Ford som var flockad i svart, även kallad "sammetsbilen", hans polare hade en folkabuss som var svart och vinrött flockad.

Ytan får man genom att först rolla plåten med 2k-lim, sedan kopplar man högspännning i plåten och strör över med en stor sil eller liknande. nylonpälsen finns i olika färger och längd, enligt grannen var den svarta bäst då andra färger bleknade i solen. Ytan var lätt att tvätta, bara att spola av...
Flockning brukar normalt användas i andra sammanhang. Man kan hitta det i bilens handskfack eller i glasögonfodralet, inuti olika förpackningar. m.m.

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Angående ”klä in sin scooter med mammutpäls” såg jag bilar och MC på 70-talet med ”lurvig lack”, jag tror det var någon mm långa nylonstavar i valfri färg som sprutats på, och stod på högkant. Kanske inte var så lämpligt på fordon.

Flockning eller flocka kallade vi det för. Hade en granne i Örebro som körde en Ford som var flockad i svart, även kallad "sammetsbilen", hans polare hade en folkabuss som var svart och vinrött flockad.

Ytan får man genom att först rolla plåten med 2k-lim, sedan kopplar man högspännning i plåten och strör över med en stor sil eller liknande. nylonpälsen finns i olika färger och längd, enligt grannen var den svarta bäst då andra färger bleknade i solen. Ytan var lätt att tvätta, bara att spola av...
Flockning brukar normalt användas i andra sammanhang. Man kan hitta det i bilens handskfack eller i glasögonfodralet, inuti olika förpackningar. m.m.

Federico

Vitt borde funka också, utan att blekas. Det ger möjligheten att förvandla scootern till en gemytlig "bregottkossa". :D:D

Scooterhälsningar Leif
Terraplane Blues

Syntet i all ära, men organiskt material som t ex gräs måste ju vara strået vassare (med betonig på just strået...). På detta vis kunde man frisera sin scooter efter önskemål och t o m odla in lite blommor här och där. Vad sägs om denna folkvagn?

Image

Scooterhälsningar

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Syntet i all ära, men organiskt material som t ex gräs måste ju vara strået vassare (med betonig på just strået...). På detta vis kunde man frisera sin scooter efter önskemål och t o m odla in lite blommor här och där. Vad sägs om denna folkvagn?

Scooterhälsningar

mycket vacker! men kanske opraktisk att färdas i?

det finns ju alternativ till syntetmaterialen:

Image

Federico
Terraplane Blues

Mosaik var inge dum idé! Det måste vara både hållbart och lätt att hålla rent. Lite Vim då och då bara...

Andy Warhol fick 1979 i uppdrag att kladda fram en BMW M1. Resultatet blev typiskt warholskt. Jag gillar den skarpt!

Image

Scooterhälsningar

Terraplane Blues

Några nya skrivbordsunderlägg (Vespa 50) i sepia på sidan 2. Inget för putsbögar...

http://www.angelfire.com/funky/vespa/diverse/

Scooterhälsningar

Terraplane Blues

God morgon!

Har lagt in tidningen Motors test av Vespa 50, nr 25 1966. Inte så omfattande kanske, men hursomhelst kuriöst. Vassego'...

http://www.angelfire.com/funky/vespa/diverse (v g se sidan 2!)

Scooterhälsningar

sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

Pepitarutigt (alltså svarta och vita ruter i rad på klassiskt räsermaner) är i mitt tycke oerhört stilfullt -Nån som vet nåt bra och billigt ställe att handla det, typ på rulle?
Hobbex har ju men den är lite väl sunkig tyvärr.

med vänlig hälsning,
sssimon

-Men deras flame-tejp är hyfsad.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by sssimon</i>
<br />Pepitarutigt (alltså svarta och vita ruter i rad på klassiskt räsermaner) är i mitt tycke oerhört stilfullt -Nån som vet nåt bra och billigt ställe att handla det, typ på rulle?
Hobbex har ju men den är lite väl sunkig tyvärr.

med vänlig hälsning,
sssimon

-Men deras flame-tejp är hyfsad.

det måste finnas någon återförsäljare i Linköpingstrakten...[8]

Federico
Terraplane Blues

Godafton!

Gjorde några Veglia Borletti mätartavlor i olika färger och utförande till Vespa 50 för något år sedan, vilka jag nu har lagt ut på sidorna <font color="red">2</font id="red"> och <font color="red">3</font id="red">. <font color="blue">Tänk på följande om du tänker skriva ut dem:</font id="blue">

<font color="blue">- Använd fotopapper med god mättnad</font id="blue">
<font color="blue">- Laminera gärna mätartavlan med tranparent folie för bästa resultat</font id="blue">
<font color="blue">- Ändra utskriftformatet så att mätartavlans diameter blir 46 mm på pappret</font id="blue">
<font color="blue">- Använd skalpell för att skära ut det som ska "hålas" (Obs! Vasst! Det kan Ni ju be någon vuxen hjälpa Er med!) :D</font id="blue">

http://www.angelfire.com/funky/vespa/diverse/

Scooterhälsningar

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Elegant! Smakfullt att du valde HDs racingfärger! (orange/ svart):D
Ride free / L
Terraplane Blues

<br />Elegant! Smakfullt att du valde HDs racingfärger! (orange/ svart):D
Ride free / L
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Ha-ha-ha..."Ride free"...ja, jösses! :D Hursomhelst, man får ge HD "fett me cred" (som det heter nuförtiden i vissa kretsar) för den estetiskt tilltalande kombinationen av svart/orange - även om jag inte hade den mildaste tanke på detta då jag gjorde dem...

Förresten, Leif - vad tror du om aphängarstyre med fransar på en Vespa? :wink:

Ride on, Leif!

Freedom regards

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues, born to ride free...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">

inte aphäng men ändå....

Image

Federico
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

jahapp nu har nån stockholmare varit och smygfotat min hemliga cannonballvespa och lagt ut den på forumet, fattades bara det... :D
Pepita är alltid den snabbaste tejpen, gärna i kombination med Race-tape!
//Ola B Linköping

"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>

Skulle själv inte ha “aphäng med fransar” inte heller “SIP dropdown bar“. Men det innebär inte att jag rynkar på näsan om jag ser endera på en Vespa, snarare ler av uppskattning. Samma gäller Federicos bild på en Vespachopper. Jag uppskattar skaparglädje.

Det kan inte heller vara fel att respektera andras smak.

För övrigt har jag lädersadel på Vespan och på långresor en fransad läderväska därbak. (kritisera gärna)

L :D:twisted::):wink:
Terraplane Blues

"Ride free", som sagt... Inga övriga kommentarer!

Image

Scooterhälsningar

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br />"Ride free", som sagt... Inga övriga kommentarer!

Image

Scooterhälsningar

Du gör dig bra på bild!
L
Terraplane Blues

<br />Det kan inte heller vara fel att respektera andras smak.

För övrigt har jag lädersadel på Vespan och på långresor en fransad läderväska därbak. (kritisera gärna)

L :D:twisted::):wink:<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag ber uppriktigt om ursäkt ifall du tog det personligt, Leif! Givetvis respekterar jag alla andras tycke och smak. Det är ju just detta som är det sköna med djuret människan - att vi alla är så olika! Min underliga humor har en tendens till att vara något provokativ och märklig ibland - jag vet! - men det är absolut aldrig min avsikt att såra någon enskild individ. Sorry om jag gjorde detta!

I övrigt har jag inga som helst kommentarer eller invändningar mot din fransade läderväska (se upp så fransarna inte fastnar i något bara...) [^]

Scooterhälsningar

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br />Det kan inte heller vara fel att respektera andras smak.

L :D:twisted::):wink:<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag ber uppriktigt om ursäkt ifall du tog det personligt, Leif! Givetvis respekterar jag alla andras tycke och smak. Det är ju just detta som är det sköna med djuret människan - att vi alla är så olika! Min underliga humor har en tendens till att vara något provokativ och märklig ibland - jag vet! - men det är absolut aldrig min avsikt att såra någon enskild individ. Sorry om jag gjorde detta!

I övrigt har jag inga som helst kommentarer eller invändningar mot din fransade läderväska (se upp så fransarna inte fastnar i något bara...) [^]

Scooterhälsningar

No worries, mate..
Terraplane Blues

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>

Image

Scooterhälsningar

Du gör dig bra på bild!
L
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Man tackar! :) Det är från förra årets "Easy Rider's Ride Free (on Vespa) Meet". Tyvärr var där så j-kla kallt att jag inte kunde visa upp min kromade armbåge och nya t-shirt med texten "Born To Ride, so don't you mess with me". Synd, för den är verkligen tuff! :D

Scooterhälsningar

fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Image

Scooterhälsningar

Du gör dig bra på bild!
L
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Man tackar! :) Det är från förra årets "Easy Rider's Ride Free (on Vespa) Meet". Tyvärr var där så j-kla kallt att jag inte kunde visa upp min kromade armbåge och nya t-shirt med texten "Born To Ride, so don't you mess with me". Synd, för den är verkligen tuff! :D

Scooterhälsningar

Att sitta i fosterställning måste ge en trygghetskänsla.../L
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> Det är från förra årets "Easy Rider's Ride Free (on Vespa) Meet".

men det är ju en Lambretta på bilden [|)]

Federico
Post Reply