Svensk Svalan flyger igen?

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Jodå, det är en klassisk ringklocka. Ska kolla tillverkare när jag kommer hem.
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

oj, tänker bara på scootrar. klart det är en ringklocka!
(polaren här fick säga till mig fyra gånger att nya verkstadsnycklarna låg på TV:n i den gamla verkstaden tills jag fattade att det var den där lilla dumburken och inte den från Innocenti)
Godtar SBP en svalanringklocka på en svalanscooter istället för tuta? :grin:
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Förmodligen inte, men ringklockan kan väl sitta på styret och glänsa?
Svalan var ju försedd med elektriskt signalhorn under emblemet. Just på denna bild borttaget för rengöring.
Image
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Min senaste Svalan-kompis är lycklig nog att äga en instruktionsbok.
Han har lovat att kopiera den till mig, men en originalbok vore förstås ännu käckare. Någon som har en?
Image
Observera att även här är det en bilden av prototypen på framsidan, inte produktionsscootern.
Märk väl att de stavar "scooter" just så, inte "skoter" som en del äldre wesserbissrar hävdar.
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Seagrove wrote: Märk väl att de stavar "scooter" just så, inte "skoter" som en del äldre wesserbissrar hävdar.
kanske beror på att det fanns en del skotrar i dalarna redan då? när började man tillverka/använda snöscootrar?

Image
Federico
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Inte förrän på 60-talet.
/P
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Ringklockan är märkt VABH Hedemora, Sweden och, tror jag, Pärlan patent.
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Lugnt på Svalan-fronten. Har dock beställt tändspole och gaswire från Rinab. Måste även fixa läderremmar som håller passagerarpuffen på plats på pakethållaren.
Undrar bara varför den har en sådan eftersom de var reggade för en person för att komma under 75-kilosgränsen?
Det finns en Svalan Scooter i Karlskoga, Per-Åke heter ägaren. Han mailade bilder på sin orenoverade och då såg jag att mattan ska ha slätt gummi överst. Hrm, det har ju inte mattan som följde med min...
Image
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Kul med en tråd om en SVENSK scooter. Och dessutom med lite kul info från hemstaden Falun. Hade inte en aning om att Svalan-fabriken legat vid Järnet och Britsarvet.

Jag förknippar Järnet med miljonprogramshus och sociala problem, och platsen i Britsarvet med shoppingturer till Hemköp (som ju hette Svalan, men det har ju redan konstaterats). Nu vet man alltså att det är gamla scootermarker dessutom. Fascinerande.

Ska bli roligt att se hur ditt projekt fortskrider, bilderna är superfina. Fläktlösningen blev ju kanon tycker jag.

Mvh

Guran
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Tack för uppmuntran!
Tändspole och gas- samt kopplingskabel har anlänt. Tills vidare blir kopplingshandtaget ett Magura med ändknopp. Inte original men det var vad som var med i köpet.
Styret är på avkromning hos Jim...
I forskningen kring Svalans historia skulle jag behöva komma i kontakt med någon som jobbat i fabriken vid den tiden. Artikeln i Falukuriren gav inte så mycket som jag hoppades på.




"Sometimes 14-inch beats smaller ones"
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Jag fick precis uppgifter från Transportstyrelsen, fordonsregistret. Det finns 253 Svalan Scooter registrerade, 171 st av dem är avställda, eh, det visade sig vara motorcyklar med också. Jag fick nya uppgifter och hittade fyra st Svalan Scooter i fordonsregistret, två reggade 1954 och två utan årtal. Vidare fanns en "Svalan 1957" och tre "Svalan 54" och om det är scootrar eller motorcyklar går inte att avgöra. Av Apollo Biet finns inte en enda i registret!
Jag har ju haft någon idé om att det inte fanns någon Svalan Scooter 1954 men det motsägs ju av dessa uppgifter. Å andra sidan säger uppgifter från tiden att ingen registrerades 1954, så vad ska man tro? Och spelar det någon roll?
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Paka påpekade att mitt förra inlägg var oklart. Vid första kontakten fick jag uppgiften att 253 Svalan finns i registret, detta efter att jag gett Transportstyrelsen i uppdrag att kolla hur många "Svalan Scooter" det fanns inreggade.
Senare återkom TS med ett ark som jag fick gå igenom själv och då blev det fyra stycken scooters! Resten var motorcyklar.
Ett mail att testa:
fordonsurval@transportstyrelsen.se
I mån av tid/möjlighet svarar de på frågan "Hur många XXXXX finns det i fordonsregistret". Ange mc också. Givetvis inga 50 cc...

"14-inch forever"
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Image
Se så vackert! En nål för rockslaget som fanns på Tradera och konstigt nog var det bara jag som budade!
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

konstigt, med alla dessa svalan som dräller på vägarna... :wink:
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Hörrö du din Nacka-bo! Fyra Svalan enligt fordonsregistret och 8 i mitt eget är ju för sjutton minst 12 st i landet. Vänta tills vi syr upp våra skinnvästar!
Ola Lång, hur är det med din garagepolare, är han tillbaka?
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

jajjemen! landade häromveckan i garaget, direkt från flyget, kunde inte hålla isg borta. Ska tvinga in honom på forumet så ni kan prata ostört.

Förövrigt så var det en svalan scooter med stilig herre som såg ut som ett typiskt återfallsmods i nya scooterklubbenkalendern som damp ner i breflådan häromdagen! Vi väntar med spänning på 6-voltsracket med extraljus och tutor!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Visst var kalendern ovanligt vacker i år?
För övrigt har jag på Myrorna köpt en blottarrock i rutigt brunt med raglanskärning!
Med keps och pipa blir det väldigt Svalan-mässigt!
Dina förslag om modsutstyrsel på den svenska stolthet ratas härmed!
Jag behöver dra ner på antalet utropstecken!
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

I helgen anmäldes ytterligare två hojar till mitt Svalan Scooter-register. Jag tror att vi brutit tvåsiffrigt-vallen!
Dessa två senaste har samma ägare, en kille i Gbg-trakten. Har inte hunnit snacka med honom men han mailade att hans exemplar skiljde sig åt...
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Bengt Jonsson från Gagnef som har två (!) NOS-karosser till Svalan Scooter ringde på förmiddagen till mig och undrade om jag skulle till marknaden i Västerås på lördag. För då skulle han kunna ta med sig dem - om jag var intresserad. Om jag var...
Nu ska jag inte till Västerås på lördag, utan på tisdag då jag och herr Lundberg ska dit och hålla föredrag för Aros motorveteraner. Så, Bengt tar med sig karosserna och lämnar dem till "Gubas" Sjölin som lämnar över dem till mig!
Bengt hade kollat och sett att hans båda karosser, som aldrig hamnade på någon hoj, skiljde sig åt. Ska bli väldigt spännande att kolla in dem.
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Image
Det händer grejer i de djupa skogarna norr om Stockholm!
Jo, det är den fantastiska JB-motorn på 128 cc som sitter i.
Jakten på fräschare däck är inte helt lätt. 3.00 X 14-däck finns, som crossdäck...
Image
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
User avatar
nikmik
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Wed 25 Oct 2006, 20:57
Location: Finland

Post by nikmik »

Däck hittar du här: http://claussstudios.com/id42.html , tyvärr inte alldeles nära... Heidenau tillverkar också fjortontummare, men med vettigt mönster bara i storlek 110/80, blir ju ganska breda sulor! Beställde just såna till min Maicoletta men har inte monterat ännu.

-Niklas
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Tack för tipset, Nikmik! Lennart som sålde Svalan till mig har två däck som nog kan vara tio år gamla. Visserligen aldrig monterade men gummi har ju som bekant en tendens att åldras.
I ett första läge dissade jag hans extradäck men jag ska kolla dem en gång till. Meningen är ju att jag ska köra Svalan i Valborundan den 21 maj. Scooterpremiären i Stockholm får begås med GS 160.
Kul att Finland kollar in svenska Svalan Scooter.
Maicoletta och Dürkopp, coolt!
Och min morfars far var född i Petäjävesi utanför Jyväskylä!
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Seagrove wrote: Jakten på fräschare däck är inte helt lätt.
Har du sett filmen 'world's fastest Indan'?
Där visas däckrenovering deluxe ;)
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

calle wrote:
Seagrove wrote: Jakten på fräschare däck är inte helt lätt.
Har du sett filmen 'world's fastest Indan'?
Där visas däckrenovering deluxe ;)
Kommer f ö på SVT1 kl 13.55 på onsdag 6 maj, på svenska heter den Citronträd och motorolja. Rekommenderas allvarligt, trots att den sänds på imbecill tid. Programmera videon eller boxen eller vad du nu kan ha! Antony Hopkins spelar titelrollen och är bara sååå bra! Anar att vi här ser hur Ola Lång eller Gös-Daniels kan komma att se ut om 20-30 år :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply