Det är kul att trimma, men ibland får man lära sig saker själv trots att andra redan beskrivit dem här på forat
Hjälp, rasad PX!
Re: Hjälp, rasad PX!
Jag har tappat låsringen vid två tillfällen och det brukar gå ganska hårt åt blocket. Dela, slipa, rengör, rengör lite till eftersom aluminium är svårt att fånga med magnet och sätt i en koppling som håller för din effekt. Nu när du ger dig på att trimma, så är nog en svetsad ring runt korgen att föreslå.
Det är kul att trimma, men ibland får man lära sig saker själv trots att andra redan beskrivit dem här på forat
Det är kul att trimma, men ibland får man lära sig saker själv trots att andra redan beskrivit dem här på forat
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Hjälp, rasad PX!
Då var det beställt, plus en massa packningar och munstycken!wanten wrote:Köp den "nya" Polini-aluminiumcylindern på 210 kubik, jag har en själv och är supernöjd! Den finns i ett paket, med eller utan ett trevligt avgasrör:
http://www.scooter-center.com/product/7 ... wo+exhaust
Om du nu ska köpa en helt ny koppling (oklart varför din låsring hoppade ur, vilket gör att det kanske är bra att byta helt) ska du satsa på en original Cosa-koppling:
http://www.scooter-center.com/product/9021020/23+teeth
Tackar för alla tips och hjälp. Återkommer säkert när jag inte får ihop allt...
/Åke
Re: Hjälp, rasad PX!
Riktigt snabb leverans från Tyskland, fick allt i fredags!
Tänkte börja sätta ihop allt igen, men jag har kört fast på kopplingen...
Hur får jag bort den gamla? Själva locket var det inga problem med, men resten, skall det inte bara vara att lyfta ur?
Är det så att krysskilen gått sönder och låst/kilat fast hela kopplingen i vevaxeln? Har letat bilder men inget hittat, men ska inte dessa (röda ringarna på bilden) urfasningar på kopplingen och vevaxeln vara i fas? Finns det avdragare till detta?
Tackar på förhand igen!

Tänkte börja sätta ihop allt igen, men jag har kört fast på kopplingen...
Hur får jag bort den gamla? Själva locket var det inga problem med, men resten, skall det inte bara vara att lyfta ur?
Är det så att krysskilen gått sönder och låst/kilat fast hela kopplingen i vevaxeln? Har letat bilder men inget hittat, men ska inte dessa (röda ringarna på bilden) urfasningar på kopplingen och vevaxeln vara i fas? Finns det avdragare till detta?
Tackar på förhand igen!
Re: Hjälp, rasad PX!
Den ska bara vara att dra ut när du har kronmuttern borttagen, vilket du ju har gjort.
I vanliga fall har man ju hela kopplingskorgen att dra i, men du har ju lite av ett specialläge...
Den nedre skåran (på bilden, alltså) är för låsringen som redan är borta och den övre är den som krysskilen sitter i.
Det kan ju vara så att krysskilen har pajat eftersom du har fått kopplingshaveri. Ser du kilen om du kollar in i springan?
Prova att FÖRSIKTIGT knacka på vevaxeln (skruva på mutten först) och se om den kanske hoppar loss. Spraya på lite olja innan.
Johan
I vanliga fall har man ju hela kopplingskorgen att dra i, men du har ju lite av ett specialläge...
Den nedre skåran (på bilden, alltså) är för låsringen som redan är borta och den övre är den som krysskilen sitter i.
Det kan ju vara så att krysskilen har pajat eftersom du har fått kopplingshaveri. Ser du kilen om du kollar in i springan?
Prova att FÖRSIKTIGT knacka på vevaxeln (skruva på mutten först) och se om den kanske hoppar loss. Spraya på lite olja innan.
Johan
Re: Hjälp, rasad PX!
Efter lite smärre våld och en kofot så fick jag loss kopplingen och mycket riktigt så var det krysskilen som hade kilat fast ordentligt. Sedan så hade kugghjulet som sitter på kopplingen halverats och rasat ner i växellådan, så nu blir det en klyvning iaf! 
Re: Hjälp, rasad PX!
Det fixar du på en kväll! 
Re: Hjälp, rasad PX!
Fixat på en kväll med glada hejarrop och uppmuntringar från sambon!
Fick även tips om VooDoo på burk, Bräkleen! Så nu ser blocket ser som nytt ut både på insidan och utsidan!
Nu väntar jag bara på lite packningar, krysskilar å sånt från Tyskland.
Fick även tips om VooDoo på burk, Bräkleen! Så nu ser blocket ser som nytt ut både på insidan och utsidan!
Nu väntar jag bara på lite packningar, krysskilar å sånt från Tyskland.
Re: Hjälp, rasad PX!
Jag läser = SKOGHALL SCOOTER PUNX
Vad är Ni för klubb ?
Undrar jag = "Den ensamme Scooteråkaren i Kristinehamn"
// Christer
Vad är Ni för klubb ?
Undrar jag = "Den ensamme Scooteråkaren i Kristinehamn"
// Christer
Vespa PX200E - Vespa Primavera 1980 - PGO BigMax 50cc - Vespa Touring 150 1958.
Re: Hjälp, rasad PX!
Jaha, det var ett riktig kopplings ras
!
Då kan man viss säkerhet anta att det inte var ett nyp!
Hoppas att vi kan träffas under sommaren på någon obestämd plats och snacka om detta
.
Kul om Du kunde ta dig till Nybro på "Run and party" jag bjuder på ett par öl och Du berättar vad som hände. Vilken träff....
Då kan man viss säkerhet anta att det inte var ett nyp!
Hoppas att vi kan träffas under sommaren på någon obestämd plats och snacka om detta
Kul om Du kunde ta dig till Nybro på "Run and party" jag bjuder på ett par öl och Du berättar vad som hände. Vilken träff....
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Re: Hjälp, rasad PX!
Lite OT: Vi är väl ingen direkt klubb för dagen utan mest en sammansättning av gamla huliganer, punkare och annat "lôsst fôlk" som kör Scooter i Karlstadtrakterna. Namnet hittade vi på lagom till Cannonball i Vetlanda (där vi med flaggan i topp kom sist!).Chrocko wrote:Jag läser = SKOGHALL SCOOTER PUNX
Vad är Ni för klubb ?
Undrar jag = "Den ensamme Scooteråkaren i Kristinehamn"![]()
// Christer
Än har vi inte haft några aktiviteter, men det kommer!!!
Vi finns på iaf på Facebook: https://www.facebook.com/groups/116989161829951/ Bara att hoppa med!
/Åke
Re: Hjälp, rasad PX!
Jag tror inte heller att det var ngt nyp, bara en kolv och cylinder i dåligt skick, men det var definitivt ett kopplingsras. Alltid kul att träffa scooterister, "Googlar Nybro", oj det låg långt från Karlstad... Men vi funderar på Eskilsphenia och skall på In the City i GBG. Men nu så har jag iaf en bra Vespastory! =)Vespalun wrote:Jaha, det var ett riktig kopplings ras!
Då kan man viss säkerhet anta att det inte var ett nyp!
Hoppas att vi kan träffas under sommaren på någon obestämd plats och snacka om detta.
Kul om Du kunde ta dig till Nybro på "Run and party" jag bjuder på ett par öl och Du berättar vad som hände. Vilken träff....
/Åke
Re: Hjälp, rasad PX!
Hej igen!
Efter sju sorger och åtta bedrövelser tog jag tag i projektet igen, efter att det stått stilla sedan i början av september.
Så lagom inför scootersäsongen 2014 är jag klar. Fixat det mesta själv, men fått lite proffshjälp under vägen, tex att man måste snurra på bakhjulet när man ställer växlarna och att man inte kan hoppa över den där lilla bronsfärgade cylindern som trycker ihop kopplingen...
Men nu vet jag det till nästa gång!
Trial and error!
Mest nöjd var jag när den startade direkt efter att jag kopplat ihop de sista kablarna och vajrarna!
Kolla filmen!
Fast detta är faktiskt andra försöket, på det första hade jag glömt att hålla in kopplingen!
Så nu har jag avverkat de fem första milen med mitt nya Polinikit 210 bolt-on, har även satt på ett SIP-blås och borrat lite i luftfiltret. Jag har satt i ett 28 munstycke och blandar i 2 % extra tvåtaktsolja direkt i bensinen, får bli så i början så att jag vet att det smörjer ordentligt. En del säger att man inte behöver köra in, men det tänker jag göra, 50 mil får det bli!
Nu till funderingarna:
Men när tror ni att man kan börja prova med att byta ner munstycket?
Den bluddrar ganska bra som den är bestyckad nu, men vad kan var den ultimata storleken på munstycket?
Hur skall man få tätt mellan cylindern och grenröret? Det räcker inte med att ha dragit låsringen så hårt det går.
Ha de gôtt
Åke
Efter sju sorger och åtta bedrövelser tog jag tag i projektet igen, efter att det stått stilla sedan i början av september.
Så lagom inför scootersäsongen 2014 är jag klar. Fixat det mesta själv, men fått lite proffshjälp under vägen, tex att man måste snurra på bakhjulet när man ställer växlarna och att man inte kan hoppa över den där lilla bronsfärgade cylindern som trycker ihop kopplingen...
Men nu vet jag det till nästa gång!
Trial and error!
Mest nöjd var jag när den startade direkt efter att jag kopplat ihop de sista kablarna och vajrarna!
Kolla filmen!
Fast detta är faktiskt andra försöket, på det första hade jag glömt att hålla in kopplingen!
Så nu har jag avverkat de fem första milen med mitt nya Polinikit 210 bolt-on, har även satt på ett SIP-blås och borrat lite i luftfiltret. Jag har satt i ett 28 munstycke och blandar i 2 % extra tvåtaktsolja direkt i bensinen, får bli så i början så att jag vet att det smörjer ordentligt. En del säger att man inte behöver köra in, men det tänker jag göra, 50 mil får det bli!
Nu till funderingarna:
Men när tror ni att man kan börja prova med att byta ner munstycket?
Den bluddrar ganska bra som den är bestyckad nu, men vad kan var den ultimata storleken på munstycket?
Hur skall man få tätt mellan cylindern och grenröret? Det räcker inte med att ha dragit låsringen så hårt det går.
Ha de gôtt
Åke
Re: Hjälp, rasad PX!
Antar att åsyftar 128 main. Du kan isf sätta i ett 125 direkt. Att det 4-taktar beror nog snarare på idle jet. Kan vara svårt att få den fri från 4-takt runt 30-50km/tim. Ännu värre är att alla munstycken i SI överlappar varandra.
Läs igenom Polinit210-tråden http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... polini+210 så inser du snart att det inte finns något ultimat
. Det finns mer om du använder "sök".
Men du har nog säkert kollat allt detta redan.
Läs igenom Polinit210-tråden http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... polini+210 så inser du snart att det inte finns något ultimat
Men du har nog säkert kollat allt detta redan.
Re: Hjälp, rasad PX!
128 main såklart!
Bytte till 125 och märkte skillnad direkt.
Bytte till 125 och märkte skillnad direkt.



