Lambretta TV 175 II - "Att lära sig något nytt"
Hej!
måste vara tändningslås så lite svar här;
1. Bromsljuskontakten:
Den nya kontakten har bara två kablar, det betyder att bromsljuset nu bara kommer att fungera med motorn på, helt okej om du nu inte tycker om att rulla nerför backar med motorn avstängd nattetid.
2. Tändningslåset/ljusomkopplaren
a. Den vita från den gamla ljusomkopplaren gick till tutan, den tvådelade orangeaktiga saken borde gå till tutan. samma som bromljuskontakten här, tutan matas nu ifrån motorn direkt, inte ifrån batteriet.
Det verkar alltså som om du har fått en kabelstam till Lambretta utan batteri, så du har kommit på rätt här. Alltså ingen anslutning till batteriet.
Så, du har två enkla val:
A. Byt/bygg ny kabelstam som passar med batteri.
B. Modifiera så att det funkar utan batteri, du kan isåfall montera en enkel spänningsregulator från Duells och förenkla systemet en hel del.
/Calle
måste vara tändningslås så lite svar här;
1. Bromsljuskontakten:
Den nya kontakten har bara två kablar, det betyder att bromsljuset nu bara kommer att fungera med motorn på, helt okej om du nu inte tycker om att rulla nerför backar med motorn avstängd nattetid.
2. Tändningslåset/ljusomkopplaren
a. Den vita från den gamla ljusomkopplaren gick till tutan, den tvådelade orangeaktiga saken borde gå till tutan. samma som bromljuskontakten här, tutan matas nu ifrån motorn direkt, inte ifrån batteriet.
Det verkar alltså som om du har fått en kabelstam till Lambretta utan batteri, så du har kommit på rätt här. Alltså ingen anslutning till batteriet.
Så, du har två enkla val:
A. Byt/bygg ny kabelstam som passar med batteri.
B. Modifiera så att det funkar utan batteri, du kan isåfall montera en enkel spänningsregulator från Duells och förenkla systemet en hel del.
/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Ha ha, underbart!Zikes wrote:
När jag satt och fipplade med lite prylar så noterade jag en grej i den kanal som bildas där man ska sätta fast sköld och lister. Först såg jag inte vad det var men sedan såg jag att det var en av de borttappade nycklarna. Den gick till styrlåset och har varit en vända och blivit både blästrat och lackerat. Antar att det varit ett "gömställe" och sedan har den fastnat där inne.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
calle wrote:Hej!
måste vara tändningslås så lite svar här;
1. Bromsljuskontakten:
Den nya kontakten har bara två kablar, det betyder att bromsljuset nu bara kommer att fungera med motorn på, helt okej om du nu inte tycker om att rulla nerför backar med motorn avstängd nattetid.
2. Tändningslåset/ljusomkopplaren
a. Den vita från den gamla ljusomkopplaren gick till tutan, den tvådelade orangeaktiga saken borde gå till tutan. samma som bromljuskontakten här, tutan matas nu ifrån motorn direkt, inte ifrån batteriet.
Det verkar alltså som om du har fått en kabelstam till Lambretta utan batteri, så du har kommit på rätt här. Alltså ingen anslutning till batteriet.
Så, du har två enkla val:
A. Byt/bygg ny kabelstam som passar med batteri.
B. Modifiera så att det funkar utan batteri, du kan isåfall montera en enkel spänningsregulator från Duells och förenkla systemet en hel del.
/Calle
B verkar ju vara alternativet som är mest lämpligt. Jag tror att tillfällena d man rullar nerför backar utan motor kommer vara få (man ska dock aldrig säga aldrig) så jag kan lika gärna chansa.

Tändningslås som sagt.
Är det en sådan här regulator du syftar till (i så fall vilken? Den universala för 6V kanske?):
http://www.duells.se/katalog/prodfset.a ... guage=1053
Är det typ så här jag kopplar nu istället?
http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... nobatt.pdf
Om det är så är jag lite nyfiken på hur saker ska fixas eftersom jag inte har någon dödarknapp. Antar att det blir tändningen då, och att typ den lila som hälsar på hos bromsljuskontakten ska kopplas till jord fast på ett bättre ställen än direkt där.
Hmm..., ja, viktigast i alla fall måste vara att få tag i rätt regulator, sedan kan man experimentera sig fram lite.
Tack för hjälpen!
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
GL-1, damn... blandade nog ihop GL-skalan med API-skalan när jag stod där i hyllan. Då får det bli en sväng förbi Q8 också.kejj wrote:Låter bra.Tv-taktsolja köpte jag också.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=91166
Låter helt fel. Så vitt jag förstått det rätt så ska det vara GL-1 och inget annat. OK har en olja som heter OKQ8 Växellådsolja GL-1http://www.biltema.se/products/product. ... emId=91277
hmm..
det kan ha varit den här också: http://www.biltema.se/products/product. ... mId=139171
http://okq8.se/servlet/ContentViewerSer ... eId@100793
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Ok inkoppling:
1. från motorn har du
Grön, Brun, Blå
Grön - koppla ihop med grön från den nya kabelstammen, denna koppling är viktig att den blir perfekt och är bra isolerad, det är matningen till tändningen.
Brun - koppla in till din nya fina duells spänningsregulator
Blå - isolera och hoppa över
2. den nya spänningsregulatorn har tre anslutningar
spänningsreglering - brun kabel från motorn
spänningsreglering - brun & lila kabel från kabelstammen
jord - koppla till jordflätan som kommer från svänghjulsskyddet
3. i styret
verkar inget konstigt här, bara samma färg till samma färg, meddela om det är problem
/Calle
1. från motorn har du
Grön, Brun, Blå
Grön - koppla ihop med grön från den nya kabelstammen, denna koppling är viktig att den blir perfekt och är bra isolerad, det är matningen till tändningen.
Brun - koppla in till din nya fina duells spänningsregulator
Blå - isolera och hoppa över
2. den nya spänningsregulatorn har tre anslutningar
spänningsreglering - brun kabel från motorn
spänningsreglering - brun & lila kabel från kabelstammen
jord - koppla till jordflätan som kommer från svänghjulsskyddet
3. i styret
verkar inget konstigt här, bara samma färg till samma färg, meddela om det är problem
/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
lång sväng (jmf, Q8 = Kuwait) ha haZikes wrote:Då får det bli en sväng förbi Q8 också.
Statoil har också, men ibland får man beställa.
http://www.statoil.com/mar/svg01184.nsf ... _g1_80w-90
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Sweet! Jag ska ta en shoppingtur direkt, plockar med mig den bärbara så att jag kan jobba scooterforum i garaget.
Det känns som vettiga instruktioner så nu är det nog bara upp till mig. Blir spännande.
Det känns som vettiga instruktioner så nu är det nog bara upp till mig. Blir spännande.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Det hade varit en bra bit... tur man slipper just idag i alla fall.calle wrote:lång sväng (jmf, Q8 = Kuwait) ha haZikes wrote:Då får det bli en sväng förbi Q8 också.
Statoil har också, men ibland får man beställa.
http://www.statoil.com/mar/svg01184.nsf ... _g1_80w-90
Stockholms mackutbud när man inte har något rullande fordon själv är inte helt omfattande...

_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Gl-1 hittade jag vid OKQ8-macken i Hagalund efter att ha promenerat över Solnabron där jag vid Norra stationsgatan inhandlade Duells likriktare (art.nr 3140).
Jag orkade inte släpa på min bärbara och istället skrev jag av instruktionerna från Super-Calle som han nu kallas i mitt vokabulär.
Väl nere i garaget kunde jag konstatera att det fanns inga papper med och det står bara 1, 2 och 3 samt en jordsymbol på likriktaren. Jorden tog jag för att vara själva höljet men när jag läser här uppe igen verkar det vara fel. Hmm.. det gick bra ändå hittills. Får kanske koppla om lite sen när lampor och kontakter ska in.
Mina gröna som kopplades ihop gjordes inte så snyggt måste jag erkänna men nu handlade det bara om att få det att fungera så där måste jag hitta på en snyggare lösning.
Det där med 1, 2 och 3 gjorde mig lite konfuderad eftersom jag skrivit av lite för kortfattat. Dumt! Så jag ringde Duells och tyvärr hade han jag pratade med inte en susning om något eftersom "moppe-killen" var på semester.
Efter lite mekande med växlar och annat så var det dags för provstart. Först hade jag ingen kompression, det visade sig att jag dragit kopplingen för hårt så den lossade jag, sen fick jag ingen gnista och efter att ha dragit om min fullösning med de gröna och kollat att tändspolen jordade ordentligt så påmindes jag av en vänlig garagesjäl att kontrollera tändningen. Doh! Jag hade missat att vrida om nyckeln. Vilken miss men sen fick jag gnista och efter det var det bara att se till att min specialare till förgasare fick soppa och helt plötsligt hörde man att den började ta sig lite och efter ytterligare några kickar startade Sprufs så fint så.
Bild utanför garaget.

Film på Sprufs och mig redigerad med det fantastiska videoredigeringsprogrammet i telefonen. Det funkar i alla fall.
http://zikes.se/bilder/lambretta/Sprufs.3gp
Vad det gäller elen fortsättningsvis.
Var gick min gamla gula sladd i tändningen?
Ska brun och lila sitta ihop på nummer två i likriktaren?
Är trean jord?
Den rosa som tittar ut vid likriktaren, vart ska den? Nu isolerade jag den men jag antar att den ska jordas eller ges ström på något sätt.
Det kommer säkert mera elfrågor om ett tag då jag börjar koppla alla lampor och så. Nu kommer jag ta en liten paus eftersom det är en del annat att göra.
Värt att notera är också att manualen till en TV175:a vad det gäller växlarna visar fel (förmodligen) och att Sticky (aka husguden) har rätt. Den främsta (i huvudet) av växelvajrarna ska sitta innerst vid växelföraren och den bakre ska sitta ytterst. Det är gjort tvärtom i manualen.
Ja, sammanfattningsvis kan man säga att det var en hel del framgångar denna senaste vecka och att starta var en fröjd för ögat, näsan och självkänslan. Den närmaste tiden blir det lite avvaktande och så ska jag iväg och jobba på andra sidan jorden en sväng men det blir nya friska tag och snart, snart ska Sprufs rulla i nyrenoverat skick. Ja, förutom motorn då som jag får skit för varje gång jag är i garaget av grabbarna som leker med större saker.
Stort tack Calle för insatsen med elen, jag kommer säkert ställa ännu fler frågor vad det lider och jag lovar att fixa kontakten med det gröna på ett bättre sätt än vad jag gjort nu.
edit: fixade bildlänken, bytte film
Jag orkade inte släpa på min bärbara och istället skrev jag av instruktionerna från Super-Calle som han nu kallas i mitt vokabulär.
Väl nere i garaget kunde jag konstatera att det fanns inga papper med och det står bara 1, 2 och 3 samt en jordsymbol på likriktaren. Jorden tog jag för att vara själva höljet men när jag läser här uppe igen verkar det vara fel. Hmm.. det gick bra ändå hittills. Får kanske koppla om lite sen när lampor och kontakter ska in.
Mina gröna som kopplades ihop gjordes inte så snyggt måste jag erkänna men nu handlade det bara om att få det att fungera så där måste jag hitta på en snyggare lösning.
Det där med 1, 2 och 3 gjorde mig lite konfuderad eftersom jag skrivit av lite för kortfattat. Dumt! Så jag ringde Duells och tyvärr hade han jag pratade med inte en susning om något eftersom "moppe-killen" var på semester.
Efter lite mekande med växlar och annat så var det dags för provstart. Först hade jag ingen kompression, det visade sig att jag dragit kopplingen för hårt så den lossade jag, sen fick jag ingen gnista och efter att ha dragit om min fullösning med de gröna och kollat att tändspolen jordade ordentligt så påmindes jag av en vänlig garagesjäl att kontrollera tändningen. Doh! Jag hade missat att vrida om nyckeln. Vilken miss men sen fick jag gnista och efter det var det bara att se till att min specialare till förgasare fick soppa och helt plötsligt hörde man att den började ta sig lite och efter ytterligare några kickar startade Sprufs så fint så.
Bild utanför garaget.

Film på Sprufs och mig redigerad med det fantastiska videoredigeringsprogrammet i telefonen. Det funkar i alla fall.
http://zikes.se/bilder/lambretta/Sprufs.3gp
Vad det gäller elen fortsättningsvis.
Var gick min gamla gula sladd i tändningen?
Ska brun och lila sitta ihop på nummer två i likriktaren?
Är trean jord?
Den rosa som tittar ut vid likriktaren, vart ska den? Nu isolerade jag den men jag antar att den ska jordas eller ges ström på något sätt.
Det kommer säkert mera elfrågor om ett tag då jag börjar koppla alla lampor och så. Nu kommer jag ta en liten paus eftersom det är en del annat att göra.
Värt att notera är också att manualen till en TV175:a vad det gäller växlarna visar fel (förmodligen) och att Sticky (aka husguden) har rätt. Den främsta (i huvudet) av växelvajrarna ska sitta innerst vid växelföraren och den bakre ska sitta ytterst. Det är gjort tvärtom i manualen.
Ja, sammanfattningsvis kan man säga att det var en hel del framgångar denna senaste vecka och att starta var en fröjd för ögat, näsan och självkänslan. Den närmaste tiden blir det lite avvaktande och så ska jag iväg och jobba på andra sidan jorden en sväng men det blir nya friska tag och snart, snart ska Sprufs rulla i nyrenoverat skick. Ja, förutom motorn då som jag får skit för varje gång jag är i garaget av grabbarna som leker med större saker.

Stort tack Calle för insatsen med elen, jag kommer säkert ställa ännu fler frågor vad det lider och jag lovar att fixa kontakten med det gröna på ett bättre sätt än vad jag gjort nu.
edit: fixade bildlänken, bytte film
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Härligt med starten!
Ha ha, super Calle, tack, måste vara för att jag har en Vespa Super i något land inte så långt borta...
Spänningsregulatorn:
Du får ut och sno ett mätinstrument om det inte följde med en instruktion från Duells... Den kontakten som är jord skall ha 0ohm mot höljet, de andra två är lika.
Den gula kabeln från tändningslåset gick till parkerings/positionsljuset vilket tidigare gick på batteriet, nu direkt från motorn.
Ja, brun och lila på en av de spänningsreglerande anslutningarna på spänningsregulatorn, båda kablarna till samma kontakt.
Anledningen att det finns två kontakter med samma funktion på spänningsregulatorn för spänningsreglering är att om om motorns matning och matningen till elsystemet skulle vara kopplade på samma kontakt och denna hoppa av eller liknande så försvinner spänningsregleringen...
Skoj man kan hjälpa till, för mig är denna typ av elektronik busenkel, men kan förstå att det är klurigt.
Lambrettans elsystem är dock mycket mer traditionellt uppbyggt än Vespans.
Ha ha, super Calle, tack, måste vara för att jag har en Vespa Super i något land inte så långt borta...
Spänningsregulatorn:
Du får ut och sno ett mätinstrument om det inte följde med en instruktion från Duells... Den kontakten som är jord skall ha 0ohm mot höljet, de andra två är lika.
Den gula kabeln från tändningslåset gick till parkerings/positionsljuset vilket tidigare gick på batteriet, nu direkt från motorn.
Ja, brun och lila på en av de spänningsreglerande anslutningarna på spänningsregulatorn, båda kablarna till samma kontakt.
Anledningen att det finns två kontakter med samma funktion på spänningsregulatorn för spänningsreglering är att om om motorns matning och matningen till elsystemet skulle vara kopplade på samma kontakt och denna hoppa av eller liknande så försvinner spänningsregleringen...
Skoj man kan hjälpa till, för mig är denna typ av elektronik busenkel, men kan förstå att det är klurigt.
Lambrettans elsystem är dock mycket mer traditionellt uppbyggt än Vespans.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Aha, så det var dit den gula rackaren stack.calle wrote:Härligt med starten!
Ha ha, super Calle, tack, måste vara för att jag har en Vespa Super i något land inte så långt borta...
Spänningsregulatorn:
Du får ut och sno ett mätinstrument om det inte följde med en instruktion från Duells... Den kontakten som är jord skall ha 0ohm mot höljet, de andra två är lika.
Den gula kabeln från tändningslåset gick till parkerings/positionsljuset vilket tidigare gick på batteriet, nu direkt från motorn.
Ja, brun och lila på en av de spänningsreglerande anslutningarna på spänningsregulatorn, båda kablarna till samma kontakt.
Anledningen att det finns två kontakter med samma funktion på spänningsregulatorn för spänningsreglering är att om om motorns matning och matningen till elsystemet skulle vara kopplade på samma kontakt och denna hoppa av eller liknande så försvinner spänningsregleringen...
Skoj man kan hjälpa till, för mig är denna typ av elektronik busenkel, men kan förstå att det är klurigt.
Lambrettans elsystem är dock mycket mer traditionellt uppbyggt än Vespans.
Den cerisa vid likriktaren? Ska jag jorda eller hålla isolerad?
Spänningsregulatorer har jag inte stött på så mycket i mina tidigare elbravader och just mc-el har jag aldrig sysslat med. Det verkar dock inte så himla klurigt om man sätter sig ned och funderar lite.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Din kabelstam verkar inte stämma med någon annan Serie 2, kan vara en GP-typ, vet inte.
Den cerisa vid spänningsregulatorn (du har ingen likriktare längre, allt löper på växelström nu) kanske borde ihop med den bruna och lila, koppla in den sist om det är kopplat som serie 2 blir det kortslutet om som GP så funkar det..
/Calle
Den cerisa vid spänningsregulatorn (du har ingen likriktare längre, allt löper på växelström nu) kanske borde ihop med den bruna och lila, koppla in den sist om det är kopplat som serie 2 blir det kortslutet om som GP så funkar det..
/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Textuppdatering.
Det har inte hänt så mycket rent estetiskt på Sprufs (den heter så efter en karaktär i filmen Småstadsliv).
Däremot har det hänt en del annat smått och gott vid sidan av och inuti det som redan är monterat.
Jag hade lite problem med att justera in koppling och växlar och elen gav mig inget lyse.
Jag lyckades få lyse men cykeln ville liksom aldrig starta och gå ordentligt. Efter mycket vridande på förgasaren, avsparkade kickaxlar (som jag fick på igen), in och ut med tändstift och lite blandade svordomar tänkte jag att fan, jag borde ha ett fräschare tändstift. Så det satte jag in igår och vips så hostade Sprufs igång och jag lyckades starta den igen efter att den gått varm (inte funkat tidigare), så nu är jag redo för de sista karosseribitarna.
Vad det gäller elen trodde jag att jag inte hade ngn funktion då jag tryckte på bromspedalen, igår noterade jag att det blinkade till lite där bak, antar att det inte händer så mycket mer spännande? Jag måste också fixa så att hel/halvljus fungerar, det verkar det inte göra i dagsläget. Strömsladden ner till tutan verkar också vara för kort (svordomar).
I övrigt flyter det mesta på, väntar på lite paket som gör att jag kan fixa ihop det sista. Masktejpen på bilden ovan är utbytt mot strips.
Vi ses snart på vägarna.
Det har inte hänt så mycket rent estetiskt på Sprufs (den heter så efter en karaktär i filmen Småstadsliv).
Däremot har det hänt en del annat smått och gott vid sidan av och inuti det som redan är monterat.
Jag hade lite problem med att justera in koppling och växlar och elen gav mig inget lyse.
Jag lyckades få lyse men cykeln ville liksom aldrig starta och gå ordentligt. Efter mycket vridande på förgasaren, avsparkade kickaxlar (som jag fick på igen), in och ut med tändstift och lite blandade svordomar tänkte jag att fan, jag borde ha ett fräschare tändstift. Så det satte jag in igår och vips så hostade Sprufs igång och jag lyckades starta den igen efter att den gått varm (inte funkat tidigare), så nu är jag redo för de sista karosseribitarna.
Vad det gäller elen trodde jag att jag inte hade ngn funktion då jag tryckte på bromspedalen, igår noterade jag att det blinkade till lite där bak, antar att det inte händer så mycket mer spännande? Jag måste också fixa så att hel/halvljus fungerar, det verkar det inte göra i dagsläget. Strömsladden ner till tutan verkar också vara för kort (svordomar).
I övrigt flyter det mesta på, väntar på lite paket som gör att jag kan fixa ihop det sista. Masktejpen på bilden ovan är utbytt mot strips.
Vi ses snart på vägarna.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Problem!
Jag har fått den att fungera finfint som ni sett på filmen tidigare men idag när jag var nere för att dubbelkolla att allt stod rätt till inför ModsVsRockers så verkade allt barka åt helvete.
Helt plötsligt vägrar den att starta. Jag har rengjort förgasaren en gång till och nu har jag börjat ge mig på luftskruv och bränsleskruv.
Jag får igång den på startgas men den dör direkt efter att den är förbränd så det är som att den inte får tillräckligt med soppa. Hur mycket ska det rinna ut ur kranen? Det känns som att jag provat alla möjliga inställningar och den kommer till ett läge då jag kan kicka och den snurrar några varv men aldrig tillräckligt för att hoppa igång ordentligt.
Jag har en fin gnista och den har gått väldigt bra på tomgång och vid lite körning tidigare. Vad kan ha hänt?
Tacksam för nästan alla tips.
Jag har fått den att fungera finfint som ni sett på filmen tidigare men idag när jag var nere för att dubbelkolla att allt stod rätt till inför ModsVsRockers så verkade allt barka åt helvete.
Helt plötsligt vägrar den att starta. Jag har rengjort förgasaren en gång till och nu har jag börjat ge mig på luftskruv och bränsleskruv.
Jag får igång den på startgas men den dör direkt efter att den är förbränd så det är som att den inte får tillräckligt med soppa. Hur mycket ska det rinna ut ur kranen? Det känns som att jag provat alla möjliga inställningar och den kommer till ett läge då jag kan kicka och den snurrar några varv men aldrig tillräckligt för att hoppa igång ordentligt.
Jag har en fin gnista och den har gått väldigt bra på tomgång och vid lite körning tidigare. Vad kan ha hänt?
Tacksam för nästan alla tips.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
hehe, det är min slutsats också. Tog mig runt på ModsVsRockers men sen ville den inte mer. Får montera bort bensinkranen och se om det är något stopp i den.fritte wrote:om du måste fråga det, så rinner det för lite..Zikes wrote:Problem!
Hur mycket ska det rinna ut ur kranen? Tacksam för nästan alla tips.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
Rost på insidan av gamla Lambretta-tankar är tyvärr en klassiker
Sedan sätter lossnande rost igen bensinfilter etc. Igen och igen, det räcker inte att göra rent en gång tyvärr. Eller har du behandlat tanken innan du lackade den (det borde du kanske gjort).
En vanlig metod är att fylla tanken med en lagom mängd muttrar, eller småsten, eller annat liknande. Därefter skaka, och skaka och skaka. Därefter tömma och skölja ur med bensin. Därefter behandla med lämplig "sealer" (tyvärr osäker om lämpligt preparat). Hälla i, skaka runt, tömma ur det överflödiga, låta härda.
Sedan har du en tank som inte släpper rostflagor.
/jens

En vanlig metod är att fylla tanken med en lagom mängd muttrar, eller småsten, eller annat liknande. Därefter skaka, och skaka och skaka. Därefter tömma och skölja ur med bensin. Därefter behandla med lämplig "sealer" (tyvärr osäker om lämpligt preparat). Hälla i, skaka runt, tömma ur det överflödiga, låta härda.
Sedan har du en tank som inte släpper rostflagor.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Jag borde fixa en bra sealer till tanken. Rörde runt en vända till innan vintern i bensintanken och fick ut ytterligare en omgång småskit. Inte kul.
Nu var det däremot väldigt länge sedan det hände något så i helgen passade jag på att plocka av motorkåpan för att se hur det såg ut. Nedan är bilderna från detta. Om någon kan svara på vad den gröna fläcken är eller kommer ifrån får man väldigt gärna svara i tråden.
Efter detta tänkte jag se om jag inte kunde byta kolvringar också, med motorn kvar i chassit. Det ska gå enligt teorin i alla fall.
Bilderna:
Kicksidan. Kändes fräsch.

Har kedjan för mycket slack?

Kopplingen, bör nog byta ut korken ser det ut som i mina ögon men i övrigt verkar den inte vara skadad på något sätt alls. Ska plocka isär den om jag får tag i ett verktyg lite snart så att jag kan inspektera eventuella skador.

Den gröna fläcken. Varför? Har någon reparerat? Ville någon vara rolig?

Det kommer förhoppningsvis mera uppdateringar inom kort.
Nu var det däremot väldigt länge sedan det hände något så i helgen passade jag på att plocka av motorkåpan för att se hur det såg ut. Nedan är bilderna från detta. Om någon kan svara på vad den gröna fläcken är eller kommer ifrån får man väldigt gärna svara i tråden.
Efter detta tänkte jag se om jag inte kunde byta kolvringar också, med motorn kvar i chassit. Det ska gå enligt teorin i alla fall.
Bilderna:
Kicksidan. Kändes fräsch.

Har kedjan för mycket slack?

Kopplingen, bör nog byta ut korken ser det ut som i mina ögon men i övrigt verkar den inte vara skadad på något sätt alls. Ska plocka isär den om jag får tag i ett verktyg lite snart så att jag kan inspektera eventuella skador.

Den gröna fläcken. Varför? Har någon reparerat? Ville någon vara rolig?

Det kommer förhoppningsvis mera uppdateringar inom kort.
_____________________
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/
[url=http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=3888]Lambretta TV175 Serie II[/url]
@ http://ekensmcklubb.se/