P200 - Polini 210, vev + tänding

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Hans Utbult
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19

Re: P200 - Polini 210, vev + tänding

Post by Hans Utbult »

OK det var det jag misstänkte, det är inte dödarkablen som spökar för jag har gnista hela tiden. har dock bytt gen gula & röd-vita kablen, borde teoretiskt inte spela någon rill men nu har jag i alla fall fått den att varvar ur under last. dock så går det mycket dåligt upp till mellanregister med tendens till baktändning, nu står tändningen ca 19 grader enligt märke i plattan och blocket, har tyvärr inte någon strobe men kommer åka en sväng förbi biltema i morgon, känns som ett verktyg som bör finnas i varje 2-takts garage...
P200 -83
50R -77
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: P200 - Polini 210, vev + tänding

Post by Vespalun »

Ta loss bränsleslangen vid förgasaren och öppna bränslekranen. Det borde rinna ordentligt. Dvs jag tror på bränslespåret.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: P200 - Polini 210, vev + tänding

Post by reVintage »

Alternativt stoppa tillbaka 24/24.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: P200 - Polini 210, vev + tänding

Post by jencla »

Min trimmade PX200 (Malossi, Taffspeed-pipa) gick mycket fortare än som var hälsosamt även med en helt vanlig (men uppjettad) SI24/24 :twisted:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hans Utbult
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19

Re: P200 - Polini 210, vev + tänding

Post by Hans Utbult »

Nu är 24/24 tillbaks, flödet är OK efter en ordentlig genomgång bestyckad med 160-BE3-128. Går bra från halvgas upp till max, provade 120-BE3-128 och då går hon bra upp till halvgas och sen inte bara bludder. Har fortfarande "bara" 2,6 i idle munstycke och misstänker att det behöver bli större för att greja nedre delen av registret. Kommer förhoppningsvis på posten innan nästa helg.

Det som är lite konstigt är dock att hon gick bra (innan Parmakit tändningen) med motsvarande bestyckning så nåt konstigt verkar det vara....

Fortsättning följer
P200 -83
50R -77
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Re: P200 - Polini 210, vev + tänding

Post by Johnny L »

Ett problem jag haft på en elektronisk eftermarknadständning var att pick-upen inte hamnade rätt i höjd i förhållande till svänghjulet, vilket gav märkliga effekter liknande dina. Jag fick i mitt fall sätta brickor under pick-upen och skaffa längre skruv för att justera in det hela.


Sent from my iPad using Tapatalk
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Hans Utbult
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19

Re: P200 - Polini 210, vev + tänding

Post by Hans Utbult »

Tack Johnny, jag har funderat och försökt kolla då det nya svänghjulet inte är lika djupt om det på nåt sätt är så att hela men inte har hel täckning av magneterna. Saa mäta lite noggrannare i morgon och testa.

Nu är hon i alla fall besiktad, om än med väldigt oren gång men i alla fall laglig för avrostningen på Lördag.
P200 -83
50R -77
Hans Utbult
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19

Re: P200 - Polini 210, vev + tänding

Post by Hans Utbult »

Nu är det justerat lite, lyft ut tändplattan några mm så att pick-upen hamnar mer "mitt i" magneterna. Vidare så verkar inte tändplattan vara helt centrerad då jag har skavmärken från svänghjulet på ena sidan.

Att det gick dåligt förut med tändinställning baserat på den italienska manualen visar sig inte vara så konstigt, enligt manualen skall 18grader ligger på första körnslaget från spåret i tändplattan. Strecket visar var18 grader ligger mätt och testat med strob. Den variabla tändningen ser bra ut och går vid tomgång från ca 25 grader till 18 vid fullt. Ser fram emot morgondagen :)

Utan filter går hon bra med 160-BE3-128, med filter går hon för fett och verkar bli bra med 190-BE4-125. Mer utprovande verkar kvarstå.
Attachments
bild.JPG
bild.JPG (139.99 KiB) Viewed 11531 times
P200 -83
50R -77
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Re: P200 - Polini 210, vev + tänding

Post by Johnny L »

Kul att det går framåt!


Sent from my iPhone using Tapatalk
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: P200 - Polini 210, vev + tänding

Post by reVintage »

Med dom där avvikelserna skulle jag börja tänka på att returnera tändsystemet. Är det verkligen till rätt motor?

Räkna inte heller med att få ren gång i hela registret med Polini 210. Du bör dock få det att fungera så att du slipper 4-takt ovanför 60 på 4:an. Se tidigare tråd(ar).

18 grader är inget fel om vi pratar 6000rpm.
Hans Utbult
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19

Re: P200 - Polini 210, vev + tänding

Post by Hans Utbult »

Nej nåt som är helt fel verkar det ju som, det är till rätt maskin (tyvärr). Om jag ska komma ner till 18grader på 6000 så måste jag ställa det ändå mer fel än detta. Ska försöka ringa Sip på Måndag och se om jag kan få någon klarhet.

Att den inte går rent i hela registret spelar inte så stor roll men som det är nu så går den inte alls under ca 3000 varv under belastning, måste hålla varv hela tiden. Blev mycket kopplingsslirande på dagens scooteravrostning genom hela sthlm.

Tänk att det ska vara så svårt att få till finliret, jag får väl hoppas på att jag har fått ett dåligt exemplar och att det inte bara är jag som är dum....
P200 -83
50R -77
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: P200 - Polini 210, vev + tänding

Post by reVintage »

Var är det du får 18 grader?
Tycker att du ska återgå till 24/24 med Polini210-jetting enl. tidigare tråd

http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... f=5&t=6762

160/BE3/125, 52/140.

Om det inte funkar hyfsat så är det tändningen.
Hans Utbult
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19

Re: P200 - Polini 210, vev + tänding

Post by Hans Utbult »

Lite svårt att avgöra, har inte någon varvräknare men som den är ställd nu så gissar jag vid ca 3/4 maxvarv, gissar att jag slutar på ca 16 grader.

Kör 24/24 nu med bestyckning enligt tips. Nu får skrivandet vila några dagar för nya tag till valborg.

Stort tack alla för tips, mycket värdefullt när man kör fast den italienska logiken
P200 -83
50R -77
reVintage
Lärling
Lärling
Posts: 541
Joined: Sat 19 Nov 2011, 12:42

Re: P200 - Polini 210, vev + tänding

Post by reVintage »

Ordna en varvräknare. Att ställa variabel tändning utan sådan är fullständigt omöjligt. Köpte själv en kombinerad drifttidsmätare/varvräknare på eBay för 65kr inkl. frakt, funkar helt OK mot referens.
Hans Utbult
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19

Re: P200 - Polini 210, vev + tänding

Post by Hans Utbult »

Nu står tändningen precis som den ska enligt SIP, 26 grader vid 2000 varv och går ner till 18 vid ca 8000, snyggt men tyvärr så går hon fortfarande bara bra på mellan och övre registret. Tyvärr så tror jag att jag har kommit på vad det kan bero på men tar gärna emot en verifiering härifrån.

Den nya veve jag har satt i är en Tameni race, http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... r_45012000, vad inte en klantig meck tänkte på vid beställning (då den ju ska passa till P200) var att den har timing valve timing: 112°
/6° post TDC .

Jag går bet på graderna och vad det egentligen ska vara, har sett nåt om 55 grader post TDC, rätt långt från 112....

Vad kan man göra annat än att alltid köra för fullt, visserligen roligt men kppplingen tar snabbt slut med slirande då den "storknar" och inte har något bottenvrid alls om man försöker köra med last från botten, vid tomme varvar den ganska normalt.

Tror jag har provat allt utan att lyckas och behöver moraliskt stöd och smarta tillrop, inte så kul att vara tvungen att riva för att byta(modifiera vev nu när det bara borde vara att åka...
P200 -83
50R -77
Hans Utbult
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19

Re: P200 - Polini 210, vev + tänding

Post by Hans Utbult »

Nu, många timar senare och en sommar förra åter där hon inte nästan inte gick alls under halvgas så är det fixat och det går som som det bör med Polini210 :).

Vet dock fortfarande inte helt vad det var som orsakade felet men närjag rev ner allt nu så måste jag ha monterat nåt fel då t e x kopplingen tagit stryk. Just nu struntar jag i vad som var fel o är bara glad..
Last edited by Hans Utbult on Sun 29 Mar 2015, 23:31, edited 1 time in total.
P200 -83
50R -77
Hans Utbult
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Mon 22 Oct 2012, 00:19

Re: P200 - Polini 210, vev + tänding

Post by Hans Utbult »

Med tanke på hur det jag plockade ur så var det nog nog tur att den i alla fall tog mig någonstans förra sommaren
Attachments
IMG_2808-3.jpg
(348.63 KiB) Downloaded 19 times
IMG_2803-3.jpg
(462.39 KiB) Downloaded 19 times
P200 -83
50R -77
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Re: P200 - Polini 210, vev + tänding

Post by Johnny L »

Oj! Den kilen!
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Post Reply