Project "Lucy Vespa"...

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

federico in da house:
härligt! tänkte på ytbehandlingen du pratade om (krom)... är det inte snyggt med någon skalblästring eller annan polerad alu yta

Våran lackerare gör ett försäkringjobb åt oss på en moppe med kromad ram så just nu har han chrome färgen (3.000.- netto / ½liter) i sprutan så jag tänkte att han skulle få blåsa på den men det sprack ju (fick en hakdel på en svart öppningsbar hjälm lackad istället och den rockar), hade det sett rökigt ut kunde man alltid slipa bort det. Tror nog att jag bara slipar & även där lämnar ytan rå med Ankor Wax ovanpå, tyvärr så är ju tutkåpan (retroversionen från SIP) i svart plast och jag vet inte riktigt vad jag ska gör med den så att den smälter in i all rå plåt.....

federico in da house:
det kanske är det extrema du är ute efter?

Inte för inte snickaren som bygger kök & hall åt mig på Mosta Hill har gjort en jättefin skylt som det står Form before function på....

DP says: Skrotade runt lite i verkstan i går kväll och tog en öl med min Vespa....
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

ÄNTLIGEN!!!!

Efter vad som känns som en evighet kom det ett droppat styre från Andreas Worbel, måste nog säga att jag återgår till SIP & Scooter Center med mina utlandsordrar i fortsättningen men styret är helt OK och ser riktigt bra ut, lagom dropp så nu kanske jag kan få lite mojo risin' och ta tag i bitarna igen....

Image
Image

Enzo däremot var måttligt road av uppståndelsen....

Image

DP says: På'n igen.....

Edit: När jag kollar datumen så tog det ganska precis 2 månader att få allt rätt och riktigt, det tog 3 månader att få fel styre till att börja med så totalt 5 månader, när man tänker efter så kan leveranstider som dom förstöra en hel sässong (som i mitt fall) om man inte börjar tidigt på hösten med sina beställningar, kan tyvärr inte rekommendera Worb5 som leverantör....
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

DP wrote: Edit: När jag kollar datumen så tog det ganska precis 2 månader att få allt rätt och riktigt, det tog 3 månader att få fel styre till att börja med så totalt 5 månader, när man tänker efter så kan leveranstider som dom förstöra en hel sässong (som i mitt fall) om man inte börjar tidigt på hösten med sina beställningar, kan tyvärr inte rekommendera Worb5 som leverantör....
Velkommen i gjengen...

Nå har du også opplevd hvorfor ingen renovering/ombygging etc bør gjøres om sommeren, men om vinteren...

Har selv brukt måneder på å vente, så jeg vet hvordan du har hatt det!

Men nu er alt så meget bedre!

Lykke til med scooteren!
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
moorflax
Lärling
Lärling

Post by moorflax »

Hur går det med renoveringen?
Vi vill se fler uppdateringar!
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
Lärling
Lärling

Post by DP »

moorflax in da house:
Hur går det med renoveringen?

Ett rätt hårt stiltje just nu!!!

All plåt är i princip plåtrent, insidan vid motor, under sadeln & framskärmens insida lackad klarröd motoremalj, håller på som värsta hamstern att samla på mig delar, en extra uppsätting fälgar som ska lackas röda & få whitewall däck, lite olika Hot Rod & Kustom tillbehör som kanske hittar en plats på scooten, ett reservhjulskit är införskaffat, fått det droppade styret från Worb5, ett gäng olika broms & kopplingsgerpp att välja mellan, gummihandtag allt från Piaggio loggo gråa orginal, Renthal i två olika gråa nyanser till röda metallflake från 70-talet att välj mellan. Sadeln som Johan håller på med blir sådär "mexikanskt" cool....

Motorn har jag fortfarande lite ångest med vad det ska bli av, Malossi cylinder, förgasare, koppling & utväxling är här men jag är lite sugen på att köra ett reed insug och en annan vev, vet inte riktigt vad fördelarna är och om det är värt att gå den vägen på en maskin som bara kommer att rulla på träffar lite här & där. Tändningen vill jag ha en ny brytarlös men ska nog vänta till jag köpt vev så att allt pasar, Polini pipan jag köpt ser rätt ut (med en viss modifikation) men en down forward skulle inte vara helt fel....

Jag har lite för mycket på bordet just nu och ser faktiskt fram mot vintemörkret så jag kan sitta och pula med mina hojar i verkstan på kvällar & helger, just nu ska gräs klippas, äpplen plockas, rabatter rensas och sånt där lantligt tjafs....

DP says: Spenderar en hel del tid på att hitta en T22 eller T24'a just nu...
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

Igår var det lite av julafton på Mosta Hill först & främst kom tillslut mitt kakel till köket från Italien, 2 varma röda nyanser till allt det vita, hoppas min snickare sätter upp det i helgen. Men bäst var nog lådan med Japanska Dammtrax hjälmar (www.dammtrax.com) i den låg det en GT blå med vit stjärna med ett extra blått visir, en Street i silver & svart och bara coolast av alla en Slip i mattröd med leopard inredning, både Slip & Street hade fulglasögon inkluderade. Dom här krukorna är bara såååå cult i Japan & Jänkarna köper upp Dammtrax Jet i parti & minut så att få några till Sverige var knappt att tänka på men den gode Niclas i Smygehamn fixade, TACK Niclas....

Image
Image

DP says: Hjälm nummer 59, 60 & 61 på hyllan....
Last edited by DP on Thu 04 Sep 2008, 16:29, edited 2 times in total.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

I Hong Kong är den typen av hjälm likt den blå/vita tokpoppis, dock passar det sällan våra orunda huvuden.
Hur är det med dessa?
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

calle in da house:
dock passar det sällan våra orunda huvuden. Hur är det med dessa?

Jag måste nog säga att dom inte är helt off, jag drar en L i öppna krukor och M i integral (vill ha duktigt tajta hjälmar när det går fort), dom här är ju one size fits all det kommer med lite olika inlägg så att man kan "justera" storlekarna, den blåa GT passar som en handske, den silver kunde vara lite större men det går nog att justera, den vill jag gärna kunna ha över en keps, den röda är väldigt liten då det är en dammodell men den kommer mest att bli "passagerarkruka". Kvalliten är riktigt grym, glasfiber skal, otroligt blanka & fina lackeringar så det är absolut inte junk som dom billiga NTN eller vad dom där Kina vurpollonen heter som finns lite här & där. Kommer att beställa en laddning med Jet Low & Speed Wheel i lite olika färger nu när jag vet passformen, vi kommer nog även att ta in några modeller till Starol för nästa sässong....

Tänk om man hade en vovve, Enzo bara vägrar bära hjälm, han har 9 liv hävdar han.....

Image

DP says: Gillar dom här skarpt....
moorflax
Lärling
Lärling

Post by moorflax »

Den mattröda var ju helt rätt!
Hittade inte så mycket när jag sökte på google om dessa.
Finns det ingen amerikansk eller engels webshop som säljer dessa?

VILL HA NU!
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
Lärling
Lärling

Post by DP »

moorflax in da house:
Finns det ingen amerikansk eller engels webshop som säljer dessa?

Jag har inte hittat någon, vet att Chica www.chicacustomcycles.com tar hem dom till USA men om han har någon webshop vet jag inte. Min kompis Niclas kommer att ta hem en laddning i vinter, tydligen har den enda som kan Engelska på Dammtrax just slutat så han har lite komunikationsproblem med dom just nu men jag återkommer när nästa ladding är på G....

DP says: Vem vill INTE ha en sån cool kruka....
Post Reply