Dagens scooterbild (fyll på med bilder!)

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Ja den är fin. Klart egen är den iaf. Lite science fiction.. Den är ritad av samma designer som knåpat ihop ducati monster. Min är en 180 cc. Rör på sig bra med lite trim. Hörs bra dessutom. :P
/David
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

mavio in da house:
Rör på sig bra med lite trim. Hörs bra dessutom.


Jo att den hörs kan jag intyga, överöstade min 1000 Tuono med Akrapovic pipor!!!! Men hur kan man inte bara älska ljudet ur en PM "grisknorr".....

DP asks: När ska vi få se dig på din "plåtis"?????
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Mer bestyckning och variatortuning 8)

Image

Finnes nu i ny kulör.

Image
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Italjet är grymma... gillar dom verkligen.

Är det 180 cc? Rejsade med en förra försommaren i Söder-->G:a Stan-->Tegelbacken han kom i fatt vid rödljusen iaf... ; ) Finns det återförsäljare i Sthlm? (har för mig att gen.agenturen kursade för ett par år sen)

Förresten... är det någon som har gjort någon Get away-film med scooter. Orginalet är snyggt, från Paris har jag för mig, kör som attan... för att hinna i tid till en vacker flicka!

Ciao!
/Samuel
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Nu går vi nog galet OT här; Menar du inte öppningsscenen till Luc Bessons TAXI ? Emma sjöberg i en av rollerna. I PAris, galen körning a´la getaway med samma bakgrundsmusik som Tarantino senare skulle bli förknippade med i Pulp Fiction.
Här är klippet :
http://www.youtube.com/watch?v=b8chw-bFKFE

Den första som gör en sådan slutstoppie som snubben på scootern får en öl på cb!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

arfwidson wrote:Italjet är grymma... gillar dom verkligen.

Är det 180 cc? Rejsade med en förra försommaren i Söder-->G:a Stan-->Tegelbacken han kom i fatt vid rödljusen iaf... ; ) Finns det återförsäljare i Sthlm? (har för mig att gen.agenturen kursade för ett par år sen)

Förresten... är det någon som har gjort någon Get away-film med scooter. Orginalet är snyggt, från Paris har jag för mig, kör som attan... för att hinna i tid till en vacker flicka!

Ciao!
/Samuel
Båda är 180, Italjet gick ju i konken för ca 7 år sen men det går rykten om att dom ska börja tillverkas igen med Quasar 250cc 4-taktsmotor istället men ingen verkar veta riktigt vad som händer på den fronten.

Ser dock helt fel ut med en stor motor som sticker ut bakom den:

Image
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Såld idag till ny glad ägare. '(

Image
Bara det är gjord av plåt så....
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Image

Skulle bara ta en liten sväng och lufta den nya förgasaren och vips så var jag i boda. Kisar man hårt ser det nästan nästan ut som en sjö i italien med det gröna vattnet.
/David
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Äntligen dax för första riktiga provkörningen! Är så nöjd med mej själv att jag helt på egen hand skakat liv i Sprinten!

Image

Image
arfwidson
Entusiast
Entusiast
Posts: 109
Joined: Tue 20 Apr 2004, 12:58
Location: Södermalm, Stockholm

Post by arfwidson »

Jäkligt snygg scooter, gillar lampan ihop med kåporna och resten!
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

arfwidson wrote:Jäkligt snygg scooter, gillar lampan ihop med kåporna och resten!
Tack!

Jag mötte tre tonårsgrabbar med crossmoppar och fräcka hjälmar. En av dom gjorde tummen upp när vi möttes. Då blir man glad!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fin Sprint Bengan!
Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Bengan wrote:Äntligen dax för första riktiga provkörningen! Är så nöjd med mej själv att jag helt på egen hand skakat liv i Sprinten!

http://img89.imageshack.us/img89/7521/dsc00024bpz7.jpg

http://img59.imageshack.us/img59/8828/dsc00016bxi6.jpg
Grattis till en pärla! Strongt jobb!
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Första testrundan med Bettan efter massivt motorhaveri häromveckan (där bl a vev och motorblock förpassades till de sälla jaktmarkerna). En treväxlad V50-motor modifierades och trycktes upp i Bettans ändlykta istället.

Med den nya motorn tillsammans med original primmyvev samt originalljuddämpare (Polinin har rostat sönder fullständigt), är turerna numera rejält mycket slöare än innan. Accelerationen är i det närmaste obefintlig jämfört med innan och moderata 80 km/h är maxfart (konstigt nog vänjer man sig snabbt vid skillnaden).

Lyckades även klämma in ett nytt och något för brett Pirellidäck efter diverse modifieringar av ljuddämpare samt kopplingskåpa. Blir en befrielse att slippa det blankslitna bakdäcket med det mindre förtroendeingivande namnet Goldenboy av Malaysiskt ursprung. Man får vad man betalar för...

Image
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Sicket elände, men du kom ju snabbt på "fötter" igen, raskt marcherat :) Gick även motorluckan på lunch? Det måste varit ett rejält haveri :(

Under 80 på primmy är en trevlig fart för distingerade herrar, det är inget att skämmas för, åtminstone tycker inte jag det :)
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

bufflig wrote:Sicket elände, men du kom ju snabbt på "fötter" igen, raskt marcherat :) Gick även motorluckan på lunch? Det måste varit ett rejält haveri :(

Under 80 på primmy är en trevlig fart för distingerade herrar, det är inget att skämmas för, åtminstone tycker inte jag det :)
Njae, motorluckan trycktes ut och flög av när svänghjulet flyttade på sig. Ett stirrigt fruntimmer som inte fattade att en upphöjd handflata betyder "stopp", körde över den med sin fula lilla äckliga bil. Den röda motorluckan är nu riktad och kommen på plats.

Nej, 80 km/h är inget att skämmas över, även om jag tror att 70-75 km/h är närmare sanningen i motvind och vid minsta uppförslut. Men faktum är att motorkaraktären blev riktigt trevlig med treväxlad V50-låda samt Primmy-primär. Man pyser omkring på ett skönt sätt på något obeskrivligt vis - och så spar man på både koppling och kroppsrörelser... :grin:
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Bastard'en lever!

Post by Svint1 »

Med nydelig sol og god temperatur, var det klart for en fin-fin kvelds-tur;
Image

Image

(flere bilder under prosjekt-linken...)
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Vackrare än någonsin Svint :D Går den bra också?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Svint1 wrote:Med nydelig sol og god temperatur, var det klart for en fin-fin kvelds-tur;
http://img398.imageshack.us/img398/6079 ... 039ld3.jpg

http://img403.imageshack.us/img403/8443 ... 037fv4.jpg

(flere bilder under prosjekt-linken...)
Härliga bilder på en fantastisk Touring! Ser att du har köpt en Canon 400D systekamera - helt rätt!

Förresten, har ni inte reflexmaterial i registreringsskyltarna i Norge? Det ser ut som det bara är en vitmålad plåt med svarta siffror?
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Heisann Jens og Fredrik!

Joda, Bastard'en går bedre enn noen gang!

Når det gjelder skiltet, så er det av gammel emalje, slik som skiltene ble laget i 1960...
En fin mulighet i Norge til å få laget autentiske skilt...

:grin:
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Post by Seagrove »

Image

En bild tagen i Rodano, Italien den 10 april 2008. Mannen till vänster är Vittorio Tessara, "Signore Casa Lambretta", som visar en Li 150 med 200 cc motor för en engelsk potientiell köpare. Pojken i bakgrunden är min son som lockades med till Italien för att se Inter mot Fiorentina.
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Seagrove
Entusiast
Entusiast
Posts: 215
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:07
Location: Sweden
Contact:

Bilduppläggningsträning

Post by Seagrove »

Ni vana Forummänniskor får så stora fina bilder. Denna bild från samma Italienresa, en polis-Lambretta från New York som finns i Tessaras scootermuseum i Rodano. Vilket ställe!

my.php?image=dscn3178wy1.jpg]Image
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Häpp!
Image
Image
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Image

Flaskhalsen är borta. Liten reedkorg är utbytt mot stor. Blockhalvorna slipades ur, svetsades och slipades för att få dit den här skönheten. Std reedsen på piaggio 180 cc är samma storlek som på 50 cc så förhoppningsvis hissar gasrullen mungiporna ännu högre nu. :evil:
/David
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Mm. Tassinari, riktigt bra reed! Har själv V Force 2 i min TS1... fast V force 3 är bra mycket coolare
Post Reply