Visst kan den vara svår att starta ibland, men orkeslös tycker jag inte att den är. Har iofs inget att jämföra med.
Så det rör sig om tjuvluft när varvtalet håller på sådär?
Hur tätar jag vid insugningsröret? Drar åt hårdare eller?
Felsökning motor Vespa 50R -78
När en motor drar tjuvluft så brukar den rusa i varvtal för att sedan dö, samt vara starttrög, det är svårt att säga vad det kan vara utan att ha sett och hört motorn.
Dra inte hårdare än "normalt" kolla att tätningsytan på insugningsröret är plan (om inte plana) samt att packningen är ok, dvs inte helt uttryckt, i sådana fall fixa en ny packning. Om anslutningen på förgasarsidan är hel så borde det inte läcka där.
Har du provat Racers tips med lite bensin direkt i cylindern?
/martin
Dra inte hårdare än "normalt" kolla att tätningsytan på insugningsröret är plan (om inte plana) samt att packningen är ok, dvs inte helt uttryckt, i sådana fall fixa en ny packning. Om anslutningen på förgasarsidan är hel så borde det inte läcka där.
Har du provat Racers tips med lite bensin direkt i cylindern?
/martin
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 61
- Joined: Thu 15 Sep 2005, 08:39
- Location: Sweden
Jo alltså den startar ju numera (när den inte blir sur då), men det stora problemet är ju hur varvtalet åker upp och ner. Jag bytte ju insugspackningen alldeles nyss. den gick ju jättebra först, men började bli kass efter att ha stått en vecka efter de första 2-3 åkturerna. Kan bultarna ha vibrerat upp eller nåt?
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 61
- Joined: Thu 15 Sep 2005, 08:39
- Location: Sweden
En liten tanke:
Kan insugningsrörshylsan halka av insugningsröret, eller kan filtpackningen blivit så rutten så att tjuvluft kommer in där?
Jag plockade ner förgasaren IGEN och rengjorde noggrant med misstanken att den läckande bensinkranen surade ner fuggen, men den gick lika dåligt efter att jag satt ihop den. Kollade aldrig hylsan då jag inte tänkte på detta…
Kan insugningsrörshylsan halka av insugningsröret, eller kan filtpackningen blivit så rutten så att tjuvluft kommer in där?
Jag plockade ner förgasaren IGEN och rengjorde noggrant med misstanken att den läckande bensinkranen surade ner fuggen, men den gick lika dåligt efter att jag satt ihop den. Kollade aldrig hylsan då jag inte tänkte på detta…
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 61
- Joined: Thu 15 Sep 2005, 08:39
- Location: Sweden
Provade med ett sprillans tändstift igår och fortfarande samma problem. Installerade den nya Förgasaren och exakt samma symtom kvarstod. då ligger inte problemet i den änden iaf.
Den går som sagt inte att varva upp över tomgång och den tänder inte på alla cykler och inte alls på högre varv (om man springer med den och så). Misstänker att något i tändningen är kass så att den inte hinner ladda upp gnista till varje gnista vid högre varv.
Vad kan det vara? Kondensatorn? Tändspole?
Den går som sagt inte att varva upp över tomgång och den tänder inte på alla cykler och inte alls på högre varv (om man springer med den och så). Misstänker att något i tändningen är kass så att den inte hinner ladda upp gnista till varje gnista vid högre varv.
Vad kan det vara? Kondensatorn? Tändspole?
Hej.
Det är säkert så som Tok-vespa (Martin)tror.
Packboxarna i vevhuset har pajat.
Jag har själv haft samma problem som du,och den ena P-boxen var kass,efter det så gick vespan som den skulle igen.
Så det är bara att splitta motorn och se glad ut och montera nya P-boxar,passa då på och byt även ramlager.
Mvh Janne.
Det är säkert så som Tok-vespa (Martin)tror.
Packboxarna i vevhuset har pajat.
Jag har själv haft samma problem som du,och den ena P-boxen var kass,efter det så gick vespan som den skulle igen.
Så det är bara att splitta motorn och se glad ut och montera nya P-boxar,passa då på och byt även ramlager.
Mvh Janne.
jag lånar tråden lite för ett vad jag tror relaterat problem..
på min v50 -82 har jag (bla..) problemet att tändstiftet sotar/oljar igen efter bara ett par kilometer. kan man gissa sig till att felet ligger hos packboxarna eller ska man bli mer orolig än så? ska ändå klyva motorn för kopplings och lagerbyte, men finns det då nåt mer jag borde spana efter för att komma till rätta med problemet tror ni?
jag får i stort sett varje gång jag stannar skruva los stiftet och slipa rent för att komma iväg igen, å så kan man ju inte ha det.
/johan
på min v50 -82 har jag (bla..) problemet att tändstiftet sotar/oljar igen efter bara ett par kilometer. kan man gissa sig till att felet ligger hos packboxarna eller ska man bli mer orolig än så? ska ändå klyva motorn för kopplings och lagerbyte, men finns det då nåt mer jag borde spana efter för att komma till rätta med problemet tror ni?
jag får i stort sett varje gång jag stannar skruva los stiftet och slipa rent för att komma iväg igen, å så kan man ju inte ha det.
/johan