Vespa 150 gl 1960

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
sudden
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 13 Oct 2010, 17:09

Re: Vespa 150 gl 1960

Post by sudden »

Ja det var ett tag sen man höll på med vespan.Håller på att bygga släpvagn med så det har tagit lite tid men men
Image
Image
Motorn tvättad och på plats igen även köpt lite nya vajrar o nipplar.
Image
En liten fråga ska det sitta något lock eller något över växel grejerna.
Image
Naturligtvis var fästena för växel vajrarna trasig fram med svetsen lite plåt bitar svetsa,slipa,borra o på med lite färg så var det helt igen får duga så länge.
Ja det var allt för idag. 8)
Vespa GL 150 -60 VGLA1T
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Re: Vespa 150 gl 1960

Post by Ola Lång »

Inget mera lock än hastighetsmätaren och lyktinsatsen!
Lycka till / Ola
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Vespa 150 gl 1960

Post by colsson »

Men Ola då........... :!: :roll:
Ja det fattas ett sånt här lock..
http://gethip.se/1-motor-tandning/17-vaxellada/20-9086
/ Christian
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Re: Vespa 150 gl 1960

Post by Ola Lång »

haha man ska visst inte dricka glögg och kommentera forum, jag läste frågan som om den gällde grejorna uppe i styret, det ser så ut med texten ovanför den bilden!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
sudden
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 13 Oct 2010, 17:09

Re: Vespa 150 gl 1960

Post by sudden »

Ola Lång wrote:haha man ska visst inte dricka glögg och kommentera forum, jag läste frågan som om den gällde grejorna uppe i styret, det ser så ut med texten ovanför den bilden!
Jo det ska man visst sitta och dricka glögg o bli bakom styret :wink:
Vespa GL 150 -60 VGLA1T
Johnny Sthlm
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 81
Joined: Wed 30 Sep 2009, 23:49
Location: Stockholm, Sweden

Re: Vespa 150 gl 1960

Post by Johnny Sthlm »

Hur går det för dig?
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
sudden
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 13 Oct 2010, 17:09

Re: Vespa 150 gl 1960

Post by sudden »

Har glömt att skriva på ett tag.Jorå har skruvar ihop vespan monterat alla vajrar det som saknas är lyset + hastighets mätaren.Fyllde på med lite bränsle i går och på tredje kicken la jag hela verkstan i blå rök :D .Går kanon fint i motorn jämt o fint på tomgång men som flera verkar ha problem med är att få ordning på lyset.Vad ska man ha för olja i växellådan.
Vespa GL 150 -60 VGLA1T
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Vespa 150 gl 1960

Post by Vespalun »

En sk. rak olja, SAE 30 "gräsklipparolja" fungerar alldeles förträffligt. Fyll genom den övre oljepluggen till det rinner ut, genom samma plugg. Står vespan på stöd och på plant underlag så är det c:a 250 ml som behövs.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
sudden
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 13 Oct 2010, 17:09

Re: Vespa 150 gl 1960

Post by sudden »

Tackar för svaret ska byta olja då jag fyllde vanlig motor olja bara för att prov starta.Att det kan vara så roligt att bara ha fått starta den.Första trampet så går den nu ska det beställas trimpipa så man får lite knatter i den. 8)
Vespa GL 150 -60 VGLA1T
User avatar
Vespalun
Lärling
Lärling
Posts: 575
Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
Location: Umeå, Sweden

Re: Vespa 150 gl 1960

Post by Vespalun »

Problemet med "vanlig motorolja" är att kopplingen inte alls gillar den, den kommer med all sannolikhet att börja slira :x .
Det kan i de flesta fall avhjälpas utan att byta koppling men då måste man troligtvis byta olja (till SAE30) ett flertal ggr.
Kör aldrig på annan olja än SAE30, då slipper man detta problem, det finns massor med trådar om detta på forumet, bara att söka.
Visst, det finns alternativ, men de är i de flesta fall betydligt dyrare.

Hoppas att din lilla provstart inte ställer till det med kopplingen, det voe ju synd om vårstarten blir försenad. :D
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
sudden
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 13 Oct 2010, 17:09

Re: Vespa 150 gl 1960

Post by sudden »

Har lite problem med elsystemet bakljusen och tutan fungerar men jag för ingen ström till framljuset varken hel eller halv ljus.Är det någon som har en ide vad det kan vara för fel.
Vespa GL 150 -60 VGLA1T
Johnny Sthlm
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 81
Joined: Wed 30 Sep 2009, 23:49
Location: Stockholm, Sweden

Re: Vespa 150 gl 1960

Post by Johnny Sthlm »

sudden wrote:Har lite problem med elsystemet bakljusen och tutan fungerar men jag för ingen ström till framljuset varken hel eller halv ljus.Är det någon som har en ide vad det kan vara för fel.
Är lampan hel?
Ta isär ljusströmställaren och se efter så ingen kabel lossnat/är av
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
sudden
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 13 Oct 2010, 17:09

Re: Vespa 150 gl 1960

Post by sudden »

Ja ska man ge sig på vespan igen då efter ett litet avbrott med carport byggen och takplåts byte på garaget.Det jag undrar är om det finns någon som har en hastighets mätare till min vespa behöver inte vara snygg bara den funkar.
Vespa GL 150 -60 VGLA1T
Ernsth
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 26
Joined: Tue 09 Nov 2010, 18:00
Location: Malmö

Re: Vespa 150 gl 1960

Post by Ernsth »

Om det är för att ha koll på hastiheten kan du försöka med en cykeldator, en sådan trådlös men se till att ha avstörd tändhatt för annars snor den signalen.
sudden
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 13 Oct 2010, 17:09

Re: Vespa 150 gl 1960

Post by sudden »

Grejen är att det finns ingen alls just nu ser lite konstigt med ett stort hål bara. 8)
Vespa GL 150 -60 VGLA1T
sudden
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Wed 13 Oct 2010, 17:09

Re: Vespa 150 gl 1960

Post by sudden »

Ja ha länge sedan man skrev något(2011 jädrar vad tiden går) men men vespan har fått o stå till sig lite.Har plockat ur motorn rivit isär den ock bytt kick axel då den förra var fast svetsad samt bytt alla packboxar imotorn ska montera tillbaka den i veckan.Det är ingen som ligger på en gammal hastighetsmätare o ett trim avgassystem(bara för att få till ljudet lite)
Vespa GL 150 -60 VGLA1T
NGRA
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Tue 23 Jun 2020, 09:54

Re: Vespa 150 VGLA1 1960

Post by NGRA »

Går det att köpa ett nytt komplett tändsystem 6V till alt 12V som har en tredje spole till bak och bromsljus.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Re: Vespa 150 gl 1960

Post by Paka »

Ja, det finns elektroniska tändsystem att köpa. Antar att du menar den fjärde lilla spolen till bromsljus. Det här t.ex: https://www.sip-scootershop.com/en/prod ... d_510061RA
Post Reply