Frambromsen hugger/pulserar även efter trumrenovering!!!!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
J-son
Nybörjare
Nybörjare

Re: Frambromsen hugger/pulserar även efter trumrenovering!!!

Post by J-son »

Fjädern är riktigt stark men jag skall absolut prova att byta plats på backarna.
Tack för tipset!
colsson
Lärling
Lärling

Post by colsson »

Nu har jag slarvat lite och inte läst hela tråden men jag antar att du har mätt upp trumman invändigt och kollat så att den inte är oval? Är den det, så är det bara att lämna den till en mek.verkstad för svarvning.
/ Christian
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Bara sååååå tröttsamt. Axeln från Scooter-center passar bara nästan. provat på¨2 olika framtrummor. Det är precis som att splinsen inte håller samma vinkeln. De är avkapade på den nya axeln...visst det är lugnt men vinkeln är fel. Får helt enkelt inte på axeln.

Suck!
/Robban
Attachments
CIMG4095.JPG
CIMG4095.JPG (219.08 KiB) Viewed 37857 times
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Pratat med en firma som på min trumbroms köpt i Sthlm kommer borra bort en del av splinsen. Får se om jag sen kan få på den på befintlig axel. Misstänker att det nog inte är helt gratis men det får det vara värt bara det funkar.
Axeln jag köpte av Scooter-Center har jag haft en liten mailkonversation med. De skulle testa på en av deras scootrar. Fattar inte riktigt. Den axeln går nästan på 2 olika trummor som jag har men ändå inte..Å splinsen är inte slitna.
En vänlig italiensk kompis som flög ner till Florens för att träffa sin släkt ett par dagar var schysst och köpte en till 9" trumma som jag hittat på Italienska Ebay (killen bodde i Florens han också)-så jag sparar 35Euro i frakt. Han tar med den hem i bagaget- så har jag lite labba med.
Den gamla trumman som jag anser vara kasserad då det är en millimeter bortsvarvad och ändå hugger gör jag nog en lampfot av.
/Robban
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Hej!
Har samma problem men jag tror inte att det är "oval" trumma som är problemet, mina problem kom i samband med byte av bromsbackar!
Dom nya backarna verkar vara lite olika höjd så när man vrider exentern (nyper in bromsen) så tar alltid en back i trumman före den andra och då får man en "pulserande känsla". Bromsar jag lite hårdare så försvinner problemet.

Har kollat på slitaget på backarna och ena backen är mer sliten än den andra, lider nu inte speciellt mycket av detta så jag har inte tänkt att fixa något nu i vinter (kör fortfarande). När jag skiftar till sommardäcken så ska jag ta och slipa av backarna lite så ska vi se om det inte blir bättre/bra. Av praktiska skäl så använder man inte handbromsen så mycket på blankis :)
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Tack för infot. Fick mail från Scooter-Center i Tyskland idag och de hade provat sin axel på två trummor hos dem som de hade. Axeln hade visst bara gått på den ena trumman-inte den andra. Hans kommentar var en ; / så han svarade att de vill återbetala summan. Lite synd då jag vill ha en axel inte pengar....

Måste ge mig på å bula ut knäskölden på ena sidan. Den var så när vi köpte vespan. Sen måste jag försöka driva ur bussningarna ur bakvagnens infästning så det finns lite å pyssla med. Tur att det inte är sommar än.
Har i allafall tagit beslut om Monarscooten och Crescent 2000 får vila i sommar och det är Vespa som gäller.
Attachments
vespa111.jpg
vespa111.jpg (84.93 KiB) Viewed 37734 times
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Hej. Sista inlägget på ett tag nu-har inte fått någon svarvad trumma än och ScooterCenter beklagde att axeln inte passade. Trevlig support. De vill inte ha axeln och jag får pengarna tillbaka. Det blev nog för dyrt skicka den.
Här syns skillnaden i längd på splinsen.
CIMG4149.JPG
CIMG4149.JPG (214.03 KiB) Viewed 37706 times
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Anar att SC lärt sig något på detta. Och jag hoppas du äntligen får ordning på din fina Vespa ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Fick tummen ur och meckade dit trumman som ett företag tog bort lite av splinsen i bakkant. Trumman går nu på. Tog en tur nu på kvällen och tyvärr hugger även denna trumma. Så läget just nu är ungefär som det var innan jag började med allt.
Bromsbeläggen är inte bytta men jag tycker det är så tydligt om jag snurrar sakta för hand på hjulet att det är just på ett ställe det "tar".
Har den fina trumman från Florens som jag kan testa med men då måste jag få tag i en annan axel (vilket verkar lite svårt). Vill nämligen inte ta bort delar av splinsen på den trumman.
/Robban
Popolino
Entusiast
Entusiast

Post by Popolino »

Hej,
Pröva med att runda av ändarna på bromsbeläggen.

C
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Tror fortfarande att problemet är bromsbackarna eller kanske centrering av dessa. När man drar in handbromsen så är det ju en excenter som pressar ut backarna mot trumman om det endast är en back som tar i, eller kanske endast en del av backen, så kan Du få just detta problem, du trycker ju trumman lite sned då. Om Du bromsar hårdare, slutar bromsen att pulsera då?
Min gör i alla fall det, lite lugn inbromsning pulsering, hårdare så tar den mycket jämnare. Ska testa att måla ett sträck med en tuschpenna mitt på backarna och köra en sväng, då borde man se var det nöts. Min erfarenhet är att dom nya backarna som finns nu inte är av samma kvalité som dom gamla.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Hej och tack för tipsen. Jag ska ta bort trumman i helgen och lacka den då den just nu är primerröd. Funderar på att lacka den i en mer mörksilver/antracitgrå ton. Tyckte fälgringen i ljus silver framträdde mer och fick en lite mer "kromkänsla"..
Om jag skulle vilja lacka om även baktrumman...
Räcker det att luta vespan och skruva bort baktrumman eller måste jag tömma ur växellådsolja för att undvika läckage då tätningen mellan packbox och trumma försvinner...

Jag noterade att jag först bara hade dragit framtrummans mutter med handkraft och då fick en kraftigare effekt dvs när man handsnurrade trumman på vespan så "högg den mer". Säkert ganska självklart då den blir mer ocentrerad.
Mitt problem blir dessvärre värre ju hårdare jag bromsar eller det minskar inte i allafall.
Jag har nya backar jag kan klämma dit.

Tyvärr har grabbens gamla Yamaha DT crossmoppe tagit en del tid i anspråk.
Vi svetsade dit skjutspinnar integrerade ramen...tog pinsamt lång tid men blev ganska bra. Ser original ut på håll...
Det glädjer mig i allafall att han förra sommaren använde vespan ett par ggr...kanske för att crossmoppen var trasig he he...

Teorin nedan om krökt axel som wobblar och gör att ena kanten (grön färg på bild) på belägget tar i samma ställe på samma position på varje varv är inget någon tror på nu va? För trumman borde ju ansluta mot lagrets anläggningsyta och i så fall måste lagret ha hamnat snett vilket inte är så troligt...
/robban
Attachments
vespa222.jpg
vespa222.jpg (7.73 KiB) Viewed 37485 times
J-son
Nybörjare
Nybörjare

Post by J-son »

Hur har det gått Robban?
Själv har jag låtit Vespan stå sedan i höstas men nu börjar man känna liiite vårkänslor och jag kommer nu att ta tag i min frambroms på nytt, jag har ju bytt precis allt annat så det måste vara något med backarna, något förslag på backar som är av bra kvalité?
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Kan tillägga att jag har kört c:a 400mil sedan byte av backarna och nu tar den jämt och fint.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
J-son
Nybörjare
Nybörjare

Post by J-son »

Vilka backar köpte du?
Mina från SIP hugger precis som tidigare....
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Har för mig att det var piaggio original.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
J-son
Nybörjare
Nybörjare

Post by J-son »

Provade att runda kanterna på backarna, samma skit, hugger fortfarande, det känns även i bromshandtaget att bromsen tar mest på halva varvet så att säga.
Bytte plats på backarna, samma sak, hugger fortfarande...
Men kan det verkligen vara backarna? Nu har jag provat med de Piaggio original som satt på den från början och ett par nya från SIP och det blir precis ingen skillnad.
Som ni läst tidigare så har jag bytt axel, packbox, trumma och backar, allt nytt.
Fler förslag?
ljus123
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by ljus123 »

Min vespa hugger också, likaså gjorde en annan vespa 50 jag provkörde.
robmic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by robmic »

Hej. Har börjat köra med vespan efter att ha beställt en ställbar framdämpare/fjäder. Ställde den i det mittersta lite hårdare läget och tyckte först att det blev lite bättre men efter att ha kört ett par mil så är det nja-jo lite bättre men absolut INTE borta. Tyvärr blev vespan lite högre fram då den ställbara innebära att man vrider/komprimerar fjädern som då verkar stiga lite.
Den trumman jag kör med är inte den jag fick hem från Italien (jag upptäckte för ett tag sedan att det ju faktiskt fanns nya framtrummor att köpa till 9" hos SIP) men det orkar jag inte göra och enligt tidigare svar så hjälpte inte den nya 10"trumman som det testats med.
J-son
Nybörjare
Nybörjare

Post by J-son »

Ja, jag har också bytt till en ställbar dämpare och provat alla lägen utan märkbar förbättring.
Det enda som gjort någon skillnad är att jag lossnade centrum muttern så mycket jag vågade innan det blir glapp i framhjulet, tunnare sprint och lossnade mot sprinten så att säga, då minskade huggen något men de finns helt klart kvar.
Körde en 6 mil lång runda igår och om jag bromsade lite försiktigt med handbromsen så funkade det hyffsat bra. Det som var positivt med den långa rundan var att bakbromsen började ta bättre och bättre, vet inte om det var värmeutvecklingen från motorn som gjorde det men i slutet av rundan tog den mycket bra, tur man har någon broms som fungerar ordentligt...
Nilsson
Drömmare
Drömmare

Post by Nilsson »

Hur gick det med pulserandet? Fann du felet?
Har samma problem på min nyinköpta pärla nämligen...
Rasmus
Drömmare
Drömmare

Post by Rasmus »

hej!
har haft samma pulserande problem fram och bak på V50-74:a.
lät svarva båda trummorna. ingen förbättring.
MEN navet/splinesen är ju räjält glappa.
Monterade hjulen flera gånger i olika lägen. Både fram och bak hittade jag ett läge där det funkar perfekt.
Markerade på axel och hjul med tushpenna. Sen kan man ta av och sätta på hur många gånger som helst.
Prova själv - jag blev nöjd.
Mvh - rasmus
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Måste bumpa denna tråd.
Fick tillbaka min pulserande frambroms efter bytet till vinterdäcken. Var missnöjd hela julhelgen :( . Tänkte inte så mycket på det för jag hade planerat ett byte av alla svinglager fram, köpte ett kit med axel och 2st nållager (http://www.sip-scootershop.com/en/produ ... +_62340000) och bytte det.
Nu till det roliga, hela vespan blev som ny, spårade inget, klättrar ej på snökanter och framför allt ALLA problem med frambromsen var borta. Det kan vara det glapp som fanns i lagringen som gjorde det. Har nu kört c:a 60 mil och allt fungerar perfekt.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
ajez
Entusiast
Entusiast

Post by ajez »

Har ett liknande problem med min px...
Har precis fått hem en ny trumma, men kanske svinglagringen är problemet!
Börjar med trumman (vilket inte är så speciellt begåvat om man tänker på ekonomin) funkar inte det får det väl bli en svinglagerrenovering också...
Hur som helst, tack för tipset!
//Andreas
Post Reply