fritte wrote:Sitter givaren i gasflödet eller mäter du på rörets utsida?
Optimal tändinställning
Re: Optimal tändinställning
I gasflödet.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Truls! kan du inte skriva ihop lite porr om hur man får ut 42,2 bhp ur en vespa... 

Jag jobbar för närvaronde på min hemsida, kommer komma mer info där om maxtrimning av bla vespa och lambretta. var tydligen inte så poppis att bedriva reklam här på sidan.
motorn som gav denna effekt existerar numera bara i småbitar. dvs efter komplett havari i bromsbänken, totalrasad växellåda, spräckt motorblock.
senaste notering var 39.7 bhp/ 34 Nm
motorn som gav denna effekt existerar numera bara i småbitar. dvs efter komplett havari i bromsbänken, totalrasad växellåda, spräckt motorblock.
senaste notering var 39.7 bhp/ 34 Nm
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
Har du kört 201m med den där än eller annan sträcka med tid eller 0-100kmh?
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
Inte med det avgassystemet, med ett annat avgassystem som gav 38 bhp körde jag 15,4s på 401 m med slappa 1 s reaktionstid
ingen sluthastighet mätt men borde ligga i krokarna 145 km/h
problemet är ständigt att få effekten ner i backen och utan att något går sönder, så när nytt block görs i ordning blir det inte så extremt.
snabbaste mätta sluthastighet i tävlingarna har en tysk kille som körde 162 km/h och snabbaste tid har en tjej som kör för worb5 13,9 s på 401 m reaktion 0,01 s
finns en film, dock med min gamla motor 35 bhp från lite startövningar
http://www.youtube.com/watch?v=wzeppu2ya4k" onclick="window.open(this.href);return false;
och en bild på vespan i sin nuvarande form med motorn som sprängde
ingen sluthastighet mätt men borde ligga i krokarna 145 km/h
problemet är ständigt att få effekten ner i backen och utan att något går sönder, så när nytt block görs i ordning blir det inte så extremt.
snabbaste mätta sluthastighet i tävlingarna har en tysk kille som körde 162 km/h och snabbaste tid har en tjej som kör för worb5 13,9 s på 401 m reaktion 0,01 s
finns en film, dock med min gamla motor 35 bhp från lite startövningar
http://www.youtube.com/watch?v=wzeppu2ya4k" onclick="window.open(this.href);return false;
och en bild på vespan i sin nuvarande form med motorn som sprängde
- Attachments
-
- dragpop_small.jpg (189.17 KiB) Viewed 5282 times
Ring efter kl...
Ring efter kl...
Verkar trist att motorblocken inte håller, har sett lite cnc-block bla. från scooter and service men jag har alltid undrat varför man inte bakar in en sekventiell crosslåda om man ändå ska bemöda sig med att göra ett helt nytt block men ändå behålla den rackliga växellådan?
Själv håller jag mig till automatscooter så slipper man rasad växellåda
Själv håller jag mig till automatscooter så slipper man rasad växellåda

Drg 200
Tph 173
Tph 173
I själva verket tror jag motorblocket håller om inget annat går sönder.... i mitt fall var det ett följdfel av att axeln till julgranen gick tvärt av......... och det var delar inköpta från piaggio 3 veckor innan.......
Ring efter kl...
Ring efter kl...
Fast, det är klart, om du tredubblar effekten (eller mer) så ger det påfrestningar på delar och material som Piaggios konstruktörer inte riktigt räknade medTruls wrote:I själva verket tror jag motorblocket håller om inget annat går sönder.... i mitt fall var det ett följdfel av att axeln till julgranen gick tvärt av......... och det var delar inköpta från piaggio 3 veckor innan.......

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Jo men delarna har betydligt sämre kvalité nu för tiden än för kanske 5 år sedan.
inom kort kommer jag att lämna inn vissa växeldelar till materialanalys för att kunna avgöra vilka delar man skall satsa på vid hårt trimmade motorer.
finns ju åtminstone 3-4 leverantörer av dessa delar som bakaxlar, julgranar, växellådsdrev etc. Piaggio, newfren, meceur etc. inte värt att chansa på om det håller eller ej..
inom kort kommer jag att lämna inn vissa växeldelar till materialanalys för att kunna avgöra vilka delar man skall satsa på vid hårt trimmade motorer.
finns ju åtminstone 3-4 leverantörer av dessa delar som bakaxlar, julgranar, växellådsdrev etc. Piaggio, newfren, meceur etc. inte värt att chansa på om det håller eller ej..
Ring efter kl...
Ring efter kl...
Läste i Scootering om en märklig teknik att förbättra hållfastheten. Genom att frysa ner delarna till extremt låga temperaturer förändrade man den metalliska strukturen så att delarna (i det fallet en växellåda till en Lambretta) skulle klara mer stryk. Hört talas om metoden? Funkar den seriöst?
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Kryogenisk härdning kallas det vad jag har hört. Det kan nog funka om materialsammansättningen redan är bra.
Men om det redan är skit man gjort det av så spelar det nog mindre roll hur man än härdar eller värmebehandlar.
materialanalysen kommer förhoppningsvis ge svar på detta.
Men om det redan är skit man gjort det av så spelar det nog mindre roll hur man än härdar eller värmebehandlar.
materialanalysen kommer förhoppningsvis ge svar på detta.
Ring efter kl...
Ring efter kl...