Nä nu har det vart segt för länge bland medlemsbilder. Slänger in några byggbilder på uppdateringen av Imolamotorn då det vart en snarare TuneUp istället för kolvbyte. Har ett angenämt problem att brottas med, kolven sticker ut 2mm ur cylindern. Måste beställt för lång vevaxel..Kan för övrigt meddela att det skiljer en del i porttider på "samma" version av Imolacylle. Avgasporten sitter lägre och spolportarna högre i den nya. Gamla cyllen har 178/118 avgas/spol och den nya 173/114. För att erhålla samma avgasduration på 178 får man shimsa cyllen 1mm, då hamnar spolporten på 121. Hade ju 21hk på veven vid 6000varv så jag behöver ju inte flytta ner registret. Vill man ha samma karaktär på motorn som innan så får man alltså avsätta lite tid för mätning. Man vill ju inte losa effekt. Multiverktyget från Innocentis experimentavdelning gör sig både till att indikera Ld samt Li och fungerar även som jigg för att svarva dessa topplock till önskad form[8]/Jensa
[8]/J
Tack! Har haft mycket nytta av det verktyget. Squishband ska ändras hit o dit, komp hit o dit. Verktyget för för att svarva cylle får man tillverka nytt för varje gång men det slipper jag till den här uppsättningen. Däremot ska jag återanvända centrumsquishtoppen, då kommer specialverktyget till pass. Kan meddela att Innocentis experimentavdelning numera ligger i Norrköping:D Eder Cybermontör
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by JayJay</i>
<br />Tack! Har haft mycket nytta av det verktyget. Squishband ska ändras hit o dit, komp hit o dit. Verktyget för för att svarva cylle får man tillverka nytt för varje gång men det slipper jag till den här uppsättningen. Däremot ska jag återanvända centrumsquishtoppen, då kommer specialverktyget till pass. Kan meddela att Innocentis experimentavdelning numera ligger i Norrköping:D Eder Cybermontör
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Absolut! Och med sån skinnkostym är utgången given. Negativ squish, du tänker på dom överblivna 2mm som sticker ut? Trampar man till ordentligt vid första uppstart tror jag det sätter sig8)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by JayJay</i>
<br />Absolut! Och med sån skinnkostym är utgången given. Negativ squish, du tänker på dom överblivna 2mm som sticker ut? Trampar man till ordentligt vid första uppstart tror jag det sätter sig8)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
eller så menar han det svartlackerade förbränningsrummet, ska det vara rejs så ska det
Tog en trivseltur från Norrköping till Linköping med omväg för att det va så gott väder, samt att det vankades Italienskt kaffe hos en nära vän och Åhydding. Vart ca 6 mil, gick i 1.5 liter. Helt otroligt då man ändå håller fullt hela tiden vilket innebär mellan 75 o 90 beroende på omständigheter. Man är ju van vid en aning mer med Lammyn som vill ha 3.5 till 4 liter på samma sträcka, förvisso i 100 blås men där känns ju som den går på lätten med ungefär 1/4 gas.?? Passade i sann Terraplane anda på att ta några trivselbilder under resans gång. Tror inte jag har missat någon vinkel../J
Last edited by JayJay on Wed 11 Jul 2007, 12:57, edited 3 times in total.
Tack! Alltid trevligt med bilder, brukar kolla TFs resereportage. Alltid trivsamt. Får passa på nu när vi har möjligheten. Har ju aldrig varit enklare. Trivsamt/Jensa
misstänker starkt att det negativa squishet har haft inverkan på fotografen, ungefär som photoshop, han ser ju oförskämt fresch ut!
Kör snyggt Jensa så hörs vi utmed vägen. Tutar iafton när jag åker förbi Norrpan!
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Fresch! Om du åker lite skapligt kanske du hinner titta in i garret, där det pågår uppgraderingar i Cannonball anda. Nu har jag verktyget att spöa konkurrenterna, men tyvärr inte mjukvaran. Få se nästa år. Välkommen in på en kopp Ola!
Sådär ja, där hänger den lilla apan i jiggen. Toppen ska svarvas till nytt utseende för att passa den nya volymen vilket innebär att alla ytor måste bearbetas då det är klippt svårt att få upp den i svarven exakt som sist. Samtidigt ska förbränningsrummet förstoras 1cc till totalt 19.5cc enligt Niklas Es beräkningar.
Nu har blocket frästs upp för att veven/staken ska gå fri. Det har även bearbetats för hand i utgången på båda sidor för att vevstaksvinkeln blir större.
Samtidigt passades på att stifta cylinder och topp så att squishbandet centreras så inga obehagliga överraskningar uppstår. Frescht, nu är det bara smörjobb kvar. Trycka i nya lager och montera ihop. Sen upp på Dynobänken igen. [8]/J
Last edited by JayJay on Tue 03 Jul 2007, 00:30, edited 1 time in total.
Oooh vilket snyggt arbete! Sätter verkligen igång mina svarv- och fräsfantasier.. Går det inte att stoppa dit stiftet i mitten av toppen eller blir det tajjt om plats innanför kåpan då?
Hade en ide´om att göra en helt ny topp i Alumek med centrerat förbränningsrum/stift, men då det här är min touring motor så tycker jag det är fräscht att ha tändstiftet lätt åtkomligt. Om jag bygger bigblock nån gång kommer det absolut bli centrumstift, för det är ju ändå det yppersta[8]/J
Slutgiltiga formen, en 4mm bred tätningsyta mot cylindern. Då jag lovat Tino att inte dra toppen mer än 1.4kgm vill jag försäkra mig om att det blir tätt utan toppackning. Av samma anledning har jag sänkt ytan 2mm där muttrarna huserar för att få plats med Nordloc brickor samt klämda låsmuttrar så inte toppen vibrerar loss, vilket brukar va ett problem även med 2.4-2.6kgm. Squishen läggs på 1mm för att maximera verkningsgraden samt att inte bli kallad kärring då mina garage kollegor som kör Harleydrags lägger squishen på 0.65-0.7. Vinkeln lades på 16 grader för att ta så lite som möjligt på kolven då jag inte har möjlighet att svarva hemisfäriskt. D portar i kolven är det som gäller i år. Tycker dom små runda originalhålen känns lite i underkant. Som lök på laxen kommer det monteras ett NGK EGV85 då 8 hade en tendens att smälta och 9 va för hårt/kallt. Det kostar ca 160spänn men det räcker ju med ett och håller en hel säsong[8]/J
Passar inte Imola. Jo si goddag, det var dom orden som fick mig att lägga Tassinaris Reedblock i varukorgen. Klart man måste unna sig lyxen att åka med det senaste i Reedteknologi även om man kör smallblock. Efter "Some Extensive Porting" hoppade den lilla apan in och kompletterade mitt kit. Har ju sen tidigare erfarenhet av att trimma Lambretta insett att det kostar ca 1000 Svenska per hästkraft och detta är inget undantag. Likt Cubic ger detta effekt över hela registret och är därför intressant att lägga pengar på. Passade även på att matchporta avgasporten till mitt Taffspeed blås. Även insuget fick sig en dust med roterande filen då vänstersidan har en förmåga att skymma porthålet i kolven vilket inte kan anses optimalt om man vill få ut det mesta utan att öka durationen/varvtalet. Tror o hoppas att maxeffekten kommer ligga kvar runt 6000 Rpm´s.[8] /Montör J
Tack allihop! Är rädd att det kommer mera bilder inom kort, har kommit in i en portningspsykos som verkar hålla i sig. Kände att det va dags att ta fram det tunga missbruket, typ tandläkar borr. Nu har alla spolportarna fått sig en duvning. Idén är fortfarande att öka effekten på mellanregistret vilket är en större utmaning[8] Montör J