De 10 bästa Scooterlåtarna genom tiderna
Okej, vill du vara vänlig och förklara för mig hur mina åsikter (en människa du inte känner) kan fästa en sådan stor vikt vid ditt känsloliv att det upptar en del av din tid, tänkande och känslor på sättet som det gör? Mina åsikter kan omöjligt vara värda det bemödandet, kan jag tycka. Förklara gärna hur du resonerar och hjälp mig att förstå.mamba wrote:Nej, jag märker att du inte kan det. Och det tycker jag är beklagligt.
Tack på förhand!
Mvh
Nej, varför skulle jag förklara det?! Jag tycker och känner så, det får du helt enkelt acceptera! Du får väl för fasen inse att folk reagerar när du uttalar dig på det sätt du gör? Det är ju bara att kolla hur andra skriver här! Skillnaden är ju uppenbar.
Dessutom visar ju din undersökning att tydligen fler tycker som jag. Och då har jag inte ens röstat!
Tjena hej! Klart slut.
Dessutom visar ju din undersökning att tydligen fler tycker som jag. Och då har jag inte ens röstat!
Tjena hej! Klart slut.
-
- Administrator
Såja, lugna nu ner er. Jag tror jag tolkar det rätt om jag säger att ni båda hetsar upp er i onödan (Fast jag måste nog säga att du började, Fredrik)
Vad det gäller köpande av kit så har jag under 10 års scooterism inte träffat på en enda människa som skulle ha gjort detta på något tragiskt sätt. Visst finns det väl de som anammat vissa delar av "Scooterkulturen" som de inte visste att de gillade innan, men är det så negativt egentligen?
Själv började jag lyssna på Specials o Selecter 1983 ungefär, långt före moppeåldern. Scooter blev så småningom något som kom in i min värld via musiken. När jag väl köpt min Rally blev jag inbjuden till Scooter Club Göteborgs onsdagsträffar på Oji. Sen blev det Run&Race -99, fasen vad roligt vi hade. Nästa år var jag med o arrangerade...
Northern Soul började jag lyssna på via scooterscenen. Hade inte kommit dit innan. Gör det mig till ett "offer"? Skulle inte tro det. Snarare fick jag mer på köpet än jag önskade när jag köpte min Rally.
Numera lyssnar jag på nästan allt (som inte är för elektroniskt). Ska, Soul, Garage, Surf o Exotica är väl det som snurrar mest hemma med lite gammelhårdrock ibland. I Garaget brukar Stooges funka bra. Senast inköpta platta är en Yngve Stoor hittad på en loppis på Gotland.
För övrigt är väl Fine Young Cannibals "Good thing" ändå en riktigt scooterlåt. Kolla videon om ni misstror mig =)
http://www.youtube.com/watch?v=xrOek4z32Vg
Fridens liljor
/JM
Vad det gäller köpande av kit så har jag under 10 års scooterism inte träffat på en enda människa som skulle ha gjort detta på något tragiskt sätt. Visst finns det väl de som anammat vissa delar av "Scooterkulturen" som de inte visste att de gillade innan, men är det så negativt egentligen?
Själv började jag lyssna på Specials o Selecter 1983 ungefär, långt före moppeåldern. Scooter blev så småningom något som kom in i min värld via musiken. När jag väl köpt min Rally blev jag inbjuden till Scooter Club Göteborgs onsdagsträffar på Oji. Sen blev det Run&Race -99, fasen vad roligt vi hade. Nästa år var jag med o arrangerade...
Northern Soul började jag lyssna på via scooterscenen. Hade inte kommit dit innan. Gör det mig till ett "offer"? Skulle inte tro det. Snarare fick jag mer på köpet än jag önskade när jag köpte min Rally.
Numera lyssnar jag på nästan allt (som inte är för elektroniskt). Ska, Soul, Garage, Surf o Exotica är väl det som snurrar mest hemma med lite gammelhårdrock ibland. I Garaget brukar Stooges funka bra. Senast inköpta platta är en Yngve Stoor hittad på en loppis på Gotland.
För övrigt är väl Fine Young Cannibals "Good thing" ändå en riktigt scooterlåt. Kolla videon om ni misstror mig =)
http://www.youtube.com/watch?v=xrOek4z32Vg
Fridens liljor
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Jag skulle vilja påstå att alla som svidar ut sig med subkulturella "måsten" har köpt på sig ett sådant kit. Jag uppftattar samtliga fall av subkulturella tillhörigheter och signaler som tragikomiskt, oavsett vilken subkultur det än må gälla. Att andra har en helt annan åsikt är jag varse om. Jag möter inte förtåelse för det, men jag accepterar det.primavera133 wrote:Vad det gäller köpande av kit så har jag under 10 års scooterism inte träffat på en enda människa som skulle ha gjort detta på något tragiskt sätt. Visst finns det väl de som anammat vissa delar av "Scooterkulturen" som de inte visste att de gillade innan, men är det så negativt egentligen?
Finns det överhuvudtaget några s k mods som så småningom inte hamnar i scootersfären? Musiksmak eller modeintresse tycks ofta leda in på både det ena och andra i slutändan, så att alla - oavsett väg in - blir precis likadana. Varför, kan man undra? Det kan väl bara inte slumpa sig så att dessa människor innerst inne har precis samma smak om allt?primavera133 wrote:Själv började jag lyssna på Specials o Selecter 1983 ungefär, långt före moppeåldern. Scooter blev så småningom något som kom in i min värld via musiken. När jag väl köpt min Rally blev jag inbjuden till Scooter Club Göteborgs onsdagsträffar på Oji. Sen blev det Run&Race -99, fasen vad roligt vi hade. Nästa år var jag med o arrangerade...
Hur kan det komma sig? Vad hade du för musiksmak innan dess? Om scooterscenen istället lyssnade på dansband - hade du också börjat med det? Varför, varför inte?primavera133 wrote:Northern Soul började jag lyssna på via scooterscenen. Hade inte kommit dit innan. Gör det mig till ett "offer"? Skulle inte tro det. Snarare fick jag mer på köpet än jag önskade när jag köpte min Rally.
Våga vägra scooterkitet!

- Micool1972
- Entusiast
oooooooh!
vad jag önskar jag vore free as a bird och inte som jag som tyvärr råkar tycka om en massa olika saker som råkar tycka om varandra och som hjälper varandra att bygga upp sig själva som en kultur även om de är oberoende av varandra men stärker varandra och trivs med det för att inte tala om att det verkar fungera...Om jag ändå vore mycket mer sprid i mina intressen så jag kanske kunde få denndära känsla av rotlöshet och splittrad, ge mig denndära känslan av otrygghet.
Kan det vara så att denna glädje och lust som mina intressen och smak har gett mig i nu 27år varit falsk och artificiell. Kan det vara så.
Härmed utnämner jag mig själv till den mesigaste mesen av mesar.
De säger att man ska byta jobb vart fjärde år...jag har varit på mitt i elva nu...
fan vad jag är sorglig.
Vad gör jag för fel, ska jag fortsätta gilla det smala i det stora hela eller gilla det stora inom detta smala. VAARFÖÖÖÖR SKA JUST JAAAG GILLA DETTA, VARFÖÖÖÖR
Jag vill ju va som duuu, gå som duu, le som duuu, duuuuuu
Var köper man ett mainstream kit?
Jag känner att jag har haft detta kittet för länge. Jag menar detta börjar ju bli för många delar. DET ÄR JU FÖR BÖVELEN FLER DELAR ÄN VAD DET ÄR I EN LAMBRETTA!
TILL SALU - 1 st liv med allt som kan samlas ihop inom scooter världen under 27år inklusive sex scootrar varav endast 2 stycken är vanliga nog att duga för de som vill vara som alla andra.
MVH Michaele
vad jag önskar jag vore free as a bird och inte som jag som tyvärr råkar tycka om en massa olika saker som råkar tycka om varandra och som hjälper varandra att bygga upp sig själva som en kultur även om de är oberoende av varandra men stärker varandra och trivs med det för att inte tala om att det verkar fungera...Om jag ändå vore mycket mer sprid i mina intressen så jag kanske kunde få denndära känsla av rotlöshet och splittrad, ge mig denndära känslan av otrygghet.
Kan det vara så att denna glädje och lust som mina intressen och smak har gett mig i nu 27år varit falsk och artificiell. Kan det vara så.
Härmed utnämner jag mig själv till den mesigaste mesen av mesar.
De säger att man ska byta jobb vart fjärde år...jag har varit på mitt i elva nu...
fan vad jag är sorglig.
Vad gör jag för fel, ska jag fortsätta gilla det smala i det stora hela eller gilla det stora inom detta smala. VAARFÖÖÖÖR SKA JUST JAAAG GILLA DETTA, VARFÖÖÖÖR
Jag vill ju va som duuu, gå som duu, le som duuu, duuuuuu
Var köper man ett mainstream kit?
Jag känner att jag har haft detta kittet för länge. Jag menar detta börjar ju bli för många delar. DET ÄR JU FÖR BÖVELEN FLER DELAR ÄN VAD DET ÄR I EN LAMBRETTA!
TILL SALU - 1 st liv med allt som kan samlas ihop inom scooter världen under 27år inklusive sex scootrar varav endast 2 stycken är vanliga nog att duga för de som vill vara som alla andra.
MVH Michaele
Förtydligande: jag är absolut inte ute efter att "mobba" vare sig någon enskild individ eller grupp - sådana otrevligheter vill jag inte vara en del av. Däremot är jag intresserad av att få veta hur det alltid tycks "slumpa" sig så att folk inom en viss subkultur påstår sig ha samma modestil, musiksmak, kulturella, ideologiska och politiska värderingar m m? Jag köper inte att slumpen har orsakat denna unisona hållning. Givetvis handlar det indirekt om påverkan, gruppgemenskap och grupptryck, men det tycks få vara villiga att resonera om av någon outgrundlig anledning.
Vänligen observera att mina åsikter inte endast berör de s k modsen inom scooterkulturen, utan även all form av subkulturella yttringar och tillhörigheter såsom t ex fotbollshuliganer, bikers, punkare m fl - där man "bör" vara på ett visst sätt för att passa in enligt de underförstådda riktlinjer som den aktuella subkulturen vurmar för. Den som påstår att det inte fungerar så, ljuger.
Bör det kanske startas en ny tråd för ämnet för att undvika OT i denna tråd?
Mvh
Vänligen observera att mina åsikter inte endast berör de s k modsen inom scooterkulturen, utan även all form av subkulturella yttringar och tillhörigheter såsom t ex fotbollshuliganer, bikers, punkare m fl - där man "bör" vara på ett visst sätt för att passa in enligt de underförstådda riktlinjer som den aktuella subkulturen vurmar för. Den som påstår att det inte fungerar så, ljuger.
Bör det kanske startas en ny tråd för ämnet för att undvika OT i denna tråd?
Mvh
Tror du det?
Vi tar det igen: Det här ämnet hade som topic:
'De 10 bästa scooterlåtarna genom tiderna'.
Trådskaparen inledde sin tråd med:
'Vilka är dina absoluta Scooter-musik-favoriter?
Skriv en lista på dina 10 bästa låtar som du helst vill höra på scooterträffen, run:et eller när du står och mekar i garaget.'
Var någonstans hittar du en koppling till det som du driver i dina inlägg och det som tråden var skapad för att avhandla?
Vill man skriva om eller ha åsikter kring subkulturer eller andra användare på forumet, SÅ GÖR MAN DET I EN EGEN TRÅD.
/Guran - Admin. (Sur admin.)
Vi tar det igen: Det här ämnet hade som topic:
'De 10 bästa scooterlåtarna genom tiderna'.
Trådskaparen inledde sin tråd med:
'Vilka är dina absoluta Scooter-musik-favoriter?
Skriv en lista på dina 10 bästa låtar som du helst vill höra på scooterträffen, run:et eller när du står och mekar i garaget.'
Var någonstans hittar du en koppling till det som du driver i dina inlägg och det som tråden var skapad för att avhandla?
Vill man skriva om eller ha åsikter kring subkulturer eller andra användare på forumet, SÅ GÖR MAN DET I EN EGEN TRÅD.
/Guran - Admin. (Sur admin.)
Terraplane Blues wrote: Bör det kanske startas en ny tråd för ämnet för att undvika OT i denna tråd?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
För att återföra ämnet till ursprunget:
När jag (och kompisarna ) var 15 år gällde: trimmad Puch (röd) eller trimmad Zundapp Sport Combinette (5½ från Hobbyförlaget i Borås). Det var en och annan som kom på sin farsas Novolette med filad kolv men dom ignorerade vi medlidsamt.
Året var 1962, platsen Göteborg. Syftet med livet var att SKAFFA BRUDAR!!
På lördagarna samlades gräddan av Gbg´s ungdomar (modsen och nästan-modsen) utanför Påfågeln på Avenyn, Siskorna (läroverksungdomarna) var på Götaplatsen och Bôset (raggar-wannabees) fick hålla sig på Kungstorget.
Vi fyllde 16!!!! Körkort lätt MC!!! Såsom extra, tillförordnat bud på en kopieringsfirma hade jag tillgång till en stor gul säck att ha på ryggen OCH firmans Silverpil.
Kompisen fick en POPOLINO!!
Som jag nämnde tidigare fanns det bara ett mål i livet, klämma på tjejer. Helst på en FF-fest och helst innanför kläderna.
Popolinon fick klämma på flest!!!! Förvisso lyckades man lura upp en och annan stackars tjej på Silverpilen men dom kom aldrig tillbaka. Jag antar att brännsåren på insidan vänsterlåret från ljuddämparen hade en avskräckande effekt (Eller hade dom träffat en kille med POPOLINO??). Nåväl, dom är allihopa i 60-års åldern nu med barnbarn och ett minnesvärt ärr.
Tillbaka till musiken.
Tag vilken Topp-lista som helst från den tiden (som inte innehåller Göingeflickorna - då är det fel lista) och jag lyssnar med stor förnöjsamhet på vilka 10 som helst från den listan.
Drömmer mig bort till Påfågeln, Gabrielle, Karin eller, ohhhh, Gunilla med de stora "blå ögonen" och till POPOLINON jag aldrig fick.
När jag (och kompisarna ) var 15 år gällde: trimmad Puch (röd) eller trimmad Zundapp Sport Combinette (5½ från Hobbyförlaget i Borås). Det var en och annan som kom på sin farsas Novolette med filad kolv men dom ignorerade vi medlidsamt.
På lördagarna samlades gräddan av Gbg´s ungdomar (modsen och nästan-modsen) utanför Påfågeln på Avenyn, Siskorna (läroverksungdomarna) var på Götaplatsen och Bôset (raggar-wannabees) fick hålla sig på Kungstorget.
Vi fyllde 16!!!! Körkort lätt MC!!! Såsom extra, tillförordnat bud på en kopieringsfirma hade jag tillgång till en stor gul säck att ha på ryggen OCH firmans Silverpil.
Som jag nämnde tidigare fanns det bara ett mål i livet, klämma på tjejer. Helst på en FF-fest och helst innanför kläderna.
Popolinon fick klämma på flest!!!! Förvisso lyckades man lura upp en och annan stackars tjej på Silverpilen men dom kom aldrig tillbaka. Jag antar att brännsåren på insidan vänsterlåret från ljuddämparen hade en avskräckande effekt (Eller hade dom träffat en kille med POPOLINO??). Nåväl, dom är allihopa i 60-års åldern nu med barnbarn och ett minnesvärt ärr.
Tillbaka till musiken.
Tag vilken Topp-lista som helst från den tiden (som inte innehåller Göingeflickorna - då är det fel lista) och jag lyssnar med stor förnöjsamhet på vilka 10 som helst från den listan.
Drömmer mig bort till Påfågeln, Gabrielle, Karin eller, ohhhh, Gunilla med de stora "blå ögonen" och till POPOLINON jag aldrig fick.
Vilken underbar beskrivning av livet som 16-åring!!!
Peteess wrote:För att återföra ämnet till ursprunget:
Tillbaka till musiken.
Re: De 10 bästa Scooterlåtarna genom tiderna
Är det ok att nämna spotify på ett sånt här ställe...eller är det bara vinyl som gäller?
Jag har ju förstås skapat en scooterlista i spotify med många av de låtar som föreslås i tråden. I normala fall lyssnar jag inte så mycket på Etta James och Mitty Collier, men det är kul att höra vad andra förknippar med "Scooter". Eftersom musik definitivt bygger på känsla så kan man givetvis överföra scooterkänsla till en viss musik om man bara ger musikstilen en chans.
Själv lyssnar jag mesta på "protestmusik" som frugan kallar den. Mycket Kent blir det....och till kompromisslös scooteråkning passar exempelvis betonglåtarna "Krossa allt" och "Berlin".
I garaget, när man råkat dra ner ett vajerhölje för långt i ramen och allt känns kass, så kan man växla över till lite äldre ZZ Top, "Just got paid" exempelvis. Här finns en bra version (originalversion med pålagd bas) http://www.youtube.com/watch?v=RJ1penBMBZU. Protestmusik som sagt. När allt blir som man tänkt sig så kan man ju växla över till lite nice dragspelsmusik (italienbyggt dragspel givetvis....nästan alla byggs där idag)...lite "Födelsedagsvals till Mona". Ja ja....inte riktigt vad ni tänkt er till nästa scooterträff, men som sagt....man måste ge musiken en chans!
Nu ska jag lyssna vidare på min scooterlista i spotify och i tanken köra iväg till fiket och inmundiga en espresso
/Jonny
Jag har ju förstås skapat en scooterlista i spotify med många av de låtar som föreslås i tråden. I normala fall lyssnar jag inte så mycket på Etta James och Mitty Collier, men det är kul att höra vad andra förknippar med "Scooter". Eftersom musik definitivt bygger på känsla så kan man givetvis överföra scooterkänsla till en viss musik om man bara ger musikstilen en chans.
Själv lyssnar jag mesta på "protestmusik" som frugan kallar den. Mycket Kent blir det....och till kompromisslös scooteråkning passar exempelvis betonglåtarna "Krossa allt" och "Berlin".
I garaget, när man råkat dra ner ett vajerhölje för långt i ramen och allt känns kass, så kan man växla över till lite äldre ZZ Top, "Just got paid" exempelvis. Här finns en bra version (originalversion med pålagd bas) http://www.youtube.com/watch?v=RJ1penBMBZU. Protestmusik som sagt. När allt blir som man tänkt sig så kan man ju växla över till lite nice dragspelsmusik (italienbyggt dragspel givetvis....nästan alla byggs där idag)...lite "Födelsedagsvals till Mona". Ja ja....inte riktigt vad ni tänkt er till nästa scooterträff, men som sagt....man måste ge musiken en chans!
Nu ska jag lyssna vidare på min scooterlista i spotify och i tanken köra iväg till fiket och inmundiga en espresso

/Jonny
Primavera -69
-
- Entusiast
När jag blundar, dagdrömmer mig bort och ser framför mig när jag susar fram på stadens gator på min nyrenoverade tv175 s2, så får jag bara en låt i huvudet... tidstypisk, frän, psychedelisk och skulle passa i vilken scooter-rulle som helst:
http://www.youtube.com/watch?v=122__aBqSvY" onclick="window.open(this.href);return false;
/J
http://www.youtube.com/watch?v=122__aBqSvY" onclick="window.open(this.href);return false;
/J
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
Hehe.....förstår vad du menar. Jag ser framför mig hur du kompromisslöst (viktigt att det är kompromisslöst) glider fram på din Lambretta. Vet inte om jag kan det här helt, men jag tycker mig kunna ana en skurk som står och spanar in dig bakom en husknut
. Det finns en sådan spänning i musiken. Låten har lagts till i min scooterlista.
/Jonny

/Jonny
Primavera -69
-
- Entusiast
Haha! Ja det är lite blandning mellan James Bond, "de vilda änglarna" (mc rulle med en väldigt ung Jack Nicholsson) och ett avsnitt av den gamla hederliga batman-serien! Framförallt är det ju en cover på en klassisk the Who-dänga!Jonny wrote:Hehe.....förstår vad du menar. Jag ser framför mig hur du kompromisslöst (viktigt att det är kompromisslöst) glider fram på din Lambretta. Vet inte om jag kan det här helt, men jag tycker mig kunna ana en skurk som står och spanar in dig bakom en husknut. Det finns en sådan spänning i musiken. Låten har lagts till i min scooterlista.
/Jonny

Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
Isomac Brio 2007
Detta, mina damer och herrar, är en av de bästa scooterlåtarna (utifrån min musiksmak) genom tiderna. Har inga problem med motorn för närvarande, men väl med en trasig baklampa...
http://www.youtube.com/watch?v=Oy8Am4ZQ-gM" onclick="window.open(this.href);return false;
Tolvsträngad gura är tungt...
Mvh
/ Fredrik

http://www.youtube.com/watch?v=Oy8Am4ZQ-gM" onclick="window.open(this.href);return false;
Tolvsträngad gura är tungt...

Mvh
/ Fredrik
-
- Entusiast
Bra låtval!! Får mig att tänka på legenden Robert Johnson! 

Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
Isomac Brio 2007
- Peter Sundfeldt
- Lärling
Re:
Coolt! Jamen, va' faen, då kan väl vi i min kavalljazzorkester få spela på någon träff!? Lite stompig jazz har ingen dött av. David (washbordsnubben) dj:ar gärna med vevgrammofonerna i pauserna. Finfina stenkakor i samlingen har vi också. Scootrar åker ju ett par av oss och dixiesnubbarna i duffel spisade väl jazz när det begav sig?jencla wrote:På de scooterträffar jag åkte på mellan 1967 och 1973, ganska många faktiskt,i framför allt Sverige och England, spelades det varken soul eller ska utan dåtidens vanliga pop, Stones, Beatles, Who, Yardbirds och tom tradjazz.
De renläriga tradjazzskinnvästarna tycker att vi spelar för fort och inte platsar vi riktigt bland swinggängen på lindy-hop lägren heller. Fast det vore rätt kul att lira där. Nej, det här får vi dra i.
Kolla här förresten, är inte detta en föraning till motsättningarna bland subkulturerna i England? Skinnställ mot duffel (som ju likt en parkas är av militär härkomst), hatt och slicka skor.
/Peter Sundfeldt
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
På en av Vespa Club Sveriges legendariska Gränna-träffar runt 1970 spelade Grimmered Hot Five så varför inte
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Detta kan mycket väl vara historiens bästa scooterlåt, eller åtminstone scootermusik när den är som allra bäst:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... g-6Pz81qGM" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
/ Fredrik
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... g-6Pz81qGM" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
/ Fredrik
-
- Entusiast
WTF?Woodstock wrote:Detta kan mycket väl vara historiens bästa scooterlåt, eller åtminstone scootermusik när den är som allra bäst:
Mvh
/ Fredrik

Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
Isomac Brio 2007