Kom och köp! (Utgångsbud endast $ 6.000.000)

Här handlar det mest om scooterrelaterad musik, film m m.
Post Reply
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Rory Gallagher är inte min grej, cool frisyr och snygga sideburns, men tråkig musik.

Lyssnar hellre på "scootermusik". vad är det här för scootermusikband? ledtråden är Grekland i början på 70-talet.
Image

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Appropå irländare, klarar ni den här?
Image

Ledtrådar:
Det är något lurt med det där med irländsk.
Gruppen är omnämnd tidigare i denna tråd.
Bilden är från debut-LPn som kom 1967.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
Lyssnar hellre på "scootermusik". vad är det här för scootermusikband? ledtråden är Grekland i början på 70-talet.
Image
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det enda grekiska band jag kan är Aphrodite's child. Men de gjorde väl inte scootermusik? Fast å andra sidan är det viss likhet med bilden.

/Jörgen

"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Ser ut som Demis Roussos.
Fanns i alla kompisars föräldrars skivsamlingar på 70-talet.
/P
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Rory Gallagher är inte min grej, cool frisyr och snygga sideburns, men tråkig musik.

Image

Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
Image

Det enda grekiska band jag kan är Aphrodite's child. Men de gjorde väl inte scootermusik? Fast å andra sidan är det viss likhet med bilden.

/Jörgen

det är RÄTT! scootermusik är det naturligtvis inte, retas bara med Terraplane....

Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

slänger in en ny bandfråga i väntan på Jörgens nya ledtrådar

GISSA BANDET!

Image

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<br />slänger in en ny bandfråga i väntan på Jörgens nya ledtrådar..
..som kommer här:
Irländaren har ingen scooter, inte ens en cykel. Och han har trettio miles till jobbet. Det gör honom hemskt trött.

/Jörgen

Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

GISSA BANDET!

Jag tycker han längst till vänster är rätt lik dig, Federico.

/Jörgen

Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bergfors</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
GISSA BANDET!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Jag tycker han längst till vänster är rätt lik dig, Federico.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Inte för att jag vet hur Federico ser ut, men jag tror du har rätt, Bergfors! Bilden heter "psychedfedericos" och den till utseendet sympatiske (f ö säkert lika snäll och vänlig på insidan som utsidan) mannen till vänster, med en Gibson SG 45:a i handen, har tydliga märken av "data-klipp-o-klistring" på halsen om man kollar närmare! Dessutom är skärpan och hudtoner betydligt klarare på "Farbror Snäll" än på de övriga i bandet, som jag bl a tycker liknar John Lennon och George Harrison. Kan det vara Tolvis Presley, tro? :D

/ Fredrik
Terraplane Blues

Jag smyger in en bild till...

Vi fortsätter på temat scootermusik: dessa scotermusiker tog hela scootervärlden med storm (eller åtminstone vissa personer inom scootervärlden, t o m långt senare än de slog igenom...). I min digra samling scootermusik är de representerade med väldigt många scooteralbum och om jag är tvingad att rangordna dem, så hamnar de lätt bland mina tre scooterfavoritgrupper, alla scooterkategorier genom alla scootertider. Ja, så bra var dessa scootermusikanter verkligen, tycker jag... :)

Image

PS. Jag är inte med på bilden. Scootermusik rockar! DS.

/ Fredrik
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

Image

är den här fööör lätt?

2x v50
erikh
Lärling
Lärling

Post by erikh »

alltså, inte vad bandet heter utan kopplingen hit.

2x v50 '81, luna 50s
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />Image

är den här fööör lätt?

2x v50

Los FedeRICOS?, leather nun? blondie? transvision vamp? kolla klockslaget...

Federico
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

GISSA BANDET!

Jag tycker han längst till vänster är rätt lik dig, Federico.

/Jörgen<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

jo jag råkade hamna i bilden, var tvungen att dokumentera frisyren innan klippning, mina bandkompisar heter strawberry alarmclock
Image

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Image

Signore, io sono Irish,
quello che non ha la bicicletta.
tu lo sai che lavoro, e alla sera
le mie reni non cantano.
Tu mi hai dato il profumo dei fiori,
le farfalle, i colori.
E le labbra di Ester create da te,
quei suoi occhi incredibili solo per me.

Ma c'è una cosa, mio Signore, che non va.
Io che lavoro dai Lancaster
a trenta miglia dalla città
io nel tuo giorno sono stanco,
sono stanco come non mai,
e trenta miglia più trenta miglia
sono tante a piedi, lo sai.

Ed Irish, tu lo ricordi, Signore,
non ha la bicicletta.

Nel tuo giorno le rondini cantano
la tua gloria è nei cieli.
Solo io sono triste, Signore,
la tua casa è lontana.
Devo stare sul prato a parlarti di me,
e io soffro, Signore, lontano da te.

Ma tu sei buono, tra gli amici che tu hai
una bicicletta per il tuo Irish
certamente la troverai,
anche se è vecchia non importa,
anche se è vecchia mandala a me,
purché mi porti nel tuo giorno
mio Signore fino a te.

Signore, io sono Irish,
quello che verrà da te in bicicletta.

Terraplane Blues

Det blir för lätt med sökbar text, Bergfors!

<font size="5"><b><font color="red">New Trolls</font id="red"></b></font id="size5">

Ja, se italienare...

/ Fredrik
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Jag smyger in en bild till...

Vi fortsätter på temat scootermusik: dessa scotermusiker tog hela scootervärlden med storm (eller åtminstone vissa personer inom scootervärlden, t o m långt senare än de slog igenom...). I min digra samling scootermusik är de representerade med väldigt många scooteralbum och om jag är tvingad att rangordna dem, så hamnar de lätt bland mina tre scooterfavoritgrupper, alla scooterkategorier genom alla scootertider. Ja, så bra var dessa scootermusikanter verkligen, tycker jag... :)

Image

PS. Jag är inte med på bilden. Scootermusik rockar! DS.

/ Fredrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ledtrådar: Bandet tog sitt namn efter en av deltablues-nissen Tommy Johnsons mest kända låtar från 1929. Sångaren, som kallades "Björnen" (fast på engelska), hade världens största privata samling av bluesplattor. Alla i bandet hade likt "Björnen" smeknamn såsom t ex: "Blinda Ugglan", "Mullvaden", "Solrosen" e t c. Bandet spelade på de tre stora popfestivalerna: Monterey -67, Woodstock -69 och Isle of Wight -70. Bandet hade två stora hits som t o m eftervärlden känner till som ren allmänbildning (just dessa två låtar är mer eller mindre skräp för ett inbitet fan som jag - det är allt det andra som är bra!). "Blinda Ugglan" är enligt mitt tycke det största musikala geni världen skådat...

/ Fredrik
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br />Det blir för lätt med sökbar text, Bergfors!
Jo, men ni verkade ju ändå ha gett upp. Alternativet att lägga in rätta svaret kändes tråkigare.

/Jörgen

Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Canned heat.

/Jörgen

Terraplane Blues

<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>

Canned heat.

/Jörgen<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Javisst! Men det var väl inte så svårt till slut... :)

Får det lov att vara lite boogie från Woodstock, kanske?

http://www.youtube.com/watch?v=V55FfDnkQ6o

/ Fredrik
Terraplane Blues

Här får Ni en till att fundera på under dagen...

Image

Som kuriosa kan jag nämna att för mig är dessa tre damer litet speciella, då jag som liten blev passad av dem en dag när mina föräldrar tog en dagstur på skidor i fjällen. Fast jag minns inte något av det själv...

PS. Ursäkta den, i dessa sammanhang, något malplacerade bilden. Musik spelade de iallafall... :D DS.

/ Fredrik
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Göingeflickorna??!! "Kära mor", mitt musikaliska favorithatobjekt då för länge sedan. Helt förfärligt vidrigt smörig.
/jens
som varit offline från sajten och den här tråden ett tag
Terraplane Blues

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Göingeflickorna??!! "Kära mor", mitt musikaliska favorithatobjekt då för länge sedan. Helt förfärligt vidrigt smörig.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Ha-ha...jodå, så att... Vidrigt är väl just ordet, fast fortfarande ljusår bättre än Vikingarna och Christer Sjögren! :D

/ Fredrik
Terraplane Blues

Men vad har vi här, om inte ett riktigt kultband!

Image

Ledtråd: världsbäst på att sjunga om de mest vardagliga och triviala saker - utan att det på något sätt låter vare sig patetiskt eller smörigt! Ett riktigt kultband som sagt...

/ Fredrik
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Måste väl vara Torsson ...
/jens
Post Reply