<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by erikh</i>
<br />var går btw gränsen för när en maskin fortfarande är samma? hur mgt delar får man byta, vilka får man inte byta?
Påminner mig om när mitt lyse slocknade i Holland, för några år sedan.
När jag väl hittat en Vespa-service bad jag ägaren att titta på den. Han gick ut, vände och kom tillbaka, och sa: "Det där är ingen Vespa, du driver med mig." Men med lite lock & pock hjälpte han mig till sist.
Hej Patrik,
Tyvärr har jag varken skanner eller digitalkamera, vilket gör att jag inte kan visa några bilder nu. De kommer så fort jag har möjlighet. Scootern är avbildad i Scooteristen Nr. 2 1992, och ser i stort sett likadan ut fortfarande.
Jag har följande pokaler från SSK i bokhyllan för den:
“SCOOTERPREMIÄREN 1/5 -92, BÄSTA CUSTOM”
“Best Custom, Scooter run, 28-31 Aug, Göteborg” (samma år Calles svänghjul sprängdes)
“BEST VESPA, 1994 SCOOTERPREMIÄREN, STOCKHOLM”
“Bästa Custom, Uppsala, 1992-05-13”
<font color="teal"><b>Scooter"RIDE FREE"hälsningar
Leif</b></font id="teal">
Wow så intressant att läsa, verkligen ett ämne där många har kraftiga åsikter!
Tusan, själv har jag på mitt samvete många förstörda och även sån tur är en hel del bevarade scootrar.
När man jag är på träffar i Tyskland med min Touring-cutdown-HPDL så är det många som har åsikter hur man kunde göra så med just en touring...
Kan dock aldrig förlåta mig själv alla dom scootrar med löjligt fin patina som man renoverat till ett 'finare' skick, det är en stor skillnad på vad som anses 'rätt' nu och för 10 år sedan.
Här i Hong Kong är det fortfarande nylackat och inte patinerat original som gäller. Undrar om dom är 10 år framför eller efter?
Min åsikt: så länge du KÖR med din scooter är allt tillåtet.
Jag kom först att tänka på det här ämnet när jag läste en artikel om scooterexport i Scooteristen, där säger en person som säljer utomlands att han hellre ser att scootrarna kommer till Italien, för där blir de i alla fall renoverade på "rätt" sätt.
Naturligtvis är han mer intresserad av pengar än att rädda scootar, men han har samtidigt rätt. Italienarna renoverar gärna veteranscootrar till originalskick, om det nu anses vara "rätt" sätt.
Sedan har jag hört en del uttalanden från veteranintresserade i Sverige som tycker att det är förskräckligt hur vi behandlar gamla Vespor och Lambrettor i scooterklubben, trimmar, bygger om... m.m.
Det här gjorde mig nyfiken på att höra era åsikter i ämnet.
För min egen del så bygger jag inte om mina scootrar mer än att de går att återställa, med undantag för objekt som redan är mycket förstörda på något sätt (sönderrostade, okompletta, ordentligt krockade).
Ibland kan det vara så fruktansvärt dyrt att originalrenovera en scooter i dåligt skick att det inte är ekonomiskt genomförbart, då ska man naturligtvis passa på att göra något eget av den om det är ett sätt att få ut den på vägen.
Sedan håller jag med Fritte vad gäller originalrenovering, hur kul skulle det vara om alla scootrar var exakt som de såg ut från bandet. Lacka som man vill, exprimentera, lacka om igen. Färg går ju att måla över. De snyggase originalrenoveringarna är ju de som inte är renoverade mer än mekaniskt, en snyggt sliten scooter är nog det bästa.
Det där är ju -egentligen- en fråga man helt och hållet avgör själv. Vill man sätta kapen i en sällsynt hoj, sälja den till utlandet eller orginaltoksrenovera den så är det ju upp till dig. Det är ju ditt fordon, liksom.
Men, man ska bara göra det om man till fullo förstår följderna av det man gör. Det anser jag vara det enda kravet som bör uppfyllas. Vill man sätta kapen i en t ex en SX200 eller en SS90, så ska man VETA att dom är extremt svåra att få tag i här i sverige, och att man kanske skulle ge sig på en modell som det finns fler av. Jag blir sur om jag ser en mycket sällsynt modell som sabbats av nån dåre som inte förstått vad det är han gjort. Ändra dom gärna, men i dom fall där dom är sällsynta (vilket du alltså bör kolla INNAN du börjar), se till att man ALLTID kan återställa dom till orginalskick senare.
Att folk trimmar sina maskiner har jag inget emot, men samma regel gäller där. Är det en motor som är grymt svår att få tag i, så kanske du kan tänka dig att köpa en annnan motor att fila i, så att någon annan som behöver en bra orginalmotor kanske kan få ta över din? Ta reda på hur det ligger till innan, bara.
Dom som känner mig, vet att jag inte är något direkt fan av orginaltokerier. Så jag väljer alltså att modifiera mina scootrar, med trim och annat. Men alla går att återställa till orginal om man så skulle vilja, förutom min trimmade PX-motor. Men den räknas typ inte, iallfall inte än så länge, till dom sällsyntare...
/guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />Härligt med så många inlägg!
Jag kom först att tänka på det här ämnet när jag läste en artikel om scooterexport i Scooteristen, där säger en person som säljer utomlands att han hellre ser att scootrarna kommer till Italien, för där blir de i alla fall renoverade på "rätt" sätt.
Naturligtvis är han mer intresserad av pengar än att rädda scootar, men han har samtidigt rätt. Italienarna renoverar gärna veteranscootrar till originalskick, om det nu anses vara "rätt" sätt.
Sedan har jag hört en del uttalanden från veteranintresserade i Sverige som tycker att det är förskräckligt hur vi behandlar gamla Vespor och Lambrettor i scooterklubben, trimmar, bygger om... m.m.
Det här gjorde mig nyfiken på att höra era åsikter i ämnet.
För min egen del så bygger jag inte om mina scootrar mer än att de går att återställa, med undantag för objekt som redan är mycket förstörda på något sätt (sönderrostade, okompletta, ordentligt krockade).
Ibland kan det vara så fruktansvärt dyrt att originalrenovera en scooter i dåligt skick att det inte är ekonomiskt genomförbart, då ska man naturligtvis passa på att göra något eget av den om det är ett sätt att få ut den på vägen.
Sedan håller jag med Fritte vad gäller originalrenovering, hur kul skulle det vara om alla scootrar var exakt som de såg ut från bandet. Lacka som man vill, exprimentera, lacka om igen. Färg går ju att måla över. De snyggase originalrenoveringarna är ju de som inte är renoverade mer än mekaniskt, en snyggt sliten scooter är nog det bästa.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Vill man sätta kapen i en sällsynt hoj, sälja den till utlandet eller orginaltoksrenovera den så är det ju upp till dig. Det är ju ditt fordon, liksom.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by patrikgrann</i>
<br />Fritte!
Hur ser den ut då?:D
"Hur mycket man än kammar en GRIS så är det fortfarande en GRIS!"
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">