Trimma Primavera
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />när man öppnar insuget bara bakåt på en vevhusmatad vespa så betyder det att den öppnar tidigare och att den stänger vid oförändrat gradtal. alltså är det A (röd) som är bakåt, det blir mer logiskt på en stor-vespa där insuget sitter på vevens högsta punkt. tänk att du drar en klocka bakåt....
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
OK, det verkar ju logiskt, jag är med:) Dock undrar jag om det verkligen är "bakåt" Niklas menar i sina trimtips, dels finns det ju knappast plats att ta bort nio mm bakåt (vid A), dels visar beräkningarna i texten att han räknar med längre öppningstid eöd (efter övre dödläge):
<hr noshade size="1">Niklas skriver:
...Orginal öppnar insuget 89° föd och stänger 52° eöd...
...Filar man sedan upp insugningsporten 9mm bakåt så stänger porten 64° eöd...
<hr noshade size="1">Vevportningen som Niklas (och malossi) rekommenderar gör däremot att man öppnar tidigare, att öppna bakåt + att öppna veven skulle ju resultera i väldigt tidig öppning. Är det inte snarare så att han menar att man skall öppna nio mm vid B, d v s framåt (klockledes) och sedan kapa veven för tidigare öppning?
<br />när man öppnar insuget bara bakåt på en vevhusmatad vespa så betyder det att den öppnar tidigare och att den stänger vid oförändrat gradtal. alltså är det A (röd) som är bakåt, det blir mer logiskt på en stor-vespa där insuget sitter på vevens högsta punkt. tänk att du drar en klocka bakåt....
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
OK, det verkar ju logiskt, jag är med:) Dock undrar jag om det verkligen är "bakåt" Niklas menar i sina trimtips, dels finns det ju knappast plats att ta bort nio mm bakåt (vid A), dels visar beräkningarna i texten att han räknar med längre öppningstid eöd (efter övre dödläge):
<hr noshade size="1">Niklas skriver:
...Orginal öppnar insuget 89° föd och stänger 52° eöd...
...Filar man sedan upp insugningsporten 9mm bakåt så stänger porten 64° eöd...
<hr noshade size="1">Vevportningen som Niklas (och malossi) rekommenderar gör däremot att man öppnar tidigare, att öppna bakåt + att öppna veven skulle ju resultera i väldigt tidig öppning. Är det inte snarare så att han menar att man skall öppna nio mm vid B, d v s framåt (klockledes) och sedan kapa veven för tidigare öppning?
Agh, sorry, jag hade min PX-motor i huvet när jag skrev förut. Bakåt i ditt fall är den kant som är närmast cylindern. Såklart.
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Jag är ledsen, men jag blir inte klok på detta, veven roterar väl medsols från svänghjulet sett? Niklas skriver att man ska fördröja stängningen genom att fila upp bakåt, men jag tycker det verkar mer som du säger, att man tidigarelägger öppningen (om jag tolkar ditt "bakåt" rätt). Eftersom jag helt enkelt verkar för korkad för detta med bakåt, rotationsriktning, före, tidigare, efter och senare, provar jag med lite bildspråk:D:oops:
Ska jag fila upp 9 mm vid A (röd) eller B (grön) på bilden av smallframens kopplingshalva nedan:
[img]http://i75.imagethrust.com/t/510091/wheretomill.jpg][/img]
???
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Det funkar ännu bättre med att svetsa igen det...kemisk metall sitter inte för evigt.
'Bakåt' betyder att du ska tidigarelägga öppningen på insuget, och det blir ju då precis som du säger, fräs i den bakersta kanten från cylindern räknat.
Det är inte mycket instruktioner som behövs, men en dragchoke underlättar om du inte vill plocka bort verktygslådan varje gång du ska choka. Se till att matcha insugsrörets öppning mot blocket noga, så att det inte finns någon trist kant där. Var försiktig när du portar vid kompressionsplattan (dvs inne i vevhuset, 'bakåt'). Pajar du den, så att veven inte längre kan få tätt där, då är det bara att antingen fräsa bort allting och köra reed, eller slänga blocket.
Mvh
Guran
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bufflig</i>
<br />Jag är ledsen, men jag blir inte klok på detta, veven roterar väl medsols från svänghjulet sett? Niklas skriver att man ska fördröja stängningen genom att fila upp bakåt, men jag tycker det verkar mer som du säger, att man tidigarelägger öppningen (om jag tolkar ditt "bakåt" rätt). Eftersom jag helt enkelt verkar för korkad för detta med bakåt, rotationsriktning, före, tidigare, efter och senare, provar jag med lite bildspråk:D:oops:
Ska jag fila upp 9 mm vid A (röd) eller B (grön) på bilden av smallframens kopplingshalva nedan:
[img]http://i75.imagethrust.com/t/510091/wheretomill.jpg][/img]
???
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Hedge</i>
<br />Det funkar ännu bättre med att svetsa igen det...kemisk metall sitter inte för evigt.
'Bakåt' betyder att du ska tidigarelägga öppningen på insuget, och det blir ju då precis som du säger, fräs i den bakersta kanten från cylindern räknat.
Det är inte mycket instruktioner som behövs, men en dragchoke underlättar om du inte vill plocka bort verktygslådan varje gång du ska choka. Se till att matcha insugsrörets öppning mot blocket noga, så att det inte finns någon trist kant där. Var försiktig när du portar vid kompressionsplattan (dvs inne i vevhuset, 'bakåt'). Pajar du den, så att veven inte längre kan få tätt där, då är det bara att antingen fräsa bort allting och köra reed, eller slänga blocket.
Mvh
Guran
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det där är en vanesak. Jag tyckte inte heller att jag behövde mer toppfart än 90 med min PX125, men när man börjar åka längre, så är det -väldigt- skönt att kunna ligga och marscha i 90-100 så att man kommer någonstans innan solen går ner.
Och vill man inte ha toppfarten, så är det ännu roligare att trimma för ax och fräsa från vid rödljusen. Speciellt roligt är det om det är en HD eller en maxiscooter, typ Gilera 180. Dom är iofs jävligt sega att dra, axar som fan även orginal...
. HD är dock oftast inga problem fram tills nästa rödljus. Hehe.
Mätte upp min Malossi-166'a till 0.5 l/m, när vi marschade i 90-100, vilket ger mig en aktionsradie på c:a 16 mil på full tank. Helt ok. kan tänka mig att en Primavera drar mindre, eftersom den inte väger något jmft med PX'en. Och som sagt, en 5 liters tank från V50 skall man helst inköpa.
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bengtic</i>
<br />Har lite svårt att förstå erat intresse att trimma en primavera att gå så fort, min går 80km ( med vindruta) lite långsammare annars.
Trimmad vindruta!!
Och jag blir nervös när det börjar gå mycket över 70, men jag måste åka minst 70 annars vibrerar det så mycket så baken somnar.
Förresten hur långt kan ni åka på en tank, min räcker max 8mil och det blir ju fort kris på landet. Om det är trimmat drar den ju mer eller åker ni så fort att soppan inte hinner att ta slut?
Bengt
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Och vill man inte ha toppfarten, så är det ännu roligare att trimma för ax och fräsa från vid rödljusen. Speciellt roligt är det om det är en HD eller en maxiscooter, typ Gilera 180. Dom är iofs jävligt sega att dra, axar som fan även orginal...


Mätte upp min Malossi-166'a till 0.5 l/m, när vi marschade i 90-100, vilket ger mig en aktionsradie på c:a 16 mil på full tank. Helt ok. kan tänka mig att en Primavera drar mindre, eftersom den inte väger något jmft med PX'en. Och som sagt, en 5 liters tank från V50 skall man helst inköpa.
/Guran
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bengtic</i>
<br />Har lite svårt att förstå erat intresse att trimma en primavera att gå så fort, min går 80km ( med vindruta) lite långsammare annars.
Trimmad vindruta!!
Och jag blir nervös när det börjar gå mycket över 70, men jag måste åka minst 70 annars vibrerar det så mycket så baken somnar.
Förresten hur långt kan ni åka på en tank, min räcker max 8mil och det blir ju fort kris på landet. Om det är trimmat drar den ju mer eller åker ni så fort att soppan inte hinner att ta slut?
Bengt
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Verkar som om den bara är 2,5liter, en primavera ska ju dra 0,2 otrimmad men det verkar ju lite enligt verkligheten. Var kan man få tag i en vettig tank för rimligt pris?
Skulle egentligen behöva lite mer fart. Vad kan ett sito göra +5km?
Vindrutan gör faktiskt en del var likadant på min gamla yamaha scooter. Jag har nya däck med modernt mönster och nya fälgar de gamla var rostiga invändigt.
Bengt
Skulle egentligen behöva lite mer fart. Vad kan ett sito göra +5km?
Vindrutan gör faktiskt en del var likadant på min gamla yamaha scooter. Jag har nya däck med modernt mönster och nya fälgar de gamla var rostiga invändigt.
Bengt
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by bengtic</i>
<br />Verkar som om den bara är 2,5liter, en primavera ska ju dra 0,2 otrimmad men det verkar ju lite enligt verkligheten. Var kan man få tag i en vettig tank för rimligt pris?
Skulle egentligen behöva lite mer fart. Vad kan ett sito göra +5km?
Vindrutan gör faktiskt en del var likadant på min gamla yamaha scooter. Jag har nya däck med modernt mönster och nya fälgar de gamla var rostiga invändigt.
Bengt
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Primaveran finns ju i olika versioner. den första med 16mm förgasare och 3,5 hk drar nog inte mer än 0,2.
min Touring 150 på 5,5 hk och 85km/h i toppfart drog aldrig mer än 0,3!
Federico
<br />Verkar som om den bara är 2,5liter, en primavera ska ju dra 0,2 otrimmad men det verkar ju lite enligt verkligheten. Var kan man få tag i en vettig tank för rimligt pris?
Skulle egentligen behöva lite mer fart. Vad kan ett sito göra +5km?
Vindrutan gör faktiskt en del var likadant på min gamla yamaha scooter. Jag har nya däck med modernt mönster och nya fälgar de gamla var rostiga invändigt.
Bengt
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Primaveran finns ju i olika versioner. den första med 16mm förgasare och 3,5 hk drar nog inte mer än 0,2.
min Touring 150 på 5,5 hk och 85km/h i toppfart drog aldrig mer än 0,3!
Federico
Ingen bensin i fickorna! I samband med att jag breddade Primaveran 60 mm på varje sida för att få in en PX-motor så byggde jag en extratank som passar i sidokåpan på vänster sida. Jag fick tyvärr göra hål i sidokåpan för bränslepåfyllning, men det ser rätt okej ut, lite sportigt sådär. Den tanken rymmer ca 11 liter, så min femliters moppetank fungerar nu som reserv. Fick förstås sätta dit en bränslepump också, men även det fungerade efter lite trixande. Vid försiktig körning borde jag ha en aktionsradie på ca 40 mil, men på grund av bestyckningsproblem är det inte testat ännu!
Jonas
Jonas
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dartman</i>
<br />Ingen bensin i fickorna! I samband med att jag breddade Primaveran 60 mm på varje sida för att få in en PX-motor så byggde jag en extratank som passar i sidokåpan på vänster sida. Jag fick tyvärr göra hål i sidokåpan för bränslepåfyllning, men det ser rätt okej ut, lite sportigt sådär. Den tanken rymmer ca 11 liter, så min femliters moppetank fungerar nu som reserv. Fick förstås sätta dit en bränslepump också, men även det fungerade efter lite trixande. Vid försiktig körning borde jag ha en aktionsradie på ca 40 mil, men på grund av bestyckningsproblem är det inte testat ännu!
Jonas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kreativt jobbat!!:)
<br />Ingen bensin i fickorna! I samband med att jag breddade Primaveran 60 mm på varje sida för att få in en PX-motor så byggde jag en extratank som passar i sidokåpan på vänster sida. Jag fick tyvärr göra hål i sidokåpan för bränslepåfyllning, men det ser rätt okej ut, lite sportigt sådär. Den tanken rymmer ca 11 liter, så min femliters moppetank fungerar nu som reserv. Fick förstås sätta dit en bränslepump också, men även det fungerade efter lite trixande. Vid försiktig körning borde jag ha en aktionsradie på ca 40 mil, men på grund av bestyckningsproblem är det inte testat ännu!
Jonas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kreativt jobbat!!:)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dartman</i>
<br />Ingen bensin i fickorna! I samband med att jag breddade Primaveran 60 mm på varje sida för att få in en PX-motor så byggde jag en extratank som passar i sidokåpan på vänster sida. Jag fick tyvärr göra hål i sidokåpan för bränslepåfyllning, men det ser rätt okej ut, lite sportigt sådär. Den tanken rymmer ca 11 liter, så min femliters moppetank fungerar nu som reserv. Fick förstås sätta dit en bränslepump också, men även det fungerade efter lite trixande. Vid försiktig körning borde jag ha en aktionsradie på ca 40 mil, men på grund av bestyckningsproblem är det inte testat ännu!
Jonas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kreativt jobbat!!:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
vill se bilder!!!!
Federico
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dartman</i>
<br />Ingen bensin i fickorna! I samband med att jag breddade Primaveran 60 mm på varje sida för att få in en PX-motor så byggde jag en extratank som passar i sidokåpan på vänster sida. Jag fick tyvärr göra hål i sidokåpan för bränslepåfyllning, men det ser rätt okej ut, lite sportigt sådär. Den tanken rymmer ca 11 liter, så min femliters moppetank fungerar nu som reserv. Fick förstås sätta dit en bränslepump också, men även det fungerade efter lite trixande. Vid försiktig körning borde jag ha en aktionsradie på ca 40 mil, men på grund av bestyckningsproblem är det inte testat ännu!
Jonas
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Kreativt jobbat!!:)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
vill se bilder!!!!
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by fritte</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /> vill se bilder!!!!
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
P2 tank 14liter
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tack! otroligt snygga skisser (och bilder).
vad har du gjort med bakdämpen?
Federico
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /> vill se bilder!!!!
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
P2 tank 14liter
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
tack! otroligt snygga skisser (och bilder).
vad har du gjort med bakdämpen?
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br />
tack! otroligt snygga skisser (och bilder).
vad har du gjort med bakdämpen?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tack Federico!
Bakdämpen är en kortare variant, med 25% hårdare fjäder specialgjord av Stötdämparspecialisten, Sthlm, 1991. Det nya övre stötdämparfästet i den nya mellanväggen är förstärkt, syns ej på skissen.
<br />
tack! otroligt snygga skisser (och bilder).
vad har du gjort med bakdämpen?
Federico
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tack Federico!
Bakdämpen är en kortare variant, med 25% hårdare fjäder specialgjord av Stötdämparspecialisten, Sthlm, 1991. Det nya övre stötdämparfästet i den nya mellanväggen är förstärkt, syns ej på skissen.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">P2 tank 14liter<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Snyggt bygge!
Hur har du ordnat luften till gasaren?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tack Calle!
Luften går som original, det är fortfarande tillräckliga spalter mellan tank & chassi.
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">P2 tank 14liter<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Snyggt bygge!
Hur har du ordnat luften till gasaren?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Tack Calle!
Luften går som original, det är fortfarande tillräckliga spalter mellan tank & chassi.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Luften går som original, det är fortfarande tillräckliga spalter mellan tank & chassi.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Härligt!
Jag har också många gånger tänkt på varför inte tanken är mer lik din original, det finns så mycket outnytjat hålutrylle i ramen...

Härligt!
Jag har också många gånger tänkt på varför inte tanken är mer lik din original, det finns så mycket outnytjat hålutrylle i ramen...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
Jag har också många gånger tänkt på varför inte tanken är mer lik din original, det finns så mycket outnytjat hålutrylle i ramen...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<b><font size="4">Ett långdraget & långtråkigt försök att hitta en förklaring..</font id="size4"></b>
Jag tror att tankstorleken beror på flera saker:
- Viljan att hålla totala fordonsvikten rimlig.
- Inte ha mängden eldfarlig vätska för stor.
- Ha en rimlig tid (i dagar) mellan tankningar. Det är här det slår fel. En MC eller scooter kördes inte så långt/dag på 50-talet, som idag. Folk hade närmre till affärer och jobb, så en tankning kunde räcka en dryg vecka. Att köra 20-30 mil/dag var en ovanlighet och kostsamt. Med tiden ändrades dessa vanor och MC-tillverkarna började förse vissa modeller med tankar dubbelt så stora. De flesta scooters används fortfarande lokalt, så behovet av en större tank finns bara hos en liten del av scooteristerna. Ett hjälmfack där en större tank kunde varit, har prioriterats högre och kanske uppskattas mer av många.
Jag har också många gånger tänkt på varför inte tanken är mer lik din original, det finns så mycket outnytjat hålutrylle i ramen...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<b><font size="4">Ett långdraget & långtråkigt försök att hitta en förklaring..</font id="size4"></b>
Jag tror att tankstorleken beror på flera saker:
- Viljan att hålla totala fordonsvikten rimlig.
- Inte ha mängden eldfarlig vätska för stor.
- Ha en rimlig tid (i dagar) mellan tankningar. Det är här det slår fel. En MC eller scooter kördes inte så långt/dag på 50-talet, som idag. Folk hade närmre till affärer och jobb, så en tankning kunde räcka en dryg vecka. Att köra 20-30 mil/dag var en ovanlighet och kostsamt. Med tiden ändrades dessa vanor och MC-tillverkarna började förse vissa modeller med tankar dubbelt så stora. De flesta scooters används fortfarande lokalt, så behovet av en större tank finns bara hos en liten del av scooteristerna. Ett hjälmfack där en större tank kunde varit, har prioriterats högre och kanske uppskattas mer av många.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Nypa</i>
<br />Ett mycket klokt svar tycker jag.
----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<b><font size="4">Tack Nypa!! /L</font id="size4"></b>
<br />Ett mycket klokt svar tycker jag.
----"När jag kör min Primavera så blir det Blåååröksdimma"----
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
<b><font size="4">Tack Nypa!! /L</font id="size4"></b>