/jens
180 SS kolvfunderingar
@Bobo: Om du har beställt en ny vevsläng så är det väl inte otroligt att den i övrigt är identisk med den för ss. Om du visar den åt en verkstad där man kan sitt jobb, och har rätt kolv och lager med dig så ska det väl inte vara omöjligt att ta upp den 1mm.
@Jens: Det var ju intressant att höra, inget nytt under solen alltså[^] Nu är det bara att börja jaga gs160-svänghjul då. Också.
Niklas
@Jens: Det var ju intressant att höra, inget nytt under solen alltså[^] Nu är det bara att börja jaga gs160-svänghjul då. Också.
Niklas
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">@Bobo: Om du har beställt en ny vevsläng så är det väl inte otroligt att den i övrigt är identisk med den för ss. Om du visar den åt en verkstad där man kan sitt jobb, och har rätt kolv och lager med dig så ska det väl inte vara omöjligt att ta upp den 1mm.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Fast då blir det problem att byta tillbaka till original sedan
.
Det råkar inte vara någon som har en PX200 motor till övers? (eller rent av en risig komplett hoj)
Skulle behöva en P/PX tank också.
Maila gärna mej isåfall.
// Bobo
"Overtaking is rapid and sure"
Fast då blir det problem att byta tillbaka till original sedan
Det råkar inte vara någon som har en PX200 motor till övers? (eller rent av en risig komplett hoj)
Skulle behöva en P/PX tank också.
Maila gärna mej isåfall.
// Bobo
"Overtaking is rapid and sure"
Det börjar luta mot att vi skickar vår cylinder till grand sport för specialtillverkning av ny kolv. Prislappen för kolven blir efter första gissning antagligen någonting under 200 euro plus alla slantar som går till en massa postavgifter (cylindrar är tunga...) och försäkringar (hur värderar man en cylinder som inte mera tillverkas...). Det är inte alltså gratis att borra upp en SS, bara som tips. För att tala om att man är fast i kolvträsket efter det. 
Men vad gör man inte för en kär gammal Vespa...
Men vad gör man inte för en kär gammal Vespa...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by nikmik</i>
<br />GT-motor i Sockenbacka (Helsingfors) gör vad som helst, men de är inte billiga. http://www.gtmotor.fi/
Victor, hur löste du detdär med kompressionshöjd, svarvad topp? Eller funkade det som det var?
Niklas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag gjorde ingenting - kolven färdas väl bara längre sträcka, eller?
Kompressionen var dock sjukt hög
<br />GT-motor i Sockenbacka (Helsingfors) gör vad som helst, men de är inte billiga. http://www.gtmotor.fi/
Victor, hur löste du detdär med kompressionshöjd, svarvad topp? Eller funkade det som det var?
Niklas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag gjorde ingenting - kolven färdas väl bara längre sträcka, eller?
Kompressionen var dock sjukt hög
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 79dcd052f9
NU börjar det bli intressant att införskaffa en sån där SS....
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
NU börjar det bli intressant att införskaffa en sån där SS....
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jo jag vet Ola, måste åka över till garaget idag för att kolla om det går att ta upp till 69 mm! Eller klämma i hela Polinikittet med cylinder och allt. Vilken traktor det skulle bli!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag måste missat nå't? Den cylindern i länken är ju "vevhusmatad", kan man använda den kolven då? eller för den delen hela kittet?
Lät ju lite kul annars med 225cc i en SuperSport då kanske den skulle göra lite mer skäl för namnet
//Bobo
PS. Cylinder till SS och GS160 är väl lika bortsett från borrning? isåfall verkar 69mm lite körigt, cylinderfoten är bara 71,5mm utvändigt DS.
"Overtaking is rapid and sure"
Jag måste missat nå't? Den cylindern i länken är ju "vevhusmatad", kan man använda den kolven då? eller för den delen hela kittet?
Lät ju lite kul annars med 225cc i en SuperSport då kanske den skulle göra lite mer skäl för namnet
//Bobo
PS. Cylinder till SS och GS160 är väl lika bortsett från borrning? isåfall verkar 69mm lite körigt, cylinderfoten är bara 71,5mm utvändigt DS.
"Overtaking is rapid and sure"
Du hann mäta före mig! Visst, då blir det lite tunt i foten:oops: Om de likadana dvs. Jag hittade på det eminenta vespa-sport forumet (finns på yahoo)en tråd om Hurricane kopior och andra ss200 konversioner. Det visade sig att det finns ett företag i Italien(!) http://www.pistonigol.com/ som gör ss-kolvar upp till 65.0 mm och PX upp till 68.5. Och jo, 2.5 mm ringar där också:evil: Slängde i väg ett mail på skoj, på engelska. Få se om det blir något svar.
Tyvärr är det ju så att om man redan är uppborrad till pxkolv så har man ju inte så mycket glädje av det här.
Tyvärr är det ju så att om man redan är uppborrad till pxkolv så har man ju inte så mycket glädje av det här.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Jag måste missat nå't? Den cylindern i länken är ju "vevhusmatad", kan man använda den kolven då? eller för den delen hela kittet?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hupp, det har du så rätt i, det får vi glömma då.
Hupp, det har du så rätt i, det får vi glömma då.
Nu har vi äntligen fått alla de delar som behövs skickas till Tyskland! Vi får sedan se vad som kommer att ske, Olli lovade först kolla in cylinder & co och ge offert på prototypskolv. Men det skall nog ske någon överraskande för att vi skall backa mera i detta skede... Tack för Olli-tipset än en gång!
För all del, roligt att det nappade! Berätta gärna hur det gick(och vad det kostade:oops:) sen när ni kommer så långt. I USA tycks denna konversion vara ganska vanlig, fast med svetsad kolv, så det kunde kanske vara värt besväret att försöka övertala herr Grand Sport att göra en liten serie och marknadsföra där.
/N
/N
Och så börjar rapporterna från Tyskland komma. Portarna är usligt misshandlade av någon tidigare "trimningsmästare" och det var Olli inte glad över. Det var hårda ord och inga beröm på den platsen. Mera arbete igen. Gissa om man är glad över tidigare trimningsglada ägare... 
Senaste honingen fick godkänt, men någon tidigare har tydligen borrat cylindern snett. Olli försöker fixa det som fixas kan, i det här fallet också.
Känns som om motorn är på akuten efter en misslyckad operation av en okvalificerad och klantig läkare... Just nu lönar det sig inte att diskutera trimning med mig, jag är verkligen arg!
Senaste honingen fick godkänt, men någon tidigare har tydligen borrat cylindern snett. Olli försöker fixa det som fixas kan, i det här fallet också.
Känns som om motorn är på akuten efter en misslyckad operation av en okvalificerad och klantig läkare... Just nu lönar det sig inte att diskutera trimning med mig, jag är verkligen arg!
Jag hade en SS som var borrad till cirka 206 cc när det begav sig. Gick som ett spjut, delvis beroende på att jag hade en WalPhilips förgasare/insprutning. Problemet var mest att man måste köra försiktigt innan motorn var genomvarm. Godset mellan cylindern och överströmmningskanalerna var lövtunt och slog sig oregelbundet innan det var riktigt varmt, dvs risk för nyp.
Senaste nytt. Olli fixade en ny cylinder åt oss via eBay och den trimmade överborrade orginalcylindern får vara. Faktum att den kommer att införlivas i Ollis skräckkabinett tillsammans med den misslyckat svetsade kolven. Tänk att vår cylinder var ett så magnifikt exempel på en massa misslyckade jobb att han ville behålla den!
Så det blev ingen över 200 cc av vår SS utan faktiskt en orginalversion! Vi hade verkligen tur att en så fin cylinder dök upp, med en massa standardöverstorlekar att se fram emot ännu! Nu honas den till 62,2!
Så det blev ingen över 200 cc av vår SS utan faktiskt en orginalversion! Vi hade verkligen tur att en så fin cylinder dök upp, med en massa standardöverstorlekar att se fram emot ännu! Nu honas den till 62,2!





