Vespa 150 Skogsvrak!

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by fritte »

Image
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Fredde »

Du har ju en svets, lägg en loppa på "bult" sidan så den inte snurrar. Du dra nya vajer höljen innan du sätter igen hålet i golvet, är ju sprätt lätt nu när du har service lucka;-)
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Johnny Sthlm
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 81
Joined: Wed 30 Sep 2009, 23:49
Location: Stockholm, Sweden

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Johnny Sthlm »

Ok. SIP har ju nya motorer men de kostar oxå därefter. Annars är ju motorn från en px125:a ett bra tips om du vill ha 12V.
12V är ju inget måste egentligen, 6V går bra det med, så du kan ju stoppa i vilken motor från en largeframe som helst som du kommer över.
Jag vill nog påstå att alla motorer går bättre än en orginal Touring motor (gl150) ovasett storlek.
Motorn är ju det roligaste att meka med :D
Jag vet att BD-SCOOTERS brukar ha lösa motorer till salu.
Har inte Ernst något liggandes?
En orenoverad motor brukar ligga på mellan 2tkr-4tkr.
Mvh Johnny
Last edited by Johnny Sthlm on Wed 04 May 2011, 11:17, edited 1 time in total.
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Tue 07 Dec 2010, 15:11

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by patrikh »

Asballt projekt! Du måste ju helt klart ha en motor med ordentligt med knuff i :wink:

Lycka till med fortsättningen på projektet!
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Fredde »

min touring har en px125 går kanonfint
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
User avatar
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 65
Joined: Tue 12 Apr 2011, 18:22
Location: Hedemora, Södra Dalarna

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Michos Miche »

Fredde: Jo jag tänkte så jag med :)

Johnny Sthlm: Näe du har rätt i det med 6v, men tänkte att det kunde vara bra eftersom utbudet av 12v-lampor är mycket större än 6v i min verkstad. Men struntsamma :)
Angående motorer har jag tre krav:

1. Den ska passa i min ram och ge skapligt med skjuts
2. Den måste vara luftkyld och tvåtakt
3. Den får inte vara tillverkad i Kina

Annars är det fritt fram med vad det är för något.
En kompis har hört från en bekant att han skulle ha en 80-talare 200cc med skuren motor stående. Kan det vara något? Byta kolv och cylinder och sen borde saken vara biff? Kruxet är väl att han också vill ha en Vespa, men jag kan väl säkert byta till mig den mot något roligt :) Det löser sig :)

patrikh: Stånka med knuff har vi hört! :)

Fredde: Eftersom min är en Superleggera borde det lämpa sig i min hoj också :)
Johnny Sthlm
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 81
Joined: Wed 30 Sep 2009, 23:49
Location: Stockholm, Sweden

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Johnny Sthlm »

Michos Miche wrote:Fredde: Jo jag tänkte så jag med :)

Johnny Sthlm: Näe du har rätt i det med 6v, men tänkte att det kunde vara bra eftersom utbudet av 12v-lampor är mycket större än 6v i min verkstad. Men struntsamma :)
Angående motorer har jag tre krav:

1. Den ska passa i min ram och ge skapligt med skjuts
2. Den måste vara luftkyld och tvåtakt
3. Den får inte vara tillverkad i Kina

Annars är det fritt fram med vad det är för något.
En kompis har hört från en bekant att han skulle ha en 80-talare 200cc med skuren motor stående. Kan det vara något? Byta kolv och cylinder och sen borde saken vara biff? Kruxet är väl att han också vill ha en Vespa, men jag kan väl säkert byta till mig den mot något roligt :) Det löser sig :)

patrikh: Stånka med knuff har vi hört! :)

Fredde: Eftersom min är en Superleggera borde det lämpa sig i min hoj också :)
Får du tag i en motor med 6V så tycker jag att nya glödlampor för 20spänn är en skitsak att införskaffa. 200:an har 12V så då slipper du köpa nya lampor :P
Som jag skrev så passar alla largeframe motorer i din ram.
Hur mycket knuff är du ute efter?
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
User avatar
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 65
Joined: Tue 12 Apr 2011, 18:22
Location: Hedemora, Södra Dalarna

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Michos Miche »

Nä lampor är ingen större utgift. 6v eller 12v är skitsamma egentligen :)

Men ja angående knuff så är det väl så att jag ska kunna ligga i 90 blås om jag vill åka till jobbet. Om det är möjligt? Sen är det ju alltid en fördel om det går att burna också, det är viktigt! :D
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by jencla »

Michos Miche wrote:Nä lampor är ingen större utgift. 6v eller 12v är skitsamma egentligen :)

Men ja angående knuff så är det väl så att jag ska kunna ligga i 90 blås om jag vill åka till jobbet. Om det är möjligt? Sen är det ju alltid en fördel om det går att burna också, det är viktigt! :D
Bäst är givetvis om du får tag på motorn från en P/PX200, brukar toppa 100+. Dock de blir alltmer sällsynta och allt dyrare. Så en P/PX125 är ett gott alternativ. Brukar toppa runt 90. Och båda motorerna går att trimma :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by blizzy »

Michos Miche wrote:Nä lampor är ingen större utgift. 6v eller 12v är skitsamma egentligen :)

Men ja angående knuff så är det väl så att jag ska kunna ligga i 90 blås om jag vill åka till jobbet. Om det är möjligt? Sen är det ju alltid en fördel om det går att burna också, det är viktigt! :D
Men går det att få in den i registret?Det skulle ju vara tråkigt om du skulle få problem med blåvit 8) det e ju ingen hoj man kör ifrån med precis :wink:
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
User avatar
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 65
Joined: Tue 12 Apr 2011, 18:22
Location: Hedemora, Södra Dalarna

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Michos Miche »

jencla wrote:
Bäst är givetvis om du får tag på motorn från en P/PX200, brukar toppa 100+. Dock de blir alltmer sällsynta och allt dyrare. Så en P/PX125 är ett gott alternativ. Brukar toppa runt 90. Och båda motorerna går att trimma :D
/jens
Ja det behöver inte vara någon riktig krutdurk, bara det går att åka längre sträckor (jag har fyra mil till jobbet i sommar) utan att man måste åka två timmar innan :) Jag håller span ifall jag kan hitta en lämplig donator. Tack för tipsen, de kan komma till stor nytta! :)
Johnny Sthlm
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 81
Joined: Wed 30 Sep 2009, 23:49
Location: Stockholm, Sweden

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Johnny Sthlm »

Men du vet att eftersom det är en motorcyckel så krävs ägarpapper, regbevis och besiktning, trafikförsäkring och allt det som hör till?
Så du inte lägger ner pengar och själ på något som du aldrig kan använda mer än på din egen gata menar jag.
Det finns trådar här på forumet om vad som krävs för att regga in ett skogsvrak.
Kan vara bra att läsa även om det kanske är långt kvar innan den kommer att köras på vägen.
För i dagsläget har du väl inga ägarpapper på den heller antar jag?
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
User avatar
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 65
Joined: Tue 12 Apr 2011, 18:22
Location: Hedemora, Södra Dalarna

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Michos Miche »

Nope, W-skyltarna är vad jag har att gå efter. Jag har läst en del om hur man får in gamla fordon igen förut, men repetition är ju inlärningens moder, så en länk till guide för det vore av betydelse! :)
Johnny Sthlm
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 81
Joined: Wed 30 Sep 2009, 23:49
Location: Stockholm, Sweden

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Johnny Sthlm »

Michos Miche wrote:Nope, W-skyltarna är vad jag har att gå efter. Jag har läst en del om hur man får in gamla fordon igen förut, men repetition är ju inlärningens moder, så en länk till guide för det vore av betydelse! :)
Använd forumets sökfunktion. Sök på "registrering"
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Fredde »

Skulle ju vara riktig otur om han som besiktigar eller ens farbror blå verkligen ser skillnad på motorerna eller ens kollar upp motornummret på en sån gammal hoj. Det ska ju va en 150cc från början och skillnade mellan dem på utsidan är ju minimal, ska väl va att det är plastkåpa runt cyllen då, men annars. Och om det nu sitter en motor som ser lite ny ut i förhållande till hojen tja det är väl inte så konstigt egentligen när hojen är 50 år gammal. Och man lär ju ha behövt renovera lite och då rengör man ju osv;-) Visst risken finns men när jag besiktigade min så kollade ha inte ens på motornummret eller ens lyfte på kåpan. Å andra sidan satt ju mitt ramnummer på utsidan vet inte hur det är med denna.
Har en fungerande 150cc -59 års motor att ev låna ut om det behövs i så fall. Inge klipp i den alls (behöver en överhalning kolv cyl) men den går ju.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
ErnDa
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Mon 18 Apr 2011, 07:04

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by ErnDa »

Tjena Mannen,

Finns det någon därute som har en motor som kan matcha denna fantastiska skapelse. Jag har för avsikt att åka ner på Scooterpremiären i huvustaden i morgon. Ge er tillkänna och ni kan kanske nå en uppgörelse med Micke, jag kan ta hand om hemtransporten. Det kommer att finnas plats i sidovagnen (ekipaget får åka släpvagn ner). Har tyvärr ej själv någon lämplig motor i mina gömmor, hade så varit fallet behövde Micke ej leta längre.

Ska bli fantastiskt kul att se ett helt koppel med läckra Italienskor koncentrerade på ett begränsat utrymme.

Ernst

(På släpvagnen kommer min Li 59 med sidovagn att transporteras, kunde väl ha chansat på att köra den för egen maskin men det är lite kallt tidigt på dagarna. Det i kombination med de extrema prestanda maskinen förfogar över vilket ger acceleration med pisksnärt effekt gör att jag valjer släpvagnsalternativet)
User avatar
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 65
Joined: Tue 12 Apr 2011, 18:22
Location: Hedemora, Södra Dalarna

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Michos Miche »

Det märks väl, bara prata med Ernst ifall ni har någon rolig stånka liggande :)
patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Tue 07 Dec 2010, 15:11

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by patrikh »

Nu vet jag ju inte vad som passar på vad, men skulle den här kunna vara något? http://www.blocket.se/landskrona/Piaggi ... ?ca=11&w=3
User avatar
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 65
Joined: Tue 12 Apr 2011, 18:22
Location: Hedemora, Södra Dalarna

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Michos Miche »

Helt klart intressant! Nå, låt höra experter vad ni säger? :)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Hedge »

Rally 180-motorn är ju pigg med sina dryga 10 hk. Dock har den brytartändning, och det kan vara lite svårare att hitta delar till den vad jag förstår.


Michos Miche wrote:Helt klart intressant! Nå, låt höra experter vad ni säger? :)
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Snider
Entusiast
Entusiast
Posts: 213
Joined: Fri 07 Mar 2008, 10:20
Location: Västerås
Contact:

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Snider »

Hedge wrote:...kan vara lite svårare att hitta delar till den vad jag förstår.
...jag har bytt en hel del prylar på min rally 180, har faktiskt hittat allt jag behövt i våra svenska onlinebutiker... utom svänghjulsnock/flywheelcam. Men det gick bra att beställa från england. Så för den sakens skull tror jag faktiskt inte att man behöver vara så orolig...
Vespa Rally 180 1971
User avatar
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 65
Joined: Tue 12 Apr 2011, 18:22
Location: Hedemora, Södra Dalarna

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Michos Miche »

Det låter bra! Jag ska höra med en bekant i Skåne om han kanske kunde förvara motorn åt mig så länge. Tack! :)
User avatar
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 65
Joined: Tue 12 Apr 2011, 18:22
Location: Hedemora, Södra Dalarna

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Michos Miche »

Image

Förresten kollade jag på en Lambretta igår också. Har stått minst 30 år och motorn sitter fast. Kanske blir köp så småningom när ägaren känner sig mogen :) Kanske kan vara något?
Johnny Sthlm
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 81
Joined: Wed 30 Sep 2009, 23:49
Location: Stockholm, Sweden

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Johnny Sthlm »

Michos Miche wrote:Image

Förresten kollade jag på en Lambretta igår också. Har stått minst 30 år och motorn sitter fast. Kanske blir köp så småningom när ägaren känner sig mogen :) Kanske kan vara något?
Vad begär han då?
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
User avatar
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 65
Joined: Tue 12 Apr 2011, 18:22
Location: Hedemora, Södra Dalarna

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Michos Miche »

Ingen aning, dröjer väl innan den kan bli min isåfall :P
Post Reply