Fotbromsen på V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Ok, var får man tag på sådana bussningar? Är det de liggande runda grejorna uppe till höger på bilden? Ska jag borra upp hålet lite större på båda ändar på pedalen för dessa då? Och låta hålen på andra delen (fästet) vara som det är?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Här:
Nomo Kullager AB - Göteborg
Tel. 031-58 50 80
Backa Bergög. 14, 42246 HISINGS BACKA

Borra ut axeln är inte så enkelt, börja med en liten borr, förtsätt med större. Pedalen borras från 2 håll.
Skaffa 2 lager & axelämne först efter du borrat, hålets storlek kan ha ökat av angrepp eller felborrning.

God Jul alla
Leif
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Borrade bort korta biten och hammrade sen ut resten utan att värma. Gick som smort. Har bett en polare tillverka 2 nya axlar, en med och en utan midja, så har jag det öppet för både lösningen med nippel och den med lager. För du menade att jag ska ha axeln i samma tjocklek och sen öka hålets diameter en bit på båda ändar av pedalen för att sedan trycka in lagren där va?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Borrade bort korta biten och hammrade sen ut resten utan att värma. Gick som smort. Har bett en polare tillverka 2 nya axlar, en med och en utan midja, så har jag det öppet för både lösningen med nippel och den med lager. För du menade att jag ska ha axeln i samma tjocklek och sen öka hålets diameter en bit på båda ändar av pedalen för att sedan trycka in lagren där va?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
precis, men gör axeln i rostfritt.:D
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Hade en diskusion med min lärare om materialet till axeln, och hans åsikt var att det inte har någon betydelse om jag gör axeln i rostfritt eller inte. Han påstod att det oxiderar ändå, och att ända sättet att undvika det var att tillverka den i samma material som pedalen, altså aluminium. Men att det troligtvis skulle hålla väldigt dåligt.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

jaha.....
Bustamente
Lärling
Lärling

Post by Bustamente »

Visade sig att det var omöjligt med nippel utan att nippeln blev lägsta punkten. Bussningen var också problematisk för det skulle bli så lite material kvar av det bräckliga aluminiumet om jag borrade upp pedalen mer, så jag gjorde det precis som det var innan bara. Den lösningen klarade ju 27 år, så klarar den nya 27 till så är jag nöjd. Tog en provtur och det verkar funka bra. Får se hur länge det håller.
n u l l
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by n u l l »

Synd att de inte har lagrat i koppar eller något.
Stålprylar inuti aluminium är en välkänt illa kombination.
Värsta exemplet jag har sett är gamla Fiats bromsok i aluminum. Det gick nästan aldrig att få bort luftningsskruvarna. Men Fiat sålde så många ok att de kostade bara ett par hundra.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by n u l l</i>
<br />Synd att de inte har lagrat i koppar eller något.
Stålprylar inuti aluminium är en välkänt illa kombination.
Värsta exemplet jag har sett är gamla Fiats bromsok i aluminum. Det gick nästan aldrig att få bort luftningsskruvarna. Men Fiat sålde så många ok att de kostade bara ett par hundra.

kollar man på äldre vespor där aluminiumdetaljer används så är de fästelementen tillverkade i mässing. Så visst hade man kunskapen. Men i början på sextiotalet börjar man se konstnadsbesparande åtgärder. bromspedalen är bara ett exempel.

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />[
kollar man på äldre vespor där aluminiumdetaljer används så är de fästelementen tillverkade i mässing. Så visst hade man kunskapen. Men i början på sextiotalet börjar man se konstnadsbesparande åtgärder. bromspedalen är bara ett exempel.

Federico

Stålskruven har ungefär dubbla hållfastheten, det är en viss poäng med det också..
Leif
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />[

Federico

Stålskruven har ungefär dubbla hållfastheten, det är en viss poäng med det också..
Leif

såklart, bromsaxeln kanske inte ska tillverkas i mässing. men det jag tänkte på är fästbleck som är ingjutna i aludetaljer och skruvar till exempelvis baklyset, sånt som inte behöver hållfasthet. men det fanns kanse en anledning att man bytte hjulmuttrarna från mässing till stål.. :?

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hej,
Visst kunde materialvalet optimerats bättre, men i det här fallet gäller det ett problem som uppstått efter 27 år. Om man jämför med den tiden som Opel rostade som värst, framstår materialproblemet ganska marginellt.

Leif
Post Reply