Underbar indisk 90-talsreklam!
- JanneHagnell
- Lärling
- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Underbar indisk 90-talsreklam!
Nu var det ett tag sedan men här har vi en indisk Lambretta. Enligt uppgift från 70- eller tom 80-talet, mao långt efter att originalet kastat in handduken.
Dessutom lillaYezdi Colt som inte liknar något annat jag har sett - eller?
Dessutom lillaYezdi Colt som inte liknar något annat jag har sett - eller?
- Attachments
-
- image.jpg (119.41 KiB) Viewed 36503 times
-
- image.jpg (161.87 KiB) Viewed 36503 times
-
- image.jpg (249.53 KiB) Viewed 36503 times
- JanneHagnell
- Lärling
- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Underbar indisk 90-talsreklam!
Nya uppgifter gör gällande att den sista, Lambrettabaserade modellen tillverkades tom 1987 och hette Lamby Polo. Företaget API fortsatte med trehjulingar och annat fram till början av 90-talet.
- JanneHagnell
- Lärling
- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Underbar indisk 90-talsreklam!
Idag blir det en broschyr på en Bajajtillverkad Tempo Hanseat. Sexsitsig (!) men inte med Volkswagenmotor; det är en broschyr som ligger under! På faktasidan står det också att det är en Heinkelmotor i. Vill ha!!
- Attachments
-
- image.jpg (158.16 KiB) Viewed 36414 times
-
- image.jpg (165.17 KiB) Viewed 36414 times
Re: Underbar indisk 90-talsreklam!
Härliga bilder och kul med de väldigt exakta tekniska specarna. En Lamby 150 gör 84/87 km/h och når 38 +/- km/liter.
P200E -83 (GS 160 -62 såld) (PX 125E -83 såld)
- JanneHagnell
- Lärling
- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Underbar indisk 90-talsreklam!
Ja, det är som en annan värld, både map det geografiska avståndet och avståndet i tid.
- JanneHagnell
- Lärling
- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Underbar indisk 90-talsreklam!
Tack vare en kille i vår Bajajgrupp på fb har jag nu inte bara ett reklamblad för Bonnie utan även för två andra Indienmoppar som Indo-Motors sålde, nämligen Baghee och Hero Puch.
Var naturligtvis tvungen att nörda lite kring dessa, då!
Baghee är, vad jag har förstått, en kopia på Piaggio Ciao. Detta gör bla att den verkar ha i princip samma förgasare som Bonnie samt att man kan använda en del Ciaoreservdelar. Moppen tillverkades som klass II/max 25 km/h enligt det nuvarande systemet som var alldeles nytt när bladen trycktes. Tillverkare var Kinetic Engineering Ltd som finns kvar än men som underleverantör till bilindustrin.
Hero Motorcorp tillverkar däremot fortfarande tvåhjulingar (och hävdar att de är världens största mc-tillverkare). Hero Puch är en klass I/EU-moppe och är tydligen konstruerad av "riktiga" Puch i Österrike. Verkar därför finnas ett visst intresse för den bland Puchfolket.
Till skillnad från Bonnie och Hero så finns det just nu flera Baghee på Blocket till vettiga pengar. Fast snubben som tror att han ska få 4000kr för en som inte funkar är nog lite optimistisk...
Var naturligtvis tvungen att nörda lite kring dessa, då!

Baghee är, vad jag har förstått, en kopia på Piaggio Ciao. Detta gör bla att den verkar ha i princip samma förgasare som Bonnie samt att man kan använda en del Ciaoreservdelar. Moppen tillverkades som klass II/max 25 km/h enligt det nuvarande systemet som var alldeles nytt när bladen trycktes. Tillverkare var Kinetic Engineering Ltd som finns kvar än men som underleverantör till bilindustrin.
Hero Motorcorp tillverkar däremot fortfarande tvåhjulingar (och hävdar att de är världens största mc-tillverkare). Hero Puch är en klass I/EU-moppe och är tydligen konstruerad av "riktiga" Puch i Österrike. Verkar därför finnas ett visst intresse för den bland Puchfolket.
Till skillnad från Bonnie och Hero så finns det just nu flera Baghee på Blocket till vettiga pengar. Fast snubben som tror att han ska få 4000kr för en som inte funkar är nog lite optimistisk...
- Attachments
-
- image.jpg (253.61 KiB) Viewed 35907 times
- JanneHagnell
- Lärling
- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Underbar indisk 90-talsreklam!
Inte bärldens bästa bildkvalité men kul, i alla fall.

- JanneHagnell
- Lärling
- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Underbar indisk 90-talsreklam!
Dags för lite mer reklam! Trehjulig Lambretta har man ju hört om men trehjulig Royal Enfield?!

- JanneHagnell
- Lärling
- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Underbar indisk 90-talsreklam!
Lite Bajaj Chetak idag. Bilderna ska vara från 1971, 1976 och 1977. Lånade från indiska motorsajten Team BHP.

- JanneHagnell
- Lärling
- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Underbar indisk 90-talsreklam!
Lite Hanseat igen. Annons i indiska Reader’s Digest 1972.
- JanneHagnell
- Lärling
- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Underbar indisk 90-talsreklam!
Citerar från den indiska siten jag snott bilden från:
” The Shree (श्री) three wheeler by M/s Shanti Auto Pvt Ltd, Secunderabad- this is from the 1990's. A diesel three wheeler sounded very attractive then and the only engine could be the diesel Greaves Lombardini two stroke, air-cooled single cylinder, engine also used for the diesel Bullet then. And most of all, the Delhi, Harley Davidson three wheeler taxis and later the Vikram three wheelers used these noisy and polluting engines too successfully.”
” The Shree (श्री) three wheeler by M/s Shanti Auto Pvt Ltd, Secunderabad- this is from the 1990's. A diesel three wheeler sounded very attractive then and the only engine could be the diesel Greaves Lombardini two stroke, air-cooled single cylinder, engine also used for the diesel Bullet then. And most of all, the Delhi, Harley Davidson three wheeler taxis and later the Vikram three wheelers used these noisy and polluting engines too successfully.”
- Attachments
-
- F41AC7D3-3E2B-467E-A453-5605F5FD9460.jpeg
- (346.65 KiB) Downloaded 4 times
- JanneHagnell
- Lärling
- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Underbar indisk 90-talsreklam!
Lite Vespareklam - givetvis i indisk kostym!

- JanneHagnell
- Lärling
- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30
Re: Underbar indisk 90-talsreklam!
En Salsbury, någon?

- JanneHagnell
- Lärling
- Posts: 465
- Joined: Thu 30 Jun 2011, 10:30