Fotbromsen på V50
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Här:
Nomo Kullager AB - Göteborg
Tel. 031-58 50 80
Backa Bergög. 14, 42246 HISINGS BACKA
Borra ut axeln är inte så enkelt, börja med en liten borr, förtsätt med större. Pedalen borras från 2 håll.
Skaffa 2 lager & axelämne först efter du borrat, hålets storlek kan ha ökat av angrepp eller felborrning.
God Jul alla
Leif
Nomo Kullager AB - Göteborg
Tel. 031-58 50 80
Backa Bergög. 14, 42246 HISINGS BACKA
Borra ut axeln är inte så enkelt, börja med en liten borr, förtsätt med större. Pedalen borras från 2 håll.
Skaffa 2 lager & axelämne först efter du borrat, hålets storlek kan ha ökat av angrepp eller felborrning.
God Jul alla
Leif
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Borrade bort korta biten och hammrade sen ut resten utan att värma. Gick som smort. Har bett en polare tillverka 2 nya axlar, en med och en utan midja, så har jag det öppet för både lösningen med nippel och den med lager. För du menade att jag ska ha axeln i samma tjocklek och sen öka hålets diameter en bit på båda ändar av pedalen för att sedan trycka in lagren där va?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bustamente</i>
<br />Borrade bort korta biten och hammrade sen ut resten utan att värma. Gick som smort. Har bett en polare tillverka 2 nya axlar, en med och en utan midja, så har jag det öppet för både lösningen med nippel och den med lager. För du menade att jag ska ha axeln i samma tjocklek och sen öka hålets diameter en bit på båda ändar av pedalen för att sedan trycka in lagren där va?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
precis, men gör axeln i rostfritt.
<br />Borrade bort korta biten och hammrade sen ut resten utan att värma. Gick som smort. Har bett en polare tillverka 2 nya axlar, en med och en utan midja, så har jag det öppet för både lösningen med nippel och den med lager. För du menade att jag ska ha axeln i samma tjocklek och sen öka hålets diameter en bit på båda ändar av pedalen för att sedan trycka in lagren där va?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
precis, men gör axeln i rostfritt.

-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Hade en diskusion med min lärare om materialet till axeln, och hans åsikt var att det inte har någon betydelse om jag gör axeln i rostfritt eller inte. Han påstod att det oxiderar ändå, och att ända sättet att undvika det var att tillverka den i samma material som pedalen, altså aluminium. Men att det troligtvis skulle hålla väldigt dåligt.
-
- Lärling
- Posts: 710
- Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
- Location: Göteborg
Visade sig att det var omöjligt med nippel utan att nippeln blev lägsta punkten. Bussningen var också problematisk för det skulle bli så lite material kvar av det bräckliga aluminiumet om jag borrade upp pedalen mer, så jag gjorde det precis som det var innan bara. Den lösningen klarade ju 27 år, så klarar den nya 27 till så är jag nöjd. Tog en provtur och det verkar funka bra. Får se hur länge det håller.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by n u l l</i>
<br />Synd att de inte har lagrat i koppar eller något.
Stålprylar inuti aluminium är en välkänt illa kombination.
Värsta exemplet jag har sett är gamla Fiats bromsok i aluminum. Det gick nästan aldrig att få bort luftningsskruvarna. Men Fiat sålde så många ok att de kostade bara ett par hundra.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kollar man på äldre vespor där aluminiumdetaljer används så är de fästelementen tillverkade i mässing. Så visst hade man kunskapen. Men i början på sextiotalet börjar man se konstnadsbesparande åtgärder. bromspedalen är bara ett exempel.
Federico
<br />Synd att de inte har lagrat i koppar eller något.
Stålprylar inuti aluminium är en välkänt illa kombination.
Värsta exemplet jag har sett är gamla Fiats bromsok i aluminum. Det gick nästan aldrig att få bort luftningsskruvarna. Men Fiat sålde så många ok att de kostade bara ett par hundra.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kollar man på äldre vespor där aluminiumdetaljer används så är de fästelementen tillverkade i mässing. Så visst hade man kunskapen. Men i början på sextiotalet börjar man se konstnadsbesparande åtgärder. bromspedalen är bara ett exempel.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />[
kollar man på äldre vespor där aluminiumdetaljer används så är de fästelementen tillverkade i mässing. Så visst hade man kunskapen. Men i början på sextiotalet börjar man se konstnadsbesparande åtgärder. bromspedalen är bara ett exempel.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Stålskruven har ungefär dubbla hållfastheten, det är en viss poäng med det också..
Leif
<br />[
kollar man på äldre vespor där aluminiumdetaljer används så är de fästelementen tillverkade i mässing. Så visst hade man kunskapen. Men i början på sextiotalet börjar man se konstnadsbesparande åtgärder. bromspedalen är bara ett exempel.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Stålskruven har ungefär dubbla hållfastheten, det är en viss poäng med det också..
Leif
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />[
kollar man på äldre vespor där aluminiumdetaljer används så är de fästelementen tillverkade i mässing. Så visst hade man kunskapen. Men i början på sextiotalet börjar man se konstnadsbesparande åtgärder. bromspedalen är bara ett exempel.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Stålskruven har ungefär dubbla hållfastheten, det är en viss poäng med det också..
Leif
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
såklart, bromsaxeln kanske inte ska tillverkas i mässing. men det jag tänkte på är fästbleck som är ingjutna i aludetaljer och skruvar till exempelvis baklyset, sånt som inte behöver hållfasthet. men det fanns kanse en anledning att man bytte hjulmuttrarna från mässing till stål..
Federico
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />[
kollar man på äldre vespor där aluminiumdetaljer används så är de fästelementen tillverkade i mässing. Så visst hade man kunskapen. Men i början på sextiotalet börjar man se konstnadsbesparande åtgärder. bromspedalen är bara ett exempel.
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Stålskruven har ungefär dubbla hållfastheten, det är en viss poäng med det också..
Leif
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
såklart, bromsaxeln kanske inte ska tillverkas i mässing. men det jag tänkte på är fästbleck som är ingjutna i aludetaljer och skruvar till exempelvis baklyset, sånt som inte behöver hållfasthet. men det fanns kanse en anledning att man bytte hjulmuttrarna från mässing till stål..

Federico