Vespa 50N 1971 renovering

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Framvagnen nästan klar :)
Image
Vespa 50/N -71
ClausFox
Entusiast
Entusiast

Post by ClausFox »

Rickard wrote:Framvagnen nästan klar :)
http://i42.tinypic.com/m982sg.jpg[/img]
Blir bra nå!! synes den farven passet VELDIG bra på scootren din :grin:
Vespa Popolino Sportique Supreme 1964
Vespa popolino 1960
Vespa 50s 1972 (X)
Vespa popolino 1963

Claus Henrik Sc.
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

En liten uppdatering vad som händer.
1. Hjulhusen är penslade med Hagmans Carosol tjockflytande rostskyddsmedel.
2. Alla wirar sitter på plats.
3. Baklyktan är påmonterad och inkopplad.
4. Bromspedalen är påskruvad igen och wire kopplad.
5. "Vespa" stänkskyddet är påmonterat.
6. "Vespa 50" logotypen sitter på plats på benskölden.

Nästa steg är dom förb....de :evil: golvlisterna som har vållat mig mycket bekymmer, tankar och funderingar. Har idag beställt gratis :D rostfria A2 blindnitar/popnitar som kommer att nitas fast med en rostfri A2 bricka på utsidan (tack mina kära beslagskontakter). Ändarna på listerna kommer jag nog att nita känns den som i nuläget, men det hinner säkert att ändras...Hur jag skall sätta fast listerna på "kardanen :) " har jag ingen aning om i dagsläget. Möjligen monterar jag bort bromspedalen igen och skruvar fast dom.. :? Får jag bara dit listerna så känns resten i dagsläget lätt som en plätt, men jag stöter säkert på patrull även där :/
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Lite nya framsteg i snickarboa :)
Som jag skrev i en annan tråd hade jag det jobbigt utan stora framsteg med mitten listerna igår. Fick bara i 2skuvar på 2½h igår med hjälp av en pincett att placera brickan på skruven med, och sedan ett balancerande att sätta fast muttern också. Senare igårkväll fick jag på en 3:e bricka/mutter också. Hade jag haft parkinsons hade det varit stört omöjligt :)
Image
Lunchen idag tillbringades i jobbets verkstad, och jag fick ihop följande verktyg :D . Snyggt är det inte, man ack så praktiskt.
Image
Så ikväll efter jobbet så monterades resterande skruvar med brickor och muttrar med hjälp av mitt special verktyg. Och så här fint blev resultatet. Jag är i alla fall mycket nöjd :D
Image
Jag använde mig av syrafasta rostfria A4 skruvar/brickor/muttrar, skruvarna har spårskalle för att harmoniera med ett gammalt uttryck.

Nu är det "bara" sidolisterna kvar, jag tror och hoppas att det kommer att gå mycket bättre, sedan skall Vespan ned från bänken och få stå på sina egna hjul igen. Premiärturen skall jag försöka ta 1:a Maj är det tänkt och än så länge verkar tidsschemat hålla :wink:
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Dax för uppdatering igen. Det händer saker som gör att det känns att premiären närmar sig.
Alla lister kom på plats igår, och jag får tacka min farsa för att han kom över och hjälpte mig att pressa ner listerna mot karossen så att det gick att popnita lättare :wink: . Trots att listerna är i aluminium är det ganska svårt att vrida till dom till rätt passform. Tre av de fyra listerna fick jag såga av och korta i längd för att passa befintliga kaross hål. Ändarna skruvades fast med samma skruvar som för mittenlisterna.
Image
Nu ikväll så åkte framvagnen på plats av bara farten. Tänkte bara försöksmontera lite medans grabben var 45minuter hos en kompis och lekte, men jag hann få allt på plats direkt. Och jag känner inte av något glapp alls i framvagnen, så det lovar gott.
Image
Så nu ser det ut så här. Vespan har hoppat ner från snickarbänken för första gången på länge. Och den verkar trivas bra på golvet med ett hjul i backen. Nu måste jag medge att det kliar i fingrarna att få skruva ihop resterande delar. Det är inte så många delar kvar att sätta på plats, känns som det är mest finlir in i det sista nu. Styret är nästa del att få komma på i alla fall. Jag har ingen aning längre om hur alla wirar satt eller träddes så det kan nog bli en rolig övning att få alla dom på rätt ställe :/
Image
Visst kommer den att bli fin?! Och det skall bli kul att se och höra alla kompisars miner och kommentarer när jag väl är klar. Dom har fått stå ut med en massa vespa-snack i månader nu....Och fasen vet om jag inte har lyckats prata varmt om denna italienska skönhet så pass mycket att två av dom starkt överväger att få glida i samma stil. Eller vad säger ni grabbar :D :D 8) Välkomna in i gänget precis när ni vill :P
Vespa 50/N -71
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Väldigt fin! Grattis, snyggt jobbat!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Ser riktigt fin ut!
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Hmm..framskärmen...skruven på högersidan behöver en typ 5mm plastdistans mellan skärmen och framgaffeln, har du den på plats? Synd att dra en buckla i skärmen för att den saknas....

Snyggt som f-n för övrigt *beundrar*

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Bluesman wrote:Hmm..framskärmen...skruven på högersidan behöver en typ 5mm plastdistans mellan skärmen och framgaffeln, har du den på plats? Synd att dra en buckla i skärmen för att den saknas....

Snyggt som f-n för övrigt *beundrar*

/R
Yes plastbrickan sitter på plats, så det är kanske en synvilla på korten, för i verkligheten finns det ingen buckla där.
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Fasen nu är det nära. Jag HADE bara växelwirarna kvar att spänna, sen skulle allt ha varit klart för uppstart. Det gick så bra att montera ihop allt, med förgasaren och dom andra wirarna. Även tank och sadel och hela styret sitter på plats. Med andra ord så ser Vespan klar ut just nu.
Och då kom ett bakslag :evil: :x
Såg att jag inte hade monterat plastkåpan över cylindern ännu och tänkte glad-i-hågen att sätta fast även denna del. Men det är ju helt stört omöjligt att få på den när motorn och allt annat är monterat. Läste då på forumet där någon förklarade att en massa delar måste lossas igen för att få på den förb...de kåpan. Så det är inte roligt alls just nu. Premiärturen/uppstarten kunde ha varit som igår annars. Så nu får jag väl bita ihop och demontera: tank, förgasare, stötdämpare, hjul, avgasrör, wirar igen för att sätta dit kåpan.

Till helgen SKALL den få komma ut och känna på vårvärmen. Om jag kommer att köra låter jag ännu vara osagt, men ett startförsök skall definitivt göras :grin:
Vespa 50/N -71
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hej!
Tror att det ska räcka med att lossa förgasaren och stötdämparfästet bak (nedre) sen är det bara att sänka ner motorn c:a 20-30 cm så får du den på plats.
Hmm, du måste nog bort med bakdäcket också, det sitter en M6 skruv som fäster kåpan just innanför däcket.

Snyggt bygge i alla fall, mycket snyggt!
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Vill inte verka grinig men är det inte dumt att använda rostfritt på listerna, de är ju av aluminium. Blir inte det tråkigt ganska snabbt? (exakt vad som händer kan nog någon annan svara bättre på)

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Okey, plastgrunkan monterades igår. Det gick skapligt lätt efter att ha lossat: Nedre fäste till stötdämparen, förgasaren och avgasröret.
Alla wirar sitter på plats igen, men jag misstänker att växelwirarna är felkopplade. Detta får jag titta in på och justera efter start.

Så ikväll skall Vespan få komma ut i vårvärmen och teststartas.
Här står den redo framför källardörren där den kom in för många månader sedan (se dom första bilderna).
Image

STOR skillnad på färg & utseende mot hur den såg ut när jag hämtade den. Det har kostat många pengar, en hel del svordomar, mycket mekkande men oftast med ett smajl på läpparna. Det har varit värt varenda krona & spenderad timme hittills.
Håll nu tummarna att den startar också. Jag själv har satt som mål att det är 50/50 chans att den startar idag....(förhoppningsvis får lågt satt mål :grin: :grin: ) Svar kommer senare ikväll...

Och jag vet att det inte är optimalt att blanda rostfritt & aluminium pga galvanisk spänning. Men jag tog den risken då vespan inte skall gå i ur och skur. Det blir aluminiumen som blir lidande och korroderar om kontaktytorna mellan det rostfria & aluminiumen kommer i kontakt med sura vätskor. Tydligen skall det vara mindre än 0.05V mellan dom ädla & oädla-re materialen för att inte galvanisk spänning skall uppkomma. I detta fallet kan spänningen bli 0.5V, så risken är stor att aluminiumen oxiderar/korroderar. Men å andra sidan, vad är sura vätskor, hur lång tid tar det, hur stor är risken att det kommer hända?
Hur vackert är aluminium som också börjar oxidera av sig självt om jag hade valt aluminium popnitar istället...? Köpte aluminium utemöbler från J..K för nåt år sedan. Dom såg förj..liga ut efter en sommar...
Vespa 50/N -71
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Jisses vad snabbt jobbat! Har du verkligen familj? :smile:
Mvh,
/PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

PapaD wrote:Jisses vad snabbt jobbat! Har du verkligen familj? :smile:
Mvh,
/PapaD
:D :D Visst har jag familj och hus, men det handlar ju bara om prioritering :wink:
Vespa 50/N -71
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

så här ska växelvajrarna sitta:
Om du står så som du har tagit kortet,så ska vajern(vid styret) sitta på vänster sida, under motorn(i färdriktingen räknat)så ska den oxå sitta på vänster sida.
Hoppas du förstår hur jag menar.
annars mycket bra jobbat,snygg!
Last edited by blizzy on Sat 18 Apr 2009, 08:13, edited 1 time in total.
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

DEN STARTADE :grin: :grin: :grin: :grin:
4:e kicken hoppade den igång, dock med lite barnsjukdomar som jag skall fråga er om. Fast dessa postas under Smallframe rule!
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Okej, så är Vespan åter tillbaka i snickarboa ikväll :cry:
Jag har bestämt mig för att riva motorn igen och byta ut packningen mellan blockhalvorna mot packning på tub istället. Detta då för att den läcker ganska mycket olja, och jag kan inte se vartifrån det kommer. Men det blir ganska många pölar på uppfarten, och det är inte kul. Särskilt när jag vet att jag inte fick i 2.5dl olja från början....

Läste på packningstuben och där står att den inte skall användas i ständig kontakt med bensin :/ :? Kan jag då inte använda denna runt vevhuset? Jag tror jag gör det i alla fall.

Sedan skall tändningen justeras, och jag ställer nog tillbaka den på 19grader igen, samt så skall förgasaren rengöras till 100% igen.
Så det blir inget åka av på några dagar. Men jag har ju fått mina första kanske 10mil på den i alla fall, och det ger mersmak :wink:

Och jag har varit med om en ganska otäck sak. En kväll när jag körde kändes det som jag fick sladd i en högerkurva, konstigt tänkte jag men fortsatte ändå. När jag väl stannat ser jag att jag tappat en bult till bakhjulet samt att hela hjulet bak var löst, och även framhjulet....Hade glömt att efterdra dessa :roll: Kunde ha slutat illa...

Så nu sitter jag och peppar mig själv framför det stora arbetet som väntar, inte roligt :cry:
Vespa 50/N -71
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Rickard wrote:Hade glömt att efterdra dessa :roll: Kunde ha slutat illa...
har du efterdragit skruvarna på motorn,det brukar rekommenderas,eftersom din läcker olja
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Motorn urplockad och nedriven i smådelar igen. Hittade många småfel som måste förbättras. Vet till 100% att alla bultar och brickor drogs åt hårt, men lik förb...at så hade avgaskröken lossnat rejält och massor av bensin/olja har läckt ut på och runt cylindern. 3-4 motorbultar var också ganska lösa, samt att det även hade läckt ut olja från kåpan över kopplingen :x Jag som hade en så fin motor nyss...
Denna gången plockades motorn ur och revs på ett par timmar, mycket fortare än första gången i alla fall.

Ikväll köpte jag silicon packning på tub som är bensin och olje-motståndig. Alla tunna nya packningar skall ersättas med denna lösning istället för att det skall bli tätt :evil: Skulle vara speciallt lämplig som ersättningspackning mellan motorblocken.

Skall försöka hitta Nordlock brickor på den lokala järnhandeln imorgon också så att INGEN skruv vibrera loss.
Vespa 50/N -71
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Rickard wrote: Ikväll köpte jag silicon packning på tub som är bensin och olje-motståndig. Alla tunna nya packningar skall ersättas med denna lösning istället för att det skall bli tätt :evil: Skulle vara speciallt lämplig som ersättningspackning mellan motorblocken.

Skall försöka hitta Nordlock brickor på den lokala järnhandeln imorgon också så att INGEN skruv vibrera loss.
Hur vet man att det blir tillräckligt med utrymme mellan blockhalvorna utan packning så inte lagerna bottnar på veven och den hamnar i spänn, måste man ta ner lagersätena för att få fram något spel?

Märkligt att alla orörda orginalmotorer inte vibrerar isär, inte ens efter 40 år måste vara någon hemlis som sker vid renoveringen? :confused
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Motorn är ihopsatt igen :D
Ägnade mig åt kvälls/nattjobb igår, för att montera ihop hela motorn igen och det gick bra. Alla packningar är utbytta mot siliconpackning istället, och alla skruvar har fått extra hård loctite gänglåsning.
Motorn sitter nu i ramen igen och ikväll skall växelwirarna spännas och förgasaren (som fick nya originalpackningar) skall monteras. Förgasaren bestyckades om till 52 i huvudmunstycke också, och tändningen ändrades från 17 till 19 grader igen. Brytarna justerade in till 0.40mm.

Måste bara fixa ny packning till oljepluggarna sedan skall motorn fyllas med olja igen och startas :D
Vespa 50/N -71
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Jo vespan fungerar riktigt bra nu :grin:
Det gjorde susen att ställa om tändningen till 19 grader och sätta silikonpackning överallt. Hela motorn blev mycket tystare på något sätt, den spinner som en katt :roll:

Det som kvarstår nu är att släppa lite på frikopplingswiren då den slirar liiiite på 3:ans växel.
Mitt drev är trasigt till hastighetsmätaren, så jag vet inte hur fort den går. Mätaren visar bara >35km/h sen kuggar drevet över i navet. Men ett nytt är beställt och jag tror vespan marschar runt 55km/h.

Den startar direkt och allt funkar som det skall, så nu hoppas jag att jag får köra istället för att meka under sommaren.
Vespa 50/N -71
yeahyeahjonsson
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by yeahyeahjonsson »

Ojojoj, snyggt jobbat! den ser riktigt fin ut!
Rickard
Entusiast
Entusiast

Post by Rickard »

Vaspan har använts flitigt under semestern, näst intill dagligen och den går så bra så det är inte sant :D Startar alltid på 3:e kicken utan gaspådrag eller choke. Choken använder jag aldrig, verkar inte fylla någon större funktion på min motor....

Har märkt en väsentlig skillnad på hastighet & väder faktiskt, märks att det är en medelhavs maskin som trivs bäst i värme. Riktigt fina och varma dagar toppar den 60km/h, och regniga och blöta dagar strax över 50km/h. Blandat väder med runt 20grader på termometern så gör den 55.

Men jag har blivit sugen på trimträsket jag med. Accelerationen är ju väldigt seg, på 1:an drar den iväg bra till 20km/h, 2:an över 30 så händer det grejjer, med 3:an i innan 40km/h så händer det ingenting i stort sett. Över 40-45km/h så ökar den stadigt till 55.

Lååånga uppförsbackar så tappar den till 40 i 3:an, och eftersom den inte gör över 40 i 2:an, så är det inget alternativ att växla ner, utan det är bara att gilla läget och cruisa sakta uppför backen.

Men liite större cylinder kubik och större förgasare hade suttit som en smäck i vinter 8) Hade varit roligt att kunna köra i 60-70 i alla fall och ha en starkare maskin i backar.
Vespa 50/N -71
Post Reply