Ojojoj, vad svårt det här va, du kanske skall rikta in dej på att hinna till 100-års istället....superkassen wrote:absolut, men verkar vara ngt fel i ngn tabell.
MMCC" koden: 1.298.3756 visas som både PIA756 och PIA157 och det är 2 olika färger..
/Henrik
(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)
Federico wrote:igen; lita inte på en bild du ser på internet. gå till en billackerare och kolla på färgkartor.superkassen wrote:förvillad igen..
enligt denna är 1.298.3756 MMCC2 = PIA756 och ser väldigt 'grå' ut..
http://www.coloreamico.it/catalogo/zoom_cc.asp?COD=177
PIA157 finns ej med på bild:
http://www.coloreamico.it/catalogo/zoom_cc.asp?COD=33
Och enligt dessa:
http://www.scooterhelp.com/scooters/ima ... to.PPG.pdf
http://www.chockgul.se/img/vespafargkoder_1957-68.pdf
så har PIA157 en MMCC1 kod = 15081 och MMCC2 = 1.298.3756
????????????
/Henrik
(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)
Renovering av en Touring inför 50 års dagen...
Det är klart att det är fel. 157 och 756 är två olika färger.
/P
/P
superkassen wrote:absolut, men verkar vara ngt fel i ngn tabell.
MMCC" koden: 1.298.3756 visas som både PIA756 och PIA157 och det är 2 olika färger..
/Henrik
(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)
Federico wrote:igen; lita inte på en bild du ser på internet. gå till en billackerare och kolla på färgkartor.superkassen wrote:förvillad igen..
enligt denna är 1.298.3756 MMCC2 = PIA756 och ser väldigt 'grå' ut..
http://www.coloreamico.it/catalogo/zoom_cc.asp?COD=177
PIA157 finns ej med på bild:
http://www.coloreamico.it/catalogo/zoom_cc.asp?COD=33
Och enligt dessa:
http://www.scooterhelp.com/scooters/ima ... to.PPG.pdf
http://www.chockgul.se/img/vespafargkoder_1957-68.pdf
så har PIA157 en MMCC1 kod = 15081 och MMCC2 = 1.298.3756
????????????
/Henrik
(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)
-
superkassen
- Dekaltrimmare

- Posts: 80
- Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12
har slipat bort mera färg ikväll...
ska försöka få iväg en beställning snart på delar vilket är en djungel i sig, med vad och vart man ska beställa.
Gällande färg och tema - har ngn sett ngn liknande vespa med italienska färgerna? - tänkte som inspiration på vilka delar och kombinationer man kan ha på de 3 färgerna.
/Henrik
(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)
ska försöka få iväg en beställning snart på delar vilket är en djungel i sig, med vad och vart man ska beställa.
Gällande färg och tema - har ngn sett ngn liknande vespa med italienska färgerna? - tänkte som inspiration på vilka delar och kombinationer man kan ha på de 3 färgerna.
/Henrik
(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)
Håller med, det ska ju absolut inte vara samma färg. Dessutom känns informationen i den tabell jag har lite tveksam. PIA-numren brukar ju vara de sista siffrorna i MMCC2-numret och då stämmer ju inte det numret jag hade, felet kan ha fortplantats till flera tabeller över åren. Beställ färgen med PIA-numret istället. Det borde gå minst lika bra.
Sorry, jag kan ha spridit desinformation ofrivilligt... Bra att du kollade mot fler källor!
Sorry, jag kan ha spridit desinformation ofrivilligt... Bra att du kollade mot fler källor!
Paka wrote:Det är klart att det är fel. 157 och 756 är två olika färger.
/P
superkassen wrote:absolut, men verkar vara ngt fel i ngn tabell.
MMCC" koden: 1.298.3756 visas som både PIA756 och PIA157 och det är 2 olika färger..
/Henrik
(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)
Federico wrote: igen; lita inte på en bild du ser på internet. gå till en billackerare och kolla på färgkartor.
-
superkassen
- Dekaltrimmare

- Posts: 80
- Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12
hepp,
har börjat göra en lista på delar för inköp till min VGLA1T.
# Verktygslådan. ska det inte vara ngn list vid luckan på den?
Kan inte se ngn på reservdels bild: http://www.meshmen.com/touring/sp25.html
Om ja, är det en list som man köper färdig och är sluten, eller använder man samma list som är runt kåporna mot ramen?
/Henrik
(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)
har börjat göra en lista på delar för inköp till min VGLA1T.
# Verktygslådan. ska det inte vara ngn list vid luckan på den?
Kan inte se ngn på reservdels bild: http://www.meshmen.com/touring/sp25.html
Om ja, är det en list som man köper färdig och är sluten, eller använder man samma list som är runt kåporna mot ramen?
/Henrik
(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)
-
superkassen
- Dekaltrimmare

- Posts: 80
- Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12
-
superkassen
- Dekaltrimmare

- Posts: 80
- Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12
SIP har inte skickat mig ngt PM.... 
Men 17 bagare för en ny 200 motor är inte aktuellt.
Borde vara ngn som som läser här och behöver lite extra jul $$$ som har en extra motor att sälja, så skicka mig ett PM så gör vi affär.
/Henrik
Men 17 bagare för en ny 200 motor är inte aktuellt.
Borde vara ngn som som läser här och behöver lite extra jul $$$ som har en extra motor att sälja, så skicka mig ett PM så gör vi affär.
/Henrik
fritte wrote:Sip har nya PX200-motorer.superkassen wrote:(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)
Kolla SSK-marknaden!superkassen wrote:SIP har inte skickat mig ngt PM....
Men 17 bagare för en ny 200 motor är inte aktuellt.
Borde vara ngn som som läser här och behöver lite extra jul $$$ som har en extra motor att sälja, så skicka mig ett PM så gör vi affär.
/Henrik
fritte wrote:Sip har nya PX200-motorer.superkassen wrote:(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)
/Ronny
-
superkassen
- Dekaltrimmare

- Posts: 80
- Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12
-
superkassen
- Dekaltrimmare

- Posts: 80
- Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12
mera bilder + frågor
OK, det frågades efter flera bilder.
slipade lite idag, så en uppdatering nedan.
Framskärm och sidokåperna har fått en omgång

plåt..

Ngn tidigare ägare har svetsat till en förstärkning undertill, troligtivs pga rost. Körde med vinkelslip så det blev jämnare undertill.

högersida vid kicken har fått stryk av alla sparkar och missar med kicken. Är ett veck, med lite hål igenom plåten.

Kicksidan från undertill, där det släppt lite från staget.

Frågor:
1) Hade tänk ha tektyl under vespan efter lackning. Men hur mkt ska man slipa och lacka när det gäller undersidan. Kör ni till kanten för undersidan, eller ngn cm in på undersidan?
TIPS?
2) Kommer ej åt överallt med vinkelslipen och borsten, speciellt vid pressveck mm. Slipar ni plåtrent överallt? Antar att det är viktigt få bort färg vid veck och där vatten kan komma in. Hur får man bort färg där om man inte har bläster - slipa för hand, eller värmepistol och skrapa bort färg?
TIPS?
3) Hur förstärker man undertill för centralstödet?
Kan man svetsa på en platta som fördelar trycket bättre över en större yta?
TIPS?
4) Plåten vid kicken som har ett 'veck'. Kan man förstärka under? hur?
När det är hål igenom plåten i 'vecket' ngn cm, om man vill laga det hur gör man? - svetsa i hålet med plåt under som gäller?
TIPS?
/Henrik
(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)
slipade lite idag, så en uppdatering nedan.
Framskärm och sidokåperna har fått en omgång
plåt..
Ngn tidigare ägare har svetsat till en förstärkning undertill, troligtivs pga rost. Körde med vinkelslip så det blev jämnare undertill.
högersida vid kicken har fått stryk av alla sparkar och missar med kicken. Är ett veck, med lite hål igenom plåten.
Kicksidan från undertill, där det släppt lite från staget.
Frågor:
1) Hade tänk ha tektyl under vespan efter lackning. Men hur mkt ska man slipa och lacka när det gäller undersidan. Kör ni till kanten för undersidan, eller ngn cm in på undersidan?
TIPS?
2) Kommer ej åt överallt med vinkelslipen och borsten, speciellt vid pressveck mm. Slipar ni plåtrent överallt? Antar att det är viktigt få bort färg vid veck och där vatten kan komma in. Hur får man bort färg där om man inte har bläster - slipa för hand, eller värmepistol och skrapa bort färg?
TIPS?
3) Hur förstärker man undertill för centralstödet?
Kan man svetsa på en platta som fördelar trycket bättre över en större yta?
TIPS?
4) Plåten vid kicken som har ett 'veck'. Kan man förstärka under? hur?
När det är hål igenom plåten i 'vecket' ngn cm, om man vill laga det hur gör man? - svetsa i hålet med plåt under som gäller?
TIPS?
/Henrik
(Letar efter en PX200 motor - Har Du en? -> Skicka mig ett PM!)
Re: mera bilder + frågor
Vaffö då? Var det det innan? Om inte, hade det behövds?superkassen wrote:Frågor:
1) Hade tänk ha tektyl under vespan efter lackning.
-
superkassen
- Dekaltrimmare

- Posts: 80
- Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12
Re: mera bilder + frågor
var ej ngn tektyl innan, tänkte som extra rostskydd.
men viktigast är frågan - hur långt in på underidan ska man slipa?
men viktigast är frågan - hur långt in på underidan ska man slipa?
fritte wrote:Vaffö då? Var det det innan? Om inte, hade det behövds?superkassen wrote:Frågor:
1) Hade tänk ha tektyl under vespan efter lackning.![]()
Re: mera bilder + frågor
Den hann ju inte rosta ner på de första 50 åren, men du tänker lite mera långsiktigt, eller??superkassen wrote:var ej ngn tektyl innan, tänkte som extra rostskydd.
Re: mera bilder + frågor
stödet sitter där ramen är som starkast, genom dubbla plåtar varav den övre är ramtunneln. Det som viker sig först är stödbenen och då får man jobba på bra om du inte har det gamla smala -59 stödet.superkassen wrote: 3) Hur förstärker man undertill för centralstödet?
Kan man svetsa på en platta som fördelar trycket bättre över en större yta?
TIPS?
Federico
-
superkassen
- Dekaltrimmare

- Posts: 80
- Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12
Re: mera bilder + frågor
tycker plåten är nertryckt lite vid hålen till stödet. Dock inga sprickor.
Kan vara ngn som torrkört sittandes på vespan...
Kan vara ngn som torrkört sittandes på vespan...
Federico wrote:stödet sitter där ramen är som starkast, genom dubbla plåtar varav den övre är ramtunneln. Det som viker sig först är stödbenen och då får man jobba på bra om du inte har det gamla smala -59 stödet.superkassen wrote: 3) Hur förstärker man undertill för centralstödet?
Kan man svetsa på en platta som fördelar trycket bättre över en större yta?
TIPS?
Re: mera bilder + frågor
Stödet kan "slipa" lite på materialet, det utsätts för damm och lera samtidigt som det vibrerar lite när man kör, på så sätt kan märken uppstå. man kan fetta in det så minskas slipeffekten.
superkassen wrote:tycker plåten är nertryckt lite vid hålen till stödet. Dock inga sprickor.
Kan vara ngn som torrkört sittandes på vespan...
Federico wrote:stödet sitter där ramen är som starkast, genom dubbla plåtar varav den övre är ramtunneln. Det som viker sig först är stödbenen och då får man jobba på bra om du inte har det gamla smala -59 stödet.superkassen wrote: 3) Hur förstärker man undertill för centralstödet?
Kan man svetsa på en platta som fördelar trycket bättre över en större yta?
TIPS?
Federico
-
superkassen
- Dekaltrimmare

- Posts: 80
- Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12
vad säger ni svetning i plåten? - Är det bara köra på med tig svets?
Har hål för extra fotstöd för passagerare bredvid centralstödet som ja vill vill sätta igen. - svetsa med metallbit på baskidan?
"Plåten vid kicken som har ett 'veck'. Kan man förstärka under? hur?
När det är hål igenom plåten i 'vecket' ngn cm, om man vill laga det hur gör man? - svetsa i hålet med plåt under som gäller?
TIPS?"
Har hål för extra fotstöd för passagerare bredvid centralstödet som ja vill vill sätta igen. - svetsa med metallbit på baskidan?
"Plåten vid kicken som har ett 'veck'. Kan man förstärka under? hur?
När det är hål igenom plåten i 'vecket' ngn cm, om man vill laga det hur gör man? - svetsa i hålet med plåt under som gäller?
TIPS?"
TIG, MIG lr gas, du behöver ingen plåt under...superkassen wrote:vad säger ni svetning i plåten? - Är det bara köra på med tig svets?
Har hål för extra fotstöd för passagerare bredvid centralstödet som ja vill vill sätta igen. - svetsa med metallbit på baskidan?
"Plåten vid kicken som har ett 'veck'. Kan man förstärka under? hur?
När det är hål igenom plåten i 'vecket' ngn cm, om man vill laga det hur gör man? - svetsa i hålet med plåt under som gäller?
TIPS?"
-
superkassen
- Dekaltrimmare

- Posts: 80
- Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12
250kr kan knappast täcka materialet för blästring..
det som ni ser på bilderna som jag slipat är allt utom styre + fälgar och har tagit totalt 2 timmar.
det som ni ser på bilderna som jag slipat är allt utom styre + fälgar och har tagit totalt 2 timmar.
colsson wrote:Är det inte ett jäkla jobb att slipa det plåtrent? Jag lämnar alltid bort mina objekt på blästring innan lack. Sist kostade det 250kr för en hel hoj.
-
superkassen
- Dekaltrimmare

- Posts: 80
- Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12


