Bertil, en Vespa 50 R -74

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Gaaahhhh.... :x

Humbrolfärgen jag köpte var rena skämtet! Ingenting stämde när jag försökte måla blommor och blad idag: orange blev röd när den målades på, ljusgrön blev jag-vet-inte-vad o s v. Det blev lacknafta och trasa över alltihop till slut... Jag satsar på att prova med nya färger imorgon. Panduro hobby har några färger som heter Folkart Enamels (se länk). Någon som har provat dessa eller har några andra färger att rekommendera? Tack på förhand för tips!

http://www.pandurohobby.se/order/Catalo ... jn=J&lay=1

Image

Image
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Men rödorange skulle också ha sett snyggt ut! Gaaahh! Dit for den fina blomsterbilden. Nåväl, följande blir säkert snygg den också.

Har du grönt i mitten på det blåa fältet på stora blomman? Skippa det i så fall, ser snyggare ut med rena färgfält.

Om jag ser fram emot att få låna den här nästa sommar!! :P :P :P
Terraplane Blues

vespaco wrote:Men rödorange skulle också ha sett snyggt ut! Gaaahh! Dit for den fina blomsterbilden. Nåväl, följande blir säkert snygg den också.

Har du grönt i mitten på det blåa fältet på stora blomman? Skippa det i så fall, ser snyggare ut med rena färgfält.

Om jag ser fram emot att få låna den här nästa sommar!! :P :P :P
Gaaahhhh!

Nej, fyfan - det såg för djävligt ut!

Aha, där ser man hur otroligt dåligt man målar - det gröna i mitten på det klotrunda blå fältet skall föreställa landområde på en planet som heter Tellus, om det namnet kanske klingar bekant? Hört talas om jordglob? Men eftersom Finland uppenbarligen ligger på Mars eller nå't, är det kanske inte så lätt att hålla reda på... *hmpf!* :grin:

Finns Bertil kvar nästa sommar är han din så länge du vill! :wink:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jaså, det var jordgloben det föreställde... ups, sorry... Nåväl, det var tydligen en alltför fin detalj för att kunna urskiljas ända härifrån (Mars). Mjäe, håll det stilrent tycker jag, alltför mycket pjoskiga detaljer blir bara en soppa. Man skurrar ju omkring på skönheten och folk hinner inte se allt det fina då. De där fina girlanderna gillar jag massor och blommor ligger alltid nära mitt hjärta. Visst kommer Bertil att bli fin!
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Hur går det, har du gett upp?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Terraplane Blues wrote:Gaaahhhh.... :x

Humbrolfärgen jag köpte var rena skämtet! Ingenting stämde när jag försökte måla blommor och blad idag: orange blev röd när den målades på, ljusgrön blev jag-vet-inte-vad o s v.
ibland får man stryka på en tredje gång.. :smile:
Last edited by fritte on Wed 01 Aug 2007, 19:14, edited 1 time in total.
Terraplane Blues

Bengan wrote:Hur går det, har du gett upp?
Nejdå, absolut inte. Jag tappade bara sugen tillfälligt i och med att det inte blev som jag ville. Återupptar arbetet när jag har tid och lust igen. Har fått lite andra ideér... :smile:
fritte wrote:ibland får man stryka på en tredje gång.. :smile:
He-he...he...h...och det säger du nu? :/ Det märkliga med humbrolfärgerna var att de såg helt perfekta och korrekta ut i burkarna. Och provade man att måla på något annat underlag än Vespan såg det lika perfekt ut. Men...så fort färgen applicerades på den turkosa lacken fick humbrolfärgerna en helt annan nyans (och då snackar vi verkligen helt annan!). Kanske det kan vara den starkt turkosa lacken på Bertil som lurar ögat? Ja, inte vet jag...

Jag ska verkligen ta och prova Panduro Hobbys färg "Folkart Enamels" som de saluför. Provat den? Vet inte om Panduro Hobby finns i världsmetropolen och universums mittpunkt - Stockholm - men här i Malm...på bondvischan ligger det mitt i byn (andra styckesvägen till höger efter Truls Trulssons kostall). Verkar vara svårt att direktlänka till färgen, men den finns under "Huvudkatalog". Vad tror man om den? :?

http://www.pandurohobby.se/
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

stryker du humbrol till full täckning blir det OK.
Terraplane Blues

fritte wrote:stryker du humbrol till full täckning blir det OK.
Så du tror att det knallröda i blommorna plötsligt skulle bli orange av ytterligare ett par strykningar? Det har jag faktiskt svårt att tro. Jag ska ge Panduros färg en chans först, sen provar jag eventuellt Humbrol igen. Tack iallafall... :smile:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

det blir lite kletigt, men visst täcker Humbrolen

Image[/URL]
Terraplane Blues

fritte wrote:det blir lite kletigt, men visst täcker Humbrolen

http://img258.imageshack.us/img258/8793/humbrolgg6.jpg
Snyggt, nästan lite åt allmogehållet till. Har du gjort det där på fri hand, eller efter mönster? Jag skissade först med blyertspenna och målade först efter att jag var nöjd med linjedragningarna. Suddgummi funkade fint mot grundlacken...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

På fri hand, det är ett eget mönster (tror jag?) som jag brukar "återanvända", här på en portfölj
Image
som du, skissar jag först, annars blir propotionerna lätt fel
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Terra, du kunde ju måla den där turkosa på en en överlopps litet större plåtbit och använda den som testunderlag. Då behöver du inte gnida bort det från Bertil om det kör till sig igen. Då kan du också testa Frittes tips om flera lager ovanpå av Humpf*-färgen och se hur det ser ut. Och då kan du göra det samtidigt med båda färgerna. Och sedan ha testbiten på väggen som modern konst efteråt. :)
Terraplane Blues

fritte wrote:På fri hand, det är ett eget mönster (tror jag?) som jag brukar "återanvända", här på en portfölj
http://img473.imageshack.us/img473/6755/vskagf9.jpg
som du, skissar jag först, annars blir propotionerna lätt fel
Wow, skickligt!

Jag har iallafall kommit fram till att det hela kommer att ta mycket lång tid att måla (bara det lilla jag målade tog 4-5 timmar). För att göra det litet enklare för mig har jag funderingar att göra det mer basic, ungefär som Jimi Hendrix Strata, som han själv hade målat och sedermera eldade upp på Montereyfestivalen 1967 (se kopia nedan):

Image
vespaco wrote:Terra, du kunde ju måla den där turkosa på en en överlopps litet större plåtbit och använda den som testunderlag. Då behöver du inte gnida bort det från Bertil om det kör till sig igen. Då kan du också testa Frittes tips om flera lager ovanpå av Humpf*-färgen och se hur det ser ut. Och då kan du göra det samtidigt med båda färgerna. Och sedan ha testbiten på väggen som modern konst efteråt. :)
Bra idé! Men att måla samtidigt med två färger är en omöjlighet för oss män (simultankapacitet saknas från födseln påstår honkönet). Nåja, jag förstår hur du menar... :wink: Men det där att hänga upp provbiten på väggen vet jag inte (även om jag har haft extremt konstiga saker på väggen - du hade trillat av stolen om du visste...) :grin:
Terraplane Blues

Så här ser Bertil ut för närvarande. Det kommer att bli betydligt mer mönster och grejer innan han är klar. Insidan av skölden är klart snyggast hittills, men det glömde jag att fotografera av... :wink:

Image
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Underbart!

Kärlek och fredsmeddelande fordon behövs i dagens värld!

Ser fram emot fortsättningen...
Terraplane Blues

calle wrote:Underbart!

Kärlek och fredsmeddelande fordon behövs i dagens värld!

Ser fram emot fortsättningen...
Tack, Calle! Ska se om jag inte kan ta några bilder av de övriga sidorna också. Där är ännu mer fredliga budskap på vänstersidan - och visst behövs mer sånt i dagens hårda värld! Jag är orolig att jag inte ska hinna få den klar till East Grevie Supers Annual Mopperun nr 8, i Östra Grevie den 15/9, vilket hela tiden har varit målet. Jag får måla snabbare helt enkelt... :grin:
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by P Plutt »

Vad har hänt med Bertil?
PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
[url=http://www.spritmonitor.de/en/detail/298320.html][img]http://images.spritmonitor.de/298320.png[/img][/url]
Terraplane Blues

P Plutt wrote:Vad har hänt med Bertil?
PP
Bertil lever och frodas, men tyvärr har projekt Bertil blivit stillastående och duktigt försenat p g a sedvanlig tidsoptimism. Som det ser ut nu får jag vara glad om Bertil är igång till vår/sommar. Det återstår en del målningsarbete på Bertil - sedan tillkommer allt övrigt renoveringsarbete såsom motortrimning, kabelstam- och vajerbyte m m. Så här ser Bertil ut i skrivande stund:

Image

Image

Image

Image

Som synes har jag i stort sett frångått de ursprungliga målningsplanerna (VW- bussen) och istället målat grejer efter eget huvud. Det är både tidsödande och tröttsamt att måla blommor och annat smått på fri hand, så f n har jag varken tid eller lust att fortsätta. Väntar på att inspiration och tid återkommer... Tips på mönster eller andra målningsidéer mottages tacksamt! :grin:

Scooterhälsningar!
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Grymt! Man ser iofs inte högersidan men för övrigt ser den ju klar ut. Det måste ha tagit hundratals timmar att måla alla små figurer och detaljer, bra jobbat!

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Terraplane Blues

anders2011 wrote:Grymt! Man ser iofs inte högersidan men för övrigt ser den ju klar ut. Det måste ha tagit hundratals timmar att måla alla små figurer och detaljer, bra jobbat!

//Anders
Tackar, tackar!

Högersidan är i stort sett klar. Där är bl a en massa stjärnor, en regnbåge, några kärleksbudskap m m. Det som återstår är framskärmen och en del på insidan av benskölden (styret är klart, men jag har tyvärr ingen bild på det).

Vet inte hur många timmar jag har lagt ned hittills. Hundra timmar låter väl kanske litet väl mycket, men om man räknar in riktning och spackelarbete, så hamnar man säkert där. Jag offrade väl en 4-5 lediga dagar i september till detaljmålning och sedan har det i princip stått stilla. Det får ta den tid det tar! :grin:
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Coolt, Fredrik, coolt! Du har varit så tyst ett tag nu, jag var nästan lite orolig att du var sjuk eller kär eller något liknande :-) Men du har tydligen varit fullt upptagen med att måla Berra. En så´n här Vespa har jag aldrig sett tidigare!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Terraplane Blues

jencla wrote:Coolt, Fredrik, coolt! Du har varit så tyst ett tag nu, jag var nästan lite orolig att du var sjuk eller kär eller något liknande :-) Men du har tydligen varit fullt upptagen med att måla Berra. En så´n här Vespa har jag aldrig sett tidigare!
/jens
Tackar och bugar, Jencla!

Nix, har varken varit sjuk eller blivit kär (har lovat mig själv att aldrig bli det fler gånger) - utan helt andra yttre faktorer (läs arbete/studier/resande) har gjort att jag har fått ställa scooterintresset åt sidan ett tag.

Nej, en Vespa som Bertil har världen nog aldrig skådat förr, he-he! Jag vet inte vad jag skall tycka om Bertil egentligen. Fulsnygg, kanske? Det blev kanske för mycket Kalle Anka över det hela? Jag blir bergis utskrattad när jag puttrar omkring på Bertil så småningom - men det kan jag bjuda på... :wink:
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jag tycker det ser helt bra ut. Fortsätt nu bara så att jag har något att köra med nästa sommar! :wink: :wink: :wink:

Är det Snobbens vän Woodstock som du målat?
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

stackars bertil,d e synd om honom,att han ska behöva se ut så där... :wink:
fast d e ju synd om husse oxå,som ska behöva åka på honom :grin:
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Post Reply