Tank till Popolino 58

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Ja det här måste vara den mest olästa samt nördigaste tråden denna månad, inte ens frågeställaren är ju med i diskussionen :lol:

Japp det blir till att leta reda på samtliga i originalskick och sedan bli
bokförläggare!
Jag har en gaffel som jag fick av en kille som bytt till 10" en 59:a och den hade stötdämpare.

om ca 4 år så presenterar vi boken popolino forever, skriven på tyska, italienska, norska och finska 8)
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Popolino
Entusiast
Entusiast
Posts: 208
Joined: Fri 29 Aug 2003, 17:44
Location: Sweden, Göteborg

Post by Popolino »

Hemsidan går ju inte av för hackor. Ingen nämnd, ingen glömd.
Gott jobbat!

http://www.vespapopolino.se/
Henric H
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Fri 19 Mar 2010, 18:14
Location: Sweden, Sundsvall

Post by Henric H »

Hej allihopa! Har inte haft tid med varken vespan eller forumet ett tag nu. Det största problemet kvarstår just nu och det är att få den från skåne till sundsvall där jag studerar. Kommer kanske få hjälp att transportera den till stockholm som första etapp, sen får vi se hur det löser sig, jobbar i stockholm just nu.
Efter det kommer bilder å massa frågor om tipps å trix.

Hälsningar
/Henric
Nybliven Vespa ägare, Popolino -58 renoveringsobjekt.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Ännu mera nördinfo:
Gick igenom en massa ramnummer för ett tag sedan för att försöka se ungefär var skarvarna mellan modellerna ligger. Så här blev det:

VNS1T033-VNS1T419 (max 582, min 419)
VNS2T583-VNS2T912 (max 502, min 329)
VNS3T922-VNS3T1435 (max 570, min 513)
VNS4T1482-VNS4T01796 (max 396, min 314)
VNS5T1832-VNS5T2029 (max 341, min 197)
VNS6T2138-VNS6T2410 (max 401, min 272)

Varje "modell" gjordes alltså ungefär i 500 ex.
Om någon har en senare VNS6 så vore det intressant att få veta.
/P

(edit: råkade se ett senare ramnummer på en stulen VNS5 på larmtjänst)
Last edited by Paka on Mon 04 Oct 2010, 19:35, edited 1 time in total.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

OK, jag medger, nu fattade jag inte vad min och max betyder. Jag trodde jag fattade ännu vid rad två men sedan ... :oops:
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Hej! Ja, jag kan ju ha räknat fel någonstans, men det här är alltså de papper jag har hittat som ligger närmast skarven mellan versionerna,
och "max" resp "min" står för hur många det kan ha varit som mest eller minst.
Tappar du bort dig på tredje raden? Den "sista" VNS2T har nummer 912, den "första" VNS3 har 922. De byter alltså någonstans där. "Sista" VNS3 har 1435 och "första" VNS4 har 1482.
Av det drar jag slutledningen att VNS3 tillverkades mellan ramnummer 913-1481 (max), eller mellan 922-1435 (min).

Jag vet Pascoli har en liknande lista för V1-V15 resp V30-V33. Enda sättet är att be folk skicka in sina ramnummer för att man ska kunna veta när de olika uppdateringarna kom.

/P
Post Reply