Hur ska 200:an trimmas?
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Jag har också testat SIP´s topp för malossi, kompet blev verkligen tokhögt och det blev dyrt efter ett tag...
Min malossi är strokad så jag kör med 1,5 i foten och 1,2 har jag för mig i toppen, kommer upp i 1,4mm vilket gör att den kan tokvarva och ändå ha lite i botten, den toppen jag kör på nu i malossin är en som SCK brukade sälja.
Hade en MMW på den men en kompis var desperat i att få köpa den då alla toppar tycktes vara restnoterade så han fick ta den.
Har tillverkat lite olika topp packningar i koppar för att testa mig fram beroende på olika trim, cylinder, stroke och topp.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
Min malossi är strokad så jag kör med 1,5 i foten och 1,2 har jag för mig i toppen, kommer upp i 1,4mm vilket gör att den kan tokvarva och ändå ha lite i botten, den toppen jag kör på nu i malossin är en som SCK brukade sälja.
Hade en MMW på den men en kompis var desperat i att få köpa den då alla toppar tycktes vara restnoterade så han fick ta den.
Har tillverkat lite olika topp packningar i koppar för att testa mig fram beroende på olika trim, cylinder, stroke och topp.
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Den här toppen har jag beställt:
http://www.emscooters.se/webshop/show_a ... sp?kid=635
Är den okey eller har jag gjort bort mej?
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
den är defenitivt ursvarvad i förbränningsrummet, och bandet ser smalare ut än original.
EM brukar inte sälja saker som inte fungerar.
lycka till!
Federico
<br />Den här toppen har jag beställt:
http://www.emscooters.se/webshop/show_a ... sp?kid=635
Är den okey eller har jag gjort bort mej?
// Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
den är defenitivt ursvarvad i förbränningsrummet, och bandet ser smalare ut än original.
EM brukar inte sälja saker som inte fungerar.
lycka till!
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
EM brukar inte sälja saker som inte fungerar.
lycka till!
Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det var det jag satsade på och det har stämt tidigare.
Vi får se i nästa vecka när grejerna kommer.
Passade på att inhandla lite andra grejer som också kommer att öka farten nämligen Trimsadel (Ancillotti), svarta Trimhandtag till broms & koppling, svart Trimbackspegel, Trimbakdäck (med extra ryk i gummit) och slutligen ett sidostöd så att vespan ser snabb ut när den står still också.
// Bobo
EM brukar inte sälja saker som inte fungerar.
lycka till!
Federico<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det var det jag satsade på och det har stämt tidigare.
Vi får se i nästa vecka när grejerna kommer.
Passade på att inhandla lite andra grejer som också kommer att öka farten nämligen Trimsadel (Ancillotti), svarta Trimhandtag till broms & koppling, svart Trimbackspegel, Trimbakdäck (med extra ryk i gummit) och slutligen ett sidostöd så att vespan ser snabb ut när den står still också.
// Bobo

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">...slutligen ett sidostöd så att vespan ser snabb ut när den står still också.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
sånt trim gillar jag!
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
sånt trim gillar jag!
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Nu ligger lådan från EM hemma i garaget och väntar, hoppas hinna montera nya toppen i helgen.
Det råkade bli ett handgjort trimblås också (á nästan 3000 spänn), kunde inte hålla mej
.
Hoppas hösten blir lång och torr.
Mvh // Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kul! vilken pipa?
Federico
<br />Nu ligger lådan från EM hemma i garaget och väntar, hoppas hinna montera nya toppen i helgen.
Det råkade bli ett handgjort trimblås också (á nästan 3000 spänn), kunde inte hålla mej

Hoppas hösten blir lång och torr.
Mvh // Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
kul! vilken pipa?
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Det står JL på den, det är den enda "riktiga" trimpipa dom har på EM.
Fick faktiskt dit både pipan och toppen redan igår kväll, upplevde större skillnad med pipan än med toppen.
Ska kolla sqishen vid tillfälle, kanske kan jag köra utan kopparpackning mellan topp och block.
Mvh // Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag kör min utan packningen (1mm squish). 18grader och 8-stift
Federico
<br />Det står JL på den, det är den enda "riktiga" trimpipa dom har på EM.
Fick faktiskt dit både pipan och toppen redan igår kväll, upplevde större skillnad med pipan än med toppen.
Ska kolla sqishen vid tillfälle, kanske kan jag köra utan kopparpackning mellan topp och block.
Mvh // Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag kör min utan packningen (1mm squish). 18grader och 8-stift
Federico
Nu är packningen borta, squishen blev ca: 1,2mm.
Kör också med 18° och 8-stift.
Vad har du för munstycke Federico? Jag kör på 128 nu men såg att scooterhelp hade landat på 126.
Upplever för övrigt att motorn kanske blev lite mera "rejsig" än jag hade förväntat mej. Bottendraget känns sämre nu än med gamla toppen och sitoplus (beror naturligtvis på effektbandet på min förstärkare). Toppeffekten har dock helt klart ökat och likaså maxvarvtalet. T.ex. har maxfarten på 3:an ökat från knappt 100 till drygt 105km/h.
Håller man bara uppe varvet så går den som "crazy frog"8)
Mvh // Bobo
Kör också med 18° och 8-stift.
Vad har du för munstycke Federico? Jag kör på 128 nu men såg att scooterhelp hade landat på 126.
Upplever för övrigt att motorn kanske blev lite mera "rejsig" än jag hade förväntat mej. Bottendraget känns sämre nu än med gamla toppen och sitoplus (beror naturligtvis på effektbandet på min förstärkare). Toppeffekten har dock helt klart ökat och likaså maxvarvtalet. T.ex. har maxfarten på 3:an ökat från knappt 100 till drygt 105km/h.
Håller man bara uppe varvet så går den som "crazy frog"8)
Mvh // Bobo
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Nu är packningen borta, squishen blev ca: 1,2mm.
Kör också med 18° och 8-stift.
Vad har du för munstycke Federico? Jag kör på 128 nu men såg att scooterhelp hade landat på 126.
Upplever för övrigt att motorn kanske blev lite mera "rejsig" än jag hade förväntat mej. Bottendraget känns sämre nu än med gamla toppen och sitoplus (beror naturligtvis på effektbandet på min förstärkare). Toppeffekten har dock helt klart ökat och likaså maxvarvtalet. T.ex. har maxfarten på 3:an ökat från knappt 100 till drygt 105km/h.
Håller man bara uppe varvet så går den som "crazy frog"8)
Mvh // Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har en 30mm PHBH, labbade med munstycken, har inte träffat rätt ännu, har 172 nu. men jag måste byta flottörnålsmunstycke från 200 till 300, då blir det troligtvis mindre huvudmunstycke. körde 138 på min gamla Polini 218cc (28mm PHBH)
Federico
<br />Nu är packningen borta, squishen blev ca: 1,2mm.
Kör också med 18° och 8-stift.
Vad har du för munstycke Federico? Jag kör på 128 nu men såg att scooterhelp hade landat på 126.
Upplever för övrigt att motorn kanske blev lite mera "rejsig" än jag hade förväntat mej. Bottendraget känns sämre nu än med gamla toppen och sitoplus (beror naturligtvis på effektbandet på min förstärkare). Toppeffekten har dock helt klart ökat och likaså maxvarvtalet. T.ex. har maxfarten på 3:an ökat från knappt 100 till drygt 105km/h.
Håller man bara uppe varvet så går den som "crazy frog"8)
Mvh // Bobo
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag har en 30mm PHBH, labbade med munstycken, har inte träffat rätt ännu, har 172 nu. men jag måste byta flottörnålsmunstycke från 200 till 300, då blir det troligtvis mindre huvudmunstycke. körde 138 på min gamla Polini 218cc (28mm PHBH)
Federico
Okej, men blir det verkligen speciellt mycket bättre med större förgasare? porten i blocket är ju svår att göra mycket större än man redan gör vid ombyggnad till t.ex Malossi-kit och ser ju knappt ut att räcka till ens för originalförgasaren.
Är det möjligen på insugssidan på förgasaren som skillnaden sitter?
Mvh // Bobo
Är det möjligen på insugssidan på förgasaren som skillnaden sitter?
Mvh // Bobo
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Okej, men blir det verkligen speciellt mycket bättre med större förgasare? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
njae, det är lättare att ställa in en PHBH och flottörhuset är större. men anledningen att jag har det är för att jag kör reed.
Federico
<br />Okej, men blir det verkligen speciellt mycket bättre med större förgasare? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
njae, det är lättare att ställa in en PHBH och flottörhuset är större. men anledningen att jag har det är för att jag kör reed.
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">anledningen att jag har det är för att jag kör reed.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Då börjar vi alltså prata rejält ombyggd motor.
Jag gissar att du då har en typ helt öppen vev och ett redigt hål ner i blocket samt att automatsmörjningen inte används och att det sticker ut ett luftfilter genom motorkåpan ngnstans?
Självklart är ju detta en hobby för dej som FÅR kosta pengar, jag ser mitt vespaägande lite på samma sett (även om frugan trodde att jag skulle spara bensinpengar när jag köpte den
) men för att återknyta lite till ursprungstråden, hur mycket kostar de sista hästkrafterna?
Jag är uppe i 8-9000:- nu med Malossi 210, T5-4:a, topp, Cosa koppling och trimblås, vet inte riktigt vad det ger i hästkrafter men skulle gissa på omkring 20hk eller?
Hur mycket mera kan man få ut genom att bygga om motorn med reed mm. och vad kostar det? Frågan "är det värt det" tänker jag inte ställa eftersom det naturligtvis är upp till var och en men det vore kul att höra ungefär hur stor skillnaden är och ungefär vad det kostar i mtrl.
Mvh // Bobo
Då börjar vi alltså prata rejält ombyggd motor.
Jag gissar att du då har en typ helt öppen vev och ett redigt hål ner i blocket samt att automatsmörjningen inte används och att det sticker ut ett luftfilter genom motorkåpan ngnstans?
Självklart är ju detta en hobby för dej som FÅR kosta pengar, jag ser mitt vespaägande lite på samma sett (även om frugan trodde att jag skulle spara bensinpengar när jag köpte den

Jag är uppe i 8-9000:- nu med Malossi 210, T5-4:a, topp, Cosa koppling och trimblås, vet inte riktigt vad det ger i hästkrafter men skulle gissa på omkring 20hk eller?
Hur mycket mera kan man få ut genom att bygga om motorn med reed mm. och vad kostar det? Frågan "är det värt det" tänker jag inte ställa eftersom det naturligtvis är upp till var och en men det vore kul att höra ungefär hur stor skillnaden är och ungefär vad det kostar i mtrl.
Mvh // Bobo
Min motor får nog vara som den är nu ett tag, måste lägga lite tid på att snygga till utseendet (på vespan alltså
) efter min vurpa i våras också, jag var mest bara nyfiken på vad dom "sista hästarna" kostar i tid och pengar, det är ju förstås så att dom blir dyrare och dyrare och mer avancerade att få ut ju mer man trimmar.
Jag tror att jag ligger på en nivå nu där jag fått rätt mycket effektökning per krona och framför allt arbetstimme (vilket i mitt fall egentligen är den större bristvaran).
Mvh // Bobo
PS. Om jag nu ändå skulle få ngn timme över till att porta cylindern, finns det då möjligen ngn bra beskrivning ngnstans på hur detta skulle göras på ett bra sett? DS

Jag tror att jag ligger på en nivå nu där jag fått rätt mycket effektökning per krona och framför allt arbetstimme (vilket i mitt fall egentligen är den större bristvaran).
Mvh // Bobo
PS. Om jag nu ändå skulle få ngn timme över till att porta cylindern, finns det då möjligen ngn bra beskrivning ngnstans på hur detta skulle göras på ett bra sett? DS
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
PS. Om jag nu ändå skulle få ngn timme över till att porta cylindern, finns det då möjligen ngn bra beskrivning ngnstans på hur detta skulle göras på ett bra sett? DS
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
beror på om du vill ha mer toppvarv eller bottendrag.
Federico
PS. Om jag nu ändå skulle få ngn timme över till att porta cylindern, finns det då möjligen ngn bra beskrivning ngnstans på hur detta skulle göras på ett bra sett? DS
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
beror på om du vill ha mer toppvarv eller bottendrag.
Federico
En vanlig formel som används i trimsammanhang är att 80% av tid och pengar går åt till att hitta dom sista 20 procenten av effekten. Tål att tänkas på.
Ärligt, det är roligare med en hoj som håller och som man kan ligga och köra långt med, än en toktrimmad som man bara vågar åka med inne i stan. Trimma inte bort dig.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Min motor får nog vara som den är nu ett tag, måste lägga lite tid på att snygga till utseendet (på vespan alltså
) efter min vurpa i våras också, jag var mest bara nyfiken på vad dom "sista hästarna" kostar i tid och pengar, det är ju förstås så att dom blir dyrare och dyrare och mer avancerade att få ut ju mer man trimmar.
Jag tror att jag ligger på en nivå nu där jag fått rätt mycket effektökning per krona och framför allt arbetstimme (vilket i mitt fall egentligen är den större bristvaran).
Mvh // Bobo
PS. Om jag nu ändå skulle få ngn timme över till att porta cylindern, finns det då möjligen ngn bra beskrivning ngnstans på hur detta skulle göras på ett bra sett? DS
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Ärligt, det är roligare med en hoj som håller och som man kan ligga och köra långt med, än en toktrimmad som man bara vågar åka med inne i stan. Trimma inte bort dig.
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bobo</i>
<br />Min motor får nog vara som den är nu ett tag, måste lägga lite tid på att snygga till utseendet (på vespan alltså

Jag tror att jag ligger på en nivå nu där jag fått rätt mycket effektökning per krona och framför allt arbetstimme (vilket i mitt fall egentligen är den större bristvaran).
Mvh // Bobo
PS. Om jag nu ändå skulle få ngn timme över till att porta cylindern, finns det då möjligen ngn bra beskrivning ngnstans på hur detta skulle göras på ett bra sett? DS
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
man kan få en rejält trimmad motor att hålla. det var tre Tyska 30hästar+ vespor på classic scooterrun i Oslo. Alla körde dit utan problem med undantag för en sån lång-vespa som de hade med sig. men visst är risken för ras större, man får ju ha ständig kontroll och kortare tid mellan service. jag tycker också att du ska hoppa de sista hästarna, de är dyra.
de tyska killarna på classic scooterrun jobbade här http://www.scooter-and-service.de/ kolla in deras byggen och dynokurvor!
Federico
de tyska killarna på classic scooterrun jobbade här http://www.scooter-and-service.de/ kolla in deras byggen och dynokurvor!
Federico
Klart att det går att få det att hålla. Det vet jag också. Men det kräver kunskap, erfarenhet och som sagt en hel del pengar. Skippar man någon av dom tre så funkar det inte.
Säger en hel del att dom som kom med 30+ hp vespor -jobbar- med att trimma scootrar. Hur många normala scooteråkare tror du går iland med deras byggen?
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />man kan få en rejält trimmad motor att hålla. det var tre Tyska 30hästar+ vespor på classic scooterrun i Oslo. Alla körde dit utan problem med undantag för en sån lång-vespa som de hade med sig. men visst är risken för ras större, man får ju ha ständig kontroll och kortare tid mellan service. jag tycker också att du ska hoppa de sista hästarna, de är dyra.
de tyska killarna på classic scooterrun jobbade här http://www.scooter-and-service.de/ kolla in deras byggen och dynokurvor!
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Säger en hel del att dom som kom med 30+ hp vespor -jobbar- med att trimma scootrar. Hur många normala scooteråkare tror du går iland med deras byggen?
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />man kan få en rejält trimmad motor att hålla. det var tre Tyska 30hästar+ vespor på classic scooterrun i Oslo. Alla körde dit utan problem med undantag för en sån lång-vespa som de hade med sig. men visst är risken för ras större, man får ju ha ständig kontroll och kortare tid mellan service. jag tycker också att du ska hoppa de sista hästarna, de är dyra.
de tyska killarna på classic scooterrun jobbade här http://www.scooter-and-service.de/ kolla in deras byggen och dynokurvor!
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Säger en hel del att dom som kom med 30+ hp vespor -jobbar- med att trimma scootrar. Hur många normala scooteråkare tror du går iland med deras byggen?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jag tror att de har haft råd att testa sig fram till något som fungerar genom att de jobbar där.
men sedan handlar det om hur man kör. om man ville så skulle det vara fullt möjligt att slita ut en original 200:a på 3 mil om man misshandlar den ordenligt. missar man en växel när motorn ger 30hk så händer det saker där inne..... usch
Federico
Säger en hel del att dom som kom med 30+ hp vespor -jobbar- med att trimma scootrar. Hur många normala scooteråkare tror du går iland med deras byggen?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jag tror att de har haft råd att testa sig fram till något som fungerar genom att de jobbar där.
men sedan handlar det om hur man kör. om man ville så skulle det vara fullt möjligt att slita ut en original 200:a på 3 mil om man misshandlar den ordenligt. missar man en växel när motorn ger 30hk så händer det saker där inne..... usch
Federico
Jo, var det inte en viss Linköpingsbo som sprängde loss ett antal växelboxar vid felväxling på sin racevespa?:?
Då får man allt ha en del motorblock i reserv, eller vara kunnig i alu-svetsning...
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Säger en hel del att dom som kom med 30+ hp vespor -jobbar- med att trimma scootrar. Hur många normala scooteråkare tror du går iland med deras byggen?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jag tror att de har haft råd att testa sig fram till något som fungerar genom att de jobbar där.
men sedan handlar det om hur man kör. om man ville så skulle det vara fullt möjligt att slita ut en original 200:a på 3 mil om man misshandlar den ordenligt. missar man en växel när motorn ger 30hk så händer det saker där inne..... usch
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
Då får man allt ha en del motorblock i reserv, eller vara kunnig i alu-svetsning...
Mvh
Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Säger en hel del att dom som kom med 30+ hp vespor -jobbar- med att trimma scootrar. Hur många normala scooteråkare tror du går iland med deras byggen?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
jag tror att de har haft råd att testa sig fram till något som fungerar genom att de jobbar där.
men sedan handlar det om hur man kör. om man ville så skulle det vara fullt möjligt att slita ut en original 200:a på 3 mil om man misshandlar den ordenligt. missar man en växel när motorn ger 30hk så händer det saker där inne..... usch
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
OM det bara vore växelboxarna som stöttes bort... Oftast var det växelförararmen som gick av.. eller att växelpistongen gick av.. Bakaxeln vred sig 1 splinessteg en gång
, ett par kopplinsgsexplosioner innan man fick till det med svetsarbetet på cosa-korgarna. Fast nu verkar dom funka bra, har inte hört någon klaga som kör med Östgötaförstärkt korg. Ja sen var det ju dreven som slets ut och växelkorsen som byttes 4 ggr per säsong. För att inte tala om lamellerna när man körde med lätt svänghjul hoho!
Ryckutjämnaren small ju av en gång så det yrde fjäderbitar i hela motorn och sist så stack ju lagerläget i blocket på kopplingssidan. Fast då hade jag ju precis kört ifrån Jonathans MBD-monster, med lustgasknappen intryckt, länge länge:twisted:
och då har jag ju bara 36,19HK på slangen. skit oxå.
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Ryckutjämnaren small ju av en gång så det yrde fjäderbitar i hela motorn och sist så stack ju lagerläget i blocket på kopplingssidan. Fast då hade jag ju precis kört ifrån Jonathans MBD-monster, med lustgasknappen intryckt, länge länge:twisted:
och då har jag ju bara 36,19HK på slangen. skit oxå.
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
Typ det här raset fast flera gånger om:
http://forums.lcgb.co.uk/phpBB2/viewtopic.php?t=7544
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />OM det bara vore växelboxarna som stöttes bort... Oftast var det växelförararmen som gick av.. eller att växelpistongen gick av.. Bakaxeln vred sig 1 splinessteg en gång
, ett par kopplinsgsexplosioner innan man fick till det med svetsarbetet på cosa-korgarna. Fast nu verkar dom funka bra, har inte hört någon klaga som kör med Östgötaförstärkt korg. Ja sen var det ju dreven som slets ut och växelkorsen som byttes 4 ggr per säsong. För att inte tala om lamellerna när man körde med lätt svänghjul hoho!
Ryckutjämnaren small ju av en gång så det yrde fjäderbitar i hela motorn och sist så stack ju lagerläget i blocket på kopplingssidan. Fast då hade jag ju precis kört ifrån Jonathans MBD-monster, med lustgasknappen intryckt, länge länge:twisted:
och då har jag ju bara 36,19HK på slangen. skit oxå.
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************
http://forums.lcgb.co.uk/phpBB2/viewtopic.php?t=7544
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />OM det bara vore växelboxarna som stöttes bort... Oftast var det växelförararmen som gick av.. eller att växelpistongen gick av.. Bakaxeln vred sig 1 splinessteg en gång
Ryckutjämnaren small ju av en gång så det yrde fjäderbitar i hela motorn och sist så stack ju lagerläget i blocket på kopplingssidan. Fast då hade jag ju precis kört ifrån Jonathans MBD-monster, med lustgasknappen intryckt, länge länge:twisted:
och då har jag ju bara 36,19HK på slangen. skit oxå.
"Skramlar motorn vid gaspådrag? Sätt då i större munstycken för lustgasen"
Ola B -Svensk Hastighetsförmedling
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
************************
Bättre sörja den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor
************************