Roadside Repair SC tribute p200
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Nu har en Grand Sport kolv dykt upp. Känns som Meteor har nått att göra med tillverkningen....
Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Nu är the Lindmark cut fixat. Genom att plocka bort en bit på longstroke veven hoppas vi att den blir något bättre balanserad och inte vibrerar så mycket. Det finns såklart vetenskapliga metoder att mäta och räkna ut hur det ska göras men vi kör på lite skön känsla.






Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Sen blev lager, packboxar och växelkorts bytta samt växellådan schimsad.
Denna något frostiga bild är tagen efter att veven legat i frysen och lagerbanan värmt sig på kaffebryggarens platta. Då är det väldigt enkelt att bara trä på lagerbanan på veven utan något våld.

Denna något frostiga bild är tagen efter att veven legat i frysen och lagerbanan värmt sig på kaffebryggarens platta. Då är det väldigt enkelt att bara trä på lagerbanan på veven utan något våld.

Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Oj fint! Inget gammalt tändstift me skruv där inte 
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Insuget var redan upptaget så jag passade på att mäta upp det och hamnade på hela 188 grader, kanske i översta laget. Sen höjde jag avgasporten ca 1 mm samt breddade den. Vet inte om det var bra eller inte men jag fasade av kolven vid portarna så de öppnade fullt i botten läget.
Efter det började planingen av toppen som har en ganska stor klack från svarvningen som behöver tas ner för att få rätt squish. Tänkte satsa på 1.6 mm squish.
Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Aha, du fasa av kolven i överkant? Intressant. Men jag hade gissat att du skulle komma rätt med portarna med strokerveven. Men det halktejp kvar alltså?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Toppen som var urgröpt lite extra skulle planas ner till rätt squish, gjorde det med ett sandpapper som låg på en marmorskiva, trots att jag tyckte jag var noga så lyckades jag slipa till en skidbacke med där squsihet skilde 0.5 mm på olika sidor. Lyckades parrera det ganska ok och tillslut hamna vi på ett squish på runt 1.3 mm.
- Attachments
-
- IMG_20160510_201430.jpg (255.21 KiB) Viewed 32334 times
Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Fick ett Poloni-venturi från en kamerat så passade på att montera det och passade samtidigt på att sätta igen kanalen från separatsmörjningen då den inte ska användas. Avgaset blev ett SIP Road 2.0 och nu är motorn redo att hänga in i scootern.
- Attachments
-
- IMG_20160528_132320.jpg (272.31 KiB) Viewed 32332 times
-
- IMG_20160528_120820.jpg (226.16 KiB) Viewed 32332 times
Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Klokt att täppa till kanalen i tid
Slanglöst oxå?
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Nej, bara en sån där 90-tals aluminium fälg, Inga nymodigheter här inte.....fredrikC wrote:Klokt att täppa till kanalen i tidSlanglöst oxå?
Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Aha, nä man får inte göra för stora kliv o historien. När blir premiärturen?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Behöver dra en ny gasvajer och en ny elkabel, sen blir det provstartar...
Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Motor i, check.
- Attachments
-
- IMG_20160528_230115.jpg (236.92 KiB) Viewed 32298 times
Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Det går framåt......
Idag har vi fått en godkänd besiktning men en del kvarstå:
Laddproblem,batterie för som ska sköta huvudstrålkastare, bakljus, bromsljus och tuta laddar inte, men det löser sig.
Lite v äxeljustering eller har jag shimsat för tight?
Bestyckning, har idag 130 som huvudmunstycke men det kanske behövs mer pga venturit, har lånat upp till 140 , hoppas det räcker.
Idag har vi fått en godkänd besiktning men en del kvarstå:
Laddproblem,batterie för som ska sköta huvudstrålkastare, bakljus, bromsljus och tuta laddar inte, men det löser sig.
Lite v äxeljustering eller har jag shimsat för tight?
Bestyckning, har idag 130 som huvudmunstycke men det kanske behövs mer pga venturit, har lånat upp till 140 , hoppas det räcker.
Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Scootern har fått mer silver färg
- Attachments
-
- IMG_20160621_154712.jpg (339.14 KiB) Viewed 31727 times
-
- IMG_20160621_154703.jpg (307.66 KiB) Viewed 31727 times
Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
En trasig BGM spännings/laddningsregulator har bytts. Gissar att den krokna när den i ett tidigare liv skulle driva stora kylfläktar.
Med ström i batteriet var det dags att koppla in ett par extra ljus som legat i lådan länge. Genom att köra ett par LED H4 lampor så riskerar ingen att bländas och strömmen bör räcka till.
Det var lite klurigt att hitta en lösning på infästning men ett par aluminiumben som hade en platta med fyra hål fick sågas och borras för det skulle funka. Det visade sig dock att karossen är väldigt o-platt så jag gjorde distanser av 6mm bränsleslang med M6. Får se hur länge det håller....
Lamporna regleras från ett par knappar hämtade från en utbytt hissreglage från Mariebergs mentalsjukhus i Kristinehamn. Anropsknappen går till ett USB uttag som sitter innuti handskfacket.
Med ström i batteriet var det dags att koppla in ett par extra ljus som legat i lådan länge. Genom att köra ett par LED H4 lampor så riskerar ingen att bländas och strömmen bör räcka till.
Det var lite klurigt att hitta en lösning på infästning men ett par aluminiumben som hade en platta med fyra hål fick sågas och borras för det skulle funka. Det visade sig dock att karossen är väldigt o-platt så jag gjorde distanser av 6mm bränsleslang med M6. Får se hur länge det håller....
Lamporna regleras från ett par knappar hämtade från en utbytt hissreglage från Mariebergs mentalsjukhus i Kristinehamn. Anropsknappen går till ett USB uttag som sitter innuti handskfacket.
Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Stiligt Henkan, då kan man ligga bakom dig sedan o se bra ut
Har du fått ordning på kompet? Galet mycke fortfarande?

Re: Roadside Repair SC tribute p200
Efter att först provat utan , sen med 0.8mm landade jag till slut på 1.5mm packning i toppen. Nu tror jag inte skorna kommer gå sönder när jag kickar och så har den slutat spika med 140 munstycken....
Tyvärr lite dålig väderlek för att justera in bestyckningen men det kan nog bli bra det där till slut.
Tyvärr lite dålig väderlek för att justera in bestyckningen men det kan nog bli bra det där till slut.
Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Ok, tar du med dig extra packningar o en ny kolv till nästa tur 

Re: Roadside Repair SC tribute p200
Nej nej , det är väl då vi ska prova att reparera hål i kolv med alla de kluriga patentlösning vi kommit fram till 

Hur svårt kan det va?
Re: Roadside Repair SC tribute p200
Spikningen fortsatte trots 2,9 mm i squish, 140 i huvudmunstycke och fetaste lågfarten som SIP säljer. På en tur blev det värmenyp på 110 sträckan på E4an utan vägren och med ett rejält vägräcke. Vart lite nervösa minuter innan det kylde av sig och det gick att få fart på den igen. En uppmätning av volymen i toppen så var den 23ml medan en Rally 200 topp hade volymen 33 ml. Jag gissar att boven i dramat är den dåligt tilltagna volymen i toppen som gör för högt komp. Alltså det är bra tryck i motorn men det blir vaaaaaarmt.
Nu är planen att köra ett tag med Rally 200 topp för att när tillfälle ges svarva ur förbränningsrummet till acceptabelt komp och squish.

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Nu är planen att köra ett tag med Rally 200 topp för att när tillfälle ges svarva ur förbränningsrummet till acceptabelt komp och squish.


Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Hur svårt kan det va?