Kom och köp! (Utgångsbud endast $ 6.000.000)

Här handlar det mest om scooterrelaterad musik, film m m.
Post Reply
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by klubbo</i>
<br />OK, detta var kul!

Vad är detta?

Image

Lovar att... fundera på att trimma Primaveran om någon tar det här!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ser ut som ett Earache band. Napalm Death?

Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

ok. då är det min tur.

en av killarna på bilden blir större på 70-talet och får ett antal hits på 80-talet. både "solo" och med ett riktigt stort band.
Image

Federico
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Napalm Death respektive Lemmy i Hawkwind är givetvis rätt!

Men, Federico, jag tror jag går bet... :?:
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

"en av killarna på bilden blir större på 70-talet och får ett antal hits på 80-talet. både "solo" och med ett riktigt stort band."

Nu borde jag vara med i matchen igen. Och jag känner ju igen dem väl, men tyvärr, tyvärr, där stoppar det. Men de ser amerikanska ut i stilen snarare än brittiska.
/jens
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />"en av killarna på bilden blir större på 70-talet och får ett antal hits på 80-talet. både "solo" och med ett riktigt stort band."

Nu borde jag vara med i matchen igen. Och jag känner ju igen dem väl, men tyvärr, tyvärr, där stoppar det. Men de ser amerikanska ut i stilen snarare än brittiska.
/jens

Jo, Amerikansk är rätt på ett sätt men artisten gjorde sig känd med Engelsmän i den brittiska hårdrocksscenen.

Federico
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

Säg åtminstone VEM av dem på bilden man ska gissa/ta fasta på!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by klubbo</i>
<br />Säg åtminstone VEM av dem på bilden man ska gissa/ta fasta på!

killen i mitten, nertill.

Federico
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

en kanske långsökt gissning mer på fakta (amerikan, alltså :) ) än bild är att bilden i fråga föreställer The Iguanas och personen vi söker är Iggy..

2x v50 '81, luna 50s
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />en kanske långsökt gissning mer på fakta (amerikan, alltså :) ) än bild är att bilden i fråga föreställer The Iguanas och personen vi söker är Iggy..

2x v50 '81, luna 50s

fel. den här personen är en av hårdrocksvärldens mjukiskillar(gubbar).

Federico
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by klubbo</i>
<br />Säg åtminstone VEM av dem på bilden man ska gissa/ta fasta på!

killen i mitten, nertill.

Federico

Lätt som en plätt:D Ronnie James Dio i "Ronnie Dio and the Prophets", innan Elf alltså (och långt innan Rainbow och Black Sabbath)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Snyggt jobbat! jag är ingen Dio fantast men gillar bilden, de ser ut som ett av mina favortit garage/psych band The Music Machine.

Federico
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />

Snyggt jobbat! jag är ingen Dio fantast men gillar bilden, de ser ut som ett av mina favortit garage/psych band The Music Machine.

Federico
Det är ju faktiskt ett unikt tillfälle i historien, du frågade och jag svarade rätt! Det är ju annars alltid precis tvärtom:oops: Även om du nu visste svaret i förväg, så känns det ändå bra på något sätt:)

Kul kuriosa om bandet är att de någon sommar i mitten på 60-talet reste som förband till Lill-Babs i svenska folkparker:) Det var dock utan själva Ronnie Dio, bara "the prophets" s a s... (Nej, jag var inte där och såg det:D)
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Skoj att tråden har fortlöpt! :)

Ni har ju haft alldeles för enkla "bildgåtor" de sista dagarna (och inte blir det svårare av att man döper bilden till "napalmdeath.jpg" e t c... :D).

Nej, lite svårt skall det vara. Här får ni något rejält att bita i:

Image

Ledtrådar: Bilden tagen -65 eller -66. Gruppen har ingen direkt anknytning till hårdrock, varken förr eller senare.

Någon av er ska kunna detta, annars är det bara för dåligt... :wink:

Scooterhälsningar

/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues

------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Här är en annan att gissa på. Definitivt inte hårdrock!

Image

/Jörgen

.

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Nej, lite svårt skall det vara. Här får ni något rejält att bita i:

En grupp med både svarta och vita, det var knappast vanligt -65. Och så mycket som sex medlemmar. Booker T & MGs kommer man osökt att tänka på, men de var bara fyra...

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br />Här är en annan att gissa på. Definitivt inte hårdrock!

Image

/Jörgen

.

snabb gissning: Gladys Knight and the Pips

Federico
klubbo
Entusiast
Entusiast

Post by klubbo »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Ni har ju haft alldeles för enkla "bildgåtor" de sista dagarna (och inte blir det svårare av att man döper bilden till "napalmdeath.jpg" e t c... :D).

Image

Hoppsan... Så kan det gå när man bara länkar in en bild från en annan webbsida utan att kolla vad bilden heter :D! Och då är väl inte ovanstående band Thor-Leifs heller antar jag...? :wink:

Ser ut som ett tidigt ska-band - är jag åtminstone i rätt härad?
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br />En grupp med både svarta och vita, det var knappast vanligt -65. Och så mycket som sex medlemmar. Booker T & MGs kommer man osökt att tänka på, men de var bara fyra... <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Booker T & the MG's var i och för sig riktigt sköna med den tidiga hiten "Green Onions" (som inte lät som något annat vid den tiden, 1962), men i övrigt har de väl inte bidragit med så mycket bra i mina öron (OK, ska vara "Mo' Onions" då...).

Sammanfattningsvis: Ingen dum gissning, men ack så fel, fel, fel... Gruppen jag söker innehöll särskilt två virtuoser helt förknippade med sina respektive instrument. Det ena ryms i bakfickan... :)

Scooterhälsningar

------- "Who been drivin' my Terraplane for you since I been gone?" (Robert Johnson, 1936) -------
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

snabb gissning: Gladys Knight and the Pips

Federico

Bra gissning!

/Jörgen

Terraplane Blues

<br />Hoppsan... Så kan det gå när man bara länkar in en bild från en annan webbsida utan att kolla vad bilden heter :D! Och då är väl inte ovanstående band Thor-Leifs heller antar jag...? :wink:

Ser ut som ett tidigt ska-band - är jag åtminstone i rätt härad?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Nix, du är helt ute och cyklar... 8) Mig veterligt har det aldrig snurrat en ska-platta i min stereo, så nej, ska kan det ju inte vara då. Faktum är att bandets namn avslöjar vilken genre det rör sig om, även om de har en unikt egen stil inom densamma... :P

Nej, inte Thor-Leifs heller... :D

Scooterhälsningar

Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Booker T & the MG's var i och för sig riktigt sköna med den tidiga hiten "Green Onions" (som inte lät som något annat vid den tiden, 1962), men i övrigt har de väl inte bidragit med så mycket bra i mina öron (OK, ska vara "Mo' Onions" då...).

Skojar du, eller?

/Jörgen

Terraplane Blues

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
Booker T & the MG's var i och för sig riktigt sköna med den tidiga hiten "Green Onions" (som inte lät som något annat vid den tiden, 1962), men i övrigt har de väl inte bidragit med så mycket bra i mina öron (OK, ska vara "Mo' Onions" då...).

Skojar du, eller?

/Jörgen

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">He-he...nej, gör du? Det är helt enkelt litet för klämkäckt för min smak. Thor-Leifs har säkert också gjort någon hyfsad låt om man letar rejält. Nej, förresten...det har de nog inte. Det där var kanske en litet taskig jämförelse trotsallt...

Scooterhälsningar

Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Sammanfattningsvis: Ingen dum gissning, men ack så fel, fel, fel... Gruppen jag söker innehöll särskilt två virtuoser helt förknippade med sina respektive instrument. Det ena ryms i bakfickan... :)

OK, en ny gissning: The funk brothers (du sa att genren skulle framgå av namnet).
Instrumentet i bakfickan skulle då vara Benny Benjamins trumpinnar. Fast trummisen på bilder påminner mer om Richard "Pistol" Allen.
Den andra virtuosen skulle då vara James Jamerson på bas.

/Jörgen

Terraplane Blues

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>

OK, en ny gissning: The funk brothers.
Instrumentet i bakfickan skulle då vara Benny Benjamins trumpinnar. Fast trummisen på bilder påminner mer om Richard "Pistol" Allen.
Den andra virtuosen skulle då vara James Jamerson på bas.

/Jörgen

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">En mycket kvalificerad gissning, Bergfors...men tyvärr helt otroligt fel! :D Vi är inte ens inne på rätt genre. Trummisen på bilden heter Billy Davenport, även om det inte var trumpinnar jag tänkte på i bakfickan, utan ett instrument som ger de blåaste toner och den knottrigaste gåshud människan känner... :wink:

Basisten heter f ö Jerome Arnold, men det var varken honom eller Billy Davenport som jag syftade på med benämningen "virtuoser"... :)

Scooterhälsningar

Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

även om det inte var trumpinnar jag tänkte på i bakfickan, utan ett instrument som ger de blåaste toner och den knottrigaste gåshud människan känner... <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

OK, jag förstod väl egentligen redan innan att instrumentet var munspel. Då lär väl gruppnamnet innehålla ordet "blues".
Musik med mycket munspel är något jag helst hoppar över, så här har jag inte mycket att gissa på. Bluesbreakers? Bluesbusters?

/Jörgen

Post Reply