PapaD wrote:Jösses! Det var dyrt! Och dåligt (bakofram)... I Karlskoga tar de en hundring för att kränga på o av ett däck, jag fick betala 150:- för en lagning av ET4 (slanglös). Hutlöst pris de tog. Fast däckfirmor (som jag anlitat) är kanske billigare än HondMC i stokholm oxo?
Jag tittade på mitt bakdäck imorse och noterade att jag inte har ngt mittspår. Samma mönster, men annan dimension fram och där finns ett mittspår. Är mitt bakdäck helt utslitet alltså? Hmm... Det ser inte ut det. Vad har ni för däck, är det Metzler och skall det vara ett rakt mittspår bak?
Jag tycker du gör klokt i att serva MCn själv. Det är knäppt att det skall vara så, men i sverige är arbete generellt för dyrt att utföras av andra. Jag har börjat pruta skamlöst när jag talar med verkstäder, jag försöker sätta fast pris jämt. Nu skall jag lämna in en VW buss jag jobbat med i flera månader utan att lyckas hitta felet och jag kommer säga fem tusen, mer än så får de inte av mig. De skall hitta felet, om det finns pengar kvar att åtgärda så ok, annars får de avbryta och kontakta mig. Vi får se vad de säger.
Mvh
PapaD
Jag håller med att det är svindyrt och kostnaden känns inte relevant.
Jag tvivlade inte på att jag skulle vara kapabel att byta slangen själv, men ville se om man gjorde någon form av balansering el dyl men icke. Efter att man vänt däcket på 4 minuter känns det som rent ruffel och båg att ta nästan 500:- även om slangen ingick.
Jag sitter på 2 stolar eftersom jag haft egen bilverkstad för en massa år sedan och vet att man måste sprida en massa kostnader även på korta skott annars går det inte ihop, just för att man ofta har just de korta skotten som merparten av sina dagsintäkter och då blir varje glödlampsbyte tyvärr lite orelevant prissatt
Men det betyder inte att jag för den delen känner för att betala runt 100:- minuten som det här handlar om.
Jag har betalat mellan 1300:- och 1500:- för total 2 services (100, 400).
Det betyder 6:-/milen bara i service kostnad. Räknar jag med att lämna in för löpande 400-mila och tror att det handlar om ca 1500 hamnar vi på 3,75, dock inkl material.
Jag räknar med att komma ner i 1:-/milen om jag gör det själv. De delar som tillkommer över det, som kedja, koppling, däck, bromsar etc, hade i alla fall tillkommit ovanpå de 1500:-
Man skall normalt sett inte vara dumsnål med den här typen av kostnader, inte minst när det påverkar eller kan påverka garantier. Men i det här fallet handlar det om en cykel med extremt få delar, brilliant men begränsad teknik och även en hyfsat låg totalkostnad för cykeln. Jag tror därmed att det är rätt att chansa lite på bekostnad av garantin.
/putte