Roadside Repair SC tribute p200

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Så här ser toppen ut i dagsljus.
uploadfromtaptalk1452343125371.jpg
uploadfromtaptalk1452343125371.jpg (30.43 KiB) Viewed 33418 times
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Nu har en Grand Sport kolv dykt upp. Känns som Meteor har nått att göra med tillverkningen....
uploadfromtaptalk1452898960239.jpg
uploadfromtaptalk1452898960239.jpg (49.79 KiB) Viewed 33320 times
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Nu är the Lindmark cut fixat. Genom att plocka bort en bit på longstroke veven hoppas vi att den blir något bättre balanserad och inte vibrerar så mycket. Det finns såklart vetenskapliga metoder att mäta och räkna ut hur det ska göras men vi kör på lite skön känsla.

Image

Image

Image
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Sen blev lager, packboxar och växelkorts bytta samt växellådan schimsad.

Denna något frostiga bild är tagen efter att veven legat i frysen och lagerbanan värmt sig på kaffebryggarens platta. Då är det väldigt enkelt att bara trä på lagerbanan på veven utan något våld.

Image
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Precisionsinmätning av öfre dödpunkt
Image
Hur svårt kan det va?
User avatar
fredrikC
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Mon 22 Jan 2007, 18:14
Location: Sverige, Bromma

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by fredrikC »

Oj fint! Inget gammalt tändstift me skruv där inte :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Insuget var redan upptaget så jag passade på att mäta upp det och hamnade på hela 188 grader, kanske i översta laget. Sen höjde jag avgasporten ca 1 mm samt breddade den. Vet inte om det var bra eller inte men jag fasade av kolven vid portarna så de öppnade fullt i botten läget.
uploadfromtaptalk1460184830213.jpg
uploadfromtaptalk1460184830213.jpg (53.56 KiB) Viewed 32805 times
Efter det började planingen av toppen som har en ganska stor klack från svarvningen som behöver tas ner för att få rätt squish. Tänkte satsa på 1.6 mm squish.
uploadfromtaptalk1460184628212.jpg
uploadfromtaptalk1460184628212.jpg (35.78 KiB) Viewed 32805 times
Hur svårt kan det va?
User avatar
fredrikC
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Mon 22 Jan 2007, 18:14
Location: Sverige, Bromma

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by fredrikC »

Aha, du fasa av kolven i överkant? Intressant. Men jag hade gissat att du skulle komma rätt med portarna med strokerveven. Men det halktejp kvar alltså?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Toppen som var urgröpt lite extra skulle planas ner till rätt squish, gjorde det med ett sandpapper som låg på en marmorskiva, trots att jag tyckte jag var noga så lyckades jag slipa till en skidbacke med där squsihet skilde 0.5 mm på olika sidor. Lyckades parrera det ganska ok och tillslut hamna vi på ett squish på runt 1.3 mm.
Attachments
IMG_20160510_201430.jpg
IMG_20160510_201430.jpg (255.21 KiB) Viewed 32334 times
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Fick ett Poloni-venturi från en kamerat så passade på att montera det och passade samtidigt på att sätta igen kanalen från separatsmörjningen då den inte ska användas. Avgaset blev ett SIP Road 2.0 och nu är motorn redo att hänga in i scootern.
Attachments
IMG_20160528_132320.jpg
IMG_20160528_132320.jpg (272.31 KiB) Viewed 32332 times
IMG_20160528_120820.jpg
IMG_20160528_120820.jpg (226.16 KiB) Viewed 32332 times
Hur svårt kan det va?
User avatar
fredrikC
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Mon 22 Jan 2007, 18:14
Location: Sverige, Bromma

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by fredrikC »

Klokt att täppa till kanalen i tid ;) Slanglöst oxå?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

fredrikC wrote:Klokt att täppa till kanalen i tid ;) Slanglöst oxå?
Nej, bara en sån där 90-tals aluminium fälg, Inga nymodigheter här inte.....
Hur svårt kan det va?
User avatar
fredrikC
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Mon 22 Jan 2007, 18:14
Location: Sverige, Bromma

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by fredrikC »

Aha, nä man får inte göra för stora kliv o historien. När blir premiärturen?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Behöver dra en ny gasvajer och en ny elkabel, sen blir det provstartar...
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Motor i, check.
Attachments
IMG_20160528_230115.jpg
IMG_20160528_230115.jpg (236.92 KiB) Viewed 32298 times
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Det går framåt......

Idag har vi fått en godkänd besiktning men en del kvarstå:
Laddproblem,batterie för som ska sköta huvudstrålkastare, bakljus, bromsljus och tuta laddar inte, men det löser sig.

Lite v äxeljustering eller har jag shimsat för tight?

Bestyckning, har idag 130 som huvudmunstycke men det kanske behövs mer pga venturit, har lånat upp till 140 , hoppas det räcker.
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Scootern har fått mer silver färg
Attachments
IMG_20160621_154712.jpg
IMG_20160621_154712.jpg (339.14 KiB) Viewed 31727 times
IMG_20160621_154703.jpg
IMG_20160621_154703.jpg (307.66 KiB) Viewed 31727 times
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

En trasig BGM spännings/laddningsregulator har bytts. Gissar att den krokna när den i ett tidigare liv skulle driva stora kylfläktar.

Med ström i batteriet var det dags att koppla in ett par extra ljus som legat i lådan länge. Genom att köra ett par LED H4 lampor så riskerar ingen att bländas och strömmen bör räcka till.

Det var lite klurigt att hitta en lösning på infästning men ett par aluminiumben som hade en platta med fyra hål fick sågas och borras för det skulle funka. Det visade sig dock att karossen är väldigt o-platt så jag gjorde distanser av 6mm bränsleslang med M6. Får se hur länge det håller....

Lamporna regleras från ett par knappar hämtade från en utbytt hissreglage från Mariebergs mentalsjukhus i Kristinehamn. Anropsknappen går till ett USB uttag som sitter innuti handskfacket.
IMG_20161205_152341.jpg
(66.57 KiB) Downloaded 30 times
IMG_20161205_194425.jpg
(55.27 KiB) Downloaded 30 times
IMG_20161205_194439.jpg
(95.38 KiB) Downloaded 30 times
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

ImageImageImageImageImage
Hur svårt kan det va?
User avatar
fredrikC
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Mon 22 Jan 2007, 18:14
Location: Sverige, Bromma

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by fredrikC »

Stiligt Henkan, då kan man ligga bakom dig sedan o se bra ut ;) Har du fått ordning på kompet? Galet mycke fortfarande?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Efter att först provat utan , sen med 0.8mm landade jag till slut på 1.5mm packning i toppen. Nu tror jag inte skorna kommer gå sönder när jag kickar och så har den slutat spika med 140 munstycken....

Tyvärr lite dålig väderlek för att justera in bestyckningen men det kan nog bli bra det där till slut.
Hur svårt kan det va?
User avatar
fredrikC
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Mon 22 Jan 2007, 18:14
Location: Sverige, Bromma

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by fredrikC »

Ok, tar du med dig extra packningar o en ny kolv till nästa tur ;)
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Nej nej , det är väl då vi ska prova att reparera hål i kolv med alla de kluriga patentlösning vi kommit fram till 8)
Hur svårt kan det va?
User avatar
topps
Lärling
Lärling
Posts: 460
Joined: Mon 07 Jun 2004, 09:46
Location: Stockholm / Stuvsta
Contact:

Re: Roadside Repair SC tribute p200

Post by topps »

Spikningen fortsatte trots 2,9 mm i squish, 140 i huvudmunstycke och fetaste lågfarten som SIP säljer. På en tur blev det värmenyp på 110 sträckan på E4an utan vägren och med ett rejält vägräcke. Vart lite nervösa minuter innan det kylde av sig och det gick att få fart på den igen. En uppmätning av volymen i toppen så var den 23ml medan en Rally 200 topp hade volymen 33 ml. Jag gissar att boven i dramat är den dåligt tilltagna volymen i toppen som gör för högt komp. Alltså det är bra tryck i motorn men det blir vaaaaaarmt.

Nu är planen att köra ett tag med Rally 200 topp för att när tillfälle ges svarva ur förbränningsrummet till acceptabelt komp och squish.ImageImage

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Hur svårt kan det va?
Post Reply