Vespa 150 Skogsvrak!
Re: Vespa 150 Skogsvrak!
Du har ju en svets, lägg en loppa på "bult" sidan så den inte snurrar. Du dra nya vajer höljen innan du sätter igen hålet i golvet, är ju sprätt lätt nu när du har service lucka;-)
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
-
- Dekaltrimmare
Ok. SIP har ju nya motorer men de kostar oxå därefter. Annars är ju motorn från en px125:a ett bra tips om du vill ha 12V.
12V är ju inget måste egentligen, 6V går bra det med, så du kan ju stoppa i vilken motor från en largeframe som helst som du kommer över.
Jag vill nog påstå att alla motorer går bättre än en orginal Touring motor (gl150) ovasett storlek.
Motorn är ju det roligaste att meka med
Jag vet att BD-SCOOTERS brukar ha lösa motorer till salu.
Har inte Ernst något liggandes?
En orenoverad motor brukar ligga på mellan 2tkr-4tkr.
Mvh Johnny
12V är ju inget måste egentligen, 6V går bra det med, så du kan ju stoppa i vilken motor från en largeframe som helst som du kommer över.
Jag vill nog påstå att alla motorer går bättre än en orginal Touring motor (gl150) ovasett storlek.
Motorn är ju det roligaste att meka med

Jag vet att BD-SCOOTERS brukar ha lösa motorer till salu.
Har inte Ernst något liggandes?
En orenoverad motor brukar ligga på mellan 2tkr-4tkr.
Mvh Johnny
Last edited by Johnny Sthlm on Wed 04 May 2011, 11:17, edited 1 time in total.
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Asballt projekt! Du måste ju helt klart ha en motor med ordentligt med knuff i
Lycka till med fortsättningen på projektet!

Lycka till med fortsättningen på projektet!
min touring har en px125 går kanonfint
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
- Michos Miche
- Dekaltrimmare
Fredde: Jo jag tänkte så jag med 
Johnny Sthlm: Näe du har rätt i det med 6v, men tänkte att det kunde vara bra eftersom utbudet av 12v-lampor är mycket större än 6v i min verkstad. Men struntsamma
Angående motorer har jag tre krav:
1. Den ska passa i min ram och ge skapligt med skjuts
2. Den måste vara luftkyld och tvåtakt
3. Den får inte vara tillverkad i Kina
Annars är det fritt fram med vad det är för något.
En kompis har hört från en bekant att han skulle ha en 80-talare 200cc med skuren motor stående. Kan det vara något? Byta kolv och cylinder och sen borde saken vara biff? Kruxet är väl att han också vill ha en Vespa, men jag kan väl säkert byta till mig den mot något roligt
Det löser sig 
patrikh: Stånka med knuff har vi hört!
Fredde: Eftersom min är en Superleggera borde det lämpa sig i min hoj också

Johnny Sthlm: Näe du har rätt i det med 6v, men tänkte att det kunde vara bra eftersom utbudet av 12v-lampor är mycket större än 6v i min verkstad. Men struntsamma

En kompis har hört från en bekant att han skulle ha en 80-talare 200cc med skuren motor stående. Kan det vara något? Byta kolv och cylinder och sen borde saken vara biff? Kruxet är väl att han också vill ha en Vespa, men jag kan väl säkert byta till mig den mot något roligt

patrikh: Stånka med knuff har vi hört!

-
- Dekaltrimmare
Får du tag i en motor med 6V så tycker jag att nya glödlampor för 20spänn är en skitsak att införskaffa. 200:an har 12V så då slipper du köpa nya lamporMichos Miche wrote:Fredde: Jo jag tänkte så jag med
En kompis har hört från en bekant att han skulle ha en 80-talare 200cc med skuren motor stående. Kan det vara något? Byta kolv och cylinder och sen borde saken vara biff? Kruxet är väl att han också vill ha en Vespa, men jag kan väl säkert byta till mig den mot något roligtDet löser sig
patrikh: Stånka med knuff har vi hört!![]()

Som jag skrev så passar alla largeframe motorer i din ram.
Hur mycket knuff är du ute efter?
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
- Michos Miche
- Dekaltrimmare
Nä lampor är ingen större utgift. 6v eller 12v är skitsamma egentligen 
Men ja angående knuff så är det väl så att jag ska kunna ligga i 90 blås om jag vill åka till jobbet. Om det är möjligt? Sen är det ju alltid en fördel om det går att burna också, det är viktigt!

Men ja angående knuff så är det väl så att jag ska kunna ligga i 90 blås om jag vill åka till jobbet. Om det är möjligt? Sen är det ju alltid en fördel om det går att burna också, det är viktigt!

Bäst är givetvis om du får tag på motorn från en P/PX200, brukar toppa 100+. Dock de blir alltmer sällsynta och allt dyrare. Så en P/PX125 är ett gott alternativ. Brukar toppa runt 90. Och båda motorerna går att trimmaMichos Miche wrote:Nä lampor är ingen större utgift. 6v eller 12v är skitsamma egentligen

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Men går det att få in den i registret?Det skulle ju vara tråkigt om du skulle få problem med blåvitMichos Miche wrote:Nä lampor är ingen större utgift. 6v eller 12v är skitsamma egentligen

Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
- Michos Miche
- Dekaltrimmare
Ja det behöver inte vara någon riktig krutdurk, bara det går att åka längre sträckor (jag har fyra mil till jobbet i sommar) utan att man måste åka två timmar innanjencla wrote:
Bäst är givetvis om du får tag på motorn från en P/PX200, brukar toppa 100+. Dock de blir alltmer sällsynta och allt dyrare. Så en P/PX125 är ett gott alternativ. Brukar toppa runt 90. Och båda motorerna går att trimma![]()
/jens

-
- Dekaltrimmare
Men du vet att eftersom det är en motorcyckel så krävs ägarpapper, regbevis och besiktning, trafikförsäkring och allt det som hör till?
Så du inte lägger ner pengar och själ på något som du aldrig kan använda mer än på din egen gata menar jag.
Det finns trådar här på forumet om vad som krävs för att regga in ett skogsvrak.
Kan vara bra att läsa även om det kanske är långt kvar innan den kommer att köras på vägen.
För i dagsläget har du väl inga ägarpapper på den heller antar jag?
Så du inte lägger ner pengar och själ på något som du aldrig kan använda mer än på din egen gata menar jag.
Det finns trådar här på forumet om vad som krävs för att regga in ett skogsvrak.
Kan vara bra att läsa även om det kanske är långt kvar innan den kommer att köras på vägen.
För i dagsläget har du väl inga ägarpapper på den heller antar jag?
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
- Michos Miche
- Dekaltrimmare
Nope, W-skyltarna är vad jag har att gå efter. Jag har läst en del om hur man får in gamla fordon igen förut, men repetition är ju inlärningens moder, så en länk till guide för det vore av betydelse! 

-
- Dekaltrimmare
Använd forumets sökfunktion. Sök på "registrering"Michos Miche wrote:Nope, W-skyltarna är vad jag har att gå efter. Jag har läst en del om hur man får in gamla fordon igen förut, men repetition är ju inlärningens moder, så en länk till guide för det vore av betydelse!
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Skulle ju vara riktig otur om han som besiktigar eller ens farbror blå verkligen ser skillnad på motorerna eller ens kollar upp motornummret på en sån gammal hoj. Det ska ju va en 150cc från början och skillnade mellan dem på utsidan är ju minimal, ska väl va att det är plastkåpa runt cyllen då, men annars. Och om det nu sitter en motor som ser lite ny ut i förhållande till hojen tja det är väl inte så konstigt egentligen när hojen är 50 år gammal. Och man lär ju ha behövt renovera lite och då rengör man ju osv;-) Visst risken finns men när jag besiktigade min så kollade ha inte ens på motornummret eller ens lyfte på kåpan. Å andra sidan satt ju mitt ramnummer på utsidan vet inte hur det är med denna.
Har en fungerande 150cc -59 års motor att ev låna ut om det behövs i så fall. Inge klipp i den alls (behöver en överhalning kolv cyl) men den går ju.
Har en fungerande 150cc -59 års motor att ev låna ut om det behövs i så fall. Inge klipp i den alls (behöver en överhalning kolv cyl) men den går ju.
Tjena Mannen,
Finns det någon därute som har en motor som kan matcha denna fantastiska skapelse. Jag har för avsikt att åka ner på Scooterpremiären i huvustaden i morgon. Ge er tillkänna och ni kan kanske nå en uppgörelse med Micke, jag kan ta hand om hemtransporten. Det kommer att finnas plats i sidovagnen (ekipaget får åka släpvagn ner). Har tyvärr ej själv någon lämplig motor i mina gömmor, hade så varit fallet behövde Micke ej leta längre.
Ska bli fantastiskt kul att se ett helt koppel med läckra Italienskor koncentrerade på ett begränsat utrymme.
Ernst
(På släpvagnen kommer min Li 59 med sidovagn att transporteras, kunde väl ha chansat på att köra den för egen maskin men det är lite kallt tidigt på dagarna. Det i kombination med de extrema prestanda maskinen förfogar över vilket ger acceleration med pisksnärt effekt gör att jag valjer släpvagnsalternativet)
Finns det någon därute som har en motor som kan matcha denna fantastiska skapelse. Jag har för avsikt att åka ner på Scooterpremiären i huvustaden i morgon. Ge er tillkänna och ni kan kanske nå en uppgörelse med Micke, jag kan ta hand om hemtransporten. Det kommer att finnas plats i sidovagnen (ekipaget får åka släpvagn ner). Har tyvärr ej själv någon lämplig motor i mina gömmor, hade så varit fallet behövde Micke ej leta längre.
Ska bli fantastiskt kul att se ett helt koppel med läckra Italienskor koncentrerade på ett begränsat utrymme.
Ernst
(På släpvagnen kommer min Li 59 med sidovagn att transporteras, kunde väl ha chansat på att köra den för egen maskin men det är lite kallt tidigt på dagarna. Det i kombination med de extrema prestanda maskinen förfogar över vilket ger acceleration med pisksnärt effekt gör att jag valjer släpvagnsalternativet)
- Michos Miche
- Dekaltrimmare
Det märks väl, bara prata med Ernst ifall ni har någon rolig stånka liggande 

Nu vet jag ju inte vad som passar på vad, men skulle den här kunna vara något? http://www.blocket.se/landskrona/Piaggi ... ?ca=11&w=3
- Michos Miche
- Dekaltrimmare
Helt klart intressant! Nå, låt höra experter vad ni säger? 

Rally 180-motorn är ju pigg med sina dryga 10 hk. Dock har den brytartändning, och det kan vara lite svårare att hitta delar till den vad jag förstår.
Michos Miche wrote:Helt klart intressant! Nå, låt höra experter vad ni säger?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
...jag har bytt en hel del prylar på min rally 180, har faktiskt hittat allt jag behövt i våra svenska onlinebutiker... utom svänghjulsnock/flywheelcam. Men det gick bra att beställa från england. Så för den sakens skull tror jag faktiskt inte att man behöver vara så orolig...Hedge wrote:...kan vara lite svårare att hitta delar till den vad jag förstår.
Vespa Rally 180 1971
- Michos Miche
- Dekaltrimmare
Det låter bra! Jag ska höra med en bekant i Skåne om han kanske kunde förvara motorn åt mig så länge. Tack! 

- Michos Miche
- Dekaltrimmare

Förresten kollade jag på en Lambretta igår också. Har stått minst 30 år och motorn sitter fast. Kanske blir köp så småningom när ägaren känner sig mogen

-
- Dekaltrimmare
Vad begär han då?Michos Miche wrote:
Förresten kollade jag på en Lambretta igår också. Har stått minst 30 år och motorn sitter fast. Kanske blir köp så småningom när ägaren känner sig mogenKanske kan vara något?
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
- Michos Miche
- Dekaltrimmare
Ingen aning, dröjer väl innan den kan bli min isåfall