Dubbel-Bajaj!

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

aryan wrote:Utöver magneten kan det inte vara annan elfel (t ex dålig jord, kotrtis) eller fel på spolen i magnetsvänghjulet?
Hmm, jag kollade i vhb och hittade följande diagram:
Image
Enligt boken ska mätning violett-svart ge 230-310 ohm och grå-svart 20-25 ohm när matarspolen är ok. Dock fick jag ingen kontakt alls på dessa mätningar, men däremot 280 ohm mellan violett och grå! :shock: Är det fel i vhb eller har jag hittat något här?
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by aryan »

JanneHagnell wrote:
aryan wrote:Utöver magneten kan det inte vara annan elfel (t ex dålig jord, kotrtis) eller fel på spolen i magnetsvänghjulet?
Hmm, jag kollade i vhb och hittade följande diagram:
Image
Enligt boken ska mätning violett-svart ge 230-310 ohm och grå-svart 20-25 ohm när matarspolen är ok. Dock fick jag ingen kontakt alls på dessa mätningar, men däremot 280 ohm mellan violett och grå! :shock: Är det fel i vhb eller har jag hittat något här?
Ja du har nog hittad orsaken.

Kolla om svart till annan jordpunkt är (nästan) 0 ohm annanrs är svart dåligt jordad.

Om det är ca 0 ohm mellan svart och jord är antingen tändplattan inte ordentlig jotrdat till blocket, spolan inte orddentlig jordad till tändplattan eller spolens jordanslutning lös.

Du kan t ex mäta grå - spolens metall/jord och se om det är 20-25 ohm,
sedan grå-tändplatten och se om det är 20-25 ohm,
sedan grå-jord och se om det är 20-25 ohm, till sist grå-svart då ser du var felet ligger.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Ja, tänkte också så. Har mätt svart till jordpunkt och där är det full kontakt, så det lutar åt dålig eller ingen jordning i magneten. Ska dock börja med att mäta på Moppis1, som ju bevisligen funkar, och se om hennes värden följer vhb-uppgifterna.
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Nehej, den fungerande Moppis1 hade precis samma mätvärden som Bonnie: Inget på violett-svart och grå-svart men ca 270 ohm violett-grå. Testade också att mäta spolen map både spänning och motstånd under kickning, och bägge förändrade sig likadant, så nog finns det induktion alltid.
Så nu är det väl bara att definitivt avfärda tändsystemet och beställa packboxar och packning... :(
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Nu är grejerna beställda från Alvars, som skickar det direkt och dessutom tyckte att det var ju bara ett brev så jag behövde bara betala halva standardfrakten! :D
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Kom på att en sak har jag ju faktiskt inte bytt: Förgasaren! Men det blev ingen förändring. Upptäckte också att Moppis1 inte heller tänder på startgas - men går gör hon ju! Fel på startgasen? :-?
När jag jämförde gnistorna så tyckte jag nog att Moppis1:s är bra mycket blåare. Kanske kan vara magneten ändå? Har i alla fall tänkt att jag börjar demontera på den sidan och se om jag hittar något, samt byta den packboxen. Trevligt nog kan allt göras med motorn kvar i hojen. :)
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by aryan »

Bensin + startgas kanske blir för fet bränsleluftblandning för att de ska tända?

Du kan jämföra hur långa gnistorna kan bli i luften, pga kompressionstryck krävs det mycket högre tändspänning än det som behövs för en gnista i tändstiftet vid vanlig luftryck. Om gnistan inte kan bli minst 5 mm långa så är den för svag för att funka.

I så fall kan du byta svänghjulen för att se om det är svaga magneter som är orsaken.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Ja, i så fall får jag leta upp de artiklar jag har liggande där Jim Lundberg i Classic Motor magnetiserar om ett svänghjul. Måste säga att jag tvivlar på att Bonnies gnista når så långt som 5 mm. Men det är i alla fall tillräckligt för att ge en stackars mekaniker en rejäl kyss, märkte jag när jag råkade gå emot tändkabeln under kickning... :mrgreen:
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Jaha, det var inte packboxen på tändsidan som falerade. Rev av kåpor, svänghjul, spolar och tändplatta i en rasande fart; konstaterar igen hur sympatiskt enkel och lättmekad dessa moppar är!
På tändplattan var det rostigt, ärgigt men torrt.
Image
Med tändplattan borta syntes möjligen ett svagt läckage från den till synes fräscha packboxen.
Image
Men jag bytte den i alla fall.
Svänghjulets magneter var magnetiska, men deras styrka kan man väl inte känna av bara genom att hålla en skruvmejsel emot? Bestämde dock att jag i nuläget inte switchar svänghjul med Moppis1. Vill inte riskera att hon börjar krångla också, om jag ger mig in och pillar...
Gjorde rent alla fästpunkter och satte skruvarna med kopparpasta. Tyckte nog att gnistan blev bättre, men fortfarande ingen tändning, annat än om jag kickar länge och sedan öppnar gasen, precis som förut. :cry:
Jag noterade att tändspolen var omlödd, och det var svårt att mäta på lödningarna, men till slut fick jag 270 ohm, precis som förut. Och eftersom jag fick bra motståndsmätning via utgående kablar borde lödningarna vara okej inuti.
Nästa steg blir att byta packboxen på transmissionssidan. Hjälper inte det får jag ta toppackningen också. Om läget förblur oförändrat får jag ge mig på tändningen igen. Visserligen skulle godset ha kunnat spricka i cylinder eller vevhuskåporna, men vad är sannolikheten för det på en moppe som stått still under ett täcke? Andra idéer?
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Det tar sig, sa han som fick eld i håret.... :lol:
Idag bytte jag reed igen, men denna gång helt, så Bonnie fick Moppis1 och vice versa. Först trodde jag att felet var löst, då Moppis1 inte startade. Men efter idogt kickande hoppade hon igång och efter att ha varit lite grätten inledningsvis så gick hon sedan lika bra som vanligt och var lika stark och lättstartad som normalt.
Och Bonnie, då? Ja, hon startade inte men 17 om hon inte tände till flera gånger! Och gnistan var lika fin idag, och nu blir stiftet blött också!
Har tappat ur oljan för att kunna öppna transmissionen men det är ju en del jobb. Då det verkar ha gått framåt efter att jag hade loss svänghjulet och tändspolarna så tänkte jag börja med att löda om tändspolen och se om det kan ge ännu bättre gnista och att det ändå var tändningen som bråkade (den utbytta packboxen såg ju fräsch ut).
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by jencla »

Kompetensen att löda bland indiska mekaniker vedrkar inte helt 100. Lödningarna på mitt indiskbyggda elektroniska tändsystem till Lambrettan (nu utbytt till bättre don) skakade sönder ett antal gånger. Lycka till med ditt mekande!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Och här ser det dessutom ut som om någon varit på och fipplat med tenn i efterhand. Kanske inte första gången spolen krånglar?
Funderade på att byta ut den men original går ju inte att uppbringa. Spolen ser ju ut som en vanlig moppespole men den har ju två sladdar istället för en (minus går inte via jord) samt att systemet är 12 volt. Någon som har tips på spole? Ska mäta c/c-måttet på den vid omlödningen. Eller jag kanske skulle linda om den?
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by jencla »

Kanske någon av dessa kan passa http://www.duells.se/katalog/Catalogue. ... 298&t=info?

Jag ser bland annat "Tändspole Step II 12V Universal. 2 ansl. 60cm tändkabel." Duells är ju grossist men din närmaste cykel-/mopedhandlare kan säkert beställa hem den.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Tyvärr, det är antingen yttre ( som jag har som funkar) eller inre av den gamla modellen (en anslutning). :(
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Har bollat Bonnie med Jim "Mekarhörnan" Lundberg och han utesluter i princip den inre spolen då den ju är en lågspänningsspole (tjock tråd, få varv) och dessa går nästan aldrig sönder. :D Och högspänningsditon är ju utesluten efter bytet med Moppis1. Så nu blir det ytterligare rengöring inuti svänghjulet samt omlödning av spolens anslutningar. Hjälper inte det så får jag ta mig i kragen och riva transmissionen i alla fall. Eller så fegar jag ur och byter toppackning först... :roll:
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by aryan »

Hela tändplattan kan ha dålig kontakt/jord med blocket om det är lite oxid och olja mellan trots stora kontaktytan!
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

aryan wrote:Hela tändplattan kan ha dålig kontakt/jord med blocket om det är lite oxid och olja mellan trots stora kontaktytan!
Tack för tipset! Ska kolla upp det när jag ändå löder om spolen.
Testade idag för säkerhets skull så inte bensinen var kass. Pytsade i lite alkylatbensin, den som Moppis1 tidigare gått som en raket på, och kickade. Liksom förut så tände den till och gick flera varv direkt, men sedan dött. Känns som om den står och "samlar ihop" till några tändningar, men sedan är det dött igen. Vad kan det bero på? Känns ju som om det är mer bränsle/kompressionsrelaterat än bero på tändningen.
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by aryan »

När jag nu ser den rostiga skruven och oxiden här
Image
så är det iaf något som kan ställ till det och ger en för svag gnista.

Hur ser stiftet ut när den dör, blöt eller torrt?
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Förut var det torrt, numera blött.
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Idag har jag i alla fall putsat och fejat inne i svänghjulet och lött om spolen. Mätte och nu är det då bra jordning och bra förbindelser ut från spolen. Gnistan är bra, ungefär som förut.
Återigen tänder hon en fyra -fem gånger vid första kicken men sedan är det dött. Bränslet når förgasaren, filtret är rent och flottörnålens funktion testade jag när jag hade isär och blåste rent förgasaren. Dessutom har jag ju testat med Moppis1:s förgasare utan resultat.
Det får bli att gå vidare med demontering av transmissionen i alla fall, för packboxbyte. Det känns ändå som om felet ändå är bränsle/kompressionsrelaterat.
Men innan vidare operationer blir det två veckors semester i Vespans hemland!
8)
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Noteringar: När Bonnie stått ett tag så går hon riktigt länge (10 tändningar, kanske) om jag kickar på full gas. Då är det också mer motstånd i kicken, sedan går den lättare. Efter att jag har kickat ( och den inte startat) hörs ett sugande, väsande ljud ur förgasarhalsen. Normalt? Nu är dessutom stiftet åter torrt.
Jag funderar nu i följande banor:
Förgasaren: Trots allt?
Reedventilen: Men den kommer ju från Moppis1?!
Packboxen på transmissionssidan eller toppackningen: Ja, det är ju bara att byta så är de uteslutna.
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by aryan »

Har svårt att tänka mig att det är packboxen, om den läcker går motorn dålig/inte på tomgång men om man gasar så hinner nog inte tjuvluften ställa till det så mycket att den dör när motorn går.

Kan du inte spruta inlite startgas eller bensin i insuget precis innan den dör igen för att se om det är bränslebrist?

Dålig tillfällig kompression -som det verkar som att du har ibland?- kan t ex bero på att kolvringerna klibbas fast i spåren på kolven om det är kol/tjära som samlat sig där.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Nej, visst, och det vore ju skönt att slippa plocka transmissionen men samtidigt så om det är gjort så är det uteslutet. Funderade faktiskt på kolvringarna, men då borde den väl inte tända ens i början?
Jaja, det får bli att ta det metodiskt och beta av det ena efter det andra så ska det väl lösa sig till slut. Men först semester!! :D
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Frustration! Kunde förstås inte hålla mig när jag var inne i verkstaden ett annat ärende, utan skruvade lite på förgasaren. OCH DEN GICK IGÅNG !! - nehej, dog igen... :x Men nu var det nog ännu fler tändningar. :)
Man (dvs jag...) tycker ju att detta borde göra den ännu lättare att få igång direkt igen, men nix. Dock känns det så nära att packboxbytet får vänta och nu åker förgasaren av en vända igen. Ja, efter Italien, då.
Fick dessutom en galen tanke: Moppen har ju stått ute under en press (säkert orsaken till att tändningen strulat). Skulle inte en mus ha kunnat klättra in i avgassystemet och byggt bo? Ett sådant, lite halvhårt stopp kanske skulle kunna göra så att motorn "tjöver säk" som vi säger här i Västergötland. Crazy, men lätt att testa, bara av med systemet. Ja, efter Italien, då. 8)
User avatar
JanneHagnell
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30

Re: Dubbel-Bajaj!

Post by JanneHagnell »

Hann med en kort mekstund innan frun ansåg att det var dags för veckans storhandling. :-? Kopplade loss dödarknappen helt - inte minsta tändning, men bra gnista. Så nu åker avgassystemet av.
Var också ute ett par svängar med Moppis1. Hon startade snällt trots två veckors stillastående, men ville inte varva ur. Fick som mest upp henne i 30 på mätaren, det brukar vara uppåt 35 annars. När jag testade att varva med bensinkranen stängd så varvade hon upp ordentligt just innan hon dog. Mao torde flottörnålen ha torkat och nu läcker liite, så förgasaren flödar en aning. Hoppas den sväller och problemet löser sig självt.
Post Reply