Helt ny PX-maskin med el-start i en Touring-59

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

paa wrote:Med en sådan 177cc cylinder (utan tredje porten i blocket) och förgasare på en Touring, plus en PX125-ljuddämpare eller Sito Plus, kan man räkna med att hänga med i trafikrytmen på 90-väg då?
Det är ju så tråkigt att bli omkörd och prejad av långtradare och timmerbilar!
Javisst!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Ja då är det inga problem att hänga med.

/Guran
paa wrote:
calle wrote:jojomensan, de går bolt on med bara flytande packning då trycket försvinner i kannan.
Funkar fint utan att man tar upp tredje porten.
(För att ta upp tredje porten korrekt får man en hel del jobb då det är ett hålrum i blocket där.)

På scootercity monterade vi säkert 50-100st Olympia 177cc + PX125/Bajaj Ch. gasare på Touring/Super/Gtr

Funkade aldeles prima.
Med en sådan 177cc cylinder (utan tredje porten i blocket) och förgasare på en Touring, plus en PX125-ljuddämpare eller Sito Plus, kan man räkna med att hänga med i trafikrytmen på 90-väg då?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

calle wrote:
paa wrote:Med en sådan 177cc cylinder (utan tredje porten i blocket) och förgasare på en Touring, plus en PX125-ljuddämpare eller Sito Plus, kan man räkna med att hänga med i trafikrytmen på 90-väg då?
Javisst!
Men man blir tvungen att ta upp blocket vid förgasaren, eller? Annars är det väl ingen mening med ny förgasare...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

hej!

fortfarande menig då de nya förgasaren har en hel del förbättringar.
Lågfart ocg start speciellt.

Men helt klart bäst att ta upp blocket.
/C
paa
Entusiast
Entusiast

Post by paa »

Vad menas med "att ta upp blocket"?
Och var hittar man den aktuella förgasaren med dessa förbättringar?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

ta upp blocket:
Hålet i motorblocket/luftburken är mindre än förgasarens. Därför bör man ta upp det i storlek för att flödet skall optimeras.

var man hittar gasarna:
i princip alla scooterhandlare erbjuder detta. Hörde häromdagen att Saigon Scooter Centre använder nytillverkade T5-gasare till sina 177cc motorer, de menar att denna är optimal för ändamålet.
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

Äntligen lite tid (en hel helg nästan!) för att gå vidare med ett projekt som borde ha varit slutfört för längese'n. Plocka ur drevet för oljepumpen görs väl så här?
Image
Image
Image
Och så ska man bara plugga inloppet med lämplig skruv(inte fasen är det M-gänga i alla fall...)?
Image
Drog upp de flesta kablarna och provmonterade motorn. Det blev en aning tight och fick därför vika ner kanten på ramen för att luftboxen och startmotorfästet ska gå fria. Så nu måste ju den kanten lackas!
Image
Image
Image
Apropå lack, en av anledningarna till senfärdigheten i den är operationen, förutom tidsbristen, är det eviga sökandet efter den korrekta Touringkulören för 1959. Ingen av de angivna koderna i alla tabeller, register och listor stämmer. Men med hjälp av PPG i Borås , och främst Tony på Uddevalla Lackprodukter, har vi alla fall fått fram ett recept som ligger väldigt nära originalkulören. Jag körde alla blästrade delar med den färgen och klarlack, det funkade svinbra.
Image
Alla wirehöljen är dragna, jag har någorlunda koll på kabeldragningen och motorn är snart inpassad. Hoppas bara på att det blir hyggligt lätt att montera ihop framgaffel och hjulupphängning.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Projektet följde med upp till svintrevliga Cannonball i Linköping och även om hojen inte var färdig, blev det mycket matnyttigt för en annan. Fick hjälp av med styrinpassning och kulor på plats(!) med ett rätt verktyg. Var inte ens i närheten av alla rätt där! Dessutom tips om wirehölje-dragning till handbromsen, delar på motorn som saknades och annat käckt. Att ta med sig en halvfärdig scooter var inte en så dum idé ändå. SS180:an var ju också packad och kunde gasas med på plats.
Tack alla för all hjälp och alla tips.

Det är kul med fräsch lack och nya prylar monterade, men skit att man har så lite tid att färdigställa. Men nu är det faktiskt "bara" wiredragning och elmontage i styret kvar...
Image
Borde ha monterat handbroms- och hastighetsmätarwire innan gaffeln åkte på plats i chassit...
Image
Image
Image
Lyckades att knäcka papegojglaset, limmade ihop det, men Ola Backer nämnde något om nya och Drammen(?). Hur var det med det, Ola?
Image
Om Calle ser det här får du gärna kommentera och till exempel säga "du kanske skulle ha gjort så här istället", eller så...
Image
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Wow, ser riktigt snyggt ut!

Bara en grej, du borde också ta bort drivaxeln till oljepumpen;
(bara att lyfta upp)
Image
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Peter Sundfeldt wrote: Lyckades att knäcka papegojglaset, limmade ihop det, men Ola Backer nämnde något om nya och Drammen(?).
Claus studios i USA tillverkar fina kopior på näsan: http://www.claussstudios.com/id30.html

http://www.vespaservice.no/ i Norge tar hem Claus studios glas
Federico
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

calle wrote:Wow, ser riktigt snyggt ut!
Bara en grej, du borde också ta bort drivaxeln till oljepumpen;
(bara att lyfta upp)
Ok Calle, tack för det tipset! Ska ändå bort med gasaren för att banka till plåten ännu en gång vid startmotor och luftburk.
Har skaffat tre olika distanser för stötdämparinfästningen, just nu sitter den längsta på. Finns det någon att föredra? Med den längsta går ju mer av plåten fri.
Federico wrote: Claus studios i USA tillverkar fina kopior på näsan: http://www.claussstudios.com/id30.html
http://www.vespaservice.no/ i Norge tar hem Claus studios glas
Tackar. Där ser man. Ja, det var något med Norge(Drammen)!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Så är den klar då. Körde en ganska lång shake-down i torsdags och fick mig en stärkande regnskur på slutet. Allting funkar som det ska göra, det är gott med lite kraft i maskin. El-starten är väl det enda frågetecknet, det verkar som om startmotorn tar så mycket ström att det inte räcker för gnistan. Det fenomenet finns bara när motorn är kall, när den är varm snurrar den igång på starten. Någon idé, någon? Annars startar den lätt på första kicken, så av hävd och gammal vana är det just den som får jobba. Det har ju gått tidigare, så att säga. El-starten är trots allt en, om än en praktisk, komfort-kuriosa-pryl på den här hojen.

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Nu är det dags för inkörning, 2000 km står det i instruktionsboken. Faen, då får en kämpa lite för att komma över det den här säsongen.
Tack alla för alla råd, handfasta handlingar och tack Calle K för ett pedagogiskt elschema. Det blev ju rätt, trots att jag själv drog sladdarna. :cool:
Last edited by Peter Sundfeldt on Wed 25 Jun 2008, 15:16, edited 1 time in total.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Fredrick
Lärling
Lärling

Post by Fredrick »

Ser bra ut, gratulerar Peter.

Av ren nyfikenhet, vad har din motor för hk och vrid?
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Riktigt snyggt, Peter!
Det är inte utan att jag blir lite sugen på att klämma in en PX-motor i min Touring också...fast utan elstart då såklart. Att få kicka igång den på morgonen är ju halva grejen! :lol:

Vad är det för blås du har på den? Det ser väldigt...kromat ut. :wink:
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Fredrick wrote:Av ren nyfikenhet, vad har din motor för hk och vrid?
Motorn är ju helt ny så det ska väl vara 12,5 hk, men vridet... det vetefasen, fast det är en dj-a skillnad mot den gamla motorn!
Ronnie wrote:Vad är det för blås du har på den? Det ser väldigt...kromat ut. :wink:
Jo, det är kromat, ett Sito Plus som jag tänkte (trodde) gick att förzinka svart, men Björn på Göteborgs Förnickling AB tyckte att vi skulle doppa det i krombadet istället utan göra den tidsödande slipningen och poleringen. Ytan är därför inte skinande blank över hela blåset, men det är kul med krom mot den patinerade plåten.

Sitter faktiskt just på ett hotellrum i Atlanta och ska köpa mig en Stella (LML-PX för USA) i morgon måndag. Provkörde i kväll och spelade in lite för Motorjournalen, startar en ny tråd med bilder om det i morgon. Nu ska här sovas.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Peter Sundfeldt wrote: Sitter faktiskt just på ett hotellrum i Atlanta och ska köpa mig en Stella (LML-PX för USA) i morgon måndag. Provkörde i kväll och spelade in lite för Motorjournalen, startar en ny tråd med bilder om det i morgon. Nu ska här sovas.
Kul!
Betyder det att det kommer en Stella till Sverige? Hur kom Du på den iden? :grin:
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Bra Peter! Vi väntar spänt på en provkörningsartikel från Stellainköpet, postad direkt till scooteristens hungriga redaktion!!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Ja verkligen. Speciellt jag är intresserad. Sitter själv och kör in en Px 2007:a.
Ska försöka författa nått jag med om tiden med denna sista PX ever made.
Bara det är gjord av plåt så....
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Ser mycket härlig ut!
Grattis!

Tändsystemet och lyse/laddning är helt separata system och borde inte kunna påverka varandra.
När motorn är kall, går den runt ordentligt med elstarten?
Är battertiet fullt uppladdat?
Är den också svårtsrtad med kick?

/C
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

calle wrote:När motorn är kall, går den runt ordentligt med elstarten?/C
Startmotorn hugger liksom till, du vet, som om det är för mycket kompression för den. Men sen snurrar den med fin fart.
calle wrote:Är battertiet fullt uppladdat?/C
Det var också min tanke med anledning av ovan nämnda egenskap, men batteriet är nytt och ordentligt laddat.
calle wrote:Är den också svårtsrtad med kick?
Nej, för fasen, den ruskar igång på första!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Peter Sundfeldt wrote:
calle wrote:När motorn är kall, går den runt ordentligt med elstarten?/C
Startmotorn hugger liksom till, du vet, som om det är för mycket kompression för den. Men sen snurrar den med fin fart.
Med snurrar med fin fart, menar du att startmotorn drar runt svänghjulet ordentligt eller snurrar bara startmotorn utan att svänghjulet dras runt?
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Nej, själva motorn går runt som vanligt. Ska kolla lite mer detaljerat kommer hem nästa vecka så jag får mer underlag.
Min första tanke var att jag kopplat något fel, men då den startade varm måste ju rimligtvis det vara rätt?
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

peter sundfeldt in da house:
Min första tanke var att jag kopplat något fel, men då den startade varm måste ju rimligtvis det vara rätt?

Kör mitt mantra: Gå över alla jordningar, i plåt och motor, från batteri till ram, ram till motor, startknappen, ja i princip överallt där det jordar, brukar vara vanligt med lite dålig kontakt och då kan den få just det där lite för lite ström för att den ska hoppa igång, prova även med att ställa upp tomgången lite i taget och se om det gör någon skillnad, vad vet jag men värt en koll....

DP says: Vill inte låta kiss ass men tar mig faktiskt tid att kolla Motorjournalen då & då, gillar...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

en ny motor kan väl vara lite trög i början.. :smile:
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Har gått över alla kopplingar med elschemat i hand, men allt ser riktigt ut. Ska också kolla spänningen på batteriet ordentligt en gång till. Att elstarten bara funkar ibland går att leva med, men igår uppstod ett jobbigare fel... Den dog under gång , gick starta efter en stund, dog igen och så vidare. Fick rekvirera transport till garaget från stan där jag befann mig. Har inte hunnit titta någonting än, men min första tanke var bränsletillförsel. Å andra sidan känns det som en möjlig kondensator, fast motorn och tllbehören är ju nya. Kan en kondensator bli dålig av att stå sedan 2003, då motorn kom till Sverige?
Ska som sagt kolla mer ikväll eller imorgon, men är väldigt tacksam för några bollplanks-svar.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Post Reply