Javisst!paa wrote:Med en sådan 177cc cylinder (utan tredje porten i blocket) och förgasare på en Touring, plus en PX125-ljuddämpare eller Sito Plus, kan man räkna med att hänga med i trafikrytmen på 90-väg då?
Det är ju så tråkigt att bli omkörd och prejad av långtradare och timmerbilar!
Helt ny PX-maskin med el-start i en Touring-59
Ja då är det inga problem att hänga med.
/Guran
/Guran
paa wrote:Med en sådan 177cc cylinder (utan tredje porten i blocket) och förgasare på en Touring, plus en PX125-ljuddämpare eller Sito Plus, kan man räkna med att hänga med i trafikrytmen på 90-väg då?calle wrote:jojomensan, de går bolt on med bara flytande packning då trycket försvinner i kannan.
Funkar fint utan att man tar upp tredje porten.
(För att ta upp tredje porten korrekt får man en hel del jobb då det är ett hålrum i blocket där.)
På scootercity monterade vi säkert 50-100st Olympia 177cc + PX125/Bajaj Ch. gasare på Touring/Super/Gtr
Funkade aldeles prima.
Det är ju så tråkigt att bli omkörd och prejad av långtradare och timmerbilar!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Men man blir tvungen att ta upp blocket vid förgasaren, eller? Annars är det väl ingen mening med ny förgasare...calle wrote:Javisst!paa wrote:Med en sådan 177cc cylinder (utan tredje porten i blocket) och förgasare på en Touring, plus en PX125-ljuddämpare eller Sito Plus, kan man räkna med att hänga med i trafikrytmen på 90-väg då?
Det är ju så tråkigt att bli omkörd och prejad av långtradare och timmerbilar!
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
ta upp blocket:
Hålet i motorblocket/luftburken är mindre än förgasarens. Därför bör man ta upp det i storlek för att flödet skall optimeras.
var man hittar gasarna:
i princip alla scooterhandlare erbjuder detta. Hörde häromdagen att Saigon Scooter Centre använder nytillverkade T5-gasare till sina 177cc motorer, de menar att denna är optimal för ändamålet.
Hålet i motorblocket/luftburken är mindre än förgasarens. Därför bör man ta upp det i storlek för att flödet skall optimeras.
var man hittar gasarna:
i princip alla scooterhandlare erbjuder detta. Hörde häromdagen att Saigon Scooter Centre använder nytillverkade T5-gasare till sina 177cc motorer, de menar att denna är optimal för ändamålet.
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Äntligen lite tid (en hel helg nästan!) för att gå vidare med ett projekt som borde ha varit slutfört för längese'n. Plocka ur drevet för oljepumpen görs väl så här?



Och så ska man bara plugga inloppet med lämplig skruv(inte fasen är det M-gänga i alla fall...)?

Drog upp de flesta kablarna och provmonterade motorn. Det blev en aning tight och fick därför vika ner kanten på ramen för att luftboxen och startmotorfästet ska gå fria. Så nu måste ju den kanten lackas!



Apropå lack, en av anledningarna till senfärdigheten i den är operationen, förutom tidsbristen, är det eviga sökandet efter den korrekta Touringkulören för 1959. Ingen av de angivna koderna i alla tabeller, register och listor stämmer. Men med hjälp av PPG i Borås , och främst Tony på Uddevalla Lackprodukter, har vi alla fall fått fram ett recept som ligger väldigt nära originalkulören. Jag körde alla blästrade delar med den färgen och klarlack, det funkade svinbra.

Alla wirehöljen är dragna, jag har någorlunda koll på kabeldragningen och motorn är snart inpassad. Hoppas bara på att det blir hyggligt lätt att montera ihop framgaffel och hjulupphängning.



Och så ska man bara plugga inloppet med lämplig skruv(inte fasen är det M-gänga i alla fall...)?

Drog upp de flesta kablarna och provmonterade motorn. Det blev en aning tight och fick därför vika ner kanten på ramen för att luftboxen och startmotorfästet ska gå fria. Så nu måste ju den kanten lackas!



Apropå lack, en av anledningarna till senfärdigheten i den är operationen, förutom tidsbristen, är det eviga sökandet efter den korrekta Touringkulören för 1959. Ingen av de angivna koderna i alla tabeller, register och listor stämmer. Men med hjälp av PPG i Borås , och främst Tony på Uddevalla Lackprodukter, har vi alla fall fått fram ett recept som ligger väldigt nära originalkulören. Jag körde alla blästrade delar med den färgen och klarlack, det funkade svinbra.

Alla wirehöljen är dragna, jag har någorlunda koll på kabeldragningen och motorn är snart inpassad. Hoppas bara på att det blir hyggligt lätt att montera ihop framgaffel och hjulupphängning.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Projektet följde med upp till svintrevliga Cannonball i Linköping och även om hojen inte var färdig, blev det mycket matnyttigt för en annan. Fick hjälp av med styrinpassning och kulor på plats(!) med ett rätt verktyg. Var inte ens i närheten av alla rätt där! Dessutom tips om wirehölje-dragning till handbromsen, delar på motorn som saknades och annat käckt. Att ta med sig en halvfärdig scooter var inte en så dum idé ändå. SS180:an var ju också packad och kunde gasas med på plats.
Tack alla för all hjälp och alla tips.
Det är kul med fräsch lack och nya prylar monterade, men skit att man har så lite tid att färdigställa. Men nu är det faktiskt "bara" wiredragning och elmontage i styret kvar...

Borde ha monterat handbroms- och hastighetsmätarwire innan gaffeln åkte på plats i chassit...



Lyckades att knäcka papegojglaset, limmade ihop det, men Ola Backer nämnde något om nya och Drammen(?). Hur var det med det, Ola?

Om Calle ser det här får du gärna kommentera och till exempel säga "du kanske skulle ha gjort så här istället", eller så...

Tack alla för all hjälp och alla tips.
Det är kul med fräsch lack och nya prylar monterade, men skit att man har så lite tid att färdigställa. Men nu är det faktiskt "bara" wiredragning och elmontage i styret kvar...

Borde ha monterat handbroms- och hastighetsmätarwire innan gaffeln åkte på plats i chassit...



Lyckades att knäcka papegojglaset, limmade ihop det, men Ola Backer nämnde något om nya och Drammen(?). Hur var det med det, Ola?

Om Calle ser det här får du gärna kommentera och till exempel säga "du kanske skulle ha gjort så här istället", eller så...

/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Claus studios i USA tillverkar fina kopior på näsan: http://www.claussstudios.com/id30.htmlPeter Sundfeldt wrote: Lyckades att knäcka papegojglaset, limmade ihop det, men Ola Backer nämnde något om nya och Drammen(?).
http://www.vespaservice.no/ i Norge tar hem Claus studios glas
Federico
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Ok Calle, tack för det tipset! Ska ändå bort med gasaren för att banka till plåten ännu en gång vid startmotor och luftburk.calle wrote:Wow, ser riktigt snyggt ut!
Bara en grej, du borde också ta bort drivaxeln till oljepumpen;
(bara att lyfta upp)
Har skaffat tre olika distanser för stötdämparinfästningen, just nu sitter den längsta på. Finns det någon att föredra? Med den längsta går ju mer av plåten fri.
Tackar. Där ser man. Ja, det var något med Norge(Drammen)!Federico wrote: Claus studios i USA tillverkar fina kopior på näsan: http://www.claussstudios.com/id30.html
http://www.vespaservice.no/ i Norge tar hem Claus studios glas
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Så är den klar då. Körde en ganska lång shake-down i torsdags och fick mig en stärkande regnskur på slutet. Allting funkar som det ska göra, det är gott med lite kraft i maskin. El-starten är väl det enda frågetecknet, det verkar som om startmotorn tar så mycket ström att det inte räcker för gnistan. Det fenomenet finns bara när motorn är kall, när den är varm snurrar den igång på starten. Någon idé, någon? Annars startar den lätt på första kicken, så av hävd och gammal vana är det just den som får jobba. Det har ju gått tidigare, så att säga. El-starten är trots allt en, om än en praktisk, komfort-kuriosa-pryl på den här hojen.



Nu är det dags för inkörning, 2000 km står det i instruktionsboken. Faen, då får en kämpa lite för att komma över det den här säsongen.
Tack alla för alla råd, handfasta handlingar och tack Calle K för ett pedagogiskt elschema. Det blev ju rätt, trots att jag själv drog sladdarna.






Nu är det dags för inkörning, 2000 km står det i instruktionsboken. Faen, då får en kämpa lite för att komma över det den här säsongen.
Tack alla för alla råd, handfasta handlingar och tack Calle K för ett pedagogiskt elschema. Det blev ju rätt, trots att jag själv drog sladdarna.

Last edited by Peter Sundfeldt on Wed 25 Jun 2008, 15:16, edited 1 time in total.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Motorn är ju helt ny så det ska väl vara 12,5 hk, men vridet... det vetefasen, fast det är en dj-a skillnad mot den gamla motorn!Fredrick wrote:Av ren nyfikenhet, vad har din motor för hk och vrid?
Jo, det är kromat, ett Sito Plus som jag tänkte (trodde) gick att förzinka svart, men Björn på Göteborgs Förnickling AB tyckte att vi skulle doppa det i krombadet istället utan göra den tidsödande slipningen och poleringen. Ytan är därför inte skinande blank över hela blåset, men det är kul med krom mot den patinerade plåten.Ronnie wrote:Vad är det för blås du har på den? Det ser väldigt...kromat ut.
Sitter faktiskt just på ett hotellrum i Atlanta och ska köpa mig en Stella (LML-PX för USA) i morgon måndag. Provkörde i kväll och spelade in lite för Motorjournalen, startar en ny tråd med bilder om det i morgon. Nu ska här sovas.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Kul!Peter Sundfeldt wrote: Sitter faktiskt just på ett hotellrum i Atlanta och ska köpa mig en Stella (LML-PX för USA) i morgon måndag. Provkörde i kväll och spelade in lite för Motorjournalen, startar en ny tråd med bilder om det i morgon. Nu ska här sovas.
Betyder det att det kommer en Stella till Sverige? Hur kom Du på den iden?

- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Startmotorn hugger liksom till, du vet, som om det är för mycket kompression för den. Men sen snurrar den med fin fart.calle wrote:När motorn är kall, går den runt ordentligt med elstarten?/C
Det var också min tanke med anledning av ovan nämnda egenskap, men batteriet är nytt och ordentligt laddat.calle wrote:Är battertiet fullt uppladdat?/C
Nej, för fasen, den ruskar igång på första!calle wrote:Är den också svårtsrtad med kick?
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Med snurrar med fin fart, menar du att startmotorn drar runt svänghjulet ordentligt eller snurrar bara startmotorn utan att svänghjulet dras runt?Peter Sundfeldt wrote:Startmotorn hugger liksom till, du vet, som om det är för mycket kompression för den. Men sen snurrar den med fin fart.calle wrote:När motorn är kall, går den runt ordentligt med elstarten?/C
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Nej, själva motorn går runt som vanligt. Ska kolla lite mer detaljerat kommer hem nästa vecka så jag får mer underlag.
Min första tanke var att jag kopplat något fel, men då den startade varm måste ju rimligtvis det vara rätt?
Min första tanke var att jag kopplat något fel, men då den startade varm måste ju rimligtvis det vara rätt?
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
peter sundfeldt in da house:
Min första tanke var att jag kopplat något fel, men då den startade varm måste ju rimligtvis det vara rätt?
Kör mitt mantra: Gå över alla jordningar, i plåt och motor, från batteri till ram, ram till motor, startknappen, ja i princip överallt där det jordar, brukar vara vanligt med lite dålig kontakt och då kan den få just det där lite för lite ström för att den ska hoppa igång, prova även med att ställa upp tomgången lite i taget och se om det gör någon skillnad, vad vet jag men värt en koll....
DP says: Vill inte låta kiss ass men tar mig faktiskt tid att kolla Motorjournalen då & då, gillar...
Min första tanke var att jag kopplat något fel, men då den startade varm måste ju rimligtvis det vara rätt?
Kör mitt mantra: Gå över alla jordningar, i plåt och motor, från batteri till ram, ram till motor, startknappen, ja i princip överallt där det jordar, brukar vara vanligt med lite dålig kontakt och då kan den få just det där lite för lite ström för att den ska hoppa igång, prova även med att ställa upp tomgången lite i taget och se om det gör någon skillnad, vad vet jag men värt en koll....
DP says: Vill inte låta kiss ass men tar mig faktiskt tid att kolla Motorjournalen då & då, gillar...
- Peter Sundfeldt
- Lärling
- Posts: 306
- Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
- Location: Linnéstaden, Göteborg
- Contact:
Har gått över alla kopplingar med elschemat i hand, men allt ser riktigt ut. Ska också kolla spänningen på batteriet ordentligt en gång till. Att elstarten bara funkar ibland går att leva med, men igår uppstod ett jobbigare fel... Den dog under gång , gick starta efter en stund, dog igen och så vidare. Fick rekvirera transport till garaget från stan där jag befann mig. Har inte hunnit titta någonting än, men min första tanke var bränsletillförsel. Å andra sidan känns det som en möjlig kondensator, fast motorn och tllbehören är ju nya. Kan en kondensator bli dålig av att stå sedan 2003, då motorn kom till Sverige?
Ska som sagt kolla mer ikväll eller imorgon, men är väldigt tacksam för några bollplanks-svar.
Ska som sagt kolla mer ikväll eller imorgon, men är väldigt tacksam för några bollplanks-svar.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)