victor wrote:Igar skruvade jag ur mitt tandningslas som Jem (en engelsman som har alla masternycklar till Innocentis las) ska kontrollera for att avgora om det gar att fixa till for fortsatt anvandning.
Inuti lamphuset, i framre delen, sitter en bult som dels haller en bygel, dels haller jordkabeln fran tandningslaset. Se bild:
Jag lyckades inte skruva ur denna bult, och kanslan jag far ar att den sitter i en mutter som man endast kan komma at underifran, antingen om man avlagsnar tutkapan alternativt genom att lyfta hela lamphuset. Korrekt?
Tusen tack, Victor
Almanna fragor om min Tv
Re: Bult i lamphuset
Den sitter med en mutter undertill, det är korrekt. Lossa insexbulten som håller styrhuvudet på plats. Lyft upp det så mycket som det går, då brukar man få in en 10'ans lednyckel som mothåll. Lossa bulten. Varför vill du ta bort denna?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Bult i lamphuset
Fantastiskt!
Jag vill ha bort den for att fa bort jordkabeln som gar till tandningslaset, men lyckades lirka bort den oppna kabelskon utan att lossa bulten igar.
Dock nar den ska monteras tillbaka nar tandningslaset kommer tillbaka renoverat (forhoppningsvis) maste den ju lossas...
Vh Victor
Jag vill ha bort den for att fa bort jordkabeln som gar till tandningslaset, men lyckades lirka bort den oppna kabelskon utan att lossa bulten igar.
Dock nar den ska monteras tillbaka nar tandningslaset kommer tillbaka renoverat (forhoppningsvis) maste den ju lossas...
Vh Victor
Hedge wrote:Den sitter med en mutter undertill, det är korrekt. Lossa insexbulten som håller styrhuvudet på plats. Lyft upp det så mycket som det går, då brukar man få in en 10'ans lednyckel som mothåll. Lossa bulten. Varför vill du ta bort denna?
Re: Nagra almanna fragor om min Tv
Mmmm, battre gora det ratt an att behova gora om det - det far bli i samband med omlackeringen i vinter...
Angende insatsgangorna, ar det typ Helicoil du syftar pa, och racker det att borra up halen fran sag M8 till M10 och sedan ganga i de nya gangorna?
Den kemiska metallen, tanker du dig den mellan block och insatsganga for att halla denna pa plats eller mellan insatsganga och pinnbult for att lasa den senare till gangan..?
Vh Victor (haller naivt tummarna att det inte foreligger nagot problem....)
Angende insatsgangorna, ar det typ Helicoil du syftar pa, och racker det att borra up halen fran sag M8 till M10 och sedan ganga i de nya gangorna?
Den kemiska metallen, tanker du dig den mellan block och insatsganga for att halla denna pa plats eller mellan insatsganga och pinnbult for att lasa den senare till gangan..?
Vh Victor (haller naivt tummarna att det inte foreligger nagot problem....)
Hedge wrote:Svetsa aluminium med motor i ramen...är inget som rekommenderas.
Motorn skall ur, isärmonteras, rengöras grundligt och sedan svetsas. Sen sätter man upp blocket i våg och lod för att planfräsa tätningsytorna. Sedan borras hålen med pelarborr.
Re: Almanna fragor om min Tv
Namnde jag att mitt objekt startade hur fint som helst med over 5 ar gammal bensin i tanken nar jag testade haromdagen?
Video fran starten...
Tomgangen ar hur stabil som helst, inte en tillstymmelse till darrning, vilja att do eller att andra varvtal...
Ljudet ar ratt metalliskt eftersom det ar hal pa roret som leder till ljuddamparen... Nytt ar under bestallning.
/.vic
Video fran starten...
Tomgangen ar hur stabil som helst, inte en tillstymmelse till darrning, vilja att do eller att andra varvtal...
Ljudet ar ratt metalliskt eftersom det ar hal pa roret som leder till ljuddamparen... Nytt ar under bestallning.
/.vic
Re: Almanna fragor om min Tv
Happy days!
I mandags kom Casa Lambretta bestallningen som jag la i torsdags, och idag anlande ett litet paket fran Vietnam som jag bestallde for en vecka sedan och som skickades i fredags eller lordags:

Vid en forsta snabbkoll verkar scootrs kvalitet otroligt god, mycket battre an sist jag bestallde fran dem. Jag ska ta lite hogupplosta bilder ikvall och dela av mig av sa att alla som eventuellt behover bestalla kan kontrollera noggrannt innan.
I mandags kom Casa Lambretta bestallningen som jag la i torsdags, och idag anlande ett litet paket fran Vietnam som jag bestallde for en vecka sedan och som skickades i fredags eller lordags:

Vid en forsta snabbkoll verkar scootrs kvalitet otroligt god, mycket battre an sist jag bestallde fran dem. Jag ska ta lite hogupplosta bilder ikvall och dela av mig av sa att alla som eventuellt behover bestalla kan kontrollera noggrannt innan.
Re: Nagra almanna fragor om min Tv
Hej Jens,
Borde veta battre an att ifragasatta din expertis, men ar du saker pa uppgiften om tva stycken M8 pinnbultar?
Har studerat sprangskisser tills ogonen bloder och det ser ut som om det endast ar en pinnbult i the parts manual:

Det ser vidare ocksa ut att enbart vara ett hal i ljuddamparfastet (original):

Tankte kopa pa mig en helicoil gangsats i preventivt syfte da det f n pagar en halvapriset-rea pa Amazon - har dessa M8:or standard 1.25 mm stigning..?
Vh Vic (som ocksa borde fa lite jobb utfort idag...)
Borde veta battre an att ifragasatta din expertis, men ar du saker pa uppgiften om tva stycken M8 pinnbultar?
Har studerat sprangskisser tills ogonen bloder och det ser ut som om det endast ar en pinnbult i the parts manual:

Det ser vidare ocksa ut att enbart vara ett hal i ljuddamparfastet (original):

Tankte kopa pa mig en helicoil gangsats i preventivt syfte da det f n pagar en halvapriset-rea pa Amazon - har dessa M8:or standard 1.25 mm stigning..?
Vh Vic (som ocksa borde fa lite jobb utfort idag...)
jencla wrote:Det fästet ska sitta på två M8-pinnbultar. Den ena, grövre, bulten ser ut att sitta på rätt ställe men den andra bulten ser helt fel ut. För tunn, och på fel plats
/jens
Re: Almanna fragor om min Tv
Två bultar, två hål. Var för säkerhets skulle nere i källaren och kollade. Men nu blir jag osäker på om det är M8 eller M7, det är länge sedan jag hade isär den. Men det är alltså två pinnbultar som är grövre än de övriga.
Den ena är den sista framåt i raden längs ovansidan på transkäpan (men den är dold bakom motorfästet på din sprängskiss), den andra sitter i rundningen på den främre "kortsidan" av transkåpan. De sitter alltså mycket längre isär än dina bultar.
På din bild av ljuddämparen ser jag två fästöron med var sitt hål, i fästet som går upp från ljuddämparen. Det nedre av dessa verkar vara förstört på din nuv ljuddämpare.
Lycka till!
/jens
Den ena är den sista framåt i raden längs ovansidan på transkäpan (men den är dold bakom motorfästet på din sprängskiss), den andra sitter i rundningen på den främre "kortsidan" av transkåpan. De sitter alltså mycket längre isär än dina bultar.
På din bild av ljuddämparen ser jag två fästöron med var sitt hål, i fästet som går upp från ljuddämparen. Det nedre av dessa verkar vara förstört på din nuv ljuddämpare.
Lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Almanna fragor om min Tv
Hej igen Jens,
Då är jag med på vad du menar - jag uppfattade två bultar som att de båda skulle sitta i övre delen som de gör på min dämpare, men det är alltså på den dolda pinnbulten samt vad som är nr 10 ovan som den ska sitta...
Och det ser ut som om mitt nedre fästhål är trasigt, hur de nu lyckats med det, eftersom ljuddämparen i övrigt ser ut att vara tämligen ny och i gott skick...
Jaja, det är nog lätt att svetsa om jag hittar någon som har svets
Gällande den eventuellt trasiga gängan har jag funnit en fjärde lösning - M10->M8 pinnbult:
Länk till eBay
Borde ju vara lättare att bara gänga om till M10 och sedan använda en sådan pinnbult än att använda en gänginsats...
/.v
Då är jag med på vad du menar - jag uppfattade två bultar som att de båda skulle sitta i övre delen som de gör på min dämpare, men det är alltså på den dolda pinnbulten samt vad som är nr 10 ovan som den ska sitta...
Och det ser ut som om mitt nedre fästhål är trasigt, hur de nu lyckats med det, eftersom ljuddämparen i övrigt ser ut att vara tämligen ny och i gott skick...
Jaja, det är nog lätt att svetsa om jag hittar någon som har svets

Gällande den eventuellt trasiga gängan har jag funnit en fjärde lösning - M10->M8 pinnbult:
Länk till eBay
Borde ju vara lättare att bara gänga om till M10 och sedan använda en sådan pinnbult än att använda en gänginsats...
/.v
jencla wrote:Två bultar, två hål. Var för säkerhets skulle nere i källaren och kollade. Men nu blir jag osäker på om det är M8 eller M7, det är länge sedan jag hade isär den. Men det är alltså två pinnbultar som är grövre än de övriga.
Den ena är den sista framåt i raden längs ovansidan på transkäpan (men den är dold bakom motorfästet på din sprängskiss), den andra sitter i rundningen på den främre "kortsidan" av transkåpan. De sitter alltså mycket längre isär än dina bultar.
På din bild av ljuddämparen ser jag två fästöron med var sitt hål, i fästet som går upp från ljuddämparen. Det nedre av dessa verkar vara förstört på din nuv ljuddämpare.
Lycka till!
/jens
Delar från Casa och Scootrs
Så har delarna från Casa Lambretta och scootrs kommit, och jag kan inte säga att vare sig den ena eller den andra gör bättre från sig.
Väger man in prisskillnaden kanske scootrs skulle kunna koras som vinnare, men se och begrunda själva (klicka bilderna för förstoringar):

Golvlistset från Casa Lambretta. Urusel gjutkvalitet och till råga på allt i två olika grå kulörer!


På ovanstående två bilder framgår nyansskillnaden i listerna bättre.

Otroligt dålig gjutkvalitet.

Som sagt...

Kanske bara är kräsen, men jag tycker man kan förvänta sig mer. Speciellt som jag valde de tre gånger dyrare listerna från Casa eftersom jag var rädd att de skulle se ut som de nu gör ifall de kom från Scootrs...

Övrigt småpryttel från Casa. Verkar vara ok kvalitet, dock snålt att de inte skickade med fästskruven till handtaget till sidokåpan... Har man tappat handtaget har man knappast skruven kvar eller hur..?


Flashar från Scootrs. Verkar ok, vare sig bättre eller sämre än väntat för det priset.

Övrigt smått och gott från scootrs.

Innocenti-emblem, scootrs

Dåligt efterarbete av scootrs, här får morakniven komma fram. Dock är den grå kulören den samma och stödfötterna i MYCKET god kvalitet.


Lackskador och väldigt dåligt centrerade bussningar i tämligen mjukt gummimaterial. De är mycket lättare att trycka ihop än att dra isär men det ska visst vara så...
Summa summarum, jag tycker inte kvalitetsskillnaden som Casa visat upp skiljer sig märkbart från den scootrs visar upp. "Made in Italy" verkar tveksamt, och jag tror listerna returneras till casa och beställs från annan leverantör...
/.vic
Väger man in prisskillnaden kanske scootrs skulle kunna koras som vinnare, men se och begrunda själva (klicka bilderna för förstoringar):

Golvlistset från Casa Lambretta. Urusel gjutkvalitet och till råga på allt i två olika grå kulörer!


På ovanstående två bilder framgår nyansskillnaden i listerna bättre.

Otroligt dålig gjutkvalitet.

Som sagt...

Kanske bara är kräsen, men jag tycker man kan förvänta sig mer. Speciellt som jag valde de tre gånger dyrare listerna från Casa eftersom jag var rädd att de skulle se ut som de nu gör ifall de kom från Scootrs...

Övrigt småpryttel från Casa. Verkar vara ok kvalitet, dock snålt att de inte skickade med fästskruven till handtaget till sidokåpan... Har man tappat handtaget har man knappast skruven kvar eller hur..?


Flashar från Scootrs. Verkar ok, vare sig bättre eller sämre än väntat för det priset.

Övrigt smått och gott från scootrs.

Innocenti-emblem, scootrs

Dåligt efterarbete av scootrs, här får morakniven komma fram. Dock är den grå kulören den samma och stödfötterna i MYCKET god kvalitet.


Lackskador och väldigt dåligt centrerade bussningar i tämligen mjukt gummimaterial. De är mycket lättare att trycka ihop än att dra isär men det ska visst vara så...
Summa summarum, jag tycker inte kvalitetsskillnaden som Casa visat upp skiljer sig märkbart från den scootrs visar upp. "Made in Italy" verkar tveksamt, och jag tror listerna returneras till casa och beställs från annan leverantör...
/.vic
Re: Nagra almanna fragor om min Tv
Den kemiska metallen skulle då användas för att täcka över 'extrahålet' som någon tydligen ansett sig behöva.
Eftersom Helicoil/Timesert/etc fyller en del, så behöver du kanske inte borra upp till M10. Det -kan- räcka med att gänga upp befintliga hål med medföljande gängsnitt och sätta i insatsgängan.
Då får du behålla M8, och behöver inte modifiera alla avgassystem i framtiden...
/G
Eftersom Helicoil/Timesert/etc fyller en del, så behöver du kanske inte borra upp till M10. Det -kan- räcka med att gänga upp befintliga hål med medföljande gängsnitt och sätta i insatsgängan.
Då får du behålla M8, och behöver inte modifiera alla avgassystem i framtiden...
/G
victor wrote:Mmmm, battre gora det ratt an att behova gora om det - det far bli i samband med omlackeringen i vinter...
Angende insatsgangorna, ar det typ Helicoil du syftar pa, och racker det att borra up halen fran sag M8 till M10 och sedan ganga i de nya gangorna?
Den kemiska metallen, tanker du dig den mellan block och insatsganga for att halla denna pa plats eller mellan insatsganga och pinnbult for att lasa den senare till gangan..?
Vh Victor (haller naivt tummarna att det inte foreligger nagot problem....)
Hedge wrote:Svetsa aluminium med motor i ramen...är inget som rekommenderas.
Motorn skall ur, isärmonteras, rengöras grundligt och sedan svetsas. Sen sätter man upp blocket i våg och lod för att planfräsa tätningsytorna. Sedan borras hålen med pelarborr.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Delar från Casa och Scootrs
Om du hänger upp dig på såna småfel på reservdelar och leveranser, så kommer du snabbt att tröttna på att vara Lambrettaägare. Det kan jag lova dig.
Jag betraktar numera alla delar som halvfabrikat tills dess att jag undersökt dem själv.
Jag betraktar numera alla delar som halvfabrikat tills dess att jag undersökt dem själv.
victor wrote:Så har delarna från Casa Lambretta och scootrs kommit, och jag kan inte säga att vare sig den ena eller den andra gör bättre från sig.
V
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Delar från Casa och Scootrs
Hej Guran,
Nej, det var inte menat pa det sattet utan snarare som en jamforelse de tva emellan, speciellt som hjalp for andra som kan sta i begrepp att lagga en bestallning.
Fjadrarna till gaffelbenen till exempel ar jag pa gang att bestalla fran MB, eftersom de har progressiva fjadrar som ar tillverkade i England. Kanns av nagon, kanske orattfardigad, anledning bade sakrare och som om de kommer halla langre jamfort med fjadrar tillverkade langt bort i metall med lagre toleranser.
Vh Vic
Nej, det var inte menat pa det sattet utan snarare som en jamforelse de tva emellan, speciellt som hjalp for andra som kan sta i begrepp att lagga en bestallning.
Fjadrarna till gaffelbenen till exempel ar jag pa gang att bestalla fran MB, eftersom de har progressiva fjadrar som ar tillverkade i England. Kanns av nagon, kanske orattfardigad, anledning bade sakrare och som om de kommer halla langre jamfort med fjadrar tillverkade langt bort i metall med lagre toleranser.
Vh Vic
Hedge wrote:Om du hänger upp dig på såna småfel på reservdelar och leveranser, så kommer du snabbt att tröttna på att vara Lambrettaägare. Det kan jag lova dig.
Jag betraktar numera alla delar som halvfabrikat tills dess att jag undersökt dem själv.
Re: Almanna fragor om min Tv
Gallande skillnaden i gra farg ovan sa syns det inte sa val pa foto som sedan visas pa datorskarm, men i dagsljus ar skillnaden hogst pataglig, och jag fick just svar fran CL som skrev att de sjalva inte forstod varfor de hade bytt plast i tillverkningen av listerna...
Re: Almanna fragor om min Tv
Var försiktig med flasharna. de är grymt vassa. Jag skar mig på mina
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Almanna fragor om min Tv
Borde levereras med varningstext alltsa 

jencla wrote:Var försiktig med flasharna. de är grymt vassa. Jag skar mig på mina![]()
/jens
Re: Almanna fragor om min Tv
Eftersom jag var missnöjd med Casas golvlister beställde jag på prov även ett set från Scootrs, eftersom jag ändå var tvungen att lägga en beställning och de inte kostar många slantar.
Skillnaden mellan dem kan summeras i att Scootrs-varianten är något rakare, något grövre i plasten samt att de taggiga räfflorna i listerna är något grundare.
De är stämplade med samma nummer som Casa Lambrettas varianter är samt märkta "Scootrs" - ingen risk att missta Scootrs-lister för Casa-lister (som inte är märkta) alltså.
Bilder (klicka på bilden för fler):

scootrs left, casa lambretta right by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Summa summarum, ingen variant är perfekt, så gå efter priset om du behöver montera nya.
Skillnaden mellan dem kan summeras i att Scootrs-varianten är något rakare, något grövre i plasten samt att de taggiga räfflorna i listerna är något grundare.
De är stämplade med samma nummer som Casa Lambrettas varianter är samt märkta "Scootrs" - ingen risk att missta Scootrs-lister för Casa-lister (som inte är märkta) alltså.
Bilder (klicka på bilden för fler):

scootrs left, casa lambretta right by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Summa summarum, ingen variant är perfekt, så gå efter priset om du behöver montera nya.
Bensinkran
Fick ett mekryck ikväll och skruvade av bensinkransvredet, vilket tidigare stack ut för långt utanför ramen:

Untitled by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Den överskjutande längden verkar väl stämma överens med längden på kopparröret som ansluter vredet till kranen:

Fuel tap connection and air filter clamp by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Lossade vredet från kranen och kopparröret från vredet:

Untitled by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Snygg sprint för övrigt
Undersökte kopparröret och jag undrar om inte miffot till f d ägare för att spara in en 15 kr i reservdelar borrat ur en bit mässingstav själv - hålet genom den är inte centrerat :O

Untitled by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
För att se bättre gå till Flickr och zooma in i bilden.
Dock, bensinkransvredsanslutningen (puh) till kranen i sprängskissen på sida 42 i reservdelsmanualen ser annorlunda ut - är det någon som skulle kunna reda ut hur den här detaljen egentligen ska se ut och om det räcker med att köpa rätt reservdel eller om det finns risk för att hela kranen måste bytas ut..?

Untitled by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Den överskjutande längden verkar väl stämma överens med längden på kopparröret som ansluter vredet till kranen:

Fuel tap connection and air filter clamp by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Lossade vredet från kranen och kopparröret från vredet:

Untitled by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Snygg sprint för övrigt

Undersökte kopparröret och jag undrar om inte miffot till f d ägare för att spara in en 15 kr i reservdelar borrat ur en bit mässingstav själv - hålet genom den är inte centrerat :O

Untitled by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
För att se bättre gå till Flickr och zooma in i bilden.
Dock, bensinkransvredsanslutningen (puh) till kranen i sprängskissen på sida 42 i reservdelsmanualen ser annorlunda ut - är det någon som skulle kunna reda ut hur den här detaljen egentligen ska se ut och om det räcker med att köpa rätt reservdel eller om det finns risk för att hela kranen måste bytas ut..?
-
- Lärling
- Posts: 282
- Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
- Location: Stenungsund
Re: Almanna fragor om min Tv
Hej Victor.
Mässingsröret är utan tvekan en egen uppfinning.
Jag bytte kran på min serie 2 för ett litet tag sedan. Om man skruvar isär den gamla ser den ut såhär.


Hoppas det kan hjälpa dig något.
/ Tomas
Mässingsröret är utan tvekan en egen uppfinning.
Jag bytte kran på min serie 2 för ett litet tag sedan. Om man skruvar isär den gamla ser den ut såhär.


Hoppas det kan hjälpa dig något.
/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Re: Almanna fragor om min Tv
Ett litet steg framåt för mänskligheten, men...

Färdigrenoverad gaffel by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Den här borde duga ett tag till:

Bromshandtag by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Antiskrammeltjohejset saknades tyvärr (och förstås med tanke på miffot som ägt den tidgare):

Saknad... by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr

Färdigrenoverad gaffel by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Den här borde duga ett tag till:

Bromshandtag by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Antiskrammeltjohejset saknades tyvärr (och förstås med tanke på miffot som ägt den tidgare):

Saknad... by wheredowegonowbutnowhere, on Flickr
Re: Almanna fragor om min Tv
Stotte pa ett litet problem igar nar jag skulle montera styrhuvudet...
Det ser ut som om samtliga kabelholjen bortsett fran frambroms som jag bytte i samband med gaffeldemonteringen och hastighetsmatarvajern som ar bytt sedan tidigare ar original fran -64 :O
Med tanke pa att allt annat som "renoverats" har bonnarenoverats med vad som funnits i narheten (honsnat, najtrad, volvolister) sa ar samtliga vajrar ar fasta vid ramen med korrekta vajerklammor, aven den bakom stankan som har smorjnipplar.
Fragan ar, nagra av dem ar i daligt skick (skavt ytterholje, dock ej stukade) och jag skulle garna byta dem nar jag anda ar igang och satter den i korbart skick, men det verkar inte som om det ar lika enkelt att byta som pa Vespa dar det racker att tejpa ihop det gamla holjet med det nya innan de byter plats med varandra... Ni som gjort detta tidigare, kan man byta vajerholjen pa lambretta utan att behova oppna samtliga klammor och ersatta dem med nya, eller ar det enda mojligheten?
Soliga halsningar fran London
Det ser ut som om samtliga kabelholjen bortsett fran frambroms som jag bytte i samband med gaffeldemonteringen och hastighetsmatarvajern som ar bytt sedan tidigare ar original fran -64 :O
Med tanke pa att allt annat som "renoverats" har bonnarenoverats med vad som funnits i narheten (honsnat, najtrad, volvolister) sa ar samtliga vajrar ar fasta vid ramen med korrekta vajerklammor, aven den bakom stankan som har smorjnipplar.
Fragan ar, nagra av dem ar i daligt skick (skavt ytterholje, dock ej stukade) och jag skulle garna byta dem nar jag anda ar igang och satter den i korbart skick, men det verkar inte som om det ar lika enkelt att byta som pa Vespa dar det racker att tejpa ihop det gamla holjet med det nya innan de byter plats med varandra... Ni som gjort detta tidigare, kan man byta vajerholjen pa lambretta utan att behova oppna samtliga klammor och ersatta dem med nya, eller ar det enda mojligheten?
Soliga halsningar fran London

Re: Almanna fragor om min Tv
Sitter de gamla klämmorna kvar är det nästan omöjligt att byta höljen utan att först lätta på dem. I Stickyboken rekommenderas att man inte klämmer åt dessa fullt vid renovering just på grund av detta.
Man kan dock försöka att dra igenom ett nytt hölje på det gamla, men tejpning är inte att rekommendera isåfall. Ta istället en vajer, koppartråd eller ståltråd och dra igenom gammalt och nytt hölje. Sätt nipplar i bägge ändar så höljena är låsta mot varandra. Prova sedan att dra igenom det nya med det gamla. Tar det stopp kan man snurra lite på det nya samtidigt som man drar försiktigt i det gamla. Det underlättar om man är två personer. Ibland går det, ibland inte.
Går det inte så räcker det oftast med att ta bort tutkåpan, och knipsa klämmorna under benskölden. Dessa kan man sedan ersätta med buntband, de syns ändå inte. Buntband brukar gå att få på plats utan att montera av bensköld och så vidare.
Värt att veta: Var noga med hur höljena monteras. Man får allsköns strul om de monteras fel i styrhuvudet.
Man kan dock försöka att dra igenom ett nytt hölje på det gamla, men tejpning är inte att rekommendera isåfall. Ta istället en vajer, koppartråd eller ståltråd och dra igenom gammalt och nytt hölje. Sätt nipplar i bägge ändar så höljena är låsta mot varandra. Prova sedan att dra igenom det nya med det gamla. Tar det stopp kan man snurra lite på det nya samtidigt som man drar försiktigt i det gamla. Det underlättar om man är två personer. Ibland går det, ibland inte.
Går det inte så räcker det oftast med att ta bort tutkåpan, och knipsa klämmorna under benskölden. Dessa kan man sedan ersätta med buntband, de syns ändå inte. Buntband brukar gå att få på plats utan att montera av bensköld och så vidare.
Värt att veta: Var noga med hur höljena monteras. Man får allsköns strul om de monteras fel i styrhuvudet.
victor wrote:Stotte pa ett litet problem igar nar jag skulle montera styrhuvudet...
Det ser ut som om samtliga kabelholjen bortsett fran frambroms som jag bytte i samband med gaffeldemonteringen och hastighetsmatarvajern som ar bytt sedan tidigare ar original fran -64 :O
Med tanke pa att allt annat som "renoverats" har bonnarenoverats med vad som funnits i narheten (honsnat, najtrad, volvolister) sa ar samtliga vajrar ar fasta vid ramen med korrekta vajerklammor, aven den bakom stankan som har smorjnipplar.
Fragan ar, nagra av dem ar i daligt skick (skavt ytterholje, dock ej stukade) och jag skulle garna byta dem nar jag anda ar igang och satter den i korbart skick, men det verkar inte som om det ar lika enkelt att byta som pa Vespa dar det racker att tejpa ihop det gamla holjet med det nya innan de byter plats med varandra... Ni som gjort detta tidigare, kan man byta vajerholjen pa lambretta utan att behova oppna samtliga klammor och ersatta dem med nya, eller ar det enda mojligheten?
Soliga halsningar fran London
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Almanna fragor om min Tv
Tack Guran, jag ar glad att du haller ett vakande oga pa den har traden 
Efter att jag kande pa buntbanden igar sa verkade det omojligt att ens fa ur ett kabelholje utan att klippa dem, speciellt buntbandet med smorjnipplar (eller vad det nu ar) under tutkapan sitter som berget, och jag tror det skulle bli svart att fa i nya holjen (som val dessutom ar tunnare) och fa det hela att sitta bra.
Stickyboken ligger i garaget, och den konsulterades ocksa.
Tror jag later de gamla holjena sitta for tillfallet och byter dem nar den anda ska pa omlackning till vintern...
Du namnde allskons problem med felmonterade vajrar, men jag har inte flyttat dessa. Enda jag gjort "fel" an sa lange ar att frambromsvajern loper framfor kopplingsvajern i bagen dar de korsas, men kan inte se hur detta skulle kunna ge nagot problem.
Jag hade dock vissa problem med skrapande och skavande vaxelhandtag nar jag monterade vajrarna igar, sa jag lamnade det for tillfallet da jag inte kunde forsta vad det berodde pa.
De ar korrekt monterade och smorjda, loper fint i skarorna pa massingshjulen och vajerholjena ar korrekt monterade undertill i styret. Dock verkade en and-nippel (de som avslutar vajerholjet) vara uppskavd i en riktning, halet sa att saga hade blivit avlangt, och jag misstanker att om jag vrider nippeln runt pa vajerholjet tills den hamnar i "ratt" lage slutar nog skavet. Fragan ar dock bara varfor detta sker i forsta hand - vajerholjena borde ju sitta i ratt lage i forhallande till vajrarnas vinkel fran massingshjulet sett...

Efter att jag kande pa buntbanden igar sa verkade det omojligt att ens fa ur ett kabelholje utan att klippa dem, speciellt buntbandet med smorjnipplar (eller vad det nu ar) under tutkapan sitter som berget, och jag tror det skulle bli svart att fa i nya holjen (som val dessutom ar tunnare) och fa det hela att sitta bra.
Stickyboken ligger i garaget, och den konsulterades ocksa.
Tror jag later de gamla holjena sitta for tillfallet och byter dem nar den anda ska pa omlackning till vintern...
Du namnde allskons problem med felmonterade vajrar, men jag har inte flyttat dessa. Enda jag gjort "fel" an sa lange ar att frambromsvajern loper framfor kopplingsvajern i bagen dar de korsas, men kan inte se hur detta skulle kunna ge nagot problem.
Jag hade dock vissa problem med skrapande och skavande vaxelhandtag nar jag monterade vajrarna igar, sa jag lamnade det for tillfallet da jag inte kunde forsta vad det berodde pa.
De ar korrekt monterade och smorjda, loper fint i skarorna pa massingshjulen och vajerholjena ar korrekt monterade undertill i styret. Dock verkade en and-nippel (de som avslutar vajerholjet) vara uppskavd i en riktning, halet sa att saga hade blivit avlangt, och jag misstanker att om jag vrider nippeln runt pa vajerholjet tills den hamnar i "ratt" lage slutar nog skavet. Fragan ar dock bara varfor detta sker i forsta hand - vajerholjena borde ju sitta i ratt lage i forhallande till vajrarnas vinkel fran massingshjulet sett...
Re: Almanna fragor om min Tv
Arbetet fortskrider, la upp en post om det här http://adversus.se/index.php/scooter/la ... continues/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ursäkta att det är på engelska men det är nog förståeligt ändå
Ursäkta att det är på engelska men det är nog förståeligt ändå

Re: Almanna fragor om min Tv
http://adversus.se/index.php/scooter/la ... completed/" onclick="window.open(this.href);return false;
Lite till småfix, fick krypa till korset med limmet på golvet med det ska nog bli ok ändå...
Lite till småfix, fick krypa till korset med limmet på golvet med det ska nog bli ok ändå...
Re: Almanna fragor om min Tv
Framdäcket saknar en "front"-pil, ska jag montera det i motsatt riktning, d v s drive i bromsriktningen istället för i samma riktning som bak?
- Attachments
-
- mobileimage.jpg (170.1 KiB) Viewed 20656 times