Posted: Tue 09 Jun 2009, 09:38
finns det någon som kan se på en bild om den är tagen med "redcerad" sensor?
Om du jämför med en "fullformatkamera" med exakt samma sensorteknik och du tar bilden med ekvivalent brännvidd, bländare och iso ska du inte kunna se någon skillnad. Vi bortser då från alla förvrängningar som objektivet kan orsaka.Federico wrote:finns det någon som kan se på en bild om den är tagen med "redcerad" sensor?
Är det samma motiv, taget från samma avstånd och med stor bländare, är det mycket lätt att se om det är fullsensor respektive cropsensor. Fullsensor medger betydligt kortare skärpedjup under samma förhållanden än en cropsensor.Federico wrote:finns det någon som kan se på en bild om den är tagen med "redcerad" sensor?
håller med dig, men frågan i den här tråden var just om utrustningen.Woodstock wrote:Avslutningsvis är det skrämmande många med ett s k fotointresse som fokuserar så oändligt mycket på att ha den "bästa" och dyraste utrustningen, men är direkt talanglösa när det gäller estetik som motiv och komposition m m.......Fotografering handlar mer om ett bra öga och litet fantasi än något annat...
Mvh
/ Fredrik
Och jag håller med dig... *ryggdunk*Federico wrote:håller med dig, men frågan i den här tråden var just om utrustningen.Woodstock wrote:Avslutningsvis är det skrämmande många med ett s k fotointresse som fokuserar så oändligt mycket på att ha den "bästa" och dyraste utrustningen, men är direkt talanglösa när det gäller estetik som motiv och komposition m m.......Fotografering handlar mer om ett bra öga och litet fantasi än något annat...
Mvh
/ Fredrik
själv är jag mest intresserad av själva bilden och att utveckla mitt bild-fotograferande, men det är ju omöjligt att ignorera tekniken och prylarna, allt hänger ihop. ännu svårare blir det när man faktiskt ser skillnad på bilderna om man får möjlighet att prova riktigt bra objektiv o.s.v
men är det fel att vara mer intresserad av tekniken än bildskapandet. finner man glädje i att ha det bästa utan att ta en enda "bra" bild är väl det också ett fotointresse, ungefär som att köra Ferrari till och från jobbet på 50 och 70 vägar. hela grejen med systemkamera är ju som gjord för att vilja ha bättre och mer hela tiden.
Verkligen, där är Nikon ljusår före Canon. Jag måste säga att Nikons blixtsystem är helt fantastiskt på alla sätt och vis (har haft nöjet att testa det). Tror därför att det kommer ett helt nytt blixtsystem från Canon inom kort...Martin O wrote:Nikons förträffliga blixtsystem md CLS (Creative Lightning System). Där har Canon mfl något att lära.
En nyhet som kommer att glädja dig är att vänta den 16:e. Bara sju dagar kvar...Martin O wrote:Varför håller Olympus krampaktigt kvar vid de hopplösa xD-korten?
jag tycker att de få gånger jag köper magasin känns ariklar om t.e.x bildkomposition som kopierade från de artiklar man redan kan hitta på internet, alldeles för lika, men jag kanske köper fel tidningar.Zikes wrote:För att köpa information tycker jag magasin av olika slag är jäkligt bra. Det finns en hel del fototidningar och köper man dem där de har guider av olika slag får man mycket för pengarna. Efter att man läst guiden som man är intresserad av i huvudsak kommer man också läsa lite annat som kan väcka intresse vid sidan om huvudintresset och det tycker jag verkligen om. Nu köper jag själv väldigt lite guider men desto mera rena fotoböcker eller fotomagasin. Det är ett nice sätt att skapa sig en referensram enligt mig.
tack! ska kolla upp denMartin O wrote:Jag kan rekommendera "Konsten att ta vinnande bilder" Göran Segeholm 2008 ISBN 978-91-636-0942-8
Smaken är ju olika men jag måste säga att jag aldrig har köpt snacket om att kameror måste vara stora för att "passa för en karl".Martin O wrote:Jag skulle personligen inte finna en acceptabel ergonomi med sådana "pyttekameror".
håller med, ingen har väl glädje av en stor och tung kamera om det skulle finnas en exakt lika bra som var mindre och lättare. jag fick prova en Canon EOS 1Ds Mark III genom en kille som jag jobbar med, jag skulle aldrig ens gå ut på promenad med en sådan klump, jädrans vad stor och tung den är. det ultimata måste vara en lagom liten och lätt kamera med ett zoomobjektiv som täcker alla brännvidder utan försämrad bildkvalitet, för inte är det kul att släpa runt på massor med objektiv och prylar.Bergfors wrote:Smaken är ju olika men jag måste säga att jag aldrig har köpt snacket om att kameror måste vara stora för att "passa för en karl".Martin O wrote:Jag skulle personligen inte finna en acceptabel ergonomi med sådana "pyttekameror".
Min första digitalkamera var en Nikon Coolpix 5000 och den tyckte jag faktiskt var rätt lagom i storlek. Då har jag visserligen inte överdrivet stora händer, men ändå. De digitala spegelreflexkameror som fanns då tyckte jag var irriterande klumpiga. De var klart större och tyngre än de spegelreflexkameror för film som man var van vid. När jag ändå bytte till en digital spegelreflex blev det en Olympus E-1, som visserligen var tyngre än jag önskade men hade otroligt bra ergonomi. Nu har jag en E-3, som är ännu lite större, men jag skulle gärna byta till en mindre kamera om jag kunde hitta en med samma funktionalitet.
För mig är den perfekta kamerastorleken Leicas M-serie. Kom inte och säg att det är kameror som enbart passar kvinnor för då lär du få många kända fotografer på dig.
/Jörgen
Men en stor och tung kamera riskerar att bli kvar hemma om man inte vet säkert att man kommer att fotografera. På så sätt missar man kanske fler bilder än om ergonomin inte är perfekt. Den uppenbara lösningen på det är förstås två kameror. En stor för de stora jobben och en liten som man kan ha med sig mer eller mindre jämnt. Det är en lösning som jag tänker satsa på. Men för att det konceptet ska fungera måste även den lilla kameran ge tillräckligt bra bildkvalitet. Helst nästan lika bra som den stora. En tänkbar lösning på det problemet kommer att presenteras den 16:e. Bara sex dagar kvar...Martin O wrote:Alla dessa faktorer gör att huset blir stort.
Jag vill i alla fall inte gå runt med en kameraväska eller en ryggsäck jämt och ständigt. Jag lider av besvär med nacken och det förvärras av att inte röra armarna när man går. Bär man en väska över axeln blir det automatiskt att man inte rör på armarna tillräckligt. Och då får jag ont. En ryggsäck har inte det problemet men vem vill hålla på och kränga av och på en ryggsäck hela tiden? Mitt kriterium för en kamera som man ska ha med sig i vardagen är att den är liten nog att bäras i en parkas-ficka. Annars blir den kvar hemma hos mig.Woodstock wrote:Ni har väl för böfvelen kameraväskor och ryggsäckar?
Vad gäller storleken är jag helt enig - ofta dyker det upp bilder jag inte kan ta eftersom jag inte har med mig eller har orkat ta med mig min system-utrustning.Bergfors wrote:Jag vill i alla fall inte gå runt med en kameraväska eller en ryggsäck jämt och ständigt. Jag lider av besvär med nacken och det förvärras av att inte röra armarna när man går. Bär man en väska över axeln blir det automatiskt att man inte rör på armarna tillräckligt. Och då får jag ont. En ryggsäck har inte det problemet men vem vill hålla på och kränga av och på en ryggsäck hela tiden? Mitt kriterium för en kamera som man ska ha med sig i vardagen är att den är liten nog att bäras i en parkas-ficka. Annars blir den kvar hemma hos mig.Woodstock wrote:Ni har väl för böfvelen kameraväskor och ryggsäckar?
/Jörgen
Det finns s k slingshot-ryggsäckar med mono-rem som jag tror hade fungerat för dig. Man tar aldrig av den från ryggen, utan vrider den runt axeln och fram på magen (går genom att den bara har en rem) och plockar ut kameran. Har haft en sådan och den fungerade verkligen kanonbra.Bergfors wrote:Jag vill i alla fall inte gå runt med en kameraväska eller en ryggsäck jämt och ständigt. Jag lider av besvär med nacken och det förvärras av att inte röra armarna när man går. Bär man en väska över axeln blir det automatiskt att man inte rör på armarna tillräckligt. Och då får jag ont. En ryggsäck har inte det problemet men vem vill hålla på och kränga av och på en ryggsäck hela tiden? Mitt kriterium för en kamera som man ska ha med sig i vardagen är att den är liten nog att bäras i en parkas-ficka. Annars blir den kvar hemma hos mig.Woodstock wrote:Ni har väl för böfvelen kameraväskor och ryggsäckar?
/Jörgen
Håller inte med. Jag lämnar aldrig hemmet utan min kameraryggsäck innehållandes bärbar dator, extern hårddisk, systemkamera, 7 objektiv samt 5 extra batterier - och jag upplever det aldrig som någon börda, verkligen aldrig. Tvärtom känns det naket att inte ha med mig ryggsäcken (ungefär som om man skulle glömma ta på sig byxor).victor wrote:Vad gäller storleken är jag helt enig - ofta dyker det upp bilder jag inte kan ta eftersom jag inte har med mig eller har orkat ta med mig min system-utrustning.Bergfors wrote:Jag vill i alla fall inte gå runt med en kameraväska eller en ryggsäck jämt och ständigt. Jag lider av besvär med nacken och det förvärras av att inte röra armarna när man går. Bär man en väska över axeln blir det automatiskt att man inte rör på armarna tillräckligt. Och då får jag ont. En ryggsäck har inte det problemet men vem vill hålla på och kränga av och på en ryggsäck hela tiden? Mitt kriterium för en kamera som man ska ha med sig i vardagen är att den är liten nog att bäras i en parkas-ficka. Annars blir den kvar hemma hos mig.Woodstock wrote:Ni har väl för böfvelen kameraväskor och ryggsäckar?
/Jörgen
Även för scooterarrangemang när man ofta kör är det viktigt med ett kompakt format...
Men hur snyggt är det på en Harrington? Och ryggsäckar har en tendens att trassla ihop med parkas-kapuschongen.Woodstock wrote: Det finns s k slingshot-ryggsäckar med mono-rem som jag tror hade fungerat för dig.
Ytterligare ett skäl till att inte bära parkas. Låter man en livsstil styra före funktion och bekvämlighet tycker jag man har förverkat rätten att gnälla, men det är min åsikt.Bergfors wrote:Men hur snyggt är det på en Harrington? Och ryggsäckar har en tendens att trassla ihop med parkas-kapuschongen.Woodstock wrote: Det finns s k slingshot-ryggsäckar med mono-rem som jag tror hade fungerat för dig.
/Jörgen
Parkas är faktiskt praktiskt. Jag fick god nytta av kapuchongen när jag gick bort till skivaffären i regnet på lunchen för att köpa en northern soul-CD (skojade bara, det var Tillianders nya).Woodstock wrote:Ytterligare ett skäl till att inte bära parkas.
Jag köpte den på vägen hem igår. Har läst halva och den verkar vettig. Vi får se om den gör att jag tar bättre bilder i fortsättningen.Martin O wrote:Jag kan rekommendera "Konsten att ta vinnande bilder" Göran Segeholm 2008 ISBN 978-91-636-0942-8