Pelle_Punk wrote:Tjena!
Jag sitter i hjälmtankar och har insett att min gamla AGV integral har tjänat ut sin roll pg.a möggelangrepp samt ålderdom och tänkte kolla med er om vad för typ av hjälm ni använder er av?
Intregral eller öppen?
Vill gärna ha köpt en hjälm innan jag hittar en lämplig Innova så den biten är klar iaf.
Tanken var att jag skall använda hojen till och från jobbet (2 mil t/r) samt till längre äventyr...
Mvh. Pelle
Jag tror det finns lika många åsikter som det finns Innovor eftersom det är en smaksak, likväl som en säkerhetsfråga.
När jag började köra Innovan efter många års uppehåll på 2-hjuling fixerade jag på säkerhet. Så min första hjälm var en helintegral och även om den var lätt och absolut en kvalitetshjälm började jag snabbt tröttna på att jag som glasögonbärare fick trixa och trixa.
Så blev det en öppningsbar integral istället och det har hunnit bli ett par till innan jag slutligen köpte mig en Caberg som jag trivs topp med.
Men det slutar inte med det. När jag uppgraderade till en tung MC och plötsligt ägde 2 st 2-hjulingar började jag fuska när jag åkte Innovan. Det blev gympadojjor istället för mc-stövlar, ryggskenan blev kvar hemma och enkelheten fick företräde.
Därmed öppnade det för en öppen jet-hjälm som jag råkade få med mig ut från en julabutik som satt ner den till sjukt lågt pris.
Det visade sig dock att det inte var min grej med en helt öppen jet-hjälm för vi lever i Sverige och där finns det knott, mygg och allsköns fridförstörare.
Så Jula-hjälmen som var busbillig användes 2 ggr och samlar nu damm i redskapsboden.
Istället blev det en Biltema öppen hjälm med nedfällbart visir, inte heller för några jättepengar.
Är det här nu smart? Nej, det är det egentligen inte. Jag åker massor med korta korta svängar med min Innova. Till lunchstället, ned till sjön för att jag inte orkar gå, till den lokala mataffären för att jag har en så stor box på Innovan och en betydligt mindre på BMW:n.
Det har ändå inte blivit mer än knappt 100 mil i år, men det är 100 mil utan vettiga skydd och ramlar du med en Innova i 70 km/h så slår du dig lik förb..nat.
Så det är en riskbedömning om man skall ha en bra eller en bekväm hjälm eller vettig kontra cool...
Caberg-hjälmen åker på när jag åker BMW:n tillsammans med alla skydd och när det gäller Innovan har det blivit tvärtom.
Gissa vad jag kommer att ha på mig den dagen jag de facto får direktkontakt med asfalten.
Rent estetiskt tycker jag Biltema-krasch-hatten funkar rätt bra till den här lilla thaimoppen, inte för hipp inte för rejsig.
/putte