Honda Innova - min femte scooter på fem år

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

P.E wrote:Ha ha!
Jag skrattar igenkännande.
Jag har en gråmetallic bil och hade tills förra veckan en gråmetallic Mc.
Röd bil och röd Vespa. Den snabbaste färgen på båda.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

puttepj wrote:
blizzy wrote:väntar på min nya,får den på onsdag 15/4
http://www.hondamc.com/homc/templates/M ... _9562.aspx
Nedräkningen har börjat... Kul, hoppas att du gillar den. Skönt med lite större tank. Innovans 3.7 liter är nog dess största minus. Det är inte ovanligt med 2 tankningar om dagen för mig och då skulle dryga 6 liters smaka mumma..

/putte
ja,nu har jag hämtat den och körde hem den,riktigt trevlig och riktigt kul att köra,mkt välbalanserad,faktiskt riktigt nöjd med den!
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

P.E wrote:Ha ha!
Jag skrattar igenkännande.
Jag har en gråmetallic bil och hade tills förra veckan en gråmetallic Mc.
Jag funderar på det här med inkörning av Innovan.
Somliga säger att man ska följa instruktionsboken till punkt och pricka
medans somliga "motorexperter" påstår att en motor ska köras in hårt
med mycket accelerationer och motorbroms.
Hur har du/ni kört in era Innovor?
Det är nog inga konstigheter med inkörningen egentligen. Det är ju en 4-taktare med fartvindskylning så det är knappast så mycket special det handlar om... Inte ligga och segdra i onödan, inte övervarva i onödan, gärna variera vartalen så mycket som möjligt d.v.s. inte bara ligga och nöta på ett konstant varv.

Själv tänkte jag en del på att låta motorn bli varm på tomgång med lite, lite hjälp-gasning för att få upp oljetryck, innan jag gasade iväg, men faktum är att jag inte tror det har någon större påverkan. Jag tror att motorn når nödvändig arbetstemp och oljetryck rätt fort, så att det tillfredsställde snarare mitt ordningssinne...

/putte
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Post by PapaD »

PE skrev ...Somliga säger att man ska följa instruktionsboken till punkt och pricka
medans somliga "motorexperter" påstår att en motor ska köras in hårt
med mycket accelerationer och motorbroms.
Hur har du/ni kört in era Innovor?


Hej.
Jag vet att det finns heta debatter bland självutnämnda experter inom området. Jag försöker bara använda sunt förnuft och litar på att Hondas ingenjörer inte lärt sig motorteknik på forumsdiskussioner utan i laboratorium och genom att mäta vad som händer vid inkörning av en motor. Lita på boken mer än alla förståsigpåare, det är mitt råd. Jag höll igen mycket fram till 50 mil, litet fram till 100 mil och gasade fullt därefter. Jag tyckte den gick bättre och bättre till ungefär 200 mil. Jag tror det beror på oljan; ju bättre olja desto längre inkörningsperiod. Men det är inga stora skillnader jag talar om, det kan likväl vara inbillning. Den är EXTREMT vindkänslig om vi säger så.

Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

PapaD wrote:Jag tyckte den gick bättre och bättre till ungefär 200 mil. Jag tror det beror på oljan; ju bättre olja desto längre inkörningsperiod. Men det är inga stora skillnader jag talar om, det kan likväl vara inbillning. Den är EXTREMT vindkänslig om vi säger så.

Mvh
PapaD
Jag har precis samma känsla som du, att den går bättre och bättre med tiden. Jag är uppe i 160 mil och eftersom jag har en GPS som loggar rutter kan jag också se att mina topp och snitthastigheter generellt ökar. Dock vet jag inte hur mycket som spelar in att jag lärt mig att utnyttja cykelns dragområden...
Och jag är också 100% enig om att vinden har den absolut största påverkan, mycket mer än sittställning och last.

Appropå last. Min cykel har lite obalans vid ärliga 55km/h. Kör man med en hand på styret har jag känslan av att den wobblar lite. Kör man med 2 händer, snarare ren obalans.

Jag påpekade det när det var dags för 100mila service och man lovade att kolla om det var något man kunde hitta.
När jag lämnade in cykeln på morgonen tog kundmottagaren loss tändningnyckeln från knippan och lämnade tillbaka resten. Sen ringde han någon timme senare och talade om att man hade provkört och ansåg att det var min toppbox som förorsakade problemet. Tydligen ett vanligt problem på budhojar med toppbox. Tyvärr kunde dom inte köra utan boxen eftersom jag 'glömt' lämna nyckelt till boxen - suck.....

Nåväl man påstår att man inte hittade något övrigt fel och jag har inte hunnit att provköra utan box eftersom jag alltid har en massa skräp med mig när jag åker, men jag skall testa.

Jag har rullat på framhjulet och visuellt tittat efter ett skevande eller ovalt hjul. Fälgen verkar vara så rak och rund och fin som den skall vara men jag noterar att däcket är en aning högre på ett ställe. Det handlar kanske om någon millimeter och jag vet inte om det har påverkan.

Först och främst skall jag köra en testsväng utan box för att se om det stämmer. Är obalansen kvar skall jag nog låta verkstan kolla på den igen...

Det som kanske talar för att de faktiskt har rätt, är att jag då och då överlastar boxen dvs lägger i mer vikt än den är rekommenderad för.
I går t.ex. blev jobbryggan med laptop, lite lull lull och 2 flaskor vin, lite tung. Då upplever jag det som om obalansen försvunnit eller näst intill förvunnit.
Det här är inte ett jätteproblem. Det är ingen grov obalans, bara så mycket att jag reagerar på det eftersom cykeln i övrigt är rätt stadig.

/putte
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

puttepj wrote: Sen ringde han någon timme senare och talade om att man hade provkört och ansåg att det var min toppbox som förorsakade problemet.
Toppboxar är ett klassiskt problem när det gäller stabilitetsproblem på alla typer av hojar. Boven i dramat är att de är placerade längst bak, dvs. så långt ut från tyngdpunkten som möjligt. Det är precis tvärtom mot vad som är önskvärt för stabilitetens skull. Här vinner ett rymligt utrymme under sadeln stort. Ett bättre alternativ än toppbox är att fästa en väska på tunneln mellan benen. Även en pakethållare på framskölden är bättre än toppbox där bak.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

Bergfors wrote:
puttepj wrote: Sen ringde han någon timme senare och talade om att man hade provkört och ansåg att det var min toppbox som förorsakade problemet.
Toppboxar är ett klassiskt problem när det gäller stabilitetsproblem på alla typer av hojar. Boven i dramat är att de är placerade längst bak, dvs. så långt ut från tyngdpunkten som möjligt. Det är precis tvärtom mot vad som är önskvärt för stabilitetens skull. Här vinner ett rymligt utrymme under sadeln stort. Ett bättre alternativ än toppbox är att fästa en väska på tunneln mellan benen. Även en pakethållare på framskölden är bättre än toppbox där bak.

/Jörgen
Hej Jörgen.

Jag antar att du har rätt. Mitt problem med obalans är rätt marginellt, det handlar mest om att jag vill få klart för mig om det beror på boxen eller någon fel på hojen. Större problem än så är det nog knappast.

I mitt fall är nog boxen enda alternativet för vardagligt bruk. utrymmet under sadeln är så litet på Innovan att det finns plats för typ ett tändsticksplån när jag lagt dit mina lås....

Jag har också den största box jag kunde få dit, 45L och är det nu boxen det handlar om så påverkar det.
Däremot har jag bara problemet vid runt 55 km/h inte över eller under.

Skall ut på ett ärende idag på dagen. Banne mig om jag inte skall ta bort boxen och se om det gör skillnad.

/putte
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

puttepj wrote: Jag har också den största box jag kunde få dit, 45L och är det nu boxen det handlar om så påverkar det.
Däremot har jag bara problemet vid runt 55 km/h inte över eller under.
Du ska vara glad om du bara får smärre vibrationer i vissa farter. Att överlasta en toppbox eller ha en för stor toppbox kan vara rent livsfarligt. Det kan i värsta fall leda till wobbling som inte går att häva.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

Nu har jag varit ute och rullat en dryg mil utan box och märkte ingen skillnad. För att verkligen känna skillnaden så satte jag dit boxen igen och körde samma sträcka en gång till.
Märker fortfarande ingen skillnad och avskriver boxen som orsak till min obalans.

Det kan vara värt att tänka på att jag ev överreagerar, att någon annan skulle säga att det är så lite att det hör till den här enkla modellen av skoter.
Personligen tror jag att det handlar om att framdäcket är aningen ovalt, inte fälgen, utan bara att själva däcket bygger lite för högt på ett ställe och därmed är inte hjulet helt runt.

Även detta kan vara inom felmarginalen och inget att bry sig om men jag skall nog ta ytterligare ett snack med MC-butiken...

/putte
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Tror det är helt normalt; alla 2-hjulingar wobblar lite då och då och antagligen är wobblingsfrekvensen kring 50km/h för innovan.

Även min GTs 250 som väger säkert över 150 kg och är byggd som en tank wobblar lite smått då och då, speciellt vid inbromsning.

Om verkstaden inte hittade något att anmärka på är det kanske så att du fortfarande är van vid lite större, stabilare motorcyklar.
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Post by PapaD »


Putte skrev
....Det kan vara värt att tänka på att jag ev överreagerar, att någon annan skulle säga att det är så lite att det hör till den här enkla modellen av skoter.
Personligen tror jag att det handlar om att framdäcket är aningen ovalt, inte fälgen, utan bara att själva däcket bygger lite för högt på ett ställe och därmed är inte hjulet helt runt.


Min känns litet "toppig" i fram vid vissa farter. Inte direkt vobblig, mer som om däcket/fälgen är ngt oval. Jag tror det är egenfrekvens i konstruktionen. Det är ju trots allt en damcykelkonstruktion, med fjädring dessutom, det blir ju utrymme för litet svaj. Klassiskt scooterproblem tycker jag, du skulle prova en px200 den är etter värre det lovar jag! :-) Jag instämmer med Victor: om inte Honda hittat ngt och du inte kan mäta ngt fel så är det nog inget att bry sig om.

Jag köpte nyss en Honda 125 från 80-talet och när jag körde hem den reflekterade jag över hur otroligt stum och styv den kändes. Rak liksom, den går som en kniv på vägen. Det är nog så att scooter o mc, det är olika helt enkelt. På gott o ont.

Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

PapaD wrote:
Putte skrev
....Det kan vara värt att tänka på att jag ev överreagerar, att någon annan skulle säga att det är så lite att det hör till den här enkla modellen av skoter.
Personligen tror jag att det handlar om att framdäcket är aningen ovalt, inte fälgen, utan bara att själva däcket bygger lite för högt på ett ställe och därmed är inte hjulet helt runt.


Min känns litet "toppig" i fram vid vissa farter. Inte direkt vobblig, mer som om däcket/fälgen är ngt oval. Jag tror det är egenfrekvens i konstruktionen. Det är ju trots allt en damcykelkonstruktion, med fjädring dessutom, det blir ju utrymme för litet svaj. Klassiskt scooterproblem tycker jag, du skulle prova en px200 den är etter värre det lovar jag! :-) Jag instämmer med Victor: om inte Honda hittat ngt och du inte kan mäta ngt fel så är det nog inget att bry sig om.

Jag köpte nyss en Honda 125 från 80-talet och när jag körde hem den reflekterade jag över hur otroligt stum och styv den kändes. Rak liksom, den går som en kniv på vägen. Det är nog så att scooter o mc, det är olika helt enkelt. På gott o ont.

Mvh
PapaD
Jag har redan mentalt lagt ner det hela. Problemet är mycket litet, du skriver att du har lite tendensen (och min är också väldigt liten) på samma modell. Låter solklart att jag helt enkelt känner efter lite för mycket..
Och faktum är och kvarstår. Det här är inget problem. Är det normalt kommer jag att kunna leva med det utan problem.
Jag gillar hela konceptet runt Innovan och accepterar dess för och nackdelar.

/putte

PS. Tack alla för goda råd, förklaringar och tips.
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

Fast PapaD. damcykelkonstruktion... Att få det i ansiktet när man börjar närma sig åldern då man måste sitta och kissa, det här är inte bra för mitt ego :-D
P.E
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 11
Joined: Wed 15 Apr 2009, 18:59

Post by P.E »

Nu har jag kört Innova för första gången.
Det blev c.a 7 mil från handlaren och hem på olika typer av vägar.

Jag har ju frågat om inkörning tidigare och de första 3 milen gick på
90 väg i lätt motvind så var jag kluven angående hur jag skulle köra.
70-80 km/h och sega på fyran eller gå ner till c:a 60 på trean,men jag försökte variera växel och hastighet så gott det gick.

Om det nu är så bra kvalitet på hondamotorn borde det inte spela så stor roll.

Mina första intryck annars är enbart positiva.
Prestanda och ljud (låter riktigt skönt) är ungefär som jag förväntat mig.
Och bensinförbrukningen efter första 7 milen verkar vara ännu lägre än väntat.

Väntar nu bara på några grader till samt att hojen blir inkörd,då blir det åka av.

Vi hörs/P.E
puttepj
Entusiast
Entusiast
Posts: 239
Joined: Sun 29 Jun 2008, 11:50

Post by puttepj »

P.E wrote:Nu har jag kört Innova för första gången.
Det blev c.a 7 mil från handlaren och hem på olika typer av vägar.

Jag har ju frågat om inkörning tidigare och de första 3 milen gick på
90 väg i lätt motvind så var jag kluven angående hur jag skulle köra.
70-80 km/h och sega på fyran eller gå ner till c:a 60 på trean,men jag försökte variera växel och hastighet så gott det gick.

Om det nu är så bra kvalitet på hondamotorn borde det inte spela så stor roll.

Mina första intryck annars är enbart positiva.
Prestanda och ljud (låter riktigt skönt) är ungefär som jag förväntat mig.
Och bensinförbrukningen efter första 7 milen verkar vara ännu lägre än väntat.

Väntar nu bara på några grader till samt att hojen blir inkörd,då blir det åka av.

Vi hörs/P.E
Kul att du är nöjd så här långt.
Du behöver knappast ha några fjärilar i magen pga växelval när det gäller inkörning. Man pinar inte uppåt eller neråt och undviker allt för monotona varvlägen. Svårare än så är det inte att köra in en 4-taktare.

Sen har ju modellen ett grundmurat rykte för sin tålighet.

/putte
P.E
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 11
Joined: Wed 15 Apr 2009, 18:59

Post by P.E »

Nöjd är som det känns nu bara förnamnet.
Körde c:a 3km på grusväg (rullgrus) hur stadigt som helst.
Sedan körde jag c.a 6km på en riktigt smal kurvig asfaltsväg och,ja den
sträckan med Innovan var nog bland det roligaste jag kört på länge.

Mvh/P.E
P.E
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 11
Joined: Wed 15 Apr 2009, 18:59

Post by P.E »

Hur går det med era Innovor.
Min har rullat 20mil första veckan.
Tankade för första gången efter 12mil och fick i 2,4l soppa = 0,2l/mil.
Blir allt mer nöjd med köpet allt eftersom vädret blir skönare.

Mvh/P.E
PapaD
Entusiast
Entusiast
Posts: 171
Joined: Mon 26 May 2008, 11:32
Location: Karlskoga

Post by PapaD »

Jodå, tackar som frågar. Vi kanske ska ha en egen tråd för snicksnacket/dagboksanteckningarna, den här är ju om Tretjacks "nya" Innova. Nästa man skapar en ny: Innovaförare spekulerar eller något. :-)

Jag har 560 mil bakom styret nu, 560 mil ren glädje... Ja, förutom de två punkteringarna. Och 100 mil i minusgrader var inte alltid kul. Och regn. Rätt tufft liv faktiskt när man tänker på det.
8)
Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
servin
Drömmare
Drömmare
Posts: 8
Joined: Tue 05 May 2009, 16:11
Location: skåne

Post by servin »

PapaD wrote:Jodå, tackar som frågar. Vi kanske ska ha en egen tråd för snicksnacket/dagboksanteckningarna, den här är ju om Tretjacks "nya" Innova. Nästa man skapar en ny: Innovaförare spekulerar eller något. :-)

Jag har 560 mil bakom styret nu, 560 mil ren glädje... Ja, förutom de två punkteringarna. Och 100 mil i minusgrader var inte alltid kul. Och regn. Rätt tufft liv faktiskt när man tänker på det.
8)
Mvh
PapaD
Hej PapaD

Jag har jobbependlat i ett år med en eumoppe nu (ca2mil enkel resa) och nu när jag köpt Innovan så monterade de på värmehandtag på den och jag kan bara säga att det är bland det goaste jag har upplevt på 2hjul.
Nu blir det inte så fruktansvärt kallt här i Skåne men ska man pendla i ur o skur, så är det helt underbart att inte frysa om fingrarna.
Kan bara rekommendera det till alla som kör 2hjulingar.
Få se om man pyntar till raggsockarna med en värmeslinga också, så man kan få cirkeln sluten och tar highscoore på "gubbstatuslistan"på jobbet... :grin:
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

servin wrote:
PapaD wrote:Jodå, tackar som frågar. Vi kanske ska ha en egen tråd för snicksnacket/dagboksanteckningarna, den här är ju om Tretjacks "nya" Innova. Nästa man skapar en ny: Innovaförare spekulerar eller något. :-)

Jag har 560 mil bakom styret nu, 560 mil ren glädje... Ja, förutom de två punkteringarna. Och 100 mil i minusgrader var inte alltid kul. Och regn. Rätt tufft liv faktiskt när man tänker på det.
8)
Mvh
PapaD
Hej PapaD

Jag har jobbependlat i ett år med en eumoppe nu (ca2mil enkel resa) och nu när jag köpt Innovan så monterade de på värmehandtag på den och jag kan bara säga att det är bland det goaste jag har upplevt på 2hjul.
Nu blir det inte så fruktansvärt kallt här i Skåne men ska man pendla i ur o skur, så är det helt underbart att inte frysa om fingrarna.
Kan bara rekommendera det till alla som kör 2hjulingar.
Få se om man pyntar till raggsockarna med en värmeslinga också, så man kan få cirkeln sluten och tar highscoore på "gubbstatuslistan"på jobbet... :grin:
Även jag har monterat värmehandtag på min GTs 250, och det är oslagbart när det är vinter. Dock monterade jag inte dem före vintern var över här i Rom, så nu när vi har 25 grader är det helt uteslutet att slå på dem.

Har postat en tutorial här någonstans om hur man går tillväga för att montera dem.
servin
Drömmare
Drömmare
Posts: 8
Joined: Tue 05 May 2009, 16:11
Location: skåne

Post by servin »

victor wrote:[
Även jag har monterat värmehandtag på min GTs 250, och det är oslagbart när det är vinter. Dock monterade jag inte dem före vintern var över här i Rom, så nu när vi har 25 grader är det helt uteslutet att slå på dem.

Har postat en tutorial här någonstans om hur man går tillväga för att montera dem.
Om det finns intresse att montera värmehandtag på en Innova så kan jag nog blotta mina kåpor på moppen och slänga upp ett par bilder vid intresse. Tror inte att det är så svårt att montera dit faktiskt.
Ha ett
servin/
Post Reply