Polini 210 Alu

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Ola Lång
Chefsmontörn

Re: Polini 210 Alu

Post by Ola Lång »

Topplockssamtal är alltid trevligt. För att inte enbart ägna oss åt Oftoppic här så kastar jag in en bild på några
olika topplock så kan ni ju bedöma om pinascotoppsuget ökar eller ej :lol:
Attachments
topplock1.jpg
topplock1.jpg (101.16 KiB) Viewed 13050 times
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
OlleM
Entusiast
Entusiast

Post by OlleM »

Intressant bild, jag ser att topparna är olika. Skulle du kunna förklara för en lekman vad det är för skillnader och varför, på de olika topparna och vad det är speciellt att lägga märke till. Då bidrar du till folkbildningen!
/Olle
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Hej Ola!
Gärna lite kommentarer också :wink: . Den lilla "skålen" i Pinasco ser lite lustig ut dock. Inte direkt så man föreställer sig ett typiskt hemisfäriskt förbränningsrum.

Detta leder oss till frågan hur kompatibla topparna är sinsemellan?

Hittade denna jämförelse mellan std P200 och Polini 210 som bolt-on(ingen bearbetning av block etc.).
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Hittade också den topp som levereras med Polini hos SC. Bearbetad av tyska MMW. Påminner om Malossin i mitten.
The Big C
Nybörjare
Nybörjare

Polini 210 Alu

Post by The Big C »

The Big C wrote:Hej, jag är kanon nöjd.
Kör med 52/140 och 125.
Den fyrtaktar lite på gas när den är kall, men efter ett par minuter så går den super fint. Bra drag genom hela registret. Nu har jag dessutom varvat ut den och det går som bara den!
Möjligen en tendens att bubbla när jag accelererar med lite för lite gas pådrag. Men inget som stör. Kan verkligen rekommendera denna cylinder. Om några år så blir det nog att fräsa upp blocket, men det känns mer som en bonus, absolut inte nödvändig/Lasse
Jag hade fel kör med Main jet 128 kanske skulle kunna gå ned till 125 men hellre litet för mycket än för lite/Lasse
The Big C/PX 4ever
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Hej Lasse,
Får mitt 210-kit i veckan. Hur har du ställt tändningen?
The Big C
Nybörjare
Nybörjare

Polini 210 Alu

Post by The Big C »

reVintage wrote:Hej Lasse,
Får mitt 210-kit i veckan. Hur har du ställt tändningen?
Inget speciellt jag vred tändplattan till nästa streck I.L tror jag det står. Känner mej lite dum att jag inte kommer ihåg vad lägena heter. Men det var bus enkelt. Kör nu med 125 Main jet och den går som tåget
Får alltid ett brett leende när jag sticker i väg på morgonen. Vi hörs/Lasse
The Big C/PX 4ever
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Nästa streck är 18grader på PX. 19 grader rekommenderas så det är nog helt OK. På min P200 finns ej de två strecken men jag tror att en grad motsvaras av 1mm.
The Big C
Nybörjare
Nybörjare

Polini 210 Alu

Post by The Big C »

Det låter bra. Ha ett par öl tillhands när du sätter på sip road, det behövs en tillklippt alu packning för det ska bli tätt. Spännande och höra vad du tycker. Vi hörs/Lasse
The Big C/PX 4ever
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

A och IT märkningarna är nog bara för dom på bandet som slänger ihop motorer. Tändningen blir ungefär rätt. Men beroende på toleranser i produktionen så kan allt det där kasta några grader, om man har dålig tur. I en originalmotor har det inte så stor betydelse men när man höjer på trimningsgraden så vill man att det är exact.
Därför är enda rätta sättet att använda en strobo och kolla var man har gnistan. Kransen till "statorboet" har en omkrets på 360mm, dvs 1mm=1grad.
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Tändmärket på svänghjulet på P200E ger 0,75mm/grad då diametern där är 86mm. Tycker att markeringarna ser "seriösa" ut och tänkte använda dessa med 3mm förskjutning(motsols på svänghjulet?) vid strobmätning.

I annat fall bör man väl utgå från TDC?
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Visst ser märkena seriösa ut dom är ju gjutna i materialet.. men hur exact är en gjutning egentligen. Pickuppen är är nitad i statorn. Kilspåret som körs i veven, hur exact är det? 0.15mm kast i läget motsvarar 1 grad i gnistan. Samma gäller kilspåret i svänghjulet.

Mycket variabler som kan vara åt skogen och tillsammans vara katastrofala för en motor som körs hårt.

Mera om det o.n. kan man läsa här

http://www.postaremczak.de/roller/sonst ... tpunkt.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

ÖDD utgår man ifrån, då blir det bra.
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Primmy du missuppfattade mig. Jag menade märkena i svänghjulet. Där har man väl iaf eliminerat kilspårsfelet. De gjutna markeringarna i plattan är bara en ledning till var man ska börja när man strobmäter.

Jag antar att TDC, som jag nämnde, är det samma som ÖDD?
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Jo, samma sak. Och ursäkta mitt yras, det är ju övre död läge/punkt. Jag blanda med finskanvar det är ykk (ylä kuolon kohta).

Ta reda på det och märk ut var du vill ha gnistan, sen kollar du med stroboskopet. Då blir det bra. Nätet är fullt med fina anvisningar, t.ex. scooterhelp som du ren är bekant med.
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Om man nu skulle använda svänghjulet/fläkten och markera på. Vad är ytterdiametern, den verkar ligga någonstans strax under 200mm?
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Har inte längre något att göra med polini cylindern. Finns många trådar som beskriver hur man skall ställa tändningen. Prova sökfunktionen. Eller scooterhelp, eller länken jag postade ett par inlägg tillbaka.
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Förstår nog inte riktigt hur du menar :wink: . Det du nämner har vi ju redan klarat av i tidigare posts.

Det enda jag ville veta är om någon visste vilken diameter P200E svänghjul/fläkt har. Mitt skjutmått räcker inte till :wink: . Men strunt i det, det går lätt att mäta när jag får loss hjulet ikväll.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Måttband runt svänghjulet? Tejp? Dela sedan måttet med 360 för att få fram antal mm per grad.
reVintage wrote:Förstår nog inte riktigt hur du menar :wink: . Det du nämner har vi ju redan klarat av i tidigare posts.

Det enda jag ville veta är om någon visste vilken diameter P200E svänghjul/fläkt har. Mitt skjutmått räcker inte till :wink: . Men strunt i det, det går lätt att mäta när jag får loss hjulet ikväll.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Men hallå, det där är redan avklarat :) . Nämnde att jag skulle ta av svänghjulet för att lätt kunna mäta diametern igår kväll. Skulle hämtat avdragaren hos Ronnie då ,men gjorde det i morse ist. Ja, jag kan också grundskolans matematik :wink: .

En graderad skala på kanten, med nollan på TDC, som du föreslår hade suttit fint.

Återkommer med diametern efter lunch så att alla får en chans att räkna.
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Ytterdiameter svänghjul/fläkt 196mm
Diameter fläns bakom fläkt 173mm

Om man ska tro markeringarna på statorplattan så har min tändning stått på 26grader! Men detta är historia nu.
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

I Polinis manual anges att 19 grader motsvarar 38mm på svänghjulets kant. Mao inget räknande nödvändigt.
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Hemma på lunchen och går igenom sändningen. Tydligen var idle jet 53-140 (2,70) slut. Så jag blir tvungen att sätta i original tills jag får tag på ett från annat håll. Det jag har är 55-160 (2,90) som ligger fh nära. Det borde väl inte ställa till något?
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Det har ju ingen betydelse var man lägger ett märke på svänghjulet.
Om du använder en kolvstoppare så

-Lägg ett märke på svänhjulet, helt var som helst
-Snurra svänhjulet medsols tills kolven blir stoppad av verktyget, lägg ett märke i blocket där som svänghjulsmärket är
-Snurra motsols, lägg märke
-Nu har du två märken i blocket, emellan dem är ditt ödp.
-Nu lägger du ett märke vänster om ödp där du vill att det tänder.
-Stroboskop
-Justera stator
-Stroboskop
-Upprepa tills ditt svänhjulsmärke träffar rätt med ditt märke för 18 gradet före ödp.

Eftersom du kör michael bolton så borde du inte behöva göra mera justeringar än att kasta in ett större huvudmunstycke.
reVintage
Lärling
Lärling

Post by reVintage »

Det har ju ingen betydelse var man lägger ett märke på svänghjulet.
Nej, varför skulle det göra det? Att man först tar reda på TDC torde väl vara självklart. Polinis anvisning gäller ju enbart att 19 grader förtändning innebär 38 millimeter från TDC-märkena på kanten av svänghjulet/blocket. Får dock inte till deras angivelse med 196mm dia på svänghjulet där 1grad borde motsvaras av 1,71mm, 32,5mm? Har PX och P olika diameter? Måste kolla måtten när jag kommer hem.

Om vi vänder lite på det så antar jag att Polini anger sin förtändning för "fulltrimmat". Mao så att det ska funka långt över 8000rpm. Om man då som jag inte varvar över kanske 6-6500rpm så borde förtändningen kunna ökas utan risk för "hål i kolven"? Men kanske det finns fler parametrar som bestämmer valet?

Ang. idle jet så antar jag att de valt ett mindre munstycke pga att förtändningen är lite för låg i dessa register. Som du säger så har det säkerligen marginell eller ingen betydelse.

Som jag var inne på i en annan tråd så borde en variabel förtändning kunna optimera de olika registren.
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Släng på cylindern, tändningen på 19 och ut och ge.

Har sett kurvor var statisk tändning jämförs med variabel och skillnaden har inte varít så stor, ca 1hk om jag kommer ihåg rätt, detta på en skapligt trimmad motor var skillnaden troligtvis är större än på en bolton trimning.19 är säkert bra, klart du ska höra efter spikningar och annat trevligt.

Majoriteten kör nog kitet som du, utan att fila destumera. Porttiderna är också sådana att cylindern inte är något varvmonster i originalutförande.
lycka till
Post Reply